Eläköityminen ja eläke ovat työkyvyn alentumisen vuoksi, ei ikääntymisen ja eliniän. Kun työkyky alenee suhteessa työelämän vaatimuksille, joudumme arvioimaan eläkkeelle siirtymistä. Eläke on työiän jälkeistä toimeentuloa.
Ihan muistutukseksi niille "talousvaikuttajille" joiden käsityskyky on heikentynyt, jos sitä on koskaan edes ollut. Ihmettelen lausuntoja eläkeiän kategorisesta nostamisesta, ja ennenkaikkea pitkäaikaistyöttömien ja teollisuuden työntekijöiden näkökulmasta.
Työkyky on fyysistä ja henkistä. Työkyky alenee kun muisti, oppimiskyky, tiedonkäsiottelykyky alenee eli kognitiiviset taidot heikkenevät ja kun fyysinen kunto ja terveys heikkenevät. Eliniän piteneminen näy suoraan työkyvyssä. Työkykykin on henkilökohtainen, oli henkilö töissä eli ammatissaan tai työttömänä työnhakijana.
Työkykyä olisi tutkittava vuosiluokittain 50-ikävuodesta alkaen, jotta sekä yleinen vanhuuselkeikä että asianomaisten eläköityminen tiedettäisiin. Myös eläkkeellä voidaan olla joustavasti eli palkkatyö on mahdolista, jos niin halutaan. Eläkkeessä on kuitenkin kyse perustoimeentulosta eli perusturvasta.
Eläke on työkykytermi
2
314
Vastaukset
- Anonyymi
” Eläkkeessä on kuitenkin kyse perustoimeentulosta eli perusturvasta.”
Noin voi sanoa kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Se on perusturvaa, jolla turvataan nimensä mukaisesti eläkeajan perustoimeentulo ja se maksetaan Kelasta. Näitä saavat ne, joilla ei ole syystä tai toisesta kertynyt työeläkettä riittävästi.
Sitten on työeläke, joka on itse kunkin itse kerrytettyä työelämäaikana. Se on vakuutus, työeläkevakuutus ja siitä maksetaan vakuutusmaksut. Yksityissektorin työelökevakuutusyhtiöt, työeläkekassat ja työeläkesäätiöt, hoitavat työeläkevakuutusta, maksavat työeläkkeet ja keräävät vakuutusmaksut. Se on henkilökohtaista eläkettä, jonka suuruus riippuu työajan ansioista, josta lasketaan tietyn prosentin mukaista vakuutusmaksua ja työeläke kertyy niinikäänään tietyn prosentin ko ansioista. Nämä molemmat, eläkekertymä ja työeläkevakuutusmaksu, lasketaan saman laskukaavan mukaisesti ansiotasosta riippumatta.
Käytänmössä työeläke on se ensisijainen toimeentulo eläkeläiselle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6272882- 1071522
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671466Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1141274
- 1381266
- 1041115
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381051- 48960
- 49919