Noin 27 % thaimaalaisista asuu vuokra-asunnoissa, kun taas 73 % omistaa asunnon.
Suomessa noin 36 % kaikista asuntokunnista asui vuokralla ja 64% omistaa asunnon.
Pisteet Thaimaalle 1-0.
Thaimaassa myydään suhteessa väkilukuun saman verran uusia autoja kuin Suomessa, mutta moottoripyöriä peräti 47 kertaa enemmän uusia moottoripyöriä.
Pisteet Thaimaalle 2-0.
Elinkustannukset tavalliselle perheelle Thaimaassa ovat noin kolmasosa Suomen kustannuksista, mutta BKT per nenä on vain vähän yli kaksi kertaa pienempi 2025 joten thaimaalaisella perheellä on enemmän ostovoimaa.
Pisteet Thaimaalle 3-0.
Thaimaassa valmistetaan 29 eri automerkkiä, Suomessa nolla.
Pisteet Thaimaalle 4-0.
Thaimaassa on noin 2900 vaatetehdasta, Suomessa parikymmentä. Sadat on lopettaneet Suomessa vaatetehtailun.
Pisteet Thaimaalle 5-0.
Thaimaan elektroniikan vienti on rajussa kasvussa ja tälle vuodelle se on jopa 55 miljardia dollaria. Suomi reilut 7 miljardia dollaria.
Pisteet Thaimaalle 6-0.
Thaimaassa saa paikalliset ruokaan tarvittavat ainekset lähiruokana viljelmiltä ja kauppojen kautta ilman säilöntäaineita ja edullisesti.
Pisteet Thaimaalle 7-0.
Thaimaassa kasvukausi on ympäri vuoden ja lämmityskuluja ei ole.
Pisteet Thaimaalle 8-0.
Thaimaan verotus ja yritysverotus on noin puolet Suomen verotuksesta.
Pisteet Thaimaalle 9-0.
Thaimaahan matkustaa miljoonat ihmiset sairaalamatkoille ja kuntoutuksiin laittamaan itseään edullisesti ja pätevästi kuntoon ja myös kauneuskirurgiaan. Suomeen ei tule ketään sairaalamatkailijaa muuta kuin juhlapaikanhakijat.
Pisteet Thaimaalle 10-0.
Kun suhteutetaan väkilukuun ja otetaan moottoripyörät pois onnettomuustilastoista Thaimaassa, niin se on autoilijalle noin 15% turvallisempi maa kuin Suomi.
Pisteet Thaimaalle 11-0.
Muutama fakta Thaimaasta ja Suomesta 2025
24
235
Vastaukset
- Anonyymi
Alkoi terveydenhuollosta seuraavaksi jauhaminen niin laitetaanpas tämä, josta Possokka ei ole koskaan kuullutkaan. Thaimaalaiset maksaa vähemmän sairaalamaksuja kuin suomalaiset köyhät, suhteutettuna tulotasoonkin.
Terveydenhuolto Thaimaassa ei ole kallista thaimaalaisille vahvan, verovaroin rahoitetun yleisen vakuutusjärjestelmän (UCS) ansiosta.
Tämä tekee julkisesta hoidosta käytännössä ilmaista tai erittäin edullista (kuten vanha 30 bahtin järjestelmä) useimmille kansalaisille.
Julkinen terveydenhuolto (thaimaalaisille)
Yleinen vakuutus (UCS): Pääjärjestelmä tarjoaa kansalaisille ilmaista tai minimaalisesti kustannettua hoitoa (tarkastukset, sairaalahoidot, lääkkeet), jota rahoitetaan verovaroin, vaikka se tarkoittaakin nimettyjen julkisten sairaaloiden käyttöä.
Sosiaaliturva (SSS): Työssäkäyville thaimaalaisille tämä tarjoaa pääsyn julkiseen hoitoon minimaalisilla henkilökohtaisilla kustannuksilla, usein myös yksityishuoneisiin.
Haitat: Suuret potilasmäärät johtavat pitkiin odotusaikoihin kiireettömässä hoidossa, ja vaikka kustannukset ovat alhaiset, monet thaimaalaiset, erityisesti ne, jotka haluavat nopeampaa palvelua tai yksityishuoneita, ostavat yksityisen vakuutuksen.
Yksityinen vakuutus maksaa thaimaalaiselle VAIN muutamasta tuhannesta bahtista vuodessa perusvakuutuksesta ylöspäin kalliimpaan kattavaan vakuutukseen, mennäkseen yksityisiin sairaaloihin.
Suomessa on laittoman pitkät potilasjonot ja kiireellisiäkin leikkauksia pitkitetään resurssipulan vuoksi erilaisilla keinoilla.
Tilanne Thaimaassa thaimaalaisille on koko tarkkaan sama kuin Suomessa, että julkinen puoli on alkanut tehdä kauppaa yksityisen sektorin kanssa potilasjonojen lyhentämiseksi.
Kuten aiemmin todettua, Thaimaassa on ilmaiset lääkkeet ja hoidot esim diabetekseen ja HIV- tartuntaan ja Parkinsonin tautiin, kuten Suomessakin.
Parkinsonia ei valitettavasti osata parantaa eikä estää vielä, mutta hidastaa voidaan sairauden etenemistä. Kaksi läheistä sille menettäneenä (appiukon ja äidin) olen nähnyt sen läheltä ja on surkea fiilis kun et voi auttaa muuten kuin taluttaa pötkölleen kun jämähtäminen iskee.- AnonyymiUUSI
Asiallinen kommentti kiitos siitä, mutta muutama korjaus, kyllä 35 saat lääkärin palvelut jos sinut on todettu varattomaksi, jopa osan lääkeistä, mutta vain hyvin edulliset lääkkeet, jos tarvetta on vaikkapa magnettikuvaan, se maksaa noin 150 euroa, kunnallisella puolella, yksityisellä enemmän, jopa 10 kertainen hinta.
Suomi on meille senioreille huomattavasti parempi vaihtoehto, kela tukee lääkehankintoja, eikä ihan vähän, lääkeomavastuu ja maksukatto, kun olet käyttänyt vuodessa lääkkeisiin hieman vajaa 800 euroa, lääkkeen hinta on 2.5 euroa noutokerta, mulla maksukatto on täynnä tammikuussa, eli käytänössä kaikki lääkkeet 2.5 euroa, 3 kuukauden annos.
Toinen erinomainen asia suomessa jos julkinen terveyden huolto, täälläkin on omavastuut ja maksukatot, ikää tulee remppaakin, 700 euroa niin kaikki muu sairaanhoito on ilmaista, lääkäristä maksat 3x25 euroa vuodessa loppu ilmaisia.
Aika monelle kalliiden lääkkeiden käyttäjille, ensimmäinen kuukausi on vaikea, kun pitää maksaa tuo vajaa 800 euroa, siihen kela tarjoaa korotonta lainaa, vuodeksi, ettei asia aiheuta ongelmia...
Thaimaa on menossa parempaan suuntaan, näissä asioissa, mikä on hyvä asia, mutta hoidon taso on todella paljon heikompi kuin suomessa julkisella puolella.
Ja yksityiseen ei varmasti ole varoja jos saat sosiaalikortin, viranomaisilta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Asiallinen kommentti kiitos siitä, mutta muutama korjaus, kyllä 35 saat lääkärin palvelut jos sinut on todettu varattomaksi, jopa osan lääkeistä, mutta vain hyvin edulliset lääkkeet, jos tarvetta on vaikkapa magnettikuvaan, se maksaa noin 150 euroa, kunnallisella puolella, yksityisellä enemmän, jopa 10 kertainen hinta.
Suomi on meille senioreille huomattavasti parempi vaihtoehto, kela tukee lääkehankintoja, eikä ihan vähän, lääkeomavastuu ja maksukatto, kun olet käyttänyt vuodessa lääkkeisiin hieman vajaa 800 euroa, lääkkeen hinta on 2.5 euroa noutokerta, mulla maksukatto on täynnä tammikuussa, eli käytänössä kaikki lääkkeet 2.5 euroa, 3 kuukauden annos.
Toinen erinomainen asia suomessa jos julkinen terveyden huolto, täälläkin on omavastuut ja maksukatot, ikää tulee remppaakin, 700 euroa niin kaikki muu sairaanhoito on ilmaista, lääkäristä maksat 3x25 euroa vuodessa loppu ilmaisia.
Aika monelle kalliiden lääkkeiden käyttäjille, ensimmäinen kuukausi on vaikea, kun pitää maksaa tuo vajaa 800 euroa, siihen kela tarjoaa korotonta lainaa, vuodeksi, ettei asia aiheuta ongelmia...
Thaimaa on menossa parempaan suuntaan, näissä asioissa, mikä on hyvä asia, mutta hoidon taso on todella paljon heikompi kuin suomessa julkisella puolella.
Ja yksityiseen ei varmasti ole varoja jos saat sosiaalikortin, viranomaisilta.Kiitos siitä että taas possottelit, tiesin kaikki nuo asiasta, todennäköisesti paremmin kuin sinä, johtuen siitä että asuin siellä 10 vuotta, ja hoidatimme itseämme yksityisella ja julkisella puolella, tosiasiassa suomalaisen ei oikeastaan missään tapauksessa kannata
hoidattaa itseään muutakuin pikkuasioissa thaimaassa, ja sekin vain jos sinulla on kattava vakuutus, ilman matkavakuutusta matkustaminen ei todellakaan kannata,
Ikä ja sairaudet korreloivat erinomaisesti, joten kun ikää alkaa olla 60 vuotta, voi kulut nousta varsin korkeiksi, ulkomaalaishinnat on thaimaassa joka puolella vähintään suomen yksityisairaaloiden tasolla, joten jos vain mahdollista lienee viisasta lentää suomeen hoidattamaan itseään, tosin sinun pitää olla kelan asiakas, sen saantiin menee paluuvaiheessa parisen viikkoa, jos olet suomen kansalainen, minulla meni kolme viikkoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos siitä että taas possottelit, tiesin kaikki nuo asiasta, todennäköisesti paremmin kuin sinä, johtuen siitä että asuin siellä 10 vuotta, ja hoidatimme itseämme yksityisella ja julkisella puolella, tosiasiassa suomalaisen ei oikeastaan missään tapauksessa kannata
hoidattaa itseään muutakuin pikkuasioissa thaimaassa, ja sekin vain jos sinulla on kattava vakuutus, ilman matkavakuutusta matkustaminen ei todellakaan kannata,
Ikä ja sairaudet korreloivat erinomaisesti, joten kun ikää alkaa olla 60 vuotta, voi kulut nousta varsin korkeiksi, ulkomaalaishinnat on thaimaassa joka puolella vähintään suomen yksityisairaaloiden tasolla, joten jos vain mahdollista lienee viisasta lentää suomeen hoidattamaan itseään, tosin sinun pitää olla kelan asiakas, sen saantiin menee paluuvaiheessa parisen viikkoa, jos olet suomen kansalainen, minulla meni kolme viikkoa.Vertasin Thaimaata thaimaalaisille ja Suomea suomalaisille, enkä puhunut siitä miten suomalainen pärjää Thaimaassa.
Thaimaan julkiset palvelut on ihan ok ja köyhille ne magneettikuvatkin on ilmaisia. Nykyään ne korvataan pitkälti tietokonekuvina.
Kun vertaillaan köyhien sairaalamaksuja Suomessa ja Thaimaassa niin thaimaalainen köyhä saa enemmän ilmaiseksi.
Lääkäreillä ja hoitajilla on samat koulutukset kuin Suomessa, joten siinäkään ei ole eroa.
Thaimaassa oli vain yksi miinusvuosi koronan aikaan ja 25 vuoteen jolloin BKT:n kehitys jäi miinukselle. Suomessa on palattu vuoteen 2000, eli nollakehitys 25 vuoden ajan.
2010 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vertasin Thaimaata thaimaalaisille ja Suomea suomalaisille, enkä puhunut siitä miten suomalainen pärjää Thaimaassa.
Thaimaan julkiset palvelut on ihan ok ja köyhille ne magneettikuvatkin on ilmaisia. Nykyään ne korvataan pitkälti tietokonekuvina.
Kun vertaillaan köyhien sairaalamaksuja Suomessa ja Thaimaassa niin thaimaalainen köyhä saa enemmän ilmaiseksi.
Lääkäreillä ja hoitajilla on samat koulutukset kuin Suomessa, joten siinäkään ei ole eroa.
Thaimaassa oli vain yksi miinusvuosi koronan aikaan ja 25 vuoteen jolloin BKT:n kehitys jäi miinukselle. Suomessa on palattu vuoteen 2000, eli nollakehitys 25 vuoden ajan.
2010Tiedän tarkalleen mitkä suomen ongelmat on, vantaalla sen näkee selvästi, liikaa ulkomaalaisia jotka eivät koskaan tuota mitään valtion kassaan, päin vastoin, emme tarvitse tänne ensimmäistäkään safkakuskia. Hyvin koulutettuja tänne saa tulla vaikka kuinka paljon, mutta miksi helvetissä tulisivat mitä tämä maa on tarjota heille, akateeminen työttämyys on jo muutenkin tapissa. vaikka olisit tohtori, lennät maasta jos et saa puoleen vuoteen töitä, selvästi kokkareet haluavatkin tänne mopokuskeja ja muuta täysin luku ja ammattitaidottomia, eli melkein ilmaista työvoimaa.
Kyllä thaimaassa on hyviäkin puolia, mutta meidän sosiaaliturvajärjestelmä ja thaimaan vastaava ei ole mitenkään sovitettavissa yhteen, hyvä olisi jos asut thaimaassa ja käytät maan intraa maksat myös verosi sinne, vaikka eläkkeestä, tämä on kohtuullista, ja saat samat edut kuin köyhä thaikku, tämäkin on olisi kohtuullista... mutta ei tule koskaan toimimaan, thaimaalla ei ole varoja sellainen, pelkästään liikenne aiheuttaa valtavat kustannukset valtiolle.
Yleensä kun ikää tulee, terveysongelmat alkavat harva on sinun tilanteessasi, että oletettavasti taloustesi on ainakin osittain kunnossa, ja sinulla on riittävät vakuutukset, jos jotain tulee, minulla on myös talouskunnossa, mutta vakuutuksia sain rajatusti, koska reuma on moninainen sairaus, voi aina vedota että sivuongelma reumasta, eivät maksa..
Sinun kannattaa varautua aina tilanteesseen että joudut vakuutusyhtiön kanssa sukset ristiin, totaalisesti, noissa vapaa-ehtoisissa vakuutuksissa on se ongelma, että joskus kieltäytyvät maksamasta, kokeillakseen miten reagoit, mutta voithan aina palata suomeen nopeasti, kuten minä tein, ja hoidattaa itsesi täällä, tässä on vain yksi ongelma, sinun pitää olla kelan asiakas, eikä siihen voi palata helposti, minulla meni kolme viikkoa... kun olin sairaalassa kela palautti minut asiakkaaksi.
Pet kuvat magnettikuvat eivät korvaa tosiaan, ne on ihan eri diagnostisia työkaluja.
Kyllä varmaan koulutus on sama thaimaassa ja suomessa, mutta miksi thaimaalaisella lääkärillä ole mitään asiaan ammattiinsa suomessa, pitää käydä valtaosa koulutuksesta uudelleen.
- Anonyymi
Noin hyvin asiat ja täällä Thaimaassa meitä asuu vain Tyttö2010 ja minä, miksi?
> § <- Anonyymi
Sinä asut Posson kattilassa.
- AnonyymiUUSI
Kuka minä ja missä asuu??
- Anonyymi
Kovin vähän sai aloittaja rakkaittensa kommentteja tärkeästä aiheestaan, johon oli panostanut kaiken omaavansa aivokapasiteetin.
- AnonyymiUUSI
On kummallinen asia että sinua harmittaa ja suututtaa talouskasvu ja kaikki muukin positiivinen kehitys Thaimaassa. Mikä meni omalla kohdallasi pieleen? Eikö olisi mukavampaa ajatella niitä hyviä puolia ja vaalia hyviä muistoja, tuon ainaisen valittamisen sijaan?
Minulla on ikävä kokemus eräästä toisesta maasta lomalta, mutta en silti ole alkanut sitä maata vihaamaan yksittäisten ihmisten ja tapahtumien vuoksi, jossa minullakin oli osuuteni.
Itse menin vaaralliseksi tunnetulle alueelle yksin ja vielä kunnon humalassa ja luotin paikalliseen tyttökaksikkoon. Tulin huumatuksi ja ryöstetyksi. Rahat, kortit, passi ja kännykkä meni, ja kun heräsin olin tukehtumassa omaan oksennukseeni ja olo oli siitä myrkystä sellainen että se olisi ollut helpotus.
Sairaalassa seuraava vuorokausi, matkavakuutus ei korvannut. Heidän sääntöjen mukaan promilleraja ylittyi ja se katsottiin huolimattomuudeksi. Siinä meni sitten matkakassa.
Kohdemaa oli Latvia. En ole ikinä käynyt kertomassa tuosta Latvian matkailupalstalla enkä aio mennä.
- Anonyymi
Pikapano:
- Thaimaa 20 €.
- Suomi 150 €.- AnonyymiUUSI
Tässä oli tärkeimmät luvut ja lisäksi taimaassa ei ole byrokratiaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä oli tärkeimmät luvut ja lisäksi taimaassa ei ole byrokratiaa.
Kaikki järjestyy rahalla.
- AnonyymiUUSI
Posso on oikeassa siinä, että täällä on liikaa maahanmuuttajia. Unohtaa vain, että on itsekin maahanmuuttaja, maitojunalla takaisin Suomeen sosiaaliturvan painolastiksi. Vaikka onkin olevinaan akateemisesti koulutettu!
- AnonyymiUUSI
Ei selviäisi mistään pääsykokeista ikinä yliopistoon mihinkään alalle. Peruskoulusta päässyt säälistä yli-ikäisenä.
- AnonyymiUUSI
Kiitos taas possottelusta, jo jokainen herjaa kyvyillään, muutama korjaus en ole maahanmuuttaja, vaan paluumuuttaja, lisäksi olen maksanut veroni suomeen, joka mahdollistaa kohtuullisen eläkkeen, tämä puuttuu mamuilta lisäksi maksoin normaalisti veroni suomeen kymmenen vuoden aikana minkä asuin thaimaassa, joten se sinun maitojunastasi, tsuk, tsuk, tsuk, en ole olevinaan akateemisesti koulutettu, olen oikeasti jyu:n tuntiopettajakunnasta, sql rakenteet sekä tietotekniikka.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos taas possottelusta, jo jokainen herjaa kyvyillään, muutama korjaus en ole maahanmuuttaja, vaan paluumuuttaja, lisäksi olen maksanut veroni suomeen, joka mahdollistaa kohtuullisen eläkkeen, tämä puuttuu mamuilta lisäksi maksoin normaalisti veroni suomeen kymmenen vuoden aikana minkä asuin thaimaassa, joten se sinun maitojunastasi, tsuk, tsuk, tsuk, en ole olevinaan akateemisesti koulutettu, olen oikeasti jyu:n tuntiopettajakunnasta, sql rakenteet sekä tietotekniikka.
Siinäkö ei vaadittu luku, kirjoitus ja laskutaitoa? Ymmärrän jos olet saanut infarktin sen jälkeen joka vaurioitti aivojasi mutta tuolla aivotoiminnalla ei opeteta mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitään veroja maksanut, työkyvytön mielenvikainen plösö, akkansakin ajanut itsariin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitään veroja maksanut, työkyvytön mielenvikainen plösö, akkansakin ajanut itsariin.
Kuten sanoin jokainen herjaa niillä kyvyillä joita jokainen on luojaltaan saanut... laholaiset eivät ole paljon lahjoja saanut.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin jokainen herjaa niillä kyvyillä joita jokainen on luojaltaan saanut... laholaiset eivät ole paljon lahjoja saanut.
Herjaat vain itseäsi tekemällä itsestäsi pellen ja idiootin julkisesti ja tahtomattasi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Herjaat vain itseäsi tekemällä itsestäsi pellen ja idiootin julkisesti ja tahtomattasi.
No siihen ei täällä paljon tarvita, tuskin olen ainoa, laiffila, vai oikein julkisesti jos palstaa lukee edes 10 ihmistä se on jo saavutus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No siihen ei täällä paljon tarvita, tuskin olen ainoa, laiffila, vai oikein julkisesti jos palstaa lukee edes 10 ihmistä se on jo saavutus.
Ja pellejäkin palstalla on varsin monenlaisia, vai mitä laiffila.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkä tämä, korkeakoulu tenttu, satukadun pankkineitisi.... depitit ja kredit suomen kanalta, elläkeet vs maksatut verot.
> § <
- AnonyymiUUSI
Totta turiset, voittaa suomen aika helposti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju524367S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam1114189Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu424100Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko673953- 853374
Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta673269IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1523241Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �171592- 451531
Jos sulla ei olis ollut tunteita
Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?1291140