Kummallinen juttu kun pyysin tänään terveyskeskuksessa että pääsisin magneettikuvaan kun käsi ei liiku niinkuin pitäisi ja on särkenyt jo monta kuukautta. Lääkäri sanoi että ei ole lupaa laittaa magneettikuvaan vaan vain röntgeniin. Ompas ihmeellistä ,ja että ensin pitää tehdä lähete ortopedille vaan eipä sit tehnyt sitä,magneettikuva on aina parempi kuin röntgen.
Ihme touhua
Terveyskeskus
24
472
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä on resurssien tehotonta käyttöä tollanen, ellei sitten ole jotain tilastofaktaa, että olkapää tai selkäranka tai thorax-alue kannattaa lähtökohtaisesti kuvata röntgenillä. Kaikkein älyttömintä on kiertää lääkäriltä toiselle ja tehdä useita tutkimuksia, jos voi simppelimminkin toimia. Jos vaiva selkeesti vaikuttaa nivel- tai luuperäiseltä, röntgen toki on parempi, mutta muuten magnettikuvaus. Olkapää on rakenteeltaan ja toiminnaltaan hyvin monimutkainen ja samoin selkärangan rakenne ja toiminta sellainen, että magneettikuvaus on aina parempi valinta, ja se kuvaus hyvin usein kumminkin tehdään
Onko toimenpiteillä sitten niin suuri hintaero, että kannattaa noin toimia...? En usko, vaan tässä on eräs esimerkki tehottomista hoitokäytännöistä - eletään ikäänkuin aikaa jolloin ei ollut hyvää mri-laitetta tai sellasta ollenkaa.
lajijasuris - Anonyymi
Kauheeta juoksutusta paikasta toiseen
- Anonyymi
Menkää terveystaloon tai vastaavaan niin varmaan kaikki halutut tutkimukset tehdään. Ei julkisella puolella voida potilaan tuntemusten mukaan kaikkia kalliita tutkimuksia tehdä.
- Anonyymi
Aivan näin. Mitä täällä valitatte.
- Anonyymi00005
Oletko siis itsekin lääkäri, vai mistä tiedät, että magneettikuva on aina parempi kuin röntgen?
- Anonyymi00016
Tottakai magneetti kuva on aina parempi,siitä saa tosi tarkat tulokset mitä röntgenistä ei saa
- Anonyymi00006
Jos jokainen potilas päättää omasta hoidostaan, niin Soten rahan tarve kaksinkertaistuu.
- Anonyymi00007
Sitä vastoin yksityisellä voit tilata juuri sellaisen tutkimuksen kuin itse tahdot.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Sitä vastoin yksityisellä voit tilata juuri sellaisen tutkimuksen kuin itse tahdot.
Taitaa olla trollimielellä kirjotettu muutama kommentti tähän ketjuun, mutta eipäs vaan saa välttämättä eikä ainakaan joka paikassa. Kaupasta kyllä saa rahalla mitä haluu.
Eihän lääkäriin mennä siksi edes yksityiselle, että saa sen tutkimuksen minkä haluaa eikä varmaan aloittaja tätä tarkoittanut!
Kyllä yleislääkärin pitää voida teettää perustutkimukset ja sitten sen mukaan lähetettä eteenpäin mitä niissä tulee esille. Joskus toki on heti selkeät perusteet lähettää jollekin erikoislääkärille.
Mutta kun tollanen käsisärky voi olla siitä vekkuli, että siitäpäs ei heti kliinisen tutkimuksen jälkeen välttämättä edes pysty sanoo mitä erikoisalaa syy on. Potilaiden anatomia ja oireiden esiintyminen kun ei aina mene lääketieteen oppikirjojen mukaan. Ypäjällä toinen (VM) sai noottia siitä, kun lähetti jatkuvasti potilaita väärille erikoislääkäreille ja määräsi vääriä tutkumuksia mutta ei se osaavalta ihan noin vaikeaa sentään ole!
lajijasuris - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Taitaa olla trollimielellä kirjotettu muutama kommentti tähän ketjuun, mutta eipäs vaan saa välttämättä eikä ainakaan joka paikassa. Kaupasta kyllä saa rahalla mitä haluu.
Eihän lääkäriin mennä siksi edes yksityiselle, että saa sen tutkimuksen minkä haluaa eikä varmaan aloittaja tätä tarkoittanut!
Kyllä yleislääkärin pitää voida teettää perustutkimukset ja sitten sen mukaan lähetettä eteenpäin mitä niissä tulee esille. Joskus toki on heti selkeät perusteet lähettää jollekin erikoislääkärille.
Mutta kun tollanen käsisärky voi olla siitä vekkuli, että siitäpäs ei heti kliinisen tutkimuksen jälkeen välttämättä edes pysty sanoo mitä erikoisalaa syy on. Potilaiden anatomia ja oireiden esiintyminen kun ei aina mene lääketieteen oppikirjojen mukaan. Ypäjällä toinen (VM) sai noottia siitä, kun lähetti jatkuvasti potilaita väärille erikoislääkäreille ja määräsi vääriä tutkumuksia mutta ei se osaavalta ihan noin vaikeaa sentään ole!
lajijasurisEn tiedä mikä tässä noin vaikeeta on. Olen käyttänyt molempien palveluita eikä mitään valittamista.
- Anonyymi00013
Anonyymi00007 kirjoitti:
Arvaa mitä se maksaa yksityisen ksutta
- Anonyymi00008
Turha lääkärillä käydä, kun ei ole mitään vikaa. Olet loikoillut vuosikausia, niin paikat ovat jumissa.
- Anonyymi00011
Röntgenillä aloitetaan (ja fysioterapialla). Magneetin saatavuus huonompi ja jonot pitkät. Jos vaiva jatkuu, röntgenissä ei vaivaa selittävää ja fysioterapiasta ei apua niin saatat päästä magneettiin.
- Anonyymi00012
Oireista riippuen noin toimien voi oireet pahentua ja rahaa sekä resurssia hukkaantuu. Soteuudistuksen eräs tavoite piti olla ainakin tehokkaampi hoitopolku, johon kuuluu myös hoitokäytäntöjen uudistus.
Röntgen on perusteltu lähinnä vain, jos oireet viittaa luun tai nivelen murtumaan. Aina ei suinkaan oireet ole juuri jollekin saiarudelle tai vammalle tyypillisiä. Aloittaja ei nyt tarkemmin kerro oireita kuin säryn. No mutta lääkärin pitää aina tehdä potilaalle oirekyselyn lisäksi kliininen tutkimus eli mm. tässä tapauksessa: tunnustella ja liikuttaa kättä/olkaa monella tavalla, käydä läpi yläselän nikamat, tutkia rintakehän seutu, kenties sydän ja keuhkotkin oireista riippuen ym, joten eiköhän yleensä noiden jälkeen ole selvää tarvitaanko kuvausta ja jos niin mikä, ultraa unohtamatta.
Semmosen 300 on mri terveystalolla kalliimpi, mutta itse en usko hintaeron syynä olevan niinkään kustannukset, vaan hinnassa on laatulisää, koska se on niin paljon tarkempi ja kattavampi. Ja vielä se kun "minulla ei ole lupaa..." ts. jos joku tutkimus on tarpeeton, kai lääkäri sen sanoisi, eikä noin.
lajijasuris
lajijasuris - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Oireista riippuen noin toimien voi oireet pahentua ja rahaa sekä resurssia hukkaantuu. Soteuudistuksen eräs tavoite piti olla ainakin tehokkaampi hoitopolku, johon kuuluu myös hoitokäytäntöjen uudistus.
Röntgen on perusteltu lähinnä vain, jos oireet viittaa luun tai nivelen murtumaan. Aina ei suinkaan oireet ole juuri jollekin saiarudelle tai vammalle tyypillisiä. Aloittaja ei nyt tarkemmin kerro oireita kuin säryn. No mutta lääkärin pitää aina tehdä potilaalle oirekyselyn lisäksi kliininen tutkimus eli mm. tässä tapauksessa: tunnustella ja liikuttaa kättä/olkaa monella tavalla, käydä läpi yläselän nikamat, tutkia rintakehän seutu, kenties sydän ja keuhkotkin oireista riippuen ym, joten eiköhän yleensä noiden jälkeen ole selvää tarvitaanko kuvausta ja jos niin mikä, ultraa unohtamatta.
Semmosen 300 on mri terveystalolla kalliimpi, mutta itse en usko hintaeron syynä olevan niinkään kustannukset, vaan hinnassa on laatulisää, koska se on niin paljon tarkempi ja kattavampi. Ja vielä se kun "minulla ei ole lupaa..." ts. jos joku tutkimus on tarpeeton, kai lääkäri sen sanoisi, eikä noin.
lajijasuris
lajijasurisEi lääkäri voi mun mielestä sanoo että ei ole lupaa.
Vuosia sitten tän lääkärin äiti ei pistänyt mua johonkin röntgeniin en muista mihin. Sanoin että menen sitten Terveystalo kautta ja tuon laskun tänne eikä lääkäri sit yhtään mutissut vaan kirjoitti lähetteen - Anonyymi00015
Olen jo ollut fyssarilla. Tämä on ehkä jäätynyt olkapää joka kestää kaksikin vuotta
- Anonyymi00017
Afrikan vuosina oli juuri noin, että potilas voi tilata minkä tahansa tutkimuksen minkä itse haluaa vaikka ei mitään kliinistä syytä siihen olisikaan.
- Anonyymi00020
Minulla pohjoinavalla oli taas niin hyvä tuuri etten tarvinnut terveystutkimuksia lainkaan.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Minulla pohjoinavalla oli taas niin hyvä tuuri etten tarvinnut terveystutkimuksia lainkaan.
Jotkut ovat matkanneet Vorssaa pidemmälle.
- Anonyymi00018
Täälä palstalla niistä päätetään ketä mihinki pääsee.
- Anonyymi00019
Pää pitää kuvata, jos luulee olkapäässä olevan vikaa. Eihän se voi toimia, kun sillä ei ole ollut käyttöä kuin keskaritolkin liikuttajana.
- Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
Pää pitää kuvata, jos luulee olkapäässä olevan vikaa. Eihän se voi toimia, kun sillä ei ole ollut käyttöä kuin keskaritolkin liikuttajana.
Luulet varmaan että minäkin olen joku sossun asiakas niin kuin sinäkin. Voin sanoa etten oo.
Sinähän pääset sossun kautta ilmaseks joka paikkaan
- Anonyymi00023
Aloitus kertoo, että terveyskeskusmaksut ja hoitomaksut on kymmenkertaistettava. Liian paljon, liian halpoja palveluita ja turhia käyntejä.
- Anonyymi00024
Suomalaisia ja loimaalaisia on myös liikaa, kun kaikille ei riitä tekemistä. Ovat turhia ja joutaa vähentää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark1866231Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p2394186"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1423505Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m463341Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää453188Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi492826Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.652376Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2402330- 242310
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk1001907