Ahdistavaa, mutta vapauttavaa

Tinalilja

En ole koko 20-vuotisen elämäni aikana kuulunut kirkkoon.

Kukaan lähisukulaisenikaan ei ole kuulunut/liittynyt kirkkoon kuin vasta vanhemmalla iällä.

Olen ollut kiinnostunut kaikista uskonnoista ihan pienestä pitäen. Kristinuskostakin, mutta lähinnä vain raamatun tarjoamien huimien tarinoiden vuoksi.

Pari vuotta sitten aloin lähentyä luontoa..ihan yht'äkkiseltään ja melkeinpä huomaamatta. Metsistä on tullut minulle paikka mihin pääsen pakoon arkea ja ihan omaan rauhaan. Tietämykseni ja kiinnostukseni luontoa kohtaan kasvaa kokoajan lähentymisentunteen myötä.

Olisi kiinnostavaa päästä keskustelemaan muiden pakanoiden kanssa ja päästä selvittämään mikä minä olen naisiani aatteineni ja uskomuksineni. Toisaalta en ole varma haluaisinko sittenkään päästää ketään minun omalle alueelleni.. Häiritsevää, sillä tunnen että olen kovaa vauhtia löytämässä itseni.

3

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlainen

      tyyppi.Metsä on minun kirkkoni,ja siellä ei saa olla ketään toista ihmistä.Nimenomaan se rauha ja hiljaisuus on kaikkein parasta koko asiassa.Kaupungissa saan enemmän kuin tarpeeksi ruuhkista ja ihmisistä.

    • kuulostaa

      Hienolta kuulostaa! Enkä usko että itsensä löytämiseen tarvitaan ketään toisia. Luulen myös ettei liika miettiminen ja keskusteleminen auta sinällään itsensä löytämistä, vaikka siitä voikin olla joskus apua. Se mikä säväytti minua oli tuo "kukaan lähisukulainen ei ole kuulunut kirkkoon". Noin sen pitäisi oikeasti mennäkin. Itsekään se ole koskaan liittynyt kirkkoon, joten usein mietin että miksi olen kuitenkin syntymästäni saakka kuulunut kys. instituutioon, jolla ei ole paljonkaan yhteistä kanssani. Mutta: ei kannata häiriintyä itsensä löytämisestä vaan päinvastoin nauttia täysillä!

    • Kempiläinen

      olen pienen ikäni kuulunut kahteenkin eri kirkkoon, mutta olen pikku hiljaa vieraantunut kaikenlaisista kirkonmenoista, ja nykyään löydänkin Jumalan kaikkein parhaiten luonnosta ja oman sisimpäni keskipisteestä. Vaikka pidän itseäni edelleen kristittynä, minusta on melkein huomaamattani tullut panteisti - en tosin usko, että luonto on Jumala, vaan että Jumala on luonnossa ja kaikkialla. Parhaiten Hänen läsnäolonsa koen kesän tuoksussa lukemattomine vivahteineen, metsässä ja omalla rikkaruohojen valtaamalla pihamaallani - siellä kasvaa satoja eri kasvilajeja, ja kaikki ne ovat minusta omalla tavallaan kauniita. Joukossa on myös paljon erilaisia luonnonvaraisia kukkia. Monien naapurieni piha muistuttaa steriiliä golfkenttää, mutta minusta oma pihani on kuin paratiisin yrttitarha.

      Eivät kristinusko ja luontousko minusta sulje toisiaan pois. Sanotaanhan vanhassa paimenpojan virressäkin: "Mun kirkkoin katto on korkeella..." Nykyisessä kristillisyydessä tosin on paljon sellaista show-kristillisyyttä ja pikakristillisyyttä, joka lienee lähinnä tämän hektisen länsimaisen elämänrytmin ja valheellisen mediamaailman tulos.

      Monilla nykyihmisillä tuntuu olevan jonkinlainen hiljaisuuden kammo: jokainen hiljainen hetki täytyy täyttää jollakin ohjelmalla tai taustamusiikilla. Se jos mikä vieraannuttaa meitä itsestämme. Metsä on hyvä paikka olla hiljaa ja nauttia hiljaisuudesta, ja sen rauhassa on parhaat mahdollisuudet löytää itsemme. Minulle hiljaisuus on elinehto, ilman sita tulisin kai hulluksi. Nykyisin myös ainoa jumalanpalvelukseni on hiljainen hartaus, ja kesäisin harjoitan sitä usein pihalla rikkaruohojeni keskellä. Muutaman kerran vuodessa osallistun kveekariystävieni hiljaiseen hartauteen - sielläkään ei kukaan saarnaa vaan ollaan yhdessä hiljaa, ja perinteisiin kirkonmenoihin verrattuna se on virkistävä kokemus.

      Onnea sinulle matkallasi kohti itseyttä. Muistoksi jätän sinulle tämän Tolkienin mainion runon, joka minusta kuvaa osuvasti myös omaa vaellustani:

      Tie vain jatkuu jatkumistaan
      ovelta mistä sen alkavan näin.
      Nyt se on kaukana edessäpäin,
      jos voin, sitä joudun seuraamaan
      jaloin innokkain vaeltaen
      kunnes se taas tien suuremman kohtaa
      paikassa johon moni polku johtaa.
      Mihin sitten? Tiedä en.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      251
      2085
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1698
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1532
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1150
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      998
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe