Miksi menisin töihin?

Aihekentän mukaisen kysymyksen esitin lääkärilleni, joka kertoi leikkaukseen jälkeisestä tehostetusta kuntoutuksesta saadakseen minut nopeammin sorvin ääreen. Kysymykseni oli aiheellinen, koska en henkilökohtaisesti mitään järkeä käydä töissä. Olen 34-vuotias pitkäaikaistyötön, joka ei ole halukas palaamaan työelämään. Nuorena tein paljonkin töitä, koska se sopi oikeastolaiselle arvomaailmalleni. Kuitenkin taloudellisesti itselleni on kannatavampaa elää tuilla ilman paineita arjesta.

Ei riitä, että on progressiivinen verotusjärjestelmä, vaan sen lisäksi myös muutkin kulut ovat sidonnaisia ansiotuloihin. Esimerkiksi päivähoitomaksut ovat sitä korkeampia, mitä enemmän tienaa. Toisin sanoen progressiota progressiolle. Tämähän ei ainakaan kannusta työntekoon. Vanhana viimeistään ahkeruus kostautuu, kun kertynyt eläke korreloi samaten hoitokotimaksujen kanssa - taas progressiivisesti.

Omalla kohdallani kiitos kuuluu tällä hetkellä vasemmistolaiselle politiikalle. Voisin väittää, että olen hyvinkin tyytyväinen elämääni. Minua ei stressa tai ahdista arki ja vietän laadukasta ja tasapainoista elämää. Saamillani tuilla pärjään mainiosti. Rahaa jää jopa säästöön, kun elän harkitsevasti. Pystyn silti nauttimaan mm. Netflix-tarjonnasta, pitsaperjantaista sekä tupakasta. En ryyppää, joten se kuluerä on pois laskuista. Rahasummia en tässä kerro, mutta muutaman vuoden tuista olen saanut säästettyä sen verran, että saan hommattua tammikuussa upouuden auton: pienimmän Volkswagenin, mutta kuitenkin.

En siis näe mitään järkeä tehdä töitä, kun elämä on paljon hauskempaa kotona. Asun Helsingissä suhteellisen arvostetussa kaupunginosassa vuokra-asunnossa ja kaiken tämän saan yhteiskunnalta tekemättä mitään. Päivisin pelaan pelejä, katson televisiota ja välillä käyn ulkona syömässä. Arvostan toki heitä, jotka tekevät töitä, mutta en silti ymmärrä, miksi muut eivät tee kuten minä ja nauti elämästä, kun siihen on puitteet rakennettu.

Haluan vielä täsmentää, että minulla ei ole säästöjä siltä ajalta, kun kävin töissä (hyväpalkkaisessa sellaisessa), sijoituksia tai muitakaan tulolähteitä. Kaikki mitä teen, on muiden verorahoilla kustantamaa elämistä. Kiitos siis Teille, jotka käytte töissä ja maksatte minulle tätä jokapäiväistä rentoa elämäntyyliä!

Tarkoituksenani ei ollut aiheuttaa närkästystä, vaan lähinnä avointa keskustelua, että mitä järkeä on tehdä töitä, kun ilman sitäkin tulee toimeen mainiosti ja on vielä hauskaakin (ainakin pääosin).

P.S. En sulje pois sitä vaihtoehtoa, että joskus tekisin taas töitä mikäli tukia leikataan tulevaisuudessa paljonkin. Voi olla, että silloin joutuu käymään ainakin hetkittäin töissä. Vielä jää kuitenkin sen verran rahaa sukan varteen, että se ei ole vielä lähellekään ajankohtaista.

P.P.S. Se mitä hain tällä kirjoituksella oli se, että olisiko jollain joku argumentti sen puolesta, että työnteko kannattaa?

Rauhallista joulua ja menestyksekästä uutta vuotta kaikille! 🙂

4

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Elättääksesi itsesi. Siksi mennään töihin. Ei ole veronmaksajien asia elättää kaikenlaisia vapaamatkustajia. Työkyvyttömyys ja työnteon estävät sairaudet ovat sitten poikkeus.

• UUSI

Helpompaa ja rennompaa on, kun muut maksavat elämiseni. Laillistakin on. Kun se kerran on mahdollista, niin miksi en käyttäisi sitä hyväkseni? Kunhan muistaa äänestää vasemmistoliittoa, niin elämä on arjen juhlaa.

Työssä käyvänä taasen maksaisin itse vapaamatkustajien elämisen. Mielummin nettosaajana kuin nettomaksajana. Ja tällä tavalla tienaankin ihan ok. Noin 200-400€/kk säästöön. Ei sitä töissä käymällä paljoa enempää jää sukan varteen ja kuten sanoin, moni palvelu on halvempaa työttömällä. Ei haittaa, vaikka vähän kaahaa kovempaakin, kun päiväsakotkin ovat mitättömiä.

• Anonyymi00002
        UUSI
        Hencassi kirjoitti:

Helpompaa ja rennompaa on, kun muut maksavat elämiseni. Laillistakin on. Kun se kerran on mahdollista, niin miksi en käyttäisi sitä hyväkseni? Kunhan muistaa äänestää vasemmistoliittoa, niin elämä on arjen juhlaa.

Työssä käyvänä taasen maksaisin itse vapaamatkustajien elämisen. Mielummin nettosaajana kuin nettomaksajana. Ja tällä tavalla tienaankin ihan ok. Noin 200-400€/kk säästöön. Ei sitä töissä käymällä paljoa enempää jää sukan varteen ja kuten sanoin, moni palvelu on halvempaa työttömällä. Ei haittaa, vaikka vähän kaahaa kovempaakin, kun päiväsakotkin ovat mitättömiä.

Ja sitten ihmetellään, että miksi hallitus tekee sellaisia päätöksiä, kuin tekee. Turha on ihmetellä, koska on kaltaisia asennevammaisia, joiden tekemisistä kaikki reilut ja työtä haluavat työttömät kärsivät.

• UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, että miksi hallitus tekee sellaisia päätöksiä, kuin tekee. Turha on ihmetellä, koska on kaltaisia asennevammaisia, joiden tekemisistä kaikki reilut ja työtä haluavat työttömät kärsivät.

Suomessa on demokratia ja jokainen täysi-ikäinen saa vaikuttaa siihen ketkä asioista päättävät ja mitä päättävät. Kuten sanoin, mikäli tukia leikataan tarpeeksi, niin sitten menen töihin, kun se on kannattavaa.

Enkä nyt ymmärrä, miksi työtä haluavat työttömät kärsivät takiani? Menkööt töihin tai jos kerran ei ole työpaikkoja, niin ainakaan minä en ole niiden työpaikkaa viemässä? Ja aina sitä voi ruveta vaikka yrittämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      77
      3646
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      33
      2999
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      78
      2761
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2654
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2485
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2312
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1947
    8. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      15
      1822
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1776
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1683
    Aihe