Olen kohta siirtymässä eläkkeelle ja kyselenkin mitä kaikkia asioita tulisi ottaa huomion ilmoitautuessa siirtyvänsä eläkkeelle!
Olen ollut työtö pitkään ja kyseessä vain siirtymä eläkkeelle eli työsuhdetta ei tarvitse irtisanoa.
Tiedän että lopetan työnhaun ja työttömyyskassan maksut omilla ilmoituksillani.
Verottajalle ilmeisemmin tehtävä jokin veromuutos...
Eläkkeenmaksavalle yhtiölle kuten Ilmarinen on ilmoitettava asia....
Ammattiliitolle oma ilmoitus...varsinkin jos vapaajäsenyys kyseessä.
Puuttuuko listalta jokin tärkeä teko?
Kiitokset jos jotain valaisevaa asiaan liittyvää kerrotte, kaikille se on ensimmäinen kerta kun eläkkeelle pääsee!
Hei eläkeläiset, tärkeä kysymys kun siirtyy eläkkeelle ikänsä perusteella.
12
401
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tärkein on se, että eläkettä täytyy hakea, mielellään pari kk ennen aiottua aikaa. Työeläkeyhtiö sekä Kela, jos saat myös eläkettä sieltä. Kun eläkkeen määrä on selvillä, pyydät netin kautta verokortin - vain eläkettä varten.
- Anonyymi00002
Myös mahdollisesti saamasi asumistuki muuttuu eläkkeensaajan asumistueksi. Rajathan ovat erilaiset, joten se anomus täytyy muuttaa myös. Eläkkeensaajallahan on (vielä ainakin..) mahdollista saada sitä myös omistusasuntoon, tietyin edellytyksin.
- Anonyymi00004
Kiitos hyvistä palautteista!
- Anonyymi00005
Eäke alkaa heinäkuussa. Voiko eläkettä hakea jo toukokuun alussa eläkeyhtiöltä? Olen työtön.
- Anonyymi00006
Eläkettä on haettava viimeistään kuukautta ennen sen alkamista.
- Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Eläkettä on haettava viimeistään kuukautta ennen sen alkamista.
Eikö saa sen jälkeen enää kertynyttä eläkettään ja sen oikeutus evätään? Mistä olet tämän keksinyt?
- Anonyymi00007
Kiitos, kun on käytännön tietoa!
- Anonyymi00008
Ja muista hakea myös kansaneläkettä ja jos olet työskennellyt joskus ulkomailla, niin myös sieltä mahdollisesti ansaitsemaasi eläkettä. Kansaneläkettä kannattaa hakea vaikka arvelisit ettet ole siihen oikeutettu työeläkkeen suuruuden vuoksi, mitään vahinkoa siitä ei tule ja saat ilmoituksen asiasta.
Eläkehakemuksessa on muistaakseni kohta, jossa näistä voi ilmoittaa. Itse hai elökettä v 2017, joten muistikuvat vähän haalistuvat ajan myötä. - Anonyymi00010
Kansaneläkettä ei kannata hakea jos alle 65v. vaikka alin eläkeikä sen alle ja samalla hakemuksella sen voisi tehdä. Kyseessä verotus käytäntö eli vasta kun ikää siihen hakuun riittävä, muutoin rokotetaan!!!
-Haku tehty eläkeyhtiööni.
-ilmoitettu muutos työnhakuun
-olen ilmoittanut maksavalle työttömyys-kassalle muutoksesta
- Odotan päätöstä jotta verottajalle voin laittaa todisteet verokortin muutokseen
-Odotan päätöstä jotta voin lähettä liittoon vapaa-jäsenyyden hakemuksen
Puuttuuko jotain mikä pitäisi tehdä ennen kun siirtyy eläkeelle? - Anonyymi00011
Kiitos kaikille ja hyvää uuttavuotta kaikille!
- Anonyymi00012
Nyt olen saanut eläkepäätöksen joka astuu voimaan 1.2 ja kaikki mahdolliset iloitukset suoritettu!
Verokortin kanssa oli hetken jumissa, mutta perinteinen idea juoda kahvit rauhassa ja aloittaa hakemus alusta tuottaa tulosta.
No kyseessä oli se että olen saanut vajaa 2v OVE ja ansiosidonnaista ennen eläkettäni joten näiden tietojen pilkkominen hakemuksessa oli se kovapala uuden verokortin hakemuksessa.
Jos eläke alkaisi 1.1. xxxx niin se sujuisi yhdellä tiedolla ja helpommin. Osa vuodesta kun eri maksajat jopa 2 kuten itsellä, niin se teettää hieman enemmän.
Olen erittäin tyytyväinen veropäätökseen joka tärkein asia. Yllättävän vähän se OVE 50% 24kk ajalta pieniensi sitä lopullista eläkettä? 2v sain kutakuinkin saman suuruista palkkaa kun olisin ollut työssä kun siihen lisätään ansiosidonnainen!
Kerrytin jemmatiliä merkittävästi vaikkakin sillä rahalla on hankittu mukava käyttöauto jolla ajelen sen vähintäänkin siihenasti kun se ajokortin ikätarkastus. - Anonyymi00013
Huomasin erikoisen asian kun sain sen eläkepäätöken ja veropäätöksen!
Jatkuvasti saanut lukea siitä, että eläkeläisten ostovoima heikkenee, mutta omassa tilanteessani se vahvistuu kun siirryn ansiosidonnaiselta eläkkeelle!
Se että eläkeläisen "ostovoima" heikkenee niin se on todella suhteellista, koska mielestäni eläkkeellä ollessa ei ne hankinnat ole enää samanlaisa kuin joitain kymmeniä vuosia aiemmin.
Itselläni menee se eläkeestä tuleva "ostovoiman" nousu säästötilille eli ei mene kulutukseen ainenkaan tasaiseen tahtiin vaan satunnaisesti jos jokin erityinen tarve tulee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1575219Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv852763Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?871752Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko91216- 49986
- 66912
Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi
Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu122893- 21893
Mitä tarkoitat
”Silti koen sinulta puuttuvan jotain, joka kutsuu minua antamaan sinulle juuri sitä.”23878Yhteen hiileen velanottoveljet V P K
Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N75873