"Tanskan autoliiton FDM:n tuoreen selvityksen mukaan yhä useampi kuljettaja kokee vastaantulevien autojen ajovalot häiritsevinä.
Häikäisyongelman keskeisiksi syiksi nimetään nykyaikainen led-valotekniikka sekä korkeiden automallien eli katumaasturien yleistyminen."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/76262ff0-2ace-474b-8056-b72cc3472b18
Ei ole mitenkään yllättävä tulos.
Häikäistytkö vastaantulijoiden ajovaloista?
11
163
Vastaukset
- Anonyymi00001
Joskus harvoin kun tulee ajettua maaseudulla, niin onhan tuo ikävä ongelma. Täällä katuvalaistussa osassa Suomea, ei ongelmaa ole, ei nykyiset suht kirkkaat lyhkäiset häikäise, kun silmää on katuvaloilla kuitenkin kohtuulliseen luximäärään totutettu.
- Anonyymi00002
FVT tekemän tutkimuksen mukaan eniten häikäisystä kärsivät ja sen tunteen etteivät näe eteensä kokevat kuljettajat joiden ajamassa autossa ajovalot on kuin myrskylyhdyt tai sian pil…t pakkasella.
Ts. Kun lähivaloalue on hyvin valaistu ja isolta alalta, tunne että näkee on vahvempi.
Myös orastava köyhyys oli todettavissa ettei kaikki pysty ajamaan hyvillä valoilla olevilla autoilla - Anonyymi00003
Suomessa ei osata vaihtaa lyhyille, autokouluissa opetus kohtaamistilanteista on teoriatasolla ja se teoriatasokin on virhellinen.
Oikea tapa vaihtaa luhyille on se että vastaantuleva vaihtaa lyhyet, kun vastaantuleva vaihtaa luhyet päälle tarkoittaa se että hän häikäistyy ja antaa merkin siitä vaihtamalla lyhyet ja olettaa vastaantulevan reagoivan siihen.- Anonyymi00005
Ison auton valot ovat lähtökohtaisesti korkeammalla. Silloin sellaisen auton "lyhytetkin" valot tuntuvat kirkkaammilta.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ison auton valot ovat lähtökohtaisesti korkeammalla. Silloin sellaisen auton "lyhytetkin" valot tuntuvat kirkkaammilta.
Traficomin ohjeiden mukaan vaihdetaan lähivaloille kun valokeilat kohtaavat.
Kun auton katolla on jumalattomat ledivalopatterit niin eikän sellaista valokeilaa ole edes näkyvissä.
Lapissa on joillakin tapana sammutta ne katolla olevat lisävalot ja ajaa auton omilla valoilla siihen kohtaamiseen ja kohtaamisen jälkeen sitten ne lisävalot päälle.
Nykyään vain tuo minä minä kulttuuri on sitä että siis muiden häikäisystä kun ´han itse näkee hyvin.
No omassa autossa on adaptiivinen ajovalo ja se tekee mustan kohdan joko vastaantulevaan tai edessä menevään tai kaikkin näkyvissä oleviin. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Traficomin ohjeiden mukaan vaihdetaan lähivaloille kun valokeilat kohtaavat.
Kun auton katolla on jumalattomat ledivalopatterit niin eikän sellaista valokeilaa ole edes näkyvissä.
Lapissa on joillakin tapana sammutta ne katolla olevat lisävalot ja ajaa auton omilla valoilla siihen kohtaamiseen ja kohtaamisen jälkeen sitten ne lisävalot päälle.
Nykyään vain tuo minä minä kulttuuri on sitä että siis muiden häikäisystä kun ´han itse näkee hyvin.
No omassa autossa on adaptiivinen ajovalo ja se tekee mustan kohdan joko vastaantulevaan tai edessä menevään tai kaikkin näkyvissä oleviin.Joo, asennevammaiset ajattelevat, että viis muiden turvallisuudesta ja näkökyvystä. Se on sen toisen ongelma, ei minun (vaikka hän on syypää).
- Anonyymi00004
Asiaa auttaa se että itse ajaa SUV:lla. Kun istuu korkeammalla ei vastaantulijat lähivalot yllä silmien tasolle.
- Anonyymi00007
Kaikki SUV:t pitäisi lailla kieltää.
- Anonyymi00009
Ei kehtaa ajaa, potkitun kaljatölkin, näköisellä autolla.
- Anonyymi00012
Uusissa tuntuisi olevan vääränlainen valokuvio.
Kirkasta valoa kohdistuu liikaa vastaantulevan silmiin.
Varsinkin kirkkaimmat lisähuomiovalot.
Ei se itseä haittaa, paitsi olen huomannut että märällä ja pimeällä kelillä vastaantulevan valot maskeeraa välillä suojatien käyttäjiä näkymättömiin.
Ei sinänsä haittaa, kun suojatien eteen pysähtynyt vastaantulija tarkoittaa, että joku siitä on kävelemässä.
Näkyvät vaan huonommin.
Vähän kuin olisi pitkät päällä vanhemmassa autossa.
Taustapeilissä on tullut välillä käyttöä vivulle, jolla saa sen häikäisyasennon pois.
Ei ole ennen tarvinnut taajamassa.
Laatuongelmia nuo valokuviot.
Ei ne ympäristöä kirkkaammat valot muuten haittaa.
Hyvä näkyvyys.
Ehkä huomiovalot on tarpeettomia pimeällä. - Anonyymi00013
Kyllä häikäisee, samaan aikaan vielä katuvalot paljon tehottomampia ja valaisevat pienemmälle alueelle kuin ennen. Toiselle puolelle katua eivät näytä juuri ollenkaan eikä heijastimettomia/valottomia helposti huomaa. Liian korkealla oleviin takin heijastinnauhoihin ei osu edes auton valot.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2394190Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1142649Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412402Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161446Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811446- 481179
- 781097
- 59973
- 45956
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58931