Häikäistytkö vastaantulijoiden ajovaloista?

Anonyymi-ap

"Tanskan autoliiton FDM:n tuoreen selvityksen mukaan yhä useampi kuljettaja kokee vastaantulevien autojen ajovalot häiritsevinä.

Häikäisyongelman keskeisiksi syiksi nimetään nykyaikainen led-valotekniikka sekä korkeiden automallien eli katumaasturien yleistyminen."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/76262ff0-2ace-474b-8056-b72cc3472b18

Ei ole mitenkään yllättävä tulos.

20

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Joskus harvoin kun tulee ajettua maaseudulla, niin onhan tuo ikävä ongelma. Täällä katuvalaistussa osassa Suomea, ei ongelmaa ole, ei nykyiset suht kirkkaat lyhkäiset häikäise, kun silmää on katuvaloilla kuitenkin kohtuulliseen luximäärään totutettu.

• Anonyymi00002

FVT tekemän tutkimuksen mukaan eniten häikäisystä kärsivät ja sen tunteen etteivät näe eteensä kokevat kuljettajat joiden ajamassa autossa ajovalot on kuin myrskylyhdyt tai sian pil…t pakkasella.
      Ts. Kun lähivaloalue on hyvin valaistu ja isolta alalta, tunne että näkee on vahvempi.

Myös orastava köyhyys oli todettavissa ettei kaikki pysty ajamaan hyvillä valoilla olevilla autoilla

• Anonyymi00003

Suomessa ei osata vaihtaa lyhyille, autokouluissa opetus kohtaamistilanteista on teoriatasolla ja se teoriatasokin on virhellinen.
      Oikea tapa vaihtaa luhyille on se että vastaantuleva vaihtaa lyhyet, kun vastaantuleva vaihtaa luhyet päälle tarkoittaa se että hän häikäistyy ja antaa merkin siitä vaihtamalla lyhyet ja olettaa vastaantulevan reagoivan siihen.

• Anonyymi00005

Ison auton valot ovat lähtökohtaisesti korkeammalla. Silloin sellaisen auton "lyhytetkin" valot tuntuvat kirkkaammilta.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Ison auton valot ovat lähtökohtaisesti korkeammalla. Silloin sellaisen auton "lyhytetkin" valot tuntuvat kirkkaammilta.

Traficomin ohjeiden mukaan vaihdetaan lähivaloille kun valokeilat kohtaavat.
        Kun auton katolla on jumalattomat ledivalopatterit niin eikän sellaista valokeilaa ole edes näkyvissä.
        Lapissa on joillakin tapana sammutta ne katolla olevat lisävalot ja ajaa auton omilla valoilla siihen kohtaamiseen ja kohtaamisen jälkeen sitten ne lisävalot päälle.
        Nykyään vain tuo minä minä kulttuuri on sitä että siis muiden häikäisystä kun ´han itse näkee hyvin.

No omassa autossa on adaptiivinen ajovalo ja se tekee mustan kohdan joko vastaantulevaan tai edessä menevään tai kaikkin näkyvissä oleviin.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Traficomin ohjeiden mukaan vaihdetaan lähivaloille kun valokeilat kohtaavat.
        Kun auton katolla on jumalattomat ledivalopatterit niin eikän sellaista valokeilaa ole edes näkyvissä.
        Lapissa on joillakin tapana sammutta ne katolla olevat lisävalot ja ajaa auton omilla valoilla siihen kohtaamiseen ja kohtaamisen jälkeen sitten ne lisävalot päälle.
        Nykyään vain tuo minä minä kulttuuri on sitä että siis muiden häikäisystä kun ´han itse näkee hyvin.

No omassa autossa on adaptiivinen ajovalo ja se tekee mustan kohdan joko vastaantulevaan tai edessä menevään tai kaikkin näkyvissä oleviin.

Joo, asennevammaiset ajattelevat, että viis muiden turvallisuudesta ja näkökyvystä. Se on sen toisen ongelma, ei minun (vaikka hän on syypää).

• Anonyymi00016
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Joo, asennevammaiset ajattelevat, että viis muiden turvallisuudesta ja näkökyvystä. Se on sen toisen ongelma, ei minun (vaikka hän on syypää).

Juu ja sitten tää asennevammainen suuttuu kun itse joutuu ensin pudottamaan lähivaloille. Tänäänkin yksi pahoitti mielensä kun joutui nöyrtymään ja vaihtamaan lähivaloille ennen minua. Sitten alkoi mielenosoitusvilkuttelu :D

• Anonyymi00004

Asiaa auttaa se että itse ajaa SUV:lla. Kun istuu korkeammalla ei vastaantulijat lähivalot yllä silmien tasolle.

• Anonyymi00007

Kaikki SUV:t pitäisi lailla kieltää.

• Anonyymi00009

Ei kehtaa ajaa, potkitun kaljatölkin, näköisellä autolla.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Ei kehtaa ajaa, potkitun kaljatölkin, näköisellä autolla.

Tonnista vetoa että ajat jotain vanhaa farmaria

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Tonnista vetoa että ajat jotain vanhaa farmaria

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Toki täällä hyvä huudella vetoja, joita ei sitten kuitenkaan pysty kuittaamaan.

• Anonyymi00012

Uusissa tuntuisi olevan vääränlainen valokuvio.
      Kirkasta valoa kohdistuu liikaa vastaantulevan silmiin.
      Varsinkin kirkkaimmat lisähuomiovalot.

Ei se itseä haittaa, paitsi olen huomannut että märällä ja pimeällä kelillä vastaantulevan valot maskeeraa välillä suojatien käyttäjiä näkymättömiin.
      Ei sinänsä haittaa, kun suojatien eteen pysähtynyt vastaantulija tarkoittaa, että joku siitä on kävelemässä.
      Näkyvät vaan huonommin.
      Vähän kuin olisi pitkät päällä vanhemmassa autossa.

Taustapeilissä on tullut välillä käyttöä vivulle, jolla saa sen häikäisyasennon pois.
      Ei ole ennen tarvinnut taajamassa.

Laatuongelmia nuo valokuviot.
      Ei ne ympäristöä kirkkaammat valot muuten haittaa.
      Hyvä näkyvyys.

Ehkä huomiovalot on tarpeettomia pimeällä.

• Anonyymi00013

Kyllä häikäisee, samaan aikaan vielä katuvalot paljon tehottomampia ja valaisevat pienemmälle alueelle kuin ennen. Toiselle puolelle katua eivät näytä juuri ollenkaan eikä heijastimettomia/valottomia helposti huomaa. Liian korkealla oleviin takin heijastinnauhoihin ei osu edes auton valot.

• Anonyymi00014

Ei taida osa uusista autoista päästä katsastuksesta läpi Suomessa,kun sen aika koittaa ensimmäistä kertaa?
      Valokuviot sojottaa osassa ihan miten sattuu.

Ei uskalla ostaa vähän käytettyjä, ennen kuin asia selviää.

• Anonyymi00019

No ei ole kovin suuri vaiva säätää niitä siitä valoumpion säätöruuvista alaspäin. Ainakin Tesla ja BMW säätää tehtaalla ne liian ylös.

• Anonyymi00015

Taitaa häikäsitä skodissakin. On kyllä harvinaisen tyhmä mainos ja jatkuvasti jääkiekon välissä.

• Anonyymi00017

Korkean maasturin ratissa ei häikäise kyllä.

• Anonyymi00020

Silmälasit saattavat korostaa kyseistä asiaa.

• Anonyymi00021

Huomiovalot eivät pala silloin kun varsinaiset ajovalot ovat päällä. Toisaalta jotkut polttavat aina sumuvaloja. Häikäistyminen voi johtua myös alkavasta kaihista.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1114
    2. 75
      1101
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      48
      1004
    4. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      958
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      51
      935
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      33
      717
    7. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      704
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      607
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      590
    10. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      547
    Aihe