Tänään ilta sanomissa uutinen
vanhuksen kaltoinkohtelusta palvelutalossa,
miksi vanhukset joutuu katoinkohtelun uhriksi avuttomina palvelutaloissa ?
Onko hoitohenkilökunnalle laitettu pätevyys vaatimuksia ammatinsa hajoittamiseen ?
Ketä on palkattu työntekijöiksi palvelutaloon
joissa vanhukset ovat joutuneet väkivaltaisen kaltoinkohtelun uhriksi ?
Onko hoitajilla i n h i m i l l i s i ä tunteita
avuttomia sairaita kivuista kärsiviä vanhuksia kohtaan,
vai onko hoitajat piittaamattomia julmia sairaita vanhuksia kohtaan ?
Kuinka näin julma väkivalta on Suomessa mahdollista ?
EIKÖ LAKI PUUTU TILANTESEEN ?
VAADIMME VASTAUKSIA !
Vanhusten turvallisuus Palvelutaloissa !
32
181
Vastaukset
- Anonyymi00001
Näin se on mennyt viimeiset 10 vuotta. Antaisivat myrkyt heti, että kuolis piis.
- Anonyymi00004
EIPÄ ole ihme jos ihmisiä alkaa PELOTTAMAAN
vanhaksi tuleminen,
JUMAKAUTA
nyt kyllä yhteiskuntamme on menny liian pitkälle kärsivien vanhusten kiduttamisessa,
nyt on kyllä jo RIKOKSESTA kysymys !
Huonosti väkivaltaisesti käyttäytyvät hoitajat RIKOS-SYYTTEESEEN
väkivaltaisesta teoistaan
ja maksamaan vanhuksille KORVAUKSIA KÄRSIMYKSISTÄ
jos ei saa asiallista hoivaa maksja vastaan !
- Anonyymi00002
Oli JÄKYTYS lukea uutinen,
kuinka noin alhaalle on suomen sivistystaso menny
vanhuksia kohdellaan huonosti,
vaikka just nämä vanhukset ovat aikoinaan tehneet niskalimassa töitä ja verot maksaneet, lapsiperheet kouluttaneet,
eikä nämä vanhukset ole saanu sossun taloudellista tukea kuten heidän jälkeläiset jälkeläisineen ovat saaneet,
ME maksoimme ITSE lainat, perheelliset EI saaanu lapsia tarhaan aikoinaan vaikka me molemmat vanhemmat olimme työelämässä, minäki palkkasi muutamaksi tunniksi kotiapiliasen lasten vanhdiksi ja omat vanhemmat sotaveteraanit autoi myös lsten hoidossa,
meillä EI olla ÄITIYS LOMIA EI ollut ÄITIYS RAHAA kuten miedän jälkeläisilä jälkeläisineen on illu ja nyt
KEHTAAVAT metä saiaita avuttomia vanhuksia KALTOIN KOHDELLA kun meistä on tullu vanhuksia avun tarvitsijoita,
KUINKA näin JULMA kohtelu suomessa on mahdollista,
onko vanhusten kaltoin kohtelu jo peräti
RIKOLLISTA VÄKIVALTAISTA TOIINTAA,
vanhukset ovat avuttomia IHMISIÄ itse puolustautumaan väkivaltaa kohtaan
aivan kauheeta, KUKA enään uskaltaa edes kuolen lähestyessä mennä palvelutaloon hoitoon, kun saa pelätä hoitajien väkivaltaa ??????????????- Anonyymi00003
KUKA KANTAA VASTUUN
kun henkilökunta toimii VÄKIVALTAISESTI avuttomia vanhuksia kohtaan ?
- Anonyymi00005
Kuinka noin huono kohtelu on luvallista yhtää missää palvelutaloissa,
NYT jos koskaan Päivi Räsänen EI tartu uutiseen
ja ala korjaamaan vanhusten asemaan edes hoitotyön yhteydessä ,
jo on menny POLITIIKKAKIN suomessa periiiiiilleen, - Anonyymi00006UUSI
Vahusten turvallisuus on välttämätön keskustelun aihe nyky yhteiskunnassamme,
on tökeyden huippu
vanhusten elämän loppuvaiheessa saada törkeää väkivaltaista kohtelua osakseen
sairaat muutenki kipeät kosketus arat vanhukset,
aivan järkyttävä uutinen ilta-sanomissa ! - Anonyymi00007UUSI
Riittääkö pelkkä anteeksi pyyntö,
palvelutalon johtaja oli pyytäny anteeksi kohtelua,
EI RIITÄ
palvelutalo pitää panna viranomaisten
VALVONNAN ALAISEKSI ,
MIELIPIDE !!- Anonyymi00008UUSI
Omaisten olisi aiheellista
tehdä rikosilmoitus vanhusten huonosta kohtelusta,
uutinen oli todella j ä r k y t t ä v ä ,
vanhuksetki ovat ihmisiä,
heille kuuluu ihmisarvo elämän loppuun asti.
haloooo !
- Anonyymi00009UUSI
Kertokaa
minkälainen on hoitohenkilö
ehkä jopa koulun käynyt ammattilinen
joka pahoinpitelee sairaita vanhuksia, ???????????????????
kun vanhukset ovat liikunta rajoteisia, hyvin kivuliaita,
siis kaikenlainen liikkuminen aiheuttaa kipua jopa tuolista nousemine,
kuinka henkilökunta voi toimia noin väkivaltaisesti avuttomia vanhuksia kohtaan,
voisihan kaiken järjenmukaan otteet olla hellävaraisia
vanhusta tukevia,
ei kovakouraisia riuhtomista,
uutinen oli erittäin huolestuttava,
kuinka tuo on käsitettävissä että suomessa voidaan olla noin julmia sairaita avuttomia vanhuksia kohtaan.
kuka uskaltaa enään ikinä edes suunitella vanhuksena siirtyä palvelutalon asiakkaksi ei kukaan ! - Anonyymi00010UUSI
Lpr hoitokodissa sanonut äidilleni,jos kerrot omaiselle ,niin otan puhelimen pois.asiaa en kirjoita
- Anonyymi00012UUSI
Ei saanut ruokaa tarpeeksi.laiha jopa hän itse sanoi kamalan näkoinen kuvattu.Muolle oli tarjottu ruokaa lisään mutta hänelle ei.Makkaraa ei saanut leivälle kuin 1 siivun,vaikka itse joutuu malsamaan ruuasta.
- Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ei saanut ruokaa tarpeeksi.laiha jopa hän itse sanoi kamalan näkoinen kuvattu.Muolle oli tarjottu ruokaa lisään mutta hänelle ei.Makkaraa ei saanut leivälle kuin 1 siivun,vaikka itse joutuu malsamaan ruuasta.
hurjia lääkemääräyksiä,saa ihmisen erinlaiseksi,niin kai lääkäreitten mieleiseksi!SAIRASTA KIDUTUSTA!ITsekin sanoi ettei tarvitsisi näitä kaikkia lääkkeitä.haluisi vain ulkoilemaan tai ostoksille.eihän siihen ole AIKAAAAAAA.KIDUTUSTA VANHUKSILLE!
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kyllä jokin viranomais valvonta pitää saada kaikkiin palvelutaloihin,
jos ja kun kaltoin kohtelu on tullut julki,
vanhuus ja vanhaksi tuleminen pelottaa muutenki ijäkkäitä ihmisiä,
jokin luotettava
TURVA pitää saada vanhuksille palvelutaloihin ! - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mitä makkaraa?
- Anonyymi00011UUSI
Missä tuollainen uutinen on? Etsin IS:sta, en löytänyt. Saisko linkin?
- Anonyymi00015UUSI
Pelkään omaa 80 vuotiasta äitiäni. Valittaa sairauksiaan on lihava voimia kyllä löytyy hakkasi viimeksi mustelmille. En enää uskalla tavata häntä.
- Anonyymi00016UUSI
Pysy hänestä erossa. Jätä omilleen.
Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia tuollaista kohtaan. Sinua on ilmeisesti pahoinpidelty hänen taholtaan koko elämäsi ajan?
Kun on noin omatoiminen nyrkinheiluttaja niin pärjätköön yksin. - Anonyymi00017UUSI
Jotkut vanhukset sairastuu alzhaimeriin,
sairas ei hallitse tekojaan
näkee paljon harhoja , voivat olla hyvin akressiivisia,
kaikki alzhaimer potilaat ei ole akressiivisia,
mutta muuten hyvin sairaita
toimivat omituisesti,
tarvitsevat kokoajan jokun joka autaa ja ohjaa WC:hen
ym. syöttää, pukee, nostaa sänkyyn
siis avustaa aivan kaikkessa
alzhaime on hyvin raskas sairaus, myös hoitohenkilökunnalle,
äitillesi kannataisi hankkia kotiapu, jos ja kun käyttäytyy noin hankalasti,
voi olla hyvin sairas, alzhaime on vakava sairaus se johtaa aina lopulta varmasti kuolemaan,
ilman lääkitystä potikas kuolee noin kolmessa vuodessa,
hyvän lääkityksen turvin voi elää 10 - 20 vuotta, - Anonyymi00022UUSI
Onko hänellä diagnoosi ? Jos ei ole hänet on vietävä lääkärille,
vaikka se on varmasti vaikeaa. Vahukset ei joskus suostu,
heidät on "huijattava" lääkärille muista syistä ja siinä ohessa
tehtävä esimerkiksi muistitesti.
Kun sairaus selviää lääkkeet voivat rauhottaa.
Näin tapahtui minun äidilleni aikoinaan.
Äitisi tarvitsee apua. - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Onko hänellä diagnoosi ? Jos ei ole hänet on vietävä lääkärille,
vaikka se on varmasti vaikeaa. Vahukset ei joskus suostu,
heidät on "huijattava" lääkärille muista syistä ja siinä ohessa
tehtävä esimerkiksi muistitesti.
Kun sairaus selviää lääkkeet voivat rauhottaa.
Näin tapahtui minun äidilleni aikoinaan.
Äitisi tarvitsee apua.Mielestäni tuo äitiään pelkäävä tarvitsee enemmän apua. Onko hän koko elämänsä joutunut elämään tuossa mielivaltaisen äitinsä pelossa? Äiti joutaisi sairaalan sijasta putkaan.
- Anonyymi00018UUSI
Olen ollut halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kaverina palvelutalosta vuokraamassamme , epäkäytännöllisessä kaksiosa. Ei säilytystilaa. Ei kaapistoja Keittokomero on todellinen KOMERO.
Kaikki järjestelyt ovat päin p:tä. Olen tehnyt omia järjestelyjäni. Joku on pahoittanut mielensä mutta valtaosa on tyytyväinen niihin.
En katso vaieten mitä tahansa. Pyrin olemaan rakentava mutta joskus ilmaisen itseni spontaanisti.
Jatkuvasti vahdittava asia on ruokailu. Kaikki on silputtava / mössättävä kömpelöllä vasemmalla kädellä lusikalla syötävään rakenteeseen.
Tunnen vaimoni allergiat ja toimin sen mukaan. Myös makutottumuksilla on merkitystä.
Hoitsut hoitavat hivenaineiden ja vitamiinien saamisen purkeista mutta minun on huolehdittava niukkaan ravintoon sisältyvien mm. kuitujen ja proteiinin saannista.
Makuulla olevan, alkuaan 55 kiloisen henkilön kulutus on todella vähäistä.- Anonyymi00025UUSI
Onnellinen Hän, jolla on Sinun tapaisesi aviopuoliso.
Kiitos kun kerrot meille tapahtumista joita voit seirata vierestä.
Voimia Teille molemmille ja Joulurauhaa!
- Anonyymi00020UUSI
Onneksi noita tulee ilmi, mutta niitä EI SAISI tapahtua !!!
Hirveää.
En nähnyt uutista enkä löydä lehdestä.
Onko juttu tämän päivä ilta-sanomissa vai iltalehdessä ?- Anonyymi00023UUSI
Minäkin etsin kummastakin, mutten löytänyt.
Siili25 kirjoitti:
17.12.2025 lehdessä.
Rajuja syytöksiä palvelukodin toiminnasta – hyvinvointialue pyytää anteeksi
Hyvinvointialue selvittää tapahtunutta.
Omaiset tuoneet asian julkisuuteen.
- Anonyymi00026UUSI
Yle.fi kannattaa katsoa,
Siellä on totuus uutisesta ja siitä on jo ohjelmissakin keskusteltu.
Nettisivut Yle.fi uutiset jne.- Anonyymi00027UUSI
Tässä uutinen:
https://yle.fi/a/74-20200223
Kaikkiin omaistenkin ilmoituksiin kannattaa suhtautua pienellä "varauksella". Anonyymi00027 kirjoitti:
Tässä uutinen:
Kaikkiin omaistenkin ilmoituksiin kannattaa suhtautua pienellä "varauksella".Tässä jutussa han sekä hoitajat että hyvinvointialue ovat myöntäneet teot ja pyytäneet anteeksi. Yleensähän omaisten tekemät muistutukset ja jopa kantelut ovat taistelua tuulimyllyjä vastaan. Eivät lopulta johda mihinkään.
Lottovoitto on löytää vahukselle hyvä inhimillinen hoitopaikka kun sille on tarvetta. Näin sanoi meille aikanaan geriatri.Anonyymi00027 kirjoitti:
Tässä uutinen:
Kaikkiin omaistenkin ilmoituksiin kannattaa suhtautua pienellä "varauksella".Samoin kuin kaikkiin hoitopaikkojen antamiin vastineisiin kannattaa suhtautua " varauksella" :).
- Anonyymi00028UUSI
Siili25 kirjoitti:
Samoin kuin kaikkiin hoitopaikkojen antamiin vastineisiin kannattaa suhtautua " varauksella" :).
Olen itse aikoinaan työskennellyt sairaaloissa ja vanhainkodeissa ja nykyinen taso jopa sairaaloissa on laskenut huomattavasti. HYKSin kirurgisella osastolla epäilin jopa että minut yritettiin tappaa, niin epähygieenistä ja sääntöjenvastaista oli siteiden vaihdot.
Joka ikinen kerta kun olen joutunut sairaalaan, olen ollut vähällä kuolla, en hoidon puutteesta vaan siitä johtuen. Silkkaa kärsimystä. Hoidan itse itseni, kuin olisin itseni potilas, paremmin omissa kotioloissani. Hissun kissun ja rauhallisesti, ei mitään ylipirteää "reippailua". Ihminen itse tietää omat voimansa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3466919Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai705964Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1955443Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi834248Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan503441HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok663405Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63383Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta493304Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan373074Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739122297