Mustavalkoinen ajattelu tarkoittaa sitä, että asiat nähdään vain ääripäiden kautta – joko täysin hyvinä tai täysin pahoina, onnistuneina tai epäonnistuneina, oikeina tai vääriä – eikä siinä huomioida harmaan sävyjä tai tilanteiden vivahteita.
Se on ajatusvääristymä, joka vaikeuttaa ongelmanratkaisua, johtaa hätiköityihin päätelmiin ja voi aiheuttaa stressiä, kun täydellisyysasetetaan ainoaksi hyväksyttäväksi vaihtoehdoksi
Ajattele värikkäämmin
4
147
Vastaukset
- Anonyymi00001
Täydellisyyttä ei ole kun tyhmimpien kuvitelmissa.
Kaikkein isoäänisimmät kuvittelevat olevansa täydellisiä, tai omaavansa tiedon täydellisyydestä, mutta maailma muuttuu, mikä joskus on ollut täydellistä on nyt kaikkea muuta.- Anonyymi00002
Mustavalkoinen ajattelu voi aiheuttaa ongelmia, kuten itsetunto-ongelmia, ahdistusta, masennusta, perfektionismia ja välttelykäyttäytymistä.
Ajatukset tyyliin "jos en ole älykäs, niin olen tyhmä" ovat aiheuttaneet itse epäilyä ja lamaannuttavaa ahdistusta.
Mustavalkoinen ajattelu voi olla liian yleistävää ja lukita sinut laatikkoon.
Harmaan sävyjen ajattelu on terveellisempää, kuten "voin olla älykäs ja tietäväinen yhdellä alueella, mutta tyhmä ja tietämätön toisilla" tai "toisina päivinä voin olla älykäs ja toisina päivinä tyhmä".
- Anonyymi00003
Liika positiivisuus on ongelma kun katsoo poliitikkojen valheita
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1303089EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje392949- 1051331
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1351057Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621047Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661037- 60977
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373949- 41777
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne22753