Miten saan amppelimansikan talvehtimaan?
Miten saan sen "poikaset" selviytymään talven yli ja ensi vuonna yhtä jienoiksi ja satoisiksi kuin alkuperäinen????
Amppelimansikan "poikaset"
6
978
Vastaukset
- marja
Mansikan rönsyt kannattaa ensin juurruttaa. Laita niitä vähän multaan kasvupisteen kohdalta (esim. pieni ruukku viereen ja rönsy siihen päälle, ei tarviste varsinaisesti istuttaa) ja sitten, kun ovat juurtuneet, voit leikata ne irti emokasvista.
Talvehtimista kannattanee kokeilla, jos astia on tarpeeksi iso ja erittäin hyvin suojattu kaikilta puolilta. Multa ei saa olla märkää.
Jos on mahdollisuus käyttää viileää kuistia, jossa lämpötila on plussan puollella, mutta ei ylitä kasvukauden 5 astetta, niin sekin voisi olla vaihtoehto. Tällöin mansikkaa pitää välillä aivan kevyesti kastella, jos multa pääsee kuivahtamaan.- Janne
Miten saada talvehtivista amppelimansikoita yhtä isoja ja tuuheita kuin alkuperäisistä??
- marja
Janne kirjoitti:
Miten saada talvehtivista amppelimansikoita yhtä isoja ja tuuheita kuin alkuperäisistä??
Mun kokemus on puutarhamansikoista, mutta ei ne voi amppelimansikoista niin paljon erota...
Kärsivällisyyttä vain; jos talvehtiminen onnistuu, niin hyvissä oloissa uudet ja vanhat pensaat kyllä tekevät marjoja ensi kesänäkin. Hoidat siis niin kuin tänäkin kesänä, lannoitat säännöllisesti ja kastelet riittävästi, lisäksi valoa sopivasti, niin eiköhän se ole siinä.
Puutarhamansikat ainakin ovat parhaimmillaan vasta kolme-neljä vuotiaana, silloin siis tuottavat parhaan sadon, mikä lienee tavoitteena enemmän kuin lehtien kasvattaminen ;) - ...
marja kirjoitti:
Mun kokemus on puutarhamansikoista, mutta ei ne voi amppelimansikoista niin paljon erota...
Kärsivällisyyttä vain; jos talvehtiminen onnistuu, niin hyvissä oloissa uudet ja vanhat pensaat kyllä tekevät marjoja ensi kesänäkin. Hoidat siis niin kuin tänäkin kesänä, lannoitat säännöllisesti ja kastelet riittävästi, lisäksi valoa sopivasti, niin eiköhän se ole siinä.
Puutarhamansikat ainakin ovat parhaimmillaan vasta kolme-neljä vuotiaana, silloin siis tuottavat parhaan sadon, mikä lienee tavoitteena enemmän kuin lehtien kasvattaminen ;)Voiko amppelimansikan istuttaa maahan?
Minulla kärvähti lomalla kun unohdin ottaa sen mukaan reissuun. Raukka joutui virumaan kaksi viikkoa helteessä parvekkeella. Kyllä se siitä toipui, mutta ei jaksa enää tehdä marjoja : ( - marja
... kirjoitti:
Voiko amppelimansikan istuttaa maahan?
Minulla kärvähti lomalla kun unohdin ottaa sen mukaan reissuun. Raukka joutui virumaan kaksi viikkoa helteessä parvekkeella. Kyllä se siitä toipui, mutta ei jaksa enää tehdä marjoja : (Enpä ole itse koskaan kokeillut. Amppelimansikan kasvutapa lienee lamoava, en ole edes tutkinut niin tarkkaan, joten se voi olla vähän ongelmallinen juttu. Mutta kokeile, ei se paljon ota, jos ei annakaan.
- Centaurea
... kirjoitti:
Voiko amppelimansikan istuttaa maahan?
Minulla kärvähti lomalla kun unohdin ottaa sen mukaan reissuun. Raukka joutui virumaan kaksi viikkoa helteessä parvekkeella. Kyllä se siitä toipui, mutta ei jaksa enää tehdä marjoja : (Amppelimansikan, jolla ilmeisesti tässä tarkoitetaan kuukausimansikkaa, voi ihan hyvin istuttaa maahan. Minulla kasvavat kasvimaalla ja tekevät mansikkaa nyt kolmatta kesää ja ovat talvehtineetkin ihan hienosti.
:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1041720Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2121333- 731323
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521039- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei18863- 42847