Apua, mistä vielä pihistän

Anonyymi-ap

Hesarissa oli juttu ensi vuoden verotuksesta. Jo nyt joudun laskemaan tarkkaan menoni. Huomasin että veroprosentti on noussut koska olen pienituloinen eläkeläisenainen. Huolimatta yliopisto tutkinnosta ja vakituisesta työstä elökkeeni on jäänyt pieneksi noin 1600 e kk. Olen luullut olleeni poikkeuksellisen ahkera koska usein olen tehnyt kahta työtä 17 vuotiaasta lähtien. Mutta lasten saaminen ja aikuisena opiskelu ovat vieneet vuosia työelämästä.
Asun yksin ja asumismenot vievät 750 euroa kuukaudessa. Joten minulle on jäänyt 650 euroa kuussa netti - puhelin, apteekki, ym pakollisiin menoihin. Autoon ei ole enää varaa eikä myöskään mihinkään ylimääräisiin kuten kampaajan, kahvilaan, ym palveluihin. Mihinkään kulutukseen ei ole varaa. Nyt jää 600 euroa enää. Kyllä sillä pysyy hengissä mutta Suomen talouden kasvua ja työllisyyttä en varmaan pysty enää tukemaan.
Onko teitä muitakin joita tämä hallitus kurittaa tällä tavalla?
Köyhä eläkeläisenainen

6

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Suomen verotus ja monet muutkin asiat ovat ihan per....stä. Esimerkiksi ruotsissa lääke ja terveydenhuollon omavastuut ovat alle puolet mitä suomessa. Lääkkeet 350 e /vuosi, suomessa melkein 700 e........jne.... Nämä justiin eläke tai muilla pienillä tuloillako se tämän maan talous nostetaan jaloille. Lisää köyhiä ja huonosti voivia ihmisiä, se näyttää olevan tavoite.

• Anonyymi00002

Itselläni on pieni eläke. Vasta 23v alkoi kertyä eläkettä. Lasten syntymä ennen 1981, ei maksettu äitiysrahaa. Lapset piti laittaa yksityiselle hoitoon, joka oli lähes minun nettopalkka.
      Ensin ostettiin yksiö, sitten kaksio, sitten kolmio. Aluksi lainan takaisinmaksuaika oli 4-5v. Korko 4-5%.
      Minä pienituloisena olin poissa kun lapset sairasteli.
      Samalla työnantajalla miehille maksettiin suurempaa palkkaa.
      Puoliso teki ylitöitä ja kerrytti eläkettä. Meillä aina ollut yhteiset rahat. Jos nyt erottaisiin (ei erota) minä jäisin pienille eläkkeelle.
      Muuta mutta, kun katselen kulutusta josta koko ajan säästellään. Asutaan omakotitalossa jota koko ajan rempataan. Marjat poimitaan itse. Ruoka tehdään kotona. Nyt eläkkeellä on hieman pystynyt nauttimaan kun lapset aikuisia ja talon on saanut maksettua. Isompiin remppoihin on joutunut ottaa tähän asti lainaa, korkeammalla korolla kuin asuntolaina. Toivotaan että nyt on ohi.
      Mutta kaikki menot huomioiden 25% käyttörahasta/nettotuloista menee veroina. Ruoka vähemmän, polttoaineet enemmän. Koko ajan itse tehden menot pysyy kurissa.
      Eli yli 17 000€ Brutto eläkkeistä valtio ottaa.
      Kunnalliselle hammaslääkärille en ole päässyt 38v aikana. Yksityinen nielee huonohampaiselta paljon. Osa lääkärikuluista hoituu itse maksaen. Silmälasit sylinterihionnoilla kalliita. Onneksi lapsenlapsille pientä rahaa pystyy antamaan kun mitää krääsää/karkkeja ei viedä.
      Elämä on ollut yhtä työtä. Kirjanpito kuluista/menoista ym aina tarkasti ylhäällä. Mielijohteesta ei ostella vaan tarpeeseen.

• Anonyymi00003

Pienituloiselle ei sovi vuokra-asunto tai edes asumisoikeusasunto asumismuodoksi.
      Asumiskulut 750€ kuukaudessa ovat se ongelma. Itsellä on asumiskulut kuukaudessa 155€. Tuo 595 ero kuukaudessa (tämän päivän rahassa) tekee edelliseltä 30 vuodelta 214 200€. Ostin asunnon vuonna 1995 hintaan 110 000 markkaa = 18 500€, taloyhtiön remontteja on tullut vuosien varrella yhteensä aika tasan 8 000€, joten 26 500€ on joutunut sijoittamaan saadakseen 214 200€.
      Lisäksi asunnon arvo on tällä hetkellä aika tasan 55 000€.

Oma polkuni tuohon asuntoon oli kotona asuminen vuosi armeijan päättymisen jälkeiseen aikaan, eli muutin omilleni vasta 22 vuotiaana ja tuolloisilla säätöillä ja vakituisella työpaikalla sain 70 000 markan lainan, jonka jälkeen ostin tuon mainion pikku asunnon.

No sen verran tässä on bullshittiä, että en enää asu tuossa asunnossa, vaan se on nyt osa sijoitusasuntosalkkuani. Pienistä palkkatuloista huolimatta omaisuus on nyt yli 800 000€ ja pitkälti siitä on kiittäminen sitä, että en ole maksanut päivääkään vuokraa.

• Anonyymi00004

Kaksi eläkeläistä, brutto eläkettä 68 500€
      Suoraan veropidätys+kiinteistövero+ajoneuvovero
      16 500€
      Pakolliset menot 37 000€ josta veroa 8 500€
      Pakollisten menojen jälkeen jäävät 15 00€ menevät koneisiin, huoltoon ym Näistä veroa n.4 000€
      Eli lähes 30 000€ bruttotuloista kilahtaa verottajan taskuun.
      Näitä verottajan rahoja jaetaan sitten eteenpäin etuuksina. Joskus tuntuu että ihmiset olettaa että Kelan rahat ei tule muiden veronmaksajain pusseista.
      Yritysjohtajat, yrittäjät pakenee tätä verotusta. En ymmärrä, jos Suomests maksetaan eläke, niin miksi verotus ei jää Suomeen.
      Miksi kun jostain maasta tulee työntekijä ja perhe jää kotimaahansa. Suomesta maksetaan lapsilisää työntekijän kotimaahan? Suomalaisen elintason mukaan
      Suomesta ostetusta tuotteissa on ALV joka jää Suomeen.
      Työntekijät korvataan roboteilla. =>>Verottaja ei saa työntekijältä eikä työntekijältä verotuloja

• Anonyymi00005

Verojen jäleen jäävä n. 38 000€, suurin osa jää välikäsille, kauppa, tukku, kuljetu ym.
      Aiemmin tästä huolehti ihmiset jotka maksoivat veroa tuloistaan ja työnantajat jotka maksoivat veroa kun palkkasivat tekijöitä. Nyt automatisoidaan, koneet hoitaa. Verotuloja tulee vähemmän. Nyt siirretään koko ajan enemmän veronmaksua kuluttaville asiakkaille.
      Tietysti pieni osa kakusta menee sitten tuottajille. Maataloudessa Kemiran myynnin jälkeen lannotteiden hinnat nousi 'pilviin" .Tästäkin kakusta ennen maksettiin veroa enemmän kun tekijöitä oli enemmän. Nyt kaikki on tehty niin massiivisen kokoiseksi että sinne uupuvat kun koneet rikkoontuvat/terveys pettää/tulee yllättäviä menoja/avioliitot hajoaa ym. EU rahoilla porkuttaa sitten ne joille tuet ei kuulu/jotka sitä ei tarvitsisi. Vääristää vain reilua kilpailua.

• Anonyymi00006

Nyt kurjistetaan kilometri korvausta ja työttömyyspäivärahaa lisää.. Mikä ihme tässä köyhän pallottelussa ON? Eikö näitä kansanedustajaain taksikortteja ja sopeutusrahaa nekö ovat koskemattomuuden suojissa?.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      87
      6042
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      330
      5281
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      21
      2676
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1875
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      104
      1692
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      113
      1556
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      122
      1443
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1403
    Aihe