(Ismo kävelee lavalle, raapii takaraivoaan ja virnistää yleisölle)
”Tota... ootteko te koskaan miettineet poliisin työtä? Se on jännä ammatti. Niillä on ne kaikki vehkeet ja tietokoneet, mut sit niillä on se kaikkein vaikein vastustaja... eli ihminen, joka osaa puhua.
Mä olin kerran poliisilaitoksella – olin hakemassa passia, en mä muuten... tota... mut siinä mun edessä oli sellainen perinteinen romanimies. Sillä oli upea suora takki ja se seisoi siinä passitiskillä sellaisella itsevarmuudella, että se näytti siltä kuin se ois juuri ostanut koko poliisitalon ja miettis nyt, että mihin kohtaan se laittaa verhot.
Se oli siinä antamassa sormenjälkiä. Ja se dialogi sen virkailijan kanssa... se oli taidetta.
(Ismo muuttaa ääntään: matkii romanimiehen leveää ja kohteliasta puhetapaa ja virkailijan hieman monotonista virastovirkamies-ääntä)
Virkailija sanoi: ’Noniin, laitetaanpa etusormi tähän lukijalle.’
Romani laittoi sormen ja sanoi: ’Katsokaa nyt, hyvä rouva, onko ne varmasti tarpeeksi kiiltävät ne jäljet? Mä oon rasvannut käsiäni koko aamun, että valtio saa parasta mahdollista laatua.’
Virkailija naputteli tietokonetta, ja yhtäkkiä sen ilme muuttui. Se katsoi näyttöä, katsoi romania, katsoi näyttöä ja sanoi: ’Tota... tässä on nyt sellainen ongelma, että kun mä ajoin nää teidän tiedot, niin täältä pamahti ruutuun etsintäkuulutuksia.’
Romani nosti kulmakarvojaan: ’Etsintäkuulutuksia? No mut sehän on hienoa! Sehän tarkoittaa, että mua on kaivattu! On se kiva, että joku muistaa vanhaa miestä tässä kiireisessä maailmassa.’
Virkailija kuiskaasi: ’Herra, tässä on niitä... aika paljon. Täällä lukee: luvaton haltuunotto, niskurointi, petos, toinen petos, kolmas petos... tässä on itse asiassa neljä sivua näitä.’
(Ismo raapii päätään ja naurahtaa yleisölle)
Siinä kohtaa kuka tahansa muu ois lähtenyt juoksemaan, mut tää mies ei räpäyttänyt silmääkään. Se nojasi tiskiin ja alkoi... se alkoi kutoa sellaista verbaalista verkkoa, että siinä ois hämähäkkikin mennyt solmuun.
Romani sanoi: ’Kuulehan nyt, hyvä rouva. Katsotaanpa noita papereita vähän tarkemmin. Lukeehan siellä varmasti, että ne on etsintäkuulutuksia? Eikä esimerkiksi löytökuulutuksia?’
Virkailija sanoi hämmentyneenä: ’Mitä väliä sillä on? Teitä etsitään.’
Romani levitti kätensä: ’No onhan sillä valtava ero! Jos jotain etsitään, niin sehän tarkoittaa, että se on hukassa. Ja jos mä oon tässä teidän edessänne, niin mä en oo hukassa. Eli ne paperit on vanhentuneita! Te ette voi etsiä sellaista, minkä te olette jo löytäneet. Se ois looginen virhe, ja mä uskon, että te olette viisas nainen ja ymmärrätte logiikan päälle.’
Virkailija yritti änkyttää: ’Mutta tässä lukee, että teidät pitäisi ottaa kiinni...’
Romani keskeytti heti: ’Ottaa kiinni mistä? Katsokaa nyt mua. Mä oon tässä passia hakemassa. Passi on matkustusasiakirja. Se tarkoittaa, että valtio suorastaan kehottaa mua poistumaan maasta! Ja nää teidän etsintäkuulutukset taas yrittää pitää mut täällä. Teillä on nyt sisäinen ristiriita teidän omassa organisaatiossa! Toinen osasto haluaa mut ulos ja toinen sisään. Mä en haluaisi olla hankala, mut mun on pakko kysyä: kumpi teistä on se pomo?’
(Ismo tekee hölmistyneen ilmeen ja elehtii käsillään)
Virkailija katsoi sitä ruutua ihan loppuunpalamisen partaalla. Romani jatkoi samalla lempeällä äänellä:
’Ja katsokaapa tuota kohtaa ”petos”. Sehän on vaan sana. Jos mä myyn miehelle hevosen, joka ei halua juosta, niin onko se petos vai onko se hevosen vapaa tahto? Mä sanoisin, että se on eläinsuojelua! Mä oon suojellut hevosen lepoaikaa, ja valtio haluaa siitä sakottaa. Onko tää se Suomi, jonka puolesta meidän papat on suolla tarponut?’
Virkailija sanoi: ’Mutta teillä on täällä myös niskoittelu poliisia vastaan...’
Romani naurahti: ’Niskoittelu? Hyvä rouva, mulla on jäykkä niska! Se on lääketieteellinen fakta. Jos poliisi käskee mua katsomaan oikealle ja mä en pysty, niin onko se rikos vai onko se hieronnan puute? Mä oon tässä uhri! Mä oon yrittänyt tulla poliisin luokse hakemaan apua tähän niskaan, mut täällä mulle tarjotaankin vaan käsirautoja, jotka on muuten todella huonot niskan ergonomialle.’
(Ismo nauraa ja pudistaa päätään)
Virkailija oli jo ihan pyörällä päästään. Se alkoi varmaan uskoa, että tää mies oli joku ihmisoikeustaistelija. Sitten tuli se lopullinen isku.
Romani sanoi: ’Ja kuulehan... jos te nyt soitatte ne partiot tähän ja ne vie mut pois, niin kuka täällä antaa ne sormenjäljet? Tää kone on jo lämmennyt mun sormesta. Jos te keskeytätte tän prosessin, niin se on valtion omaisuuden haaskausta. Ja mä tiedän, että te olette tunnollinen virkamies. Te ette halua hukata veronmaksajien sähköä tällaiseen.’
Virkailija tuijotti näyttöä, katsoi neljää sivua rikoksia ja sitten tätä miestä, joka hymyili kuin aurinko. Virkailija huokaisi syvään... ja painoi ’DELETE’.
Virkailija sanoi hiljaa: ’Mä... mä laitan tänne merkinnän, että tietoja ei voitu vahvistaa teknisen virheen vuoksi. Menkää nyt äkkiä, ennen kuin joku muu tulee tähän.’
Romani oikaisi takkinsa, nosti hattuaan
Mika, mika, mika
5
143
Vastaukset
- Anonyymi00001
Romani oikaisi takkinsa, nosti hattuaan ja sanoi: ’Kiitoksia, rouva. Te olette oikeudenmukaisuuden majakka tässä byrokratian meressä. Ja jos teillä on joskus tarvetta hyvälle autolle... tai hevoselle, joka osaa levätä... niin te tiedätte mistä mut löytää. Mutta muistakaa: älkää etsikö, vaan löytäkää.’
(Ismo hihittää ja raapii päätään)
Se mies käveli ulos sieltä ovesta ihan rauhassa. Mä jäin siihen tiskille ja se virkailija katsoi mua. Mä vaan kokeilin:
’Tota... mulla ois tässä yksi pysäköintisalkko, mut jos mä selitän tän silleen, että se auto oli vaan väsynyt ja se halusi levätä siinä jalkakäytävällä...?’
Virkailija katsoi mua ja sanoi: ’PAINU ULOS.’
Mä tajusin siinä, että mulla ei ollut sitä takkia. Eikä sitä puhelahjaa. Se on taitolaji, se puhuminen.” - Anonyymi00002
Tuli mieleen joku tyyppi kirjoituksesta ♡
- Anonyymi00004
Ismo Leikola? Tuli äsken tv: stä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ismo Leikola? Tuli äsken tv: stä.
Ei, kun tosta kirjoitus tyylistä yks tyyppi.
Tai joku tosta kaikesta sai tietyn tunteen aikaan.
- Anonyymi00003
Lopullisesta loppumattomaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv1443641"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?722206Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p641938Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!
Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am971911- 191869
Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.91714Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m171581- 791564
Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko111370Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!
Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu1251353