Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuinka punajäkälä raskausaikana ja minkä ikäisenä???

-25- punajäkäläinen

Heips! Tänne aikaisemmin kirjoittelinkin vuoden alusta ja edelleenkin punajäkälä on päällä. Minullahan se on koreillut sekä suun että alapään limakalvoilla sekä vartalolla kautttaaltaan ihan kämmeniä myöten. Olisi kiva kuulla että minkä ikäisillä ihmisillä tätä punajäkälää on? Itse olen 25-vuotias ja siinä uskossa (en ole tavannut muita "nuoria") että tätä ei kovin nuorilla edes esiinny.

Kuinkas muilla punajäkälän tila ollut raskausaikana?? Itse olen parhaillani kuudennella kuulla raskaana ja en ole saanut kutinalääkkeitä käyttää sen jälkeen kun huomasin olevani raskaana. Iho on jalkoja lukuunottamatta parantumaan päin mutta nilkoissa ja säärissä edelleen punajäkälää ja rakkuloitakin. välillä yhtä tuskaa kun kutittaa ja sattuu ja ei saa niitä allergialääkkeitä käyttää. Iholta huomaa vieläkin punajäkälä pigmenttimuutosten jäljet jotka eivät ole parantuneet, vaalentuneet kylläkin. Kortisonirasvoja olen jonkun verran käyttänyt ja nythän tuo lääkäri antoi pahimmissa tapauksissa luvan ottaa myös sitä allergialääkettä kun raskaus jo näin pitkällä. Toivottavasti tämä nyt tästä helpottuu. Olen tästä nyt jo vuoden kärsinyt ja rahaa mennyt kuitenkin yli 1000€.

9

3776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellihelena

      Perustin Yahoon keskusteluryhmän LS_Finland näistä sairauksista kärsivien "iloksi", siellä ei ole vielä montaakaan jäsentä mutta ehkä vähitellen voidaan jakaa kokemuksia. Itselläni diagnosoitiin valkojäkälä gynekologin toimesta, mutta nyt ihotautilääkärini on sitä mieltä että se olisi kuitenkin punajäkälä. Olen jo viisikymppinen.
      On myös olemassa amerikkalainen keskustelupalsta jossa on paljon tietoa ja ihmisten kokemuksia.

      • ennen diagnosointia

        Mitä lääkettä sait, jatkuvaa vai tuubi silloin tällöin.


      • mikä luokka
        ennen diagnosointia kirjoitti:

        Mitä lääkettä sait, jatkuvaa vai tuubi silloin tällöin.

        Tarttuuko valkojäkälä, tuleeko siitä syöpää jne. Entä, mitä tarkoittaa: käytettävä II tai III luokan kortisonivoidetta. Ohentaako limakalvoja?


      • -25- punajäkäläinen
        ennen diagnosointia kirjoitti:

        Mitä lääkettä sait, jatkuvaa vai tuubi silloin tällöin.

        Ei otettu koepalaa mutta sen toteaminen kestikin puolisen vuotta kun terveyskeskuslääkärit epäili ja väitti syyhyks ensin yms. Yliopistollisen sairaalan ihotautilääkäri osasi heti todeta kun näki mun ihon. Oli kyllä kerennyt jo levitä kauttaaltaan ja iho oli sen näkönen että ihan kun olisin johonkin ruttoon kauttaaltaan sairastunut. Olin siinä sivussa käynyt lääkäreiden leikkiessä diagnooseilla käynyt lääkäreiden määräyksestä jo vajaa 2 kk väärässä valohoidossakin ennen kuin selvis diagnoosi. Sit sairaalahoitoa oli ja kortisnonia tbl:na ja muitakin lääkkeitä tais olla ja vahvoja kortisoni voiteita mm. Bemetsonia, Apolaria kuuriluonteisesti joita edelleen käytän silloin tällöin eli tammikuusta asti. Ja sit tietty vahvoja kutinalääkkeitä kuten esim. Atarax 25mg yms.


      • ElliHelena
        ennen diagnosointia kirjoitti:

        Mitä lääkettä sait, jatkuvaa vai tuubi silloin tällöin.

        Yahoo-keskusteluryhmä on tosiaan olemassa.

        Koepalan otto selvittää tosiaan diagnoosin. Itselläni oli gynekologin mielestä niin selvät valkojäkälän oireet että ei tutkittu. Mieto hydrokortisonivoide ajoittain käytettynä on turvallinen. Lääkäri antoi ohjeet. Sitten kun oireiluni paheni, siirryttiin tuhdimpiin kortisonivoiteisiin joissa oli tarkat määräajat miten pitkään käytettiin. Siirryin ihotautilääkärin hoitoon kun mikään ei auttanut ja nyt popsin kortisonitabletteja, pari kuukautta jo takana eikä vieläkään tilanne ole kunnossa. :( ihotautilääkärinni on sitä mieltä että kyse olisikin punajäkälästä. Koepalan otto on nyt edessä.

        Hoidothan näissä on samat eikä kumpaakaan pystytä varsinaisesti parantamaan, haavoja pyritään tietysti saamaan umpeen ja ihoa pysymään mahdollisimman vetreässä kunnossa.

        Syöpä voi ymmärtääkseni kehittyä juuri hoitamattomaan jäkäläihoon mutta on harvinaista. Amerikkalaisessa keskusteluryhmässä missä on jäseniä valtavat määrät on silmiini osunut muutama syöpätapaus.

        ElliHElena


      • -25- ei osaa lukea
        ElliHelena kirjoitti:

        Yahoo-keskusteluryhmä on tosiaan olemassa.

        Koepalan otto selvittää tosiaan diagnoosin. Itselläni oli gynekologin mielestä niin selvät valkojäkälän oireet että ei tutkittu. Mieto hydrokortisonivoide ajoittain käytettynä on turvallinen. Lääkäri antoi ohjeet. Sitten kun oireiluni paheni, siirryttiin tuhdimpiin kortisonivoiteisiin joissa oli tarkat määräajat miten pitkään käytettiin. Siirryin ihotautilääkärin hoitoon kun mikään ei auttanut ja nyt popsin kortisonitabletteja, pari kuukautta jo takana eikä vieläkään tilanne ole kunnossa. :( ihotautilääkärinni on sitä mieltä että kyse olisikin punajäkälästä. Koepalan otto on nyt edessä.

        Hoidothan näissä on samat eikä kumpaakaan pystytä varsinaisesti parantamaan, haavoja pyritään tietysti saamaan umpeen ja ihoa pysymään mahdollisimman vetreässä kunnossa.

        Syöpä voi ymmärtääkseni kehittyä juuri hoitamattomaan jäkäläihoon mutta on harvinaista. Amerikkalaisessa keskusteluryhmässä missä on jäseniä valtavat määrät on silmiini osunut muutama syöpätapaus.

        ElliHElena

        Minä pitkät tarinat kirjotin ja sit möhelö tajusin ettei minulta kysyttäkään mitään. NO sitä sattuu =)


      • Punajäkälän uhri
        -25- ei osaa lukea kirjoitti:

        Minä pitkät tarinat kirjotin ja sit möhelö tajusin ettei minulta kysyttäkään mitään. NO sitä sattuu =)

        No joo, tässä minullekkin on käynyt näin epäonnisesti, ja vieläpä tämmöisessä iässä!
        Eli on siis atooppista punajäkälää toisessa jalassa siinä nilkan seuduilla.
        On otettu valohoitoja ja kortisonia. Ei paremmin vaikutusta minulle, mitä nyt välillä helpottunut hieman.

        Nyt taas aloitetaan hoidot valohoidoilla ja vahvemmalla kortisonilla. Jos se ei auta, niin en tiedä.
        Saattaa olla että tämä ei lähde koskaan, mikä ärsyttää minua hyvin paljon, koska olen vasta tämän ikäinen.

        Pelkkä uimahalli käynnitkin ovat tuskallisia, sillä kaikki kauhistelevat ''noita punaisia läiskiä'' minun jaloista. Aina pääsee selittämään että ne eivät tartu.

        On ollut ilmeisesti äidin puolella sukua, ja nyt se sitten sattui periytymään minulle.

        Toivon vain että se lähtisi joskus pois. Ottaa nimittäin pattiin, kun ei voi mekkojakaan pitää ilman extramustan värisiä sukkahousuja, jotta läiskät eivät näkyisi läpi.


      • ElliHelena kirjoitti:

        Yahoo-keskusteluryhmä on tosiaan olemassa.

        Koepalan otto selvittää tosiaan diagnoosin. Itselläni oli gynekologin mielestä niin selvät valkojäkälän oireet että ei tutkittu. Mieto hydrokortisonivoide ajoittain käytettynä on turvallinen. Lääkäri antoi ohjeet. Sitten kun oireiluni paheni, siirryttiin tuhdimpiin kortisonivoiteisiin joissa oli tarkat määräajat miten pitkään käytettiin. Siirryin ihotautilääkärin hoitoon kun mikään ei auttanut ja nyt popsin kortisonitabletteja, pari kuukautta jo takana eikä vieläkään tilanne ole kunnossa. :( ihotautilääkärinni on sitä mieltä että kyse olisikin punajäkälästä. Koepalan otto on nyt edessä.

        Hoidothan näissä on samat eikä kumpaakaan pystytä varsinaisesti parantamaan, haavoja pyritään tietysti saamaan umpeen ja ihoa pysymään mahdollisimman vetreässä kunnossa.

        Syöpä voi ymmärtääkseni kehittyä juuri hoitamattomaan jäkäläihoon mutta on harvinaista. Amerikkalaisessa keskusteluryhmässä missä on jäseniä valtavat määrät on silmiini osunut muutama syöpätapaus.

        ElliHElena

        kävin matkaaja58


    • ritunäppylä

      Olen 65 nainen ja kärsinyt punajäkälästä vuodesta 71. Ollut vaikka missä hoidossa ja taitaa olla mulla jo korvien välissä. Tällä hetkellä vain polvien alapuolella ja nilkoissa ja kyynärpäissä. Ollut jopa sairaalahoidossakin alussa kun levisi joka paikkaan. Olen itse huomannut että kun on hauskaa raavin ja kun piruttaa raavin. Ihan jo raapimisen pakosta. Ainoa asia joka minusta on järkeenkäypää on että tauti puhkesi antibioottakuurin jälkeen jota sain poskiontelotulehdukseen. Monta kuuria yhden talven aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe