Vuoden neljän päivän aikana kirkosta erosi 700 ihmistä. Viime vuonna vastaavaan aikaan erosi 500.
Lähde: https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Nousu on kovaa, mutta kirkon kannanottoihin nähden ei yllättävää.
Kirkosta eroaminen selvässä nousussa alkuvuodesta
69
451
Vastaukset
- Anonyymi00001
Meikäläisen lyhyen matikan laskupää saa tulokseksi 40 prosentin nousun. Pidetään kirkosta eroamista esillä tänäkin vuonna, niin hyvä tulee! Kirkko on niin epäisänmaallinen ja ahne instituutio, ettei sillä enää ole kansan laajaa tukea.
- Anonyymi00014
torre3 kirjoitti:
Kirkkoon myös liitytään jonkin verran
jos saa kansalaisuuden 🤣
- Anonyymi00020
torre3 kirjoitti:
Kirkkoon myös liitytään jonkin verran
Kyllä liitytään, mutta paljon enemmän erotaan ja kuollaan kirkosta pois.
Yhtälö on kirkolle aika mahdoton. Anonyymi00020 kirjoitti:
Kyllä liitytään, mutta paljon enemmän erotaan ja kuollaan kirkosta pois.
Yhtälö on kirkolle aika mahdoton.Kirkosta alettiin eroamaan heti kun laki sen salli. Siitä on jotain 100 vuotta. Loppua ei näy.
- Anonyymi00047
torre3 kirjoitti:
Kirkosta alettiin eroamaan heti kun laki sen salli. Siitä on jotain 100 vuotta. Loppua ei näy.
Se toinen ToIIo jälleen sammunut.
Niin hupaisaa.
🤓 Anonyymi00047 kirjoitti:
Se toinen ToIIo jälleen sammunut.
Niin hupaisaa.
🤓Sinä jatkat valheen tiellä.
- Anonyymi00051
torre3 kirjoitti:
Sinä jatkat valheen tiellä.
Totuuden tiellä edelleen.
Ynmärrän että se harmittaa sinua. - Anonyymi00052
torre3 kirjoitti:
Sinä jatkat valheen tiellä.
Sinä jatkat kovimman trollin ruokkijan tehtävässä.
- Anonyymi00002
Niin ja ilmastoki kylmenee kovaa vauhtia, sillä vuoden 2026 ensimmäisten neljän päivän lämpötila oli selkeästi alhaisempi kuin vuoden 2025 vastaaana aikana oli.
Ei sillä, hyvä on kaikkien erota, jotka eivät koe tarpeelliseksi tai hyväksi kuulua kirkkoon. Syksyllä tuli 40 vuotta kirkosta vapaata täyteen itsellä.- Anonyymi00003
Neljän päivän säät menevät satunnaisvaihtelun piikkiin, 40 pinnan nousu kirkosta eroamisessa ei mene.
- Anonyymi00038
Anonyymi00003 kirjoitti:
Neljän päivän säät menevät satunnaisvaihtelun piikkiin, 40 pinnan nousu kirkosta eroamisessa ei mene.
Nimenomaan menee. Parin kuukauden trendi on jo eri asia kuin jokin lylmän viikonlopun eropuuska.
"Vuoden neljän päivän aikana kirkosta erosi 700 ihmistä. Viime vuonna vastaavaan aikaan erosi 500."
Mikäli kirkolla tarkoitetaan kristillistä kirkkoa tai seurakuntaa, niin siitä ei ole koskaan eronnut yhtäkään ihmistä eikä tule koskaan eroamaan.
Kristillisen kirkon tai seurakunnan jäsenyys ei riipu siitä, onko ihmisen nimi jossain maallisessa kirkonkirjassa, vai ei, vaan siitä, onko hänen nimensä kirjoitettuna Taivaassa Karitsan elämänkirjaan. (Ilm.13:8)
Kenelläkään ei ole niin pitkiä tikapuita, että hän pystyisi kiipeämään Taivaaseen ja pyyhkimään nimen pois tuosta kirjasta. Mikään maa ei myöskään ole pystynyt suunnittelemaan sellaista rakettia tai lentokonetta, jolla päästäisiin Taivaaseen pyyhkimään nimi pois Taivaan elämänkirjasta .
Ainoa, joka voisi pyyhkiä jonkun nimen pois Karitsan elämänkirjasta, on Jeesus Kristus, mutta Hän sanoo, ettei Hän hylkää ketään, joka Hänen tykönsä tulee. Jumala puolestaan sanoo, ettei kukaan voi ryöstää ketään Hänen kädestään.
Jeesus: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." Joh.6:37
Jeesus: "Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä." Joh.10:29- Anonyymi00004
No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Se saa, mitä on tilannutkin.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Se saa, mitä on tilannutkin.
Mutta mihin menevät ne kaikki tämän ev. lut kirkon jäsenyydestä eronneet?
Vapaaseurakuntiin ja järjestöön aikuis- eli upotuskasteelle.
Vai joko riitti ja tuli valmiiksi? - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Mutta mihin menevät ne kaikki tämän ev. lut kirkon jäsenyydestä eronneet?
Vapaaseurakuntiin ja järjestöön aikuis- eli upotuskasteelle.
Vai joko riitti ja tuli valmiiksi?Miksi pitäisi mennä minnekään? Ei kristityn tarvitse kuulua mihinkään kirkkoon tai yhdistykseen.
- Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
Mutta mihin menevät ne kaikki tämän ev. lut kirkon jäsenyydestä eronneet?
Vapaaseurakuntiin ja järjestöön aikuis- eli upotuskasteelle.
Vai joko riitti ja tuli valmiiksi?Selvä enemmistö eronneista ei liity mihinkään uskontokuntaan.
Kirkon tutkimusten mukaan. Anonyymi00004 kirjoitti:
No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Se saa, mitä on tilannutkin.
"No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa"
Vastaus:
Kenelläkään ei ole moraalista oikeutta yllyttää ketään eroamaan mistään kirkosta!Anonyymi00004 kirjoitti:
No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Se saa, mitä on tilannutkin.
Itse olen eronnut kirkosta 1993, koska en kokenut tarvetta kirkosta.
- Anonyymi00012
Joppa2 kirjoitti:
"No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa"
Vastaus:
Kenelläkään ei ole moraalista oikeutta yllyttää ketään eroamaan mistään kirkosta!Miksi ei? Perustele.
Jos kirkko saa liittää viikkoja vanhan vauvan jäsenekseen, niin emmeköhän me aikuiset saa kehottaa toisiamme eroamaan kirkosta ilman mitään tunnontuskia. - Anonyymi00015
mutta jos on sama nimi toista nimeä myöden ???
- Anonyymi00021
Joppa2 kirjoitti:
"No haloo, selvästi tässä tarkoitetaan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa"
Vastaus:
Kenelläkään ei ole moraalista oikeutta yllyttää ketään eroamaan mistään kirkosta!Tiedottamin tuosta mahdollisuudesta on tietenkin sallittua!
Toisasiahan on, että kirkon jäseneksi on liittynyt vain n. 3-4% kirkon jäsenistä!!!
Eli peräti suuruusluokka 96-97% on liitetty jäseniksi ilman omaa suostumustaan.
Siellä sitten möllöttävät jäseninä, maksaen aikuisina satoja euroja vuodessa jäsenyydestään vain siksi, etteivät edes ole kunnolla edes pohtineet jäsenyyttään - kun nyt aina on oltu jäseniä...
Sikälikin tuo jäsenyys on todella kummallinen asia useimpien kohdalla, että suomalaisista vain n. 17% uskoo kristinuskon jumalaan.
Moni selittää jäsenyyttään sillä, että 'tekeehän kirkko niin paljon hyvää'.
Mutta asia on niin, että hyvin pieni osa kirkollisverosta menee sellaiseen, jota voisi kutsua hyväntekeväisyydeksi.
Ylivoimaisesti suurin osa kirkollisverosta hupenee armottoman byrokratian pyörittämiseen ja usein varsin pienellä käytöllä olevien pröystäilevien seinien ylläpitoon. Anonyymi00012 kirjoitti:
Miksi ei? Perustele.
Jos kirkko saa liittää viikkoja vanhan vauvan jäsenekseen, niin emmeköhän me aikuiset saa kehottaa toisiamme eroamaan kirkosta ilman mitään tunnontuskia."Jos kirkko saa liittää viikkoja vanhan vauvan jäsenekseen, niin emmeköhän me aikuiset saa kehottaa toisiamme eroamaan kirkosta ilman mitään tunnontuskia"
Ei kristillinen kirkko voikaan liittää ketään ihmistä seurakuntaan vastoin hänen omaa tahtoansa,, koska kristilliseen seurakuntaan synnytään tulemalla uskoon uudestisyntymisen kautta, jolloin hänen nimensä kirjoitetaan Taivaassa Karitsan elämänkirjaan.
Ainoa, joka voi siitä pyyhkiä pois hänen nimensä on Jeesus Kristus, joka puolestaan sanoo, että sitä joka Hänen tykönsä tulee, hän ei heitä pois.
Hengellisiä asioita pitää tulkita Hengellisistä näkökulmista eikä maallisilla käsitteillä.
Esim. Kristityn uskovan kirkko ja seurakunta on Jeesus Kristus, joka asuu jokaisen Jeesukseen uskovan sydämessä. Ei Jeesus häviä uskovan sisimmästä, vaikka uskovan nimi pyyhittäisiin pois mistä tahansa maallisesta jäsenluettelosta.Anonyymi00021 kirjoitti:
Tiedottamin tuosta mahdollisuudesta on tietenkin sallittua!
Toisasiahan on, että kirkon jäseneksi on liittynyt vain n. 3-4% kirkon jäsenistä!!!
Eli peräti suuruusluokka 96-97% on liitetty jäseniksi ilman omaa suostumustaan.
Siellä sitten möllöttävät jäseninä, maksaen aikuisina satoja euroja vuodessa jäsenyydestään vain siksi, etteivät edes ole kunnolla edes pohtineet jäsenyyttään - kun nyt aina on oltu jäseniä...
Sikälikin tuo jäsenyys on todella kummallinen asia useimpien kohdalla, että suomalaisista vain n. 17% uskoo kristinuskon jumalaan.
Moni selittää jäsenyyttään sillä, että 'tekeehän kirkko niin paljon hyvää'.
Mutta asia on niin, että hyvin pieni osa kirkollisverosta menee sellaiseen, jota voisi kutsua hyväntekeväisyydeksi.
Ylivoimaisesti suurin osa kirkollisverosta hupenee armottoman byrokratian pyörittämiseen ja usein varsin pienellä käytöllä olevien pröystäilevien seinien ylläpitoon."Mutta asia on niin, että hyvin pieni osa kirkollisverosta menee sellaiseen, jota voisi kutsua hyväntekeväisyydeksi"
Hyväntekeväisyyttä ovat kaikki saarnaat joka sunnuntai, joissa kerrotaan, mitä Jeesus on tehnyt meidän edestämme sovittaessaan kaikki syntimme Golgatan ristillä jo noin 2000 vuotta sitten. Jokainen joka uskoo tämän evankeliumin ilosanoman, saa kerran kuoltuaan iankaikkisen elämän Jumalan valtakunnassa, missä ei ole mitään pahaa, ei syntiä, ei sotia, ei sairauksia, ei kuolemaa, vaan iankaikkinen rauha, ilo, vapaus ja rakkaus. Se on parempaa hyväntekeväisyyttä kuin mikään maallinen hyväntekeväisyys. Maallinen hyväntekeväisyys ei pääse lähellekään niitä arvoja, jota kristillinen kirkko voi parhaimmillaan antaa.
Kaikki maallinen hyväntekeväisyys ilman Jeesusta Kristusta johtaa ihmisen vain iankaikkiseen kadotukseen, jota myös helvetiksi kutsutaan.
Jumala siunatkoon Suomen luterilaista ja muita kristillisiä kirkkoja ja vapaita uskonsuuntia ja seurakuntia!- Anonyymi00028
Joppa2 kirjoitti:
"Mutta asia on niin, että hyvin pieni osa kirkollisverosta menee sellaiseen, jota voisi kutsua hyväntekeväisyydeksi"
Hyväntekeväisyyttä ovat kaikki saarnaat joka sunnuntai, joissa kerrotaan, mitä Jeesus on tehnyt meidän edestämme sovittaessaan kaikki syntimme Golgatan ristillä jo noin 2000 vuotta sitten. Jokainen joka uskoo tämän evankeliumin ilosanoman, saa kerran kuoltuaan iankaikkisen elämän Jumalan valtakunnassa, missä ei ole mitään pahaa, ei syntiä, ei sotia, ei sairauksia, ei kuolemaa, vaan iankaikkinen rauha, ilo, vapaus ja rakkaus. Se on parempaa hyväntekeväisyyttä kuin mikään maallinen hyväntekeväisyys. Maallinen hyväntekeväisyys ei pääse lähellekään niitä arvoja, jota kristillinen kirkko voi parhaimmillaan antaa.
Kaikki maallinen hyväntekeväisyys ilman Jeesusta Kristusta johtaa ihmisen vain iankaikkiseen kadotukseen, jota myös helvetiksi kutsutaan.
Jumala siunatkoon Suomen luterilaista ja muita kristillisiä kirkkoja ja vapaita uskonsuuntia ja seurakuntia!Noin voi kirkoittaa vain trolli, tai aivonsa uskonnolla tärveltänyt.
Tyyppi ei edes tajua. että Kristus on roomalaisten virkamiesten kehittämä olento, jonka avulla yrittivät saada ihmiset käyttäytymään tavalla, joka tukisi Rooman valtakunnan yhtenäisyyttä.
Jopalle tietäminen on vaarallista. - Anonyymi00037
torre3 kirjoitti:
Itse olen eronnut kirkosta 1993, koska en kokenut tarvetta kirkosta.
Ketään ei kiinnosta surkea eIämäsi.
- Anonyymi00050
torre3 kirjoitti:
Onhan elämäni suhteellisen mukavaa. Ollut aina.
Täysin surkea eIämä siellä.
Huh huh!
- Anonyymi00007
Loppiainen = loppu kirkon jäsenyydelle. Erinomainen päivä erota porttokirkosta symboliikkansa vuoksi.
- Anonyymi00008
Mitä luulet saavuttavasi tuolla tällä palstaöla?
Täällä on erikseen kirkosta eroamista käsittelevä palsta - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mitä luulet saavuttavasi tuolla tällä palstaöla?
Täällä on erikseen kirkosta eroamista käsittelevä palstaMiksei tämä aihetta suoraan koskeva palsta kelpaa?:
https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kirkosta-eroaminen - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Miksei tämä aihetta suoraan koskeva palsta kelpaa?:
https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kirkosta-eroaminenSiellä ei ole luterilaisia. Tämä keskustelu koskee luterilaista kirkkoa, koska sen toimien ja edustajien takia kirkosta erotaan.
- Anonyymi00022
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mitä luulet saavuttavasi tuolla tällä palstaöla?
Täällä on erikseen kirkosta eroamista käsittelevä palstaMiksei kirkon ongelmia saisi pitää esillä luterilaisuus-palstalla? Nimenomaan luterilaisiksi itsensä kokevat ihmiset ovat tyytymättömiä kirkkoon.
- Anonyymi00027
Itse asiassa loppiaisenakin eroaminen lisääntyi viime vuoteen verrattuna. Jos tämä tahti jatkuu, kirkon jättää n. 70 000 ihmistä koko vuonna. Siihen vielä päälle mahdolliset piikit. Kirkolliskokouksen kevätistuntoa odotellessa...
- Anonyymi00059
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mitä luulet saavuttavasi tuolla tällä palstaöla?
Täällä on erikseen kirkosta eroamista käsittelevä palsta"Täällä on erikseen kirkosta eroamista käsittelevä palsta"
Sinä et ehkä lue sitä..
- Anonyymi00010
Minä erosin kirkosta viime vuoden lopussa, Nyt ei tarvitse maksaa kirkollisveroja. Säästöä siis. Erosin siksi, koska kirkko ei noudata Raamatun sanaa. Se siitä sitten!
- Anonyymi00016
torre3 kirjoitti:
Eihän kukaan noudata Raamatun sanaa. Taisit erota väärästä syystä.
ei kyllä voi uskoa vaikka aku ankkaan , kunhan ei maksa rahaa !!!
- Anonyymi00046
Aamen!
🙏 - Anonyymi00053
torre3 kirjoitti:
Sinä et noudata totuutta, joka on tullut turhankin selväksi.
Turhaan noita toistat. Eikö se ole tullut selväksi?
Anonyymi00053 kirjoitti:
Turhaan noita toistat. Eikö se ole tullut selväksi?
Selväksi on tullut, että et tiedä mikä on totuus.
- Anonyymi00060
Anonyymi00016 kirjoitti:
ei kyllä voi uskoa vaikka aku ankkaan , kunhan ei maksa rahaa !!!
Ja voi maksaa satasen kuussa systeemille, jonka juttuun ei usko.
- Anonyymi00017
hidas tahti 🤔pitäisi saada siten että yli puolet lähtisi kerralla kirkosta
- Anonyymi00023
Kirkon jäsenosuudesta sulaa keskimäärin reilu prosenttiyksikkö vuodessa. Se on historiallisesti ajatellen erittäin nopea tahti. Jos kirkosta eroaminen jatkuu vähintään nykytasolla, kymmenen vuoden kuluttua kirkkoon kuuluvat ovat jo vähemmistössä. Silloin tulee olemaan hauskaa seurata, kun piispat alkavat syytellä milloin mitäkin asiaa peiliin katsomisen sijasta.
- Anonyymi00040
Anonyymi00023 kirjoitti:
Kirkon jäsenosuudesta sulaa keskimäärin reilu prosenttiyksikkö vuodessa. Se on historiallisesti ajatellen erittäin nopea tahti. Jos kirkosta eroaminen jatkuu vähintään nykytasolla, kymmenen vuoden kuluttua kirkkoon kuuluvat ovat jo vähemmistössä. Silloin tulee olemaan hauskaa seurata, kun piispat alkavat syytellä milloin mitäkin asiaa peiliin katsomisen sijasta.
Jäsenosuuden lasku on ollut viimeisten 5 vuoden aikana 1,3 - 1,6%-yksikköä vuodessa.
- Anonyymi00018
Se on vähän kuin aku ankan tilaaminen , jotkut lukee sitä hautaan asti 🤣
- Anonyymi00019
Kuten sinä? Jatkuvasti niistä ankoista puhut, ja vielä väärällä palstalla
- Anonyymi00024
Ja nyt erosi juuri 1 000:s DVV:n kautta, siis vajaassa viikossa...
- Anonyymi00061
Työkaveri sanoi eronneensa juuri kun uudesta vuodesta tuli mieleen. Harmitteli että taas menee muutama satku sinne eikä rahat riitä ostaa hyvää akkusahaa.
- Anonyymi00025
Lestalauset ei vaan uskalla erota, pisnekset kärsii se on heillä pääasia.
- Anonyymi00026
Miksi juuri opin ja tunnustuksen vaalijoiden, uskovien pitäisi erota?
Hehän ovat kirkon suolana, jottei luhistu kokonaan ja pysyy osin harhateillään kurissa.
Mikseivät liberaalit eroa, kun kirkon muuttumattomaksi tarkoitettu oppi ja sen myötäisesti toimiminen kirkossa ei kelpaa, vaan haluavat tuoda omat ideologiansa tilalle?
Kirkosta irtaantuminen on jokaisen liikkeen ja yksilön oma asia.
Vanhoillislestadiolaisilla on tosin erottava seurakuntaoppi, mutta paljon paremmin ovat kartalla kuin kirkon radikaalit muuttajat.
- Anonyymi00029
Kovaa on ollut kirkosta eroamisen tahti myös loppiaisen jälkeen.
- Anonyymi00030
No mikäs siinä. Johan sitä viime vuonnakin erosi kirkosta yli 50 000 henkilöä.
- Anonyymi00031
Hienoa, KD hallituksessa ajamassa kovaa kuripolitiikkaa, joka tuottaa työttömiä ja köyhdyttää entisestäänkin köyhiä ihmisiä. Sen seurauksena ihmisillä ei enää ole varaa maksaa kirkollisveroa.
Tosin sehän ei KD:ja haittaa, hehän vihaavat evlut kirkkoa ja haluavat sille maksetut kymmenykset hihhuliseurojensa tileille. - Anonyymi00032
Homojen herjaamista pitää vähentää, niin ehkä väki sitten pysyy kirkossa.
Mutta kovin kepeälle pohjalle kasteen armo on rakennettu jos se ei nyt vähän homoherjoja kestä. Pitäisi ladata takaisin, eikä ottaa niin nokkiinsa että häivytään kirkosta kun vähän kerrotaan mitä ne homot oikeasti ovat. - Anonyymi00033
Ei kyllä pitäisi niin herkällä pohjalla usko olla, että jos homoista sanotaan pari valaistua sanaa, niin heti kirkon ovi käy. Ei se niin pitäisi mennä, vaan kyllä usko tulisi olla rakennettu lujemmalle pohjalle, armon kantaa kun kerran sitä on reilusti annettu. Ja tapahtuu maailmassa paljon pahempiakin asioita kuin homostelu. Ihmisiä vainotaan, tehdään kansanmurhia, käydään sotia eikä niiden vuoksi väki katoa kirkosta vaikka ollaan niistä mitä mieltä tahansa. Siksi voisi ne homoherjat vain kestää, ajatella että ne kuuluvat elämään että homot teillä on aina keskuudessane ja niiden herjaajat.
- Anonyymi00041
Et siis kykene ymmärtämään, ettei uskolla ja kirkon jäsenyydellä ole välttämättä mitään keskinäistä sidettä?
On suorastaan äärimmäistä hengellistä köyhyyttä kuvitella, että ihmisen ja hänen jumalansa väliin tarvittaisiin jotain teologian maistereita suodattimeksi!!!
- Anonyymi00034
Toistasataa eroa eilenkin.
- Anonyymi00039
Minä vähän komensoin tilastoja kun liityin takaisin kirkkoon.
Porukka ei eronnut silloin kun vaparit olisivat halunneet.
Vasta myöhemmin.
😀😀😀😀😀- Anonyymi00042
Pääasia että eroavat, kun eivät kerran usko!
Ja eiväthän usko, kun jo selvästi alle 20% uskoo kristilliseen jumalaan!
Miksi siis rahoittaa laitosta, jonka tuotteeseen ei usko? - Anonyymi00043
Iso osa eroaa kirkosta heti täytettyään 18. Syntymäpäiväänsä ei voi valita, osalla se on tammikuussa.
Joulukuussa taisi erota sellaiset 17 000 ihmistä, joten väittäisin, että vapareita vähän hymyilyttää väitteesi.
- Anonyymi00055
Käytännössähän ihminen ei voi erota kirkosta koska häneen kasteessa tuupataan sellainen määrä uskoa ja Pyhää Henkeä että sen pitäisi kyllä riittää koko elämän eikä tulisi mieleenkään että mennään eroamaan siitä kaikesta ihanuudesta mitä silloin on saatu. Harva tosin muistaa kovin selkeästi sitä kirkastumisen hetkeä, mutta kuitenkin siinä se usko luodaan, siinä annetaan Pyhä Henki sekä pelastus.
Miten siitä kukaan vähänkin ajatteleva ihminen muka voi erota?- Anonyymi00057
Mutta olisikohan se Jumala, joka erottaa hänet kirkosta?
Jumala kuulemma on kastanutkin hänet. Niin täällä opetetaan.
- Anonyymi00056
Suunta ei muutu .
- Anonyymi00062
Tähän kevennykseksi tosi tarina 1960-luvulta, jolloin vielä piti kertoa syy kirkosta eroamiseen.
Kalle meni kirkkoherran virastoon eroamaan kirkosta, ja häneltä kysyttiin, miksi eroatte.
Tähän Kalle; kuulkaas kirkkoherra. Kun minä ikäni maksan kirkollisveroa tulen kerran autuaaksi.
Kun minä eroan kirkosta, tulen joka kuukausi autuaaksi, kun käyn Porissa pitkäripaisessa.
- Anonyymi00058
Nollarajaa lähenee päivä päivältä.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651566
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45488Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185422- 26419