Hautaaminen

Anonyymi-ap

Äitini asui Turussa ja on nyt kuollut. Itse asun eri kaupungissa. Pitäisi järjestää äitini hautajaiset. Minulla ei ole mitään tietoa, miten hautajaiset järjestetään. Tiedän, että pitää kutsua lähiomaiset paikalle. Haluaisin tietää muista järjestelyistä.
Mihin hautaustoimistoon kannattaa olla yhteydessä? Minä en tunnen näitä Turun hautaustoimistoja. En tiedä, että mikä voisi olla hyvä.
Pitää tehdä myös perukirja. Osaisiko joku neuvoa?

17

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Hanki asianajaja.

• Anonyymi00003

eselliseen, eikö ole parempaa neuvoa.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

eselliseen, eikö ole parempaa neuvoa.

Kyllä tuo oli hyvä neuvo.

• Anonyymi00002
    • Anonyymi00004

Sen verran osaan sanoa että on hautaustoimistoja, jotka hoitavat myös esim. perunkirjoituksen,

• Anonyymi00006

Hautaus järjestelyt ja perunkirjoitus ovat täysin eri asioita. Hautaustoimisto olla ei ole siihen mitään taitoa.

Eräs hautaustoimisto suositteli eläkeläiskonstaapelia. Ei mennyt oikein. Älkää ihmeessä kääntykö hautausurakoitsijoiden suositusten puolen.

• Anonyymi00008
      UUSI

Verottaja haluaa perunkirjan eli on pakko kolmen kuukauden kuluessa.

• Anonyymi00009
      UUSI

Ellei ole merkittävää perintöä tulossa, niin kannattaa kieltää tuntevansa koko ihmistä. Suomessa kuoleminen tulee omaisille pahuksen kalliiksi.

• Anonyymi00010
        UUSI

Juuri niin

• Anonyymi00011
        UUSI

Kieltää tuntevansa omaa äitiänsä?! Perinnöstä voi aina kieltäytyä!

• Anonyymi00014
        UUSI

Hautajaiset järjestetään vainajan varoilla, jos vainaja varaton, on mahdollista saada hautausavustusta. Sanomalehteen laitetut kuolinilmoitukset tai suuret hautajaiskutsut eivät ole pakollisia!

• Anonyymi00012
      UUSI

Mihin hautaustoimistoon... Kysytkö aivan tosissasi, ja vieläpä Suomi24:ssä...

Voit tietysti käydä omaa asuinpaikkaasi lähimmässä hautaustoimistossa kysymässä neuvoja, mutta rahallisesti järkevimmin varsinaiset järjestelyt vainajaa lähimmän eli jonkin Turun seudulla toimivan hautaustoimiston kanssa hoidat asiat...
      Ei ole mikään pakko järjestää isoja kutsutilaisuuksia... Ihan omien kykyjen ja rahavarojen mukaan saa toimia.... Rahavarojen suhteen myös vainajan varat....

Hautaustoimisto osaa auttaa!

• Anonyymi00013
        UUSI

Hautaustoimisto osaa laskuttaa kaikki liikenevät varat kuolinpesältä.

• Anonyymi00015
      UUSI

Soita johonkin hautaustoimistoon vaan. Kaikki rahastaa yhtä paljon, mutta hoitavat järjestelyt. Pankki hoitaa perunkirjotuksen halvemmalla kuin joku lakimies. Oletan, ettei äidilläsi ollut miljoonaomaisuutta, yhteys myös srurakuntaan. Seurakunnat onkin vasta oikeita perkeleitä rahastamaan (tämä on koettu).
      Joudut ha kannattaakin mennä itse paikan päälle tai oliko äidilläsi luotettavia henkilöitä samalla paikkakunnalla, johon/joihin voisit tukeutua ja saada apua järjestelyissä, jos et itse pääse?

• Anonyymi00016
      UUSI

Kannattaa soittaa johonkin turkulaiseen hautaustoimistoon ja kysellä eri mahdollisuuksista ja kustannuksista.
      Jos jollakin oman kaupungin toimistolla on toimipiste Turussa, voi mennä keskustelemaan sinne.

Seurakuntaan on oltava yhteydessä siunaamisen ja hautaamisen ajankohdan sopimiseksi. Hautaustoimiston voi valtuuttaa hoitamaan asian ja tarvittaessa muitakin asioita, jolloin omia voimia säästyy.

Hautaustoimiston kautta tulee hoidettavaksi ainakin arkku tai uurna ja mahdollisen polttohautauksen järjestäminen.

Moni haluaa nykyisin tavalliset pienet hautajaiset, johon kutsutaan vain lähimmät ihmiset.

Kun ajankohta on selvillä, kutsun voi hoitaa soittamalla henkilöille suoraan tai voi pyytää jotain sukulaista välittämään tiedon eteenpäin, milloin ja missä siunaus tai hautaaminen tapahtuu.

Toimistot hoitavat myös tavallisia perunkirjoituksia. Oman kokemukseni mukaan ihan hyvin. Samoin pankit hoitavat. Perunkirjoituksen voi teettää esim. siinä pankissa, jossa äitisi tili oli.

Kirjastoissa on kirjoja ja netissä paljon tietoa siitä, mitä omaisen tulee tehdä hautajaisten järjestämisessä.

• Anonyymi00017
        UUSI

Jos vainaja oli kuollessaan jossakin hoitopaikassa, vanhainkodissa, sairaalassa tms. näilläkin on omaisille jaossa oppaita miten hautaus- ym. käytännön asiat hoidetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      139
      4735
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      77
      2706
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      85
      1717
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      9
      1186
    5. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      48
      924
    6. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      902
    7. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      883
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      122
      873
    9. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      75
      862
    10. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      799
    Aihe