kysymys

tietämätön1

Niin sitä vaan olisin kysässyt, että kertokaahan mitä eroa on kommunismilla ja sosialismilla..?

12

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaus

      Sama ero kuin on aidalla ja aidan seipäillä.

    • herra yksilön vapaus

      että ensin pitää tulla sosialismi ja sitten vasta voidaan siirtyä kommunismiin. tai toisinpäin. kuitenkin, että toinen seuraa toista.

      oliko selventävästi sanottu? no, älä välitä. en minäkään niistä enempää ymmärrä.

      • herra yksilön vapaus
        Wiki kirjoitti:

        pediaa.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Socialism

        http://en.wikipedia.org/wiki/communism

        kun jotenkin miellyn enempi elävien ihmisten mielipiteisiin. ja ainakin tulkinnat kommunistisista teorioista kuulen mieluummin kommunistin suusta kuin harhailen jossain harmaassa virtuaalitodellisuudessa lueskellen sanoja, joita on kirjoitelleet kaikenmaailman maisterit.

        tyhmäähän se on mutta minä sain hankituksi tämän netinkin vasta vajaa vuosi sitten. hyvä kun löydän suomi24-sivuille.


      • on maisterien
        herra yksilön vapaus kirjoitti:

        kun jotenkin miellyn enempi elävien ihmisten mielipiteisiin. ja ainakin tulkinnat kommunistisista teorioista kuulen mieluummin kommunistin suusta kuin harhailen jossain harmaassa virtuaalitodellisuudessa lueskellen sanoja, joita on kirjoitelleet kaikenmaailman maisterit.

        tyhmäähän se on mutta minä sain hankituksi tämän netinkin vasta vajaa vuosi sitten. hyvä kun löydän suomi24-sivuille.

        luomus käsitteenä. Miten voisit oppia, tai miten aloittaja voisi oppia mitään kommunismista, elleivät he lukisi maisterien sanoja siitä?

        T.I. Ruskeepää


      • herra yksilön vapaus
        on maisterien kirjoitti:

        luomus käsitteenä. Miten voisit oppia, tai miten aloittaja voisi oppia mitään kommunismista, elleivät he lukisi maisterien sanoja siitä?

        T.I. Ruskeepää

        olen aina ollut sitö mieltä, että jos oppi on väärä, on parempi olla opettelematta sitä.

        mutta jos oppi on oikea, silloin siihen pitää perehtyä ja osata se sekä etu -että takaperin.

        minä kaipaan jotain konkreettista. jotain, jonka yksilöt voivat hyväksikäyttää itselleen. kuten kaupankäynti.

        sen sijaan käsitteet... kuten kommunismi, voi olla hauska ajanviete mutta hyötyä siitä ei minulle ole. vaikka se olisikin maisterien käsialaa.


      • Kysymys,
        herra yksilön vapaus kirjoitti:

        olen aina ollut sitö mieltä, että jos oppi on väärä, on parempi olla opettelematta sitä.

        mutta jos oppi on oikea, silloin siihen pitää perehtyä ja osata se sekä etu -että takaperin.

        minä kaipaan jotain konkreettista. jotain, jonka yksilöt voivat hyväksikäyttää itselleen. kuten kaupankäynti.

        sen sijaan käsitteet... kuten kommunismi, voi olla hauska ajanviete mutta hyötyä siitä ei minulle ole. vaikka se olisikin maisterien käsialaa.

        kuului, että mikä sosialismin ja kommunismin ero. Se lukee wikissä yleisesti hyväksyttynä teoriana. Siitä vaan lukemaan.


      • herra yksilön vapaus kirjoitti:

        olen aina ollut sitö mieltä, että jos oppi on väärä, on parempi olla opettelematta sitä.

        mutta jos oppi on oikea, silloin siihen pitää perehtyä ja osata se sekä etu -että takaperin.

        minä kaipaan jotain konkreettista. jotain, jonka yksilöt voivat hyväksikäyttää itselleen. kuten kaupankäynti.

        sen sijaan käsitteet... kuten kommunismi, voi olla hauska ajanviete mutta hyötyä siitä ei minulle ole. vaikka se olisikin maisterien käsialaa.

        Nyt iskit ytimeen! Kaikki teoriat (teesit!) ovat vain olettamuksia tai kaavoja. Niiden toimivuus todetaan vasta käytännön kautta! Jonkin sortin sosialismin kokeilua on ollut, mutta yleensä on malttamattomina pyritty "oikaisemaan", josta on seurannut enemmän tai
        vähemmän epäonnistunut yritys.Sitävastoin kommunismia, mikäli Marx´ia mukaellaan, sille ei
        vielä ole ollut edellytyksiä.
        vom


    • kuuluu

      Sanonta: Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.

      • hieno,

        sanonta. Tässä tapauksessa kysymys kuitenkin oli validi.

        T.I. Ruskeepää


    • EJX

      Sosialismi on siirtymävaihe ennen kommunistista
      järjestelmää.

      • Matti Känä

        ...on välivaihe siirryttäessä kapitalismiin. (vrt. USSR)

        M.K.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe