Ruotsista kuuluu kummia. Toisaalta, olen myös itse miettinyt tätä. Ja totta toki, ruotsalaiset ovat todella pitkällä ydinmateriaalin hyödyntämisessä. Kun suomalaiset ostelivat venäläisiä reaktoreita, ruotsissa tehtiin jo itse omia, itse kehitellen.
Aiheena todella mielenkiintoinen, mutta pohjoismaissa on valitettavan laaja vasemmisto, joka ei moista voi ajatellakaan, oäässä kun on punaista ja vihreää kukkasta aivan liikaa.
Iltalehden uutinen ydinaseesta pohjoismaille: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3f6a4784-84fd-4f2e-92b5-b50028b32c5e
Suomelle ja Ruotsille oma ydinase?
19
312
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kaikki pohjoismaat ja Kanada ovat olleet salaisissa neuvotteluissa asiasta. Ruotsilla on jo pitkälle menevät suunnitelmat ydinaseesta.
- Anonyymi00017
Papatteja vaan ja miinoja se riittää. Ei ketään vastaan
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Papatteja vaan ja miinoja se riittää. Ei ketään vastaan
Mitäs varten ne sitten on?
- Anonyymi00002
Laukausujärjestelmänä tälle ydinaseelle on suunniteltu alustavasti ruotsalais-saksalainen Taurus KEPD 350 lentokoneesta laukaistava pitkän kantaman risteilyohjus.
Silloin koko järjestelmä ydinkärjestä aina ohjukseen olisi strategisesti euroopan rakentama ja antaa omistajalleen strategisen itsenäisyyden aseen käytössä.- Anonyymi00008
Tuo strateginen itsenäisyys aseen käytöstä pitää olla kaiken lähtökohta!
Britannian mallia ei saa tehdä, jossa aseen toimitukseen käytettävä ohjusjärjestelmä (Trident II D5) on vuokralla Yhdysvalloista ja näin ollen tarvitsee Yhdusvaltojen luvan käyttää ja Yhdysvallat voi myös purkaa vuokrasopimuksen milloin vain, jolloinka Britannia jää ilman ydinpelotetta.
- Anonyymi00003
Ruotsilla oli salainen ydinaseohjelma kylmän sodan aikana, joka kesti 1970-luvun alkuun, todennäköisesti vuoteen 1972 asti, vaikka virallisesti projekti päättyi jo 1968 ydinsulkusopimuksen myötä, ja ydinvoimalat siirtyivät energiantuotantoon
. Projekti oli puolustusvoimien salainen hanke, joka paljastui vasta vuonna 1985, ja sen tavoitteena oli kehittää atomipommi Ruotsin puolustukseen
Ohjelman keskeiset vaiheet:
Alku: Kylmän sodan aikana Ruotsi aloitti salaisen ydinaseohjelman, joka pyrki selvittämään ydinaseen valmistuksen mahdollisuutta.
Kehitys: Vuoteen 1965 mennessä Ruotsi oli kehittynyt niin pitkälle, että se olisi pystynyt rakentamaan ensimmäisen atomipomminsa nopeasti, jos käsky olisi tullut, ja tutkimusta jatkettiin vuoteen 1972.
Virallinen lopetus: Ruotsi allekirjoitti ydinsulkusopimuksen vuonna 1968, ja virallisesti ydinaseohjelma lopetettiin, ja ydinvoimalat keskittyivät energiantuotantoon.
Paljastuminen: Vuonna 1985 Ny Teknik -lehti paljasti salaiset tutkimukset, jotka olivat jatkuneet kiellosta huolimatta aina 1970-luvulle asti.
Vaikka ohjelma lopetettiin, Ruotsiin kertynyt tietotaito ydinaseiden kehittämisestä on säilynyt ja voi antaa maalle etumatkan ydinaseen kehittämisessä, jos niin päätettäisiin, toisin kuin mailla, joilla ei ole vastaavaa kokemusta- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Should Canada Become A Nuclear Power?
https://www.youtube.com/watch?v=GWPKAFPmtZkDoes Canada's military need a nuclear arms program?
https://www.youtube.com/watch?v=0F8fIFO-Nng - Anonyymi00014
Anonyymi00005 kirjoitti:
Does Canada's military need a nuclear arms program?
https://www.youtube.com/watch?v=0F8fIFO-NngKanadalla on ainakin uraania riittävästi.
- Anonyymi00006
Suomen on hankittava oma ydinasejärjestelmä.
Jos Suomi ei sitä tee ja sijoita Suomen maaperälle niin sen tekee sitten Venäjä tai Kiina.
Yhdysvallat on jo luvannut Venäjälle ettei se sijoita Suomeen Ydinaseita. Emme kuitenkaan poissulje Suomen liittämistä tavalla tai toisella Yhdysvaltoihin.- Anonyymi00007
Suomen ei ole mahdollista hankkia täysin omaa ydinpelotetta. Se voidaan saada yhteistyössä toisten pohjoismaiden ja ehkä Kanadan kanssa. Yksin se on liian kallis ja teknisesti vaikea saavuttaa ja ylläpitää.
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Suomen ei ole mahdollista hankkia täysin omaa ydinpelotetta. Se voidaan saada yhteistyössä toisten pohjoismaiden ja ehkä Kanadan kanssa. Yksin se on liian kallis ja teknisesti vaikea saavuttaa ja ylläpitää.
Suomi voisi ehkä ostaa, vaikka Kiinalta taikka Pakistanilta valmiin ydinasejärjestelmän kuljetusalustoineen. Nämä maat voisivat myydä vanhempaa ydinasekalustoaan suomelle, edullisilla maksuehdoilla. Tämän ajatus ei ole ihan omani, sain sen kun luin Clarken avaruusseikkailu 2001 kirjaa.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Suomi voisi ehkä ostaa, vaikka Kiinalta taikka Pakistanilta valmiin ydinasejärjestelmän kuljetusalustoineen. Nämä maat voisivat myydä vanhempaa ydinasekalustoaan suomelle, edullisilla maksuehdoilla. Tämän ajatus ei ole ihan omani, sain sen kun luin Clarken avaruusseikkailu 2001 kirjaa.
Aseen toimitustapa kohteeseen voi olla yhteensopimaton pohjoismaisten ilmavoimien kanssa.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Käsittääkseni Pakistanilla on oma ohjustekniikka ydinaseen kuljettamiseen. Sellaisen suunnittelu ja testaus kestää pitkälle toista vuosikymmentä.
- Anonyymi00015
Jokaisen täytyy olla yhteydessä omaan kansanedustajaansa jotta saadaan pallo pyörimään!
- Anonyymi00009
Taurus KEPD 350 ohjuksilla toimitettava taistelukärki on se kokoluokka johonka kannattaa tähdätä jos suomeen halutaan ydinase.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taurus_KEPD_350
Yhdysvaltojen käyttämä ilmasta pudotettava B61 (thermonuclear gravity bomb) on myös hyvä kokoluokka, koska se sopii kooltaan nykyisiin F/A-18 hävittäjiin ja tuleviin F-35 hävittäjiin.
https://en.wikipedia.org/wiki/B61_nuclear_bomb - Anonyymi00012
Ottaen huomioon mitä vauhtia väestö vaihtuu Ruotsissa ja minkälainen on uuden väestön laatu, niin on parempi, että Ruotsissa tuhotaan kaikki sodankäyntiin tarkoitettu kalusto.
- Anonyymi00016
Kannatettava ajatus, tarvitsemme oman kostoaseen hulluksi tulleen ryssän varalle.
- Anonyymi00019
Yhteispohjoismainen ydinase on paikallaan. Meitä on uhattu vuosien ajan Venäjän suunnalta eikä tuo USA arvaamattomuudessaan enää paljon jää jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896052KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3365351Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222707Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841885Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051697- 1141581
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181543seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241464Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351413