Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskikseen tai omaan roskapönttöön 2–3 pussia viikossa.
Joka viikko tulee lisää noin 4 pussia ylimäärästä, eli vuodessa pari sataa.
Nyt niitä on kertynyt satoja,, ehkä tuhat, ja olen aivan pulassa.
Hintaa noilla on nykyisin 40 senttiä kpl, eli kyseessä on iso rahasumma. Puhutaan sadoista euroista, mikä on pussien arvo tällä hetkellä.
Vaadin, että kassalla myydyistä muovipusseista aletaan maksamaan palautuksen yhteydessä rahat takaisin. Silloin ne menevät kierrätykseen oikeaoppisesti.
Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin
86
2635
Vastaukset
- Anonyymi00001
En osta muovipusseja, ostan vain pakastepusseja ja muovikasseja silloin tällöin.
- Anonyymi00049
Muovipussissa saa panttimaksun takaisin. Pantti on nolla euroa.
- Anonyymi00066
Minä ostin eilen jääpalapusseja. Nyt voi ulkona pakastaa kuutiot kesää varten valmiiksi, niin ei kulu sähköä pakastamiseen.
- Anonyymi00076
Anonyymi00049 kirjoitti:
Muovipussissa saa panttimaksun takaisin. Pantti on nolla euroa.
'Panttimaksun' saa takaisin ottamalla kerran ostetun muvoikassin mukaansa seuraavalla kauppareissulla ja kantamalla ostoksensa sillä kotiin.
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
'Panttimaksun' saa takaisin ottamalla kerran ostetun muvoikassin mukaansa seuraavalla kauppareissulla ja kantamalla ostoksensa sillä kotiin.
Tuon vuoksiko pullonkeräysmummotkin keräilee pulloja?
- Anonyymi00080
Anonyymi00077 kirjoitti:
Tuon vuoksiko pullonkeräysmummotkin keräilee pulloja?
Miten puollojen keräily liittyy muvopussin uudelleen käyttämiseen?
- Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Miten puollojen keräily liittyy muvopussin uudelleen käyttämiseen?
Miksi et vastannut kysymykseen?
- Anonyymi00002
Osta yks kestokassi
- Anonyymi00003
Kestokassi pitäisi huoltaa, pestä jne. Työlästä. Kaksikertakäyttöiset pussit ovat käteviä, koska yhden kerran niillä saa ostokset kotiin, ja toisen kerran niillä voi kantaa tarpeettoman pois.
Ongelma on tuo epätasasuhta, koska enemmän on tulopuolta kuin menopuolta.
Kun kerran kyseessä on huomattavan arvokas hyödyke, niin niistä olisi syytä saada korvaus palauttaessa kuten pulloistakin. - Anonyymi00038
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kestokassi pitäisi huoltaa, pestä jne. Työlästä. Kaksikertakäyttöiset pussit ovat käteviä, koska yhden kerran niillä saa ostokset kotiin, ja toisen kerran niillä voi kantaa tarpeettoman pois.
Ongelma on tuo epätasasuhta, koska enemmän on tulopuolta kuin menopuolta.
Kun kerran kyseessä on huomattavan arvokas hyödyke, niin niistä olisi syytä saada korvaus palauttaessa kuten pulloistakin.Miksi kestokassia pitäisi pestä ? Mitä kuljetat siinä ?
- Anonyymi00082
Kestokasseja on syytä olla 2-3 joka autossa, niillä on taipumus jäädä taloon sisälle.
- Anonyymi00004
Ideana kylä ihan hyvä.
- Anonyymi00005
Kuluttajaa kusetetaan nyt kaikilla rintamilla. Esimerkiksi pullojen panttimaksun saa vain pullossa olevasta viivakoodista, eikä automaatti tunnista pulloa muodon ja muiden ominaisuuksien perusteella kuten aikaisemmin.
Tästä syystä juomavalmistajat ovat päättäneet pyöräyttää pullon ympärille heikosti kiinni pysyvän etiketin, jossa se viivakoodi on. Kyseinen etiketti katoaa sopivasti matkan varrella, ja näin panttisysteemin ylläpitäjä saa ilmaista rahaa.
Kuluttajan kusettamiselle on tehtävä loppu.
Barrikadeille on lähdettävä. Minä kiipeän korjatun Mantan selkään. PerkeIe.- Anonyymi00006
En ole moista huomannut, en tosin revi niitä etikettejä.
- Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
En ole moista huomannut, en tosin revi niitä etikettejä.
Etiketit irtoilee ihan itsestään nykyisistä lurppapulloista. Sellainen huonosti yhteen liimattu "panta" ympärillä. Tölkeissä ei ole tuota ongelmaa.
- Anonyymi00007
Ollaan niin erilaisia: itse en ole yli 10 vuoteen ostanut muovikassia - silti käytän ainoastaan muovikassia; sama menee kymmeniä kertoja, ne ovat lujia.
Aina niitä jostain saa; juurikin sain taas hyväkuntoisen LIDLin kassin Halpahallin roskiksesta. - Anonyymi00008
Miksi ihmeessä ostata aina uuden muovikassin? Se on todella typerää.
Minä käytän aina samoja vanhoja muovikasseja, jotka viikkaan siististi taskuun. Kun ne taittelee sopimastim menevät tosi pieneen tilaan ja mahtuvat taskuun. Ostan uusia vasta kun vanhat alkavat hajoilla ja ne kestävät aika kauan jatkuvaa käyttöä.- Anonyymi00010
Siksi koska jollain tavalla pitää saada kannettua kaupasta ostokset pois. Ostan siis aina enemmän kuin mitä pystyy käsissä ilman kantovälineitä kuljettamaan.
- Anonyymi00014
ISO KÄSI Sinulle. Taloudellinen järki-ihminen. Muovikassi on kestohyödyke.
- Anonyymi00017
Anonyymi00010 kirjoitti:
Siksi koska jollain tavalla pitää saada kannettua kaupasta ostokset pois. Ostan siis aina enemmän kuin mitä pystyy käsissä ilman kantovälineitä kuljettamaan.
Etkö osaa lukea, vai etkö vain kykene ymmärtämään mitään lukemastasi?
Jos tiedät olevasti menossa kauppaan ja aika harvoin sinne yllättäen eksyy, kun pitää ne ruokaostokset säännöllisesti aina hoitaa, niin kaksi taskuun viikattua muovikassia kattaa taatusti ostoksesi. Mikä estää varautumasta ja ottamasta niitä mukaan? Eivät paina taskussa mitään. Olet tollo. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Etkö osaa lukea, vai etkö vain kykene ymmärtämään mitään lukemastasi?
Jos tiedät olevasti menossa kauppaan ja aika harvoin sinne yllättäen eksyy, kun pitää ne ruokaostokset säännöllisesti aina hoitaa, niin kaksi taskuun viikattua muovikassia kattaa taatusti ostoksesi. Mikä estää varautumasta ja ottamasta niitä mukaan? Eivät paina taskussa mitään. Olet tollo.Kiitos haukuista. Minä en toimi noin. Minulle siirtoväline on vain apuväline, eikä mikään muistoesine, joka olisi aina mielessä milloin missäkin olen.
Kun muovipussi on kerran tarkoitettu kierrätettäväksi, niin miksi niitä sitten kertyy? Kaikki pullot ja vastaavat palautan tietenkin, koska niistä saa panttimaksun takaisin.
Outoa että kannustetaan heittämään käyttekelpoiset pussit roskiin. - Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kiitos haukuista. Minä en toimi noin. Minulle siirtoväline on vain apuväline, eikä mikään muistoesine, joka olisi aina mielessä milloin missäkin olen.
Kun muovipussi on kerran tarkoitettu kierrätettäväksi, niin miksi niitä sitten kertyy? Kaikki pullot ja vastaavat palautan tietenkin, koska niistä saa panttimaksun takaisin.
Outoa että kannustetaan heittämään käyttekelpoiset pussit roskiin.Ei kannusteta heittämään pusseja roskiin, siksi niiden hintaa on nostettu ihan valtiovallan määräyksellä.
Kaikesta sitä huomionkipeä yksinäinen Persu haluaa jankata. - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ei kannusteta heittämään pusseja roskiin, siksi niiden hintaa on nostettu ihan valtiovallan määräyksellä.
Kaikesta sitä huomionkipeä yksinäinen Persu haluaa jankata.Tuota noin, en ole ensinnäkään mikään persu, ja toisekseen en ole huomannut, että lainsäädännöllä olisi muovipussien hintaa nostettu. Nehän ovat olleet käytännössä vuosikymmeniä maksullisia. Muutaman kymmenen penniä maksoivat jo 1980-luvulla.
Mutta nyt tosiaan, kun hinta on moninkertainen, niin miksei pussista saa rahojaan takaisin palauttaessa?
Kysehän on aivan samasta asiasta kuin pullojen kanssakin. Pulloilla siirretään itse tuote, ja käytetty pullo palautetaan.
Juomatkin pitäisi samalla estologiikalla myydä kuluttajan omaan astiaan, jos ei haluta kierrätykseen kannustaa. - Anonyymi00052
Minä taasen olen ommellut farkkukankaasta todella kestäviä kasseja itselleni. Kaksi kantohihnaa ja yksi isompi kangaspala niin se on siinä. Ja kestää vaikka kuinka kauan. Nyt on käytössä ollut jo 10 vuotta kaksi itse ompelemaa kauppakassia. Ja jos ei osta uutta kangasta niin käytetyistä farkuista, on vahvaa. Paljon olen säästänyt kyllä rahaa.
Kauppa on aina kauppa ja kaikkea keksitään myydä, mutta täytyy käyttää järkeä. - Anonyymi00063
Hölynpölyä, miehillä ole kesällä sellaisia taskuja, minne muovipussi mahtuu. Yksi pankkikortti ja pieni tukko rahaa, jos kauppojen yhteydet ei toimi. Luuria en vapaalla kanna mukana, enkä liioin ajokorttia.
Ajokortin voivat poliisit tarkistaa rekistereistään, jos haluavat raapusta siitä sakon, etteinole mukana, niin siinähän väsäävät!
Jos maailma muovipusseista tuhoutuu, antaa mennä vaan. Sotaisa ihmisrotu, joista moni ei tule toimeen itsensäkään kanssa, vielä vähemmän väärien jääkiekkotulosten kanssa! - Anonyymi00070
Anonyymi00063 kirjoitti:
Hölynpölyä, miehillä ole kesällä sellaisia taskuja, minne muovipussi mahtuu. Yksi pankkikortti ja pieni tukko rahaa, jos kauppojen yhteydet ei toimi. Luuria en vapaalla kanna mukana, enkä liioin ajokorttia.
Ajokortin voivat poliisit tarkistaa rekistereistään, jos haluavat raapusta siitä sakon, etteinole mukana, niin siinähän väsäävät!
Jos maailma muovipusseista tuhoutuu, antaa mennä vaan. Sotaisa ihmisrotu, joista moni ei tule toimeen itsensäkään kanssa, vielä vähemmän väärien jääkiekkotulosten kanssa!Kun ei ole kesällä muovipusseille sopivia taskuja, niin muovipussia ei kannata laittaa taskuun sellaisinakaan vuodenaikoina, kun sopivat taskut olisivat.
- Anonyymi00011
Avaaja on todellinen nero ja älykkö, onneksi hänenlaisiaan on olemassa.
- Anonyymi00012
Kaikkein fiksuimpia ovat nämä jotka tuovat kaupasta ostetulla muovipussilla palautuspulloja palautusautomaattiin ja heittävät pussin roskiin ja menevät sitten kauppaa ostoksille ja lunastamaan panttikuitin ja ostavat uuden muovipussin.
- Anonyymi00013
Aloittaja tässä. Minä teen juuri noin. Käytännössä se palautukseen mennyt pussi on jo saastunut siinä vaiheessa, eli ilman erillistä pesuoperaatiota ei enää käyttökelpoinen kuin korkeintaan roskapussina.
Myös nykyiset juomapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Ennen nekin kierrätettiin. Miksei siis muovipusseissa olea vastaavaa panttikäytäntöä? Se oli tässä koko pointti. Nyt minulle on kertynyt monta pussillista pusseja. Niitä on oikeasti satoja. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Aloittaja tässä. Minä teen juuri noin. Käytännössä se palautukseen mennyt pussi on jo saastunut siinä vaiheessa, eli ilman erillistä pesuoperaatiota ei enää käyttökelpoinen kuin korkeintaan roskapussina.
Myös nykyiset juomapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Ennen nekin kierrätettiin. Miksei siis muovipusseissa olea vastaavaa panttikäytäntöä? Se oli tässä koko pointti. Nyt minulle on kertynyt monta pussillista pusseja. Niitä on oikeasti satoja.Muovikassi on vaivaton huuhtaista, jos pohjalla on limonaadia tmv.
- Anonyymi00019
Anonyymi00015 kirjoitti:
Muovikassi on vaivaton huuhtaista, jos pohjalla on limonaadia tmv.
Ja aina voi kääntää sen ympäri ja ottaa uusiokäyttöön.
- Anonyymi00025
Kiitoksia teille arviostanne. Huomasin argumentaationne lähtevän sivupoluille, koska varsinaiseen aiheeseen ei ollut enää annettavaa. Se on luonnollista. Tulee eräällä tavalla kiukkukohtaus, jos ei keksi enää sanottavaa, mutta haluaisi kuitenkin sanoa viimeisen sanan.
Hyvää alkavaa viikkoa. Yrtetään olla taas hieman kunnioittavampia toisiamme kohtaan kuin aikaisemmin. - Anonyymi00032
Anonyymi00013 kirjoitti:
Myös nykyiset juomapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Ennen nekin kierrätettiin. Miksei siis muovipusseissa olea vastaavaa panttikäytäntöä? Se oli tässä koko pointti. Nyt minulle on kertynyt monta pussillista pusseja. Niitä on oikeasti satoja.Kuinka sinä olet saastuttanut kantokassisi, itselläni kassi pysyy ihan hyvin puhtaana kun kannan sen kotiini ja lasken sen vaikkapa keittiön tuolille.
Ei mitään ongelmaa. - Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Kuinka sinä olet saastuttanut kantokassisi, itselläni kassi pysyy ihan hyvin puhtaana kun kannan sen kotiini ja lasken sen vaikkapa keittiön tuolille.
Ei mitään ongelmaa.Siis kun käyttää tyhjien tölkkien ja muiden palautuksessa, niin se pussi on sen jälkeen likainen, eikä sillä viitsi enää arvokkaita neitseellisiä tuotteita kuljettaa.
- Anonyymi00074
Anonyymi00013 kirjoitti:
Myös nykyiset juomapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Ennen nekin kierrätettiin. Miksei siis muovipusseissa olea vastaavaa panttikäytäntöä? Se oli tässä koko pointti. Nyt minulle on kertynyt monta pussillista pusseja. Niitä on oikeasti satoja.Kiitos EU:n, ettei uudelleentäytetä enää muovipulloja. EU:hunkin mentiin paperilla jo ennen kansanäänestystä. Tämä "kivasetä" Niinistön Sauli täytti anomuksen aikaisin etukäteen. Myöhemminkin kun tuli kohu, asia kiellettiin. Mukamas EU:hun liittymispaperit ovat kadonneet.
- Anonyymi00083
Anonyymi00013 kirjoitti:
Myös nykyiset juomapakkaukset ovat kertakäyttöisiä. Ennen nekin kierrätettiin. Miksei siis muovipusseissa olea vastaavaa panttikäytäntöä? Se oli tässä koko pointti. Nyt minulle on kertynyt monta pussillista pusseja. Niitä on oikeasti satoja.Nykyiset juomapakkaukset kierrätetään . Ei tosin pestä uuteen käyttöön , vaan raaka-aine kiertää .
- Anonyymi00016
Hyvin vois muovipusseissa olla panttimaksu. Ongelmana kun on kuulemma että muovi päätyy mereen Joku30 euron panttimaksu kassiin ja johan palautus kassit kiertoon 100 prosenttisesti.
- Anonyymi00020
Kummasti alkaisi luontokin tyhjentyä muovipusseista.
- Anonyymi00024
Mikä tässä nyt on ongelma kun minä käyn kaupassa päivittäin, eikä minulle ole silti kertynyt yhtään muovipussia kaappeihin?
- Anonyymi00026
Niinpä. Minulla on vaatekomero täynnä pusseja, jotka ovat täynnä muovipusseja. Hyvin äkkiä tuhannen euron edestä muovipusseja täysin turhaan.
Kyllähän nuo mielummin rahaksi muuttaisi kuin heittäisi roskikseen. Nythän niistä ei ole mitään hyötyä lainkaan, kuin niitä kertyy koko ajan lisää.
- Anonyymi00027
Hassu provo, mutta menköön nyt. Käytä pussi uudelleen kauppakassina. Miksi ostaa uusia jos sulla on jo. Ethän osta uutta autoakaan montaa kertaa viikossa jos sulla on jo auto ja vaadi sitten panttimaksua koska sulla on pihalla satojen tuhansien eestä autoja. Ihmiskunta on hyvin selviytynyt kymmeniätuhansua vuosia ilman muovipusseja, shampoota, suihkuja, sähköä....
- Anonyymi00028
Ei oo moneen vuoteen ollut tarvetta ostaa muovipussia. En ymmärrä miks maksaa jostain, minkä heittää roskiin
- Anonyymi00029
Miksi niitä pusseja roskiin heität jos kerran mielestäsi ne ovat rahan arvoisia?
Minä käytän samaa pussia useita kertoja.
Pienistä säästöistä kiittää myös luontokin.- Anonyymi00068
En ole minäkään ostanut muovikasseja enää vuosiin. Älysin ostaa ohuesta 'nailon' -kankaasta ommellun muovikassin kokoisen kangaskassin, se menee taiteltuna yhtä pieneen kokoon kuin muovikassikin.
- Anonyymi00030
Minulle kertyy tyhjiä maitopurkkeja kaappiin. Niistä pitäisi saada pantti.
- Anonyymi00037
Minä ostan mehun nykyään pantillisessa muovipullossa. Aikaisemmin ostin myös pahvitölkeissä, mutta niistä tuli turhaa roskaa.
- Anonyymi00069
Anonyymi00037 kirjoitti:
Minä ostan mehun nykyään pantillisessa muovipullossa. Aikaisemmin ostin myös pahvitölkeissä, mutta niistä tuli turhaa roskaa.
Eli ostat limpparia, epäterveellistä se.
- Anonyymi00031
Olisi syytä siirtyä monikäyttösiin, vesitötkin pärjäisi parmmin!!
- Anonyymi00033
Kassa henkilöltä tai talonmieheltä ei kysytä.
- Anonyymi00034
En ole moneen vuoteen ostanut muovikassia. Käytän aina kestokassia.
- Anonyymi00035
Miksi ostat jokakerta uuden kassin???
minä joskus vaa ostan pussin jos kassi jää kotii
- Anonyymi00039
minäki ostin kestokassin jo
Ma oon hoitanu asian niin, että otan kauppareissulle edellispäivän kassin niin kauan kuin se kestää, Kun alkaa repeileen, vien sillä tyhjät pullot.
uutta kassia ei tartte ostaa ees joka viikko :)- Anonyymi00040
Osta ikean kestokassi niin pärjäät sillä monta vuotta.
- Anonyymi00041
Kyllä on taas PÖLJYYS HUIPUSSAAN KIRJOITTAJALLA! Oletko niin köyhä,että et omista edes yhtä KANGAS-kassia? Taaperra sen kassisi kanssa kauppaan,niin ei tartte valittaa muovikassien hinnoista. Ei muuta,kuin JAKSAMISIA KASSINKANTOOSI!
- Anonyymi00042
Pitäiskö hommata kestookassi.
- Anonyymi00043
Osta aloittaja kaljatölkeilles kangaskassi niin ei tarvi itkeä
- Anonyymi00044
Minä olen ostanut viimeksi muovipussin kymmenisen vuotta sitten, että minulla on reppu aina mukanani, jonka välitaskusta löytyy narureppu ja yksi muovipussi... ja roskia varten olen ostanut rullia muovipusseja jotka olen värikoodannut, että valkonen lasi, vihreä energiajäte, sininen muovi...
- Anonyymi00065
Hyvä idea: eri väriset pussit eri roskille. Kiitos vinkistä 😃
- Anonyymi00045
🤣Ei ole todellista, millaisia ääliöitä maa päällään kantaa. Olipa viihdyttävää luettavaa. Itse kuljen aina kangaskassi taskussa.
- Anonyymi00046
Miksi aloittaja ei huuhtele kaljatölkkejä, mehupulloja, limskatölkkejä ennenkuin laittaa ne muovikassiin kotonaan? Sillä tavallahan muovikassi pysyy puhtaana. Toinen asia tietysti on jos kerää palautukseen käyvät tuotteet roskapöntöistä tai maastosta.
Silloin on toki aiheellista nakata muovipussi roskiin palautuksen jälkeen. - Anonyymi00047
Muovipussit pitäisi kokonaan kieltää. Olen varmaan yli 20 vuoden ajan kerännyt tölkkini Ikean kassiin ja vienyt sillä kaupan palautuspisteeseen. Kauppaan otan aina omat kassit mukaan.. Tsihi.. Kassit.
Ei muovipussin ostosta mitään panttimaksua makseta. Se on ostos siisän kuin muutkin elintarvitkeet mitä ostat kaupasta. Siksi hinta on noussut jotta ihmisiä kannustetaan ottamaan oma kassi mukaan ettei tarvitse ostaa kallista muovipussia ja näin luontoa säästyy ja iso kiitos kulutuksen vähentämiselle.
- Anonyymi00048
Luitko lainkaan otsikkoa, tai ymmärrätkö mitä tarkoittaa sana "pitäisi"?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska kommenttisi alkaa aika oudolla nykytilan kertovalla melkein käskyttävällä lauseella. Sen jälkeen kerrot kyllä oman kantasi, mutta et lainkaan perustele miksei panttia voisi muovipusseilla olla.
Myydäänhän juomiakin samanlaisissa kertakäyttöpakkauksissa. Pullojen kierrätysjärjestelmä purettiin jo aikoja sitten. Ilmeisesti et osta panttijärjestelmän piirissä olevia tuotteita lainkaan?
- Anonyymi00050
Hedelmiin on niitä muovipusseja, ei ole pakko käyttää. Minä punnitsen jokaisen omenan tai banaanin erikseen , en laita niitä pussiin, kiinnitän hintalapun jokaiseen hedelmään taikka juurekseen erikseen. Ei ole kertynyt muovipusseja. Tokihan voi hedelmätkin laittaa kestopussiin, joita myydään kaupoissa. Mutta sekin lisää hedelmien ja juuresten hintaa, kun punnitset. Ja vaikka olisit itse valmistanut kestopussin hedelmillesi ja kerännyt ne pussukkaan, niin vaakalla se painaa sekin vähäsen.
- Anonyymi00051
Menet tuossa nyt oma napa, et maailman navat – joiden ympärillä maapallo pyöriii – edellä.
Ne tuhannet hintalaput per pähkinä saastuttavat myös, koska tarroihin kuuluu monenlaista raaka-aineitta. Lause on selvällä Suomenkielellä. muovipussista maksettu pantti takaisin pussin palauttessa niin selvesin vaan etteihän muovipussista mitään panttia makseta. kuten tuo valopää väitti
- Anonyymi00058
ari35 kirjoitti:
Lause on selvällä Suomenkielellä. muovipussista maksettu pantti takaisin pussin palauttessa niin selvesin vaan etteihän muovipussista mitään panttia makseta. kuten tuo valopää väitti
Eihän muovipusseihin mitään panttimaksua voi laittaa. Koska panttijärjestelmä perustuu että panttia vastaan palauttaa tuotteen alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Muovipussien kohdalla näin ei tapahdu. Ainahan pussit jotenkin vahingoittuu painavista ostoksista
- Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Eihän muovipusseihin mitään panttimaksua voi laittaa. Koska panttijärjestelmä perustuu että panttia vastaan palauttaa tuotteen alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Muovipussien kohdalla näin ei tapahdu. Ainahan pussit jotenkin vahingoittuu painavista ostoksista
Ei putelit ja purkit ole uutta vastaavassa kunnossa koskaan.
Parempi olisi poistaa kaikki panttimaksut. Laivaltakin saa kaljat ilman typeriä pantteja. - Anonyymi00062
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ei putelit ja purkit ole uutta vastaavassa kunnossa koskaan.
Parempi olisi poistaa kaikki panttimaksut. Laivaltakin saa kaljat ilman typeriä pantteja.Rikkoutunut muovipussi on eriasia kuin pullo tai tölkki jossa on lommo
- Anonyymi00053
Ota reppu selkään. Se on erittäin käytännöllinen ja helppo pitää mukana kävelle ja pyörällä ajaessa. Harvoin ja hyvin harvoin osta kaupan muovikasseja. Vuodessa säästöä syn tyy monta kymppiä.
- Anonyymi00054
Olen ratkaissut ongelman, niin että asion Lidilissä, josta pakkaan ostokset pahvilaatikkoon. Käytän takan sytykkeenä pahvisen laatikon. Niin kauvan kun Lidil on ollut Suomessa olen toiminut näin. Säästänyt luontoa omalta osalta 3-4 kpl viikossa 160 vuodessa. Vain Lidilissä on otettavia olevia laatikkoja esillä. Vink..
- Anonyymi00056
Ei hiilinieluista tehtyjen laatikoiden polttaminen säästä luontoa.
Sen sijaan fossiiliöljystä tehty muovi, jota EI polteta, vaan ajetaan penkkaan vähentää co2-päästöjä, koska muovi ei maadu, siis hajoa hiilidioksidiksi.
Käykää ihmiset kouluja, niin ymmärrätte asioita, eikä tarvitse perseillä mutu-tuntumalla.
- Anonyymi00055
Olisi myös kohtuullista saada ulosteesta panttimaksu, kun sen vie kauppaan. Orgaanista kierrätystä.
- Anonyymi00057
Muovikassin hinta sais olla ainakin yhden euron.
- Anonyymi00060
Osta kestokAssi
- Anonyymi00061
Taittele jokaisen takin taskuun pari nättiä kolmiota ja käytät niitä kauppareissulla ostamatta uusia, niin ei aikaakaan, kun huomaat kasan pikkuhiljaa pienentyneen. Tadaa rahaa säästyy ja luonto kiittää. BTW paperikassi on halvempi ja parempi hätävaraksi
- Anonyymi00064
Ei tule mieleenikään ostaa nykyään ostoskasseiksi muovikasseja. Otan mukaani puuvillakassin kotoa ostoskassiksi!
- Anonyymi00067
Herää kysymys, millä sinä veisit ne vaihtopullot, muoviroskat ja muut kierrätykseen, jos ei olisi muovipusseja. Niihin ei tosiaankaan viitsi laittaa mitään muuta kassia, vaan sellaisen jonka voi käytön jälkeen jättää sinne kierrätykseen.
- Anonyymi00072
Kuten aloituksessa on sanottu, niin vain osa muovikasseista saa uuden käyttökerran. Valtaosa jää käyttämättä. Panttimaksu motivoisi palauttamaan tarpeettomat pussit asianmukaiseen kierrätykseen kuten juomapakkauksetkin.
- Anonyymi00071
Vain idiootti ostaa muovikasseja, mutta tämä on selvästi provo, ei totta.
- Anonyymi00073
Yksittäisiä muovipusseja ei taida mistään kaupasta löytyä tuotteiden pakkaamiseen. Muovikasseja (kahvoilla) sen sijaan on ilmaisia hedelmien ja juuresten luona ja itse käytän niitä. Kassoilta ostettavat paksummat kassit kestävät helposti vuodenkin käyttöä ennen muovinkierrätykseen toimittamista. Sekoitemuovisia kestokasseja ei suomessa kierrätetä.
- Anonyymi00075
Ketjun alkuun: Ainahan sitä voi haluta, mutta kaikkea ei voi saada.
Onneksi kaupat tulivat järkiinsä ja tajusivat että ei niiden tehtävä ole hoitaa sosiaalipolitiikkaa. Tunge vain muovipussit jatkossakin siihen muovinkeräykseen, jota roskikseksi miellät. - Anonyymi00078
Hinta on tarkoitettu että vähentyisi muovipussien käyttö. Vapaassa maassa saat vapaasti ottaa kangaskassin kauppaan.
Ja hyvä että keräävät maksun muovipussista ja jätekuluista, niin ei niiden kustannukset siirry ruokaan.- Anonyymi00079
Miksi nimenomaan muovipussien käyttöä pitäisi vähentää, mutta ei vastaavien muovipullojen?
Vielä tällä vuosituhannella oli käytössä pullojen kierrätysjärjestelmä, jossa samat pullot – jopa muoviset – pestiin ja käytettiin uudelleen.
Kyse on pelkästä kaksinaismoralismista. Muovipussit paha, muovipullot hyvä, vaikka molemmat ovat kertakäyttöisiä ja toimivat pelkästään logistisena apuvälineenä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.654849Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2733726Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2833410Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1143290Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie332716Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1271718- 1051610
- 1721251
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA851141Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."341041