Käytätkö statiineja?

Anonyymi-ap

Huonoa kolesterolia on useimmilla meistä liikaa. Sanotaan että statiinit suojaavat sydän ja versuonitaudeilta kuten sydämen vajaatoiminnalta. Estävät aivoinfarkteja jne.
Nykykäsityksen mukaan suojaavat jopa joiltakin syöviltä.

Juuri muita haittoja ei ole kuin mahdolliset lihaskivut. Joidenkin tutkimuksien mukaan statiineilla voisi olla myös yhteys diabeteksen puhkeamiseen.

Useimpien lääkärien mielestä kuitenkin staaninin hyödyt ovat haittoja suuremmat.

Kokemuksia?

48

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

Parisen vuotta sitten kokonaiskolesteroli oli 6.5 ja työpaikkalääkäri kirjoitti statiineja lääkkeeksi. Pari päivää otin, mutta erityisesti reisilihakset kipeytyivät. Portaita alas tullessa tuntui kuin olisin ollut tehnyt painoilla jalkakyykkyytreenin. Lopetin lääkkeen käytön.

Kokeilin vielä viilata ravintoa entistäkin terveellisemmäksi. Leivän päälle Alentajaa, juusto vaihtui Polar 5 %:iin. Vihannespuoli on aina ollut kunnossa, kuten aktiivinen liikuntakin. Hoikka olen ollut aina. Pois jäi aika usein iltapalaksi syödyt nakit ja perunasalaatti.

Muutaman kuukauden päästä arvo oli 5.1 ja vuoden kuluttua 4.9.

• Sama juttu että ensimmäiset statiinitit aiheuttivat kipuja jalkoihin, eli lopetin käytön lyhyeen.

Sitten myöhemmin toinen lääkäri ihmetteli miksi oli määrätty jotain "vanhanaikaisia" statiineja. Ja määräsi sitten jotain uudempaa versiota, eli rosuvastatiinia. Ja eipä ole tullut enää minkäänlaisia vaivoja. Nykyisin tuo huono kolesteroli eli LDL on 1.5. Kokonaiskolesterolia en muista.

• Jooh, mulla menee Atorvastatin, 40,mg. oon vähän huolimaton sen suhteen, välillä muistan syödä sitä, välillä se unohtuu kaappiin. Pääsääntöisesti kyllä, pitäs ottaa. reseptilääke. Lääkärin määräämä. Varmasti ois säännöllinen käyttö tarpeen, mutt toisinaan unehtuu. Toisaalta ajattelen että kolesteroliin pystyy vaikuttaa muillakin tavoilla kuin lääkityksellä.

***** taustaa:
      Minulla on lähipiirissä yks tuttu, joka joutu pieneen aivoverenkiertohäiriöön, kun oli lopettanut kolesterolilääkkeen syönnin. Noh, ihan selkeesti varmuutta tästä yhteydestä ei ole kuitenkaan.
      Toinen sellainen syy-seuraus-tapaus, oli Primaspanista. Eräs tuttu sai aivoverenvuodon, kun primaspan lääkitys aloitettiin.

• Osta dosetti niin ei ainakaan niin helposti unohdu. Se että syö kolesterolilääkettä ei ole lupa luopua terveellisistä elämäntavoista.

Oliko virallinen syy aivoverenvuotoon Primaspanin aloitus?

• Mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä ei pitäisi omin päin lopettaa. Esim. betasalpaajat joita itse myös käytän sykkeen rauhoittamiseen ja migreenin estolääkkeenä, on kuulemma sellainen lääke että jos sen kertaheitolla lopettaa, voipi tulla niin pahoja rytmihäiriöitä että hengenlähtö lähellä.

• Siili25 kirjoitti:

Osta dosetti niin ei ainakaan niin helposti unohdu. Se että syö kolesterolilääkettä ei ole lupa luopua terveellisistä elämäntavoista.

Oliko virallinen syy aivoverenvuotoon Primaspanin aloitus?

niin tää oli tyttären selittämä syy, äitinsä verenvuotoon. En tiedä tarkemmin, mutt kovasti väitti sitä syyksi. Mistä sitten oli vetänyt tämän päätelmän, i Dont know. =((

• MrWise kirjoitti:

Mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä ei pitäisi omin päin lopettaa. Esim. betasalpaajat joita itse myös käytän sykkeen rauhoittamiseen ja migreenin estolääkkeenä, on kuulemma sellainen lääke että jos sen kertaheitolla lopettaa, voipi tulla niin pahoja rytmihäiriöitä että hengenlähtö lähellä.

Juu jos lääkkeet jättää ottamatta ei ne ainakaan auta. Ja toisaalta liikaakaan ei kannata ottaa.

Mulla on betasalpaaja ollut jo kauan paitsi sykettä rauhoittamaan myös eteisvärinän estoon pienellä annoksella. Sydänfilmissä näkyvå ensimmäisen ssteen johtumishäiriö (blokiksikin sanotaan) on este suuremmalle annokselle. Voi hidastaa sykettä liikaa .

• Siili25 kirjoitti:

Juu jos lääkkeet jättää ottamatta ei ne ainakaan auta. Ja toisaalta liikaakaan ei kannata ottaa.

Mulla on betasalpaaja ollut jo kauan paitsi sykettä rauhoittamaan myös eteisvärinän estoon pienellä annoksella. Sydänfilmissä näkyvå ensimmäisen ssteen johtumishäiriö (blokiksikin sanotaan) on este suuremmalle annokselle. Voi hidastaa sykettä liikaa .

Joo, se on varsinainen ihmelääke se salpaaja. Toimii siis jopa migreenin estolääkkeenä. Ja monet käyttää sitä tarvittaessa esim "kahvikuppineuroosiin" ym sen tapaisiin sosiaalisten tilanteiden jännityksiin mikäli sellaisia on haitaksi asti.

Mutta beetasalpaaja kyllä heikentää fyysistä suorituskykyä koska estää rasituksessakin sykkeen nousua. Normaalistihan rasituksessa syke nousee korkealle jotta elimistö saa riittävästi hapekasta verta.

• MrWise kirjoitti:

Joo, se on varsinainen ihmelääke se salpaaja. Toimii siis jopa migreenin estolääkkeenä. Ja monet käyttää sitä tarvittaessa esim "kahvikuppineuroosiin" ym sen tapaisiin sosiaalisten tilanteiden jännityksiin mikäli sellaisia on haitaksi asti.

Mutta beetasalpaaja kyllä heikentää fyysistä suorituskykyä koska estää rasituksessakin sykkeen nousua. Normaalistihan rasituksessa syke nousee korkealle jotta elimistö saa riittävästi hapekasta verta.

Kun minulle aikoinaan aloitettiin salpaaja kysyin lääkäriltä tuosta fyysistä suorituskykyä heikentävästä vaikutuksesta hän sanoi että en kykene niin paljoa liikkumaan että se menoani haittaisi. Tarkoitti vissiin jotta vain himoluiikkujalla siitä olisi haittaa. Minulla tosin annos melko pieni.

• Anonyymi00004

Niitä kuulemma määrätään liikaa ja nykyään noin 300000 suomalaista syö niitä turhaan.
      Itsellenikin lääkäri yritti niitä käyttöön väkisin cuosien ajan sen vuoksi, kun kokonaiskolesterolini oli 5,1 ja huono kolesteroli 3,2. Kun maksimiarvot ovat 5 ja 3, niiden alle täytyisi olla.
      Sitten sanoi, että jos saat ne viitearvoihin ruokavaliolle, niin hän on tyytyväinen.
      Puolen vuoden päästä kokonaiskolesteroli oli 4,8 ja huonokin oli selvästi alle 3, niin sitten ei ollutkaan hyvä ylipainoni takia. Selitti että normipainoiselle nuo olisi hyvät arvot mutta pulskalle ei. Vaikka just muutama kk aiemmin oli sanonut asian niin, että nuokin arvot olisivat mullekin hyvät. Meni maku koko kolesterolirallista, lääkkeitä en vieläkään ole huolinut.

• Näistä statiineista on ollut lääkärikunnassakin erimielisyyksiä. Kaksi koulukuntaa jopa. Nykyisin kai ollaan aika yksimielisiä että lähes aina hyödyt ovat haittoja suuremmat.

Mutta mistäpä sitä täydellistä totuutta tietää..

• Anonyymi00005

Joop.

Olin taannoin sairaalassa tovin. Siellä kantoivat lääkkeitä ja söin ne sen kummemmin utelematta. Kotiuduttua huomasin saaneeni reseptin myös kolesterolipillereillekin.

Olen niitä nyt parit vuodet popsinut. Mulla ei hajuakaan arvoista. Kukaan ei ole koskaan mulle niistä puhunut mitään. Lekureita toki tavannut, mutta ne erikoislääkäreitä, ei niiltä kannata tuosta kysyä, öitäis sattua kolesterolilekuri, tai sitten mennä vartavasten asiasta yleislääkäriin.

Sama kävi diabeteslääkkeidenkin kanssa.

Verenpainelääkkeitä parit kerrat yritetty määrätä, ne olen välttänyt, koska paineet kuitenkin ok.

Mulla käsitys, lekurit kirjoittelee kyllä mielellään lääkkeitä. Mutta se jää siihen, seurantaa ei taida juuri olla.

Oma käsitys, kolesterolilääkkeet tuskin kovin haitallisia, hyötyjä niistä saa helpolla. Popsin siis pillereitä, koska joku viisas on ne mulle kirjoittanut. Mutta oishan tuota potilaankin hyvä jotain tietää omasta terveydestään. Kai..

=DW=

• Jos on diabetes diagnostoitu, silloin hoitotavoitteeseen kuuluu matalampi (130/80) verenpaineen tavoitataso kuin terveillä.

Ylipäätään hoitamaton diabetes, olipa ykkös tai kakkostyyppiä on vakava sairaus.

• Nykyään pitää itse olla aktiivinen noiden seurantojen suhteen. Vuoden tai nykyisin kahden vuoden välein pitäisi verkokeet ottaa. Maksa-arvotkin voi låhteä nousuun jo paljon ennen kuin silmänvalkuaiset ja iho alkaa kellertää.

Siis yhteys tahoon joka voi määrätä kokeita.

• Sairaalassakin kannattaa olla tarkkana mitä lääkkeitä kupissa kannetaan. Virheitä sattuu. Omalle kohdalleni kahtena päivänä peräkkäin. Ensin puuttui oleellinen lääke kokonaan ja kun se korjattiin seuraavana päivänä tuotiin kolminkertainen annos samaa lääkettä eikä ollut kyse mistään vitamiinista.

• No käytän.
      Minullakin ensin kauppanimellä Simvastatin mutta siitä lihaskipuja ja vaihdettiin Rosuvastatiiniin ja siitä ei sivuoireita.
      Minulla vähän tiukemmat tavoitearvot ja niissä nyt pysytty. Mittautan säännöllisesti.

• Anonyymi00007

En ole koskaan vielä käyttänyt statiineja. Niitä minulle kylläkin määrättiiin jo joskus 30 vuotta sitten. Joitakin kirjoja aiheesta on tullut lueskeltua.

Tuo alapuolella oleva uutislinkki on julkaistu 27.10.2011

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yllattava-tutkimustulos-korkea-kolesteroli-onkin-hyvaksi/3202984

"Naiset joilla on korkea kolesteroli kärsivät vähemmän sydän- ja verisuonisairauksista ja elävät pidempään, väitetään tuoreessa norjalaisessa lääketieteen tutkimuksessa."

"Trondheimin yliopiston tutkimuksessa seurattiin 52 000 norjalaisen kuolleisuutta 10 vuoden ajalla. Tutkijoiden yllätykseksi kuolleisuus oli merkittävästi pienempi niillä norjalaisilla, joilla kolesteroliarvot olivat koholla. Ero oli erityisen selvä naisilla. Miehillä ero oli pienempi."

• FINRISKI-laskurilla voit laskea riskisi sairastua sydäninfarktiin tai vakavaan aivoverenkiertohäiriöön seuraavan kymmenen vuoden aikana. Laskuri kertoo sairastumisriskisi prosentteina.

• Anonyymi00008
        Siili25 kirjoitti:

FINRISKI-laskurilla voit laskea riskisi sairastua sydäninfarktiin tai vakavaan aivoverenkiertohäiriöön seuraavan kymmenen vuoden aikana. Laskuri kertoo sairastumisriskisi prosentteina.

Kiitos, Herra Tohtori. Oletko sinä itse ajatellut sitä, minne menet kuolemasi jälkeen? On kaksi vaihtoehtoa, eikä kuoleman jälkeen enää voi vaikuttaa asiaan. Kysymys kuuluu: Missä vietät iäisyytesi? Ota asiasta selvää silloin, kun aikaa vielä on...

• Anonyymi00008 kirjoitti:

Kiitos, Herra Tohtori. Oletko sinä itse ajatellut sitä, minne menet kuolemasi jälkeen? On kaksi vaihtoehtoa, eikä kuoleman jälkeen enää voi vaikuttaa asiaan. Kysymys kuuluu: Missä vietät iäisyytesi? Ota asiasta selvää silloin, kun aikaa vielä on...

No fyysiselle majalleni on tuhkana paikka varattuna valmiiksi hautausmaalla. Iäisyyden paikkaa en tiedä. Miten siitä otetaan selvä?
        Ja olen kyllä rouva enkä herra.

• Siili25 kirjoitti:

No fyysiselle majalleni on tuhkana paikka varattuna valmiiksi hautausmaalla. Iäisyyden paikkaa en tiedä. Miten siitä otetaan selvä?

Ainiin ja en kyllä tohtorikaan.

• Anonyymi00009
        Siili25 kirjoitti:

Kääntymällä Jeesuksen puoleen. Hän on ainoa, joka voi meidät pelastaa ja jonka kautta voi päästä taivaaseen.

https://sro.fi/sinulle/usko/

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Kääntymällä Jeesuksen puoleen. Hän on ainoa, joka voi meidät pelastaa ja jonka kautta voi päästä taivaaseen.

https://sro.fi/sinulle/usko/

Ahaaa....,.
        Miksi juuri minulle tuota suosittelet?

• Anonyymi00010
        Siili25 kirjoitti:

Ahaaa....,.
        Miksi juuri minulle tuota suosittelet?

Suosittelen Jeesusta sinulle ja samalla kaikille muillekin. Taivaaseen ei voi mennä jonkun joukon tai kirkkokunnan tms. mukana. Jokainen joutuu ihan itse tekemään tuon uskonratkaisunsa. Sanotaan että nämä uskonasiat ovat henkilökohtaisia, että ei saisi niistä puhua koska joku voi loukkaantua ja joku varmasti loukkaantuu. Mutta ne ovat myös siinä mielessä henkilökohtaisia, että kuoleman jälkeen ei voi enää vaikuttaa näihin asioihin. Kannattaa ottaa asioista selvää oikeaan aikaan. Yllä laittamastani linkistä löytyy asiasta lisää, koska en ole mikään "kirjanoppinut" enkä välttämättä osaa näistä asioista riittävän selkeästi kertoa.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Suosittelen Jeesusta sinulle ja samalla kaikille muillekin. Taivaaseen ei voi mennä jonkun joukon tai kirkkokunnan tms. mukana. Jokainen joutuu ihan itse tekemään tuon uskonratkaisunsa. Sanotaan että nämä uskonasiat ovat henkilökohtaisia, että ei saisi niistä puhua koska joku voi loukkaantua ja joku varmasti loukkaantuu. Mutta ne ovat myös siinä mielessä henkilökohtaisia, että kuoleman jälkeen ei voi enää vaikuttaa näihin asioihin. Kannattaa ottaa asioista selvää oikeaan aikaan. Yllä laittamastani linkistä löytyy asiasta lisää, koska en ole mikään "kirjanoppinut" enkä välttämättä osaa näistä asioista riittävän selkeästi kertoa.

Kiitos linkistä.
        Kuten sanoit uskonasiat ovat henkilökohtaisia.ja moni on jo tässä iässä miettinyt niitäkin asioita.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

On myös kristillisiä radiokanavia: Radio Dei ja Patmos Radio. Kristillinen tv-asema: TV7, One Way Missionillakin on käsittääkseni televisiotoimintaa ja netistä ainakin löytyy. Raamattua kannattaa lukea ja hyviä kristillisiä kirjoja on paljon saatavilla.

• Anonyymi00012
        Siili25 kirjoitti:

Kiitos linkistä.
        Kuten sanoit uskonasiat ovat henkilökohtaisia.ja moni on jo tässä iässä miettinyt niitäkin asioita.

Ole hyvä. Totta, varmaan moni on näitäkin asioita ajatellut. Mutta se että ajattelee joitakin asioita, ei silti tarkoita että on tehnyt uskonratkaisun. Joku on sanonut, että voit olla juna-asemalla koko päivän, mutta jos et astu junaan niin et ole minnekään matkalla...

Ristin ryövärillä ei ollut aikaa ennen kuolemaansa hyvittää tekojaan, mutta hän ehti kuitenkin kääntyä Jeesuksen puoleen:

"Sitten hän vielä kääntyi Jeesuksen puoleen ja sanoi: "Jeesus muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Niin Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti tänä päivänä sinä olet kanssani paratiisissa."

Sitä vaan tarkoitin, että joku ihminen voi kuolla yöllä unessaan, ja jos on vain ajatellut näitä asioita joskus sen kummemmin mitään uskonratkaisua tekemättä, niin tiedä sitten, minne kuolemansa jälkeen päätyy. Ja voihan meille tulla joku sairaus, muisti tai järki voi mennä, jolloin ei enää ole se ajatuskyky tallella.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Ole hyvä. Totta, varmaan moni on näitäkin asioita ajatellut. Mutta se että ajattelee joitakin asioita, ei silti tarkoita että on tehnyt uskonratkaisun. Joku on sanonut, että voit olla juna-asemalla koko päivän, mutta jos et astu junaan niin et ole minnekään matkalla...

Ristin ryövärillä ei ollut aikaa ennen kuolemaansa hyvittää tekojaan, mutta hän ehti kuitenkin kääntyä Jeesuksen puoleen:

"Sitten hän vielä kääntyi Jeesuksen puoleen ja sanoi: "Jeesus muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Niin Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti tänä päivänä sinä olet kanssani paratiisissa."

Sitä vaan tarkoitin, että joku ihminen voi kuolla yöllä unessaan, ja jos on vain ajatellut näitä asioita joskus sen kummemmin mitään uskonratkaisua tekemättä, niin tiedä sitten, minne kuolemansa jälkeen päätyy. Ja voihan meille tulla joku sairaus, muisti tai järki voi mennä, jolloin ei enää ole se ajatuskyky tallella.

Minäpä sanon ihan ystävällisesti.
        Minun uskonasiani ovat ihan minun omiani. Ja minulla on suora yhteys tuonne yläkertaan. Yksin. Ja varsinkaan en pidä siitä että minua pyritään tulla käännyttämään tai ohjailemaan näissä asioissa. Ymmärrän että sinulle nämä asiat on tärkeitä ja kunnioitan arvomaailmaasi mutta ohjeita en kaipaa.

• Anonyymi00013
        Siili25 kirjoitti:

Minäpä sanon ihan ystävällisesti.
        Minun uskonasiani ovat ihan minun omiani. Ja minulla on suora yhteys tuonne yläkertaan. Yksin. Ja varsinkaan en pidä siitä että minua pyritään tulla käännyttämään tai ohjailemaan näissä asioissa. Ymmärrän että sinulle nämä asiat on tärkeitä ja kunnioitan arvomaailmaasi mutta ohjeita en kaipaa.

Ok. Saanko kysyä, kuulutko johonkin kirkkokuntaan? Enkä tarkoita loukata, mutta ei sellaista suoraa yhteyttä voi olla, joka ohittaa Jeesuksen. Tai sitten se suora yhteys on jonnekin ihan muualle. Ja anteeksi jos ja kun loukkaan, se ei ole tarkoitukseni.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Asia muuttuu tuputtamiseksi, kun sitä alkaa jankkaamaan ketjussa joka on täysin eri aiheesta. Tee uskonnosta oma aloitus, jos kaipaat keskustelua siitä. Kiitos kun ymmärrät.

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Ok. Saanko kysyä, kuulutko johonkin kirkkokuntaan? Enkä tarkoita loukata, mutta ei sellaista suoraa yhteyttä voi olla, joka ohittaa Jeesuksen. Tai sitten se suora yhteys on jonnekin ihan muualle. Ja anteeksi jos ja kun loukkaan, se ei ole tarkoitukseni.

Et mitenkään loukkaa.
        Olen ihan tavallinen ev.lut johon minut on aikanaan kastettu ja rippikoulu käytynä.

Ja kyllä minun mielestäni minulla voi olla sellainen yhteys, joihin ihmiset eivät ole keksineet sääntöjä ja määräyksiä.Siis en tarvitse mitään lahkoa ja ihmisiä siihen uskoon mikä minulla ehkä on. Se on vaan minun ja tuon yläkerran välinen asia mitä siellä sitten lieneekään :).

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Asia muuttuu tuputtamiseksi, kun sitä alkaa jankkaamaan ketjussa joka on täysin eri aiheesta. Tee uskonnosta oma aloitus, jos kaipaat keskustelua siitä. Kiitos kun ymmärrät.

Kirjoitatko myös muihin ketjuihin tällaisia *hys,hys" -pyyntöjä? Olen huomannut, että tuolla jossakin pidemmässä ketjussa on myös aiheesta poikettu hiukan sivummalle. En ainakaan itse kokenut tarpeelliseksi mennä siitä huomauttamaan. Eikä tämä aivan eri aihe ollut tässä ketjussa. Mutta en ollut tästä aiheesta jatkamassakaan.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Kirjoitatko myös muihin ketjuihin tällaisia *hys,hys" -pyyntöjä? Olen huomannut, että tuolla jossakin pidemmässä ketjussa on myös aiheesta poikettu hiukan sivummalle. En ainakaan itse kokenut tarpeelliseksi mennä siitä huomauttamaan. Eikä tämä aivan eri aihe ollut tässä ketjussa. Mutta en ollut tästä aiheesta jatkamassakaan.

En hyssyttele, tuo vain on ikävää kun tuputetaan ja vängätään, mut eihän maaniset taida välittää muista.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Tuossahan ei ole ymmärretty edes sen vertaa, että eihän tuossa missään kohden ole puhuttu Uskonnosta. Uskonto ja usko ovat ihan eri asioita.

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Tuossahan ei ole ymmärretty edes sen vertaa, että eihän tuossa missään kohden ole puhuttu Uskonnosta. Uskonto ja usko ovat ihan eri asioita.

No eikö kuitenkin kyse ollut uskonasioista ja minä ystävällisesti sanon että en tykkää että minua tullaan käännyttämään tai ohjailemaan ja siitä huolimatta asiasta jatketaan.

• Anonyymi00023
        Siili25 kirjoitti:

No eikö kuitenkin kyse ollut uskonasioista ja minä ystävällisesti sanon että en tykkää että minua tullaan käännyttämään tai ohjailemaan ja siitä huolimatta asiasta jatketaan.

Eihän tuo enää ole jatkunut. Vai jatkatko sitä itse?

• Anonyymi00023 kirjoitti:

Eihän tuo enää ole jatkunut. Vai jatkatko sitä itse?

Jatkui ennen kun joku puuttui ja pyysi tekemään aiheesta oman aloituksen. Kirjoitukset oli tässä statiiniketjussa. Miksi ei voi tehdä aiheesta omaa aloitusta. Tällöin saa osallistua ketjuun jotka haluaa.

• Siili25 kirjoitti:

Juuri näin.

Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Propagandana väärässä paikassa se on myrkyllistä. Eräänlaista palstakiusaamista varsinkin toistuvana tuputtamisena.

Ainut tapa näissä puitteissa torjua se on ohittaminen, eli pitäisi miettiä kannaatko mitenkään reagoida noihin koska se vain lietsoo kiusaajaa.

• MrWise kirjoitti:

Juuri näin.

Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Propagandana väärässä paikassa se on myrkyllistä. Eräänlaista palstakiusaamista varsinkin toistuvana tuputtamisena.

Ainut tapa näissä puitteissa torjua se on ohittaminen, eli pitäisi miettiä kannaatko mitenkään reagoida noihin koska se vain lietsoo kiusaajaa.

Noh!
        Ehkä itse ajattelen että voi jotenkin vastata kun kerta juuri minulle viesti osoitetaan. Sanoa että kiitos mutta ei kiitos :). Ja totta, parempi jättää siihen.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Joo, anna olla.

• Anonyymi00016

Ensin Simvastatiini esti normaali kövelyn ja pienestäkin aerobisen ponnistuksen yrityksestä menivät reidettukkoon.
      Vaihdettiin Aerovastatiiniin joka osoittautui vieläkin pahemmaksi myrkyksi.
      Vuodessa lähtivät lihakseta ja voimat reisistä, pakaroista ja selästä. Reisistä täydellisimmin.
      Seurasi luhistumista kuukausittain samalla menetelmällä. Normitangon hack-kyykyn kapealla pyramidilla. Alkukuukausien taantuminen oli hidasta mutta hiljalleen kiihtyvää.
      Vuodessa tuhosta tuli täydellinen.
      En uskonut millään, että mikään lääkärin määräämä lääke aiheuttaa sellaiset vauriot.
      Alkuun epäilin aortan läppävuotoa mutta epäily oli vailla perustetta.
      Koko revohkan oheisvaikutuksetki ovat vakavia.
      Totunnaisen liikunnan, 6 krt/vko muututtua lyyhäämiseksi alkoi verenpaineeni hiipiä ylöspäin. Huom! Paino ei noussut vaan laski lihaskadon seurauksena.
      Rasva pysyi alle 13%:n.
      Ilman myrkkyä olen nyt 1,5 vuotta yrittänyt elvyttää reisiäni mutta kohenemista ei ole havaittavissa.

Simvastatiinin kävelyhaittoja pystyi vajaan viikon ajaksi helpottamaan urheiluhierojalla mutta nykyinen tuho on toivottomampi.

• Anonyymi00017

Joo siis sinulla on hyvä kunto kuten itse tiedät
        nyt minkä teit virhee oli sokea usko lääkäriin eli aina on oikea statiini

tosin sekin oli väärä tyyppi olisi pitänyt ottaa atorvastatiini = samat haitat parempi molekyyli

mutta se moka jonka teit oli määrä
        lääkäri ei tiedä minkä kokoinen annos pitää ottaa ja se jää sinun vastuullesi
        jos olisit aloittanut esim halkaisemalla atorvastatiinin 40 mg kolmeen osaan
        niin olisi käyttösi ollut 13 mg päivässä ja sen pitäisi kaltaisesi massiivinen lihaskaveri kestää

statiinin käytöstö tuleva kuoio voi olla palautumaton ja siksi varovainen

atorvastatiinilla on kaksi marginaalista hyötyä mitä normaalilääkäri ei tiedä
        - se auttaa hiukan selkäreumaan
        - se auttaa hiukan estävästi kihtiin

• Anonyymi00025
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Joo siis sinulla on hyvä kunto kuten itse tiedät
        nyt minkä teit virhee oli sokea usko lääkäriin eli aina on oikea statiini

tosin sekin oli väärä tyyppi olisi pitänyt ottaa atorvastatiini = samat haitat parempi molekyyli

mutta se moka jonka teit oli määrä
        lääkäri ei tiedä minkä kokoinen annos pitää ottaa ja se jää sinun vastuullesi
        jos olisit aloittanut esim halkaisemalla atorvastatiinin 40 mg kolmeen osaan
        niin olisi käyttösi ollut 13 mg päivässä ja sen pitäisi kaltaisesi massiivinen lihaskaveri kestää

statiinin käytöstö tuleva kuoio voi olla palautumaton ja siksi varovainen

atorvastatiinilla on kaksi marginaalista hyötyä mitä normaalilääkäri ei tiedä
        - se auttaa hiukan selkäreumaan
        - se auttaa hiukan estävästi kihtiin

Otin puolikkaita.
        Reisien kuolio on ilmiselvä.
        Kävin tänään soutelemassa ja fillaroimassa.
        Tavallisessa "tahkoamisessa" tulee happoraja paljon alhaisemmalla syketasolla vastaan kuin aikaisemmin.
        Yritin huijausta ja fillarissa joka toinen minuutti tein 10 sekunnin hiittauksen täysillä. Siihen sentään syke reagoi mutta niin tekivät reidetkin.
        Mielestäni annostuksen määrityksessäkin vastuu on lääkärillä.

Kaikkein karmeaahan on, että havaittuani Simvastatiiin haitat ja mentyäni sen vuoksi tarkastukseen ja jonkin sortin testaukseen. tuo simi vaihdettiin aeroon ja minä hölmö, kuvittelin ko. lääkärin ammattilaiseksi.

• Anonyymi00019

Kannattaa lääkäriä kuunnella, kolesterolia on hillitty monia vuosia, -24 todettiin diabetes, ikää nyt +70 ja hyvin mennyt, mutta paino laskee, alkupaino 97kg, nyt käynnyt ennen joulua 81kg, hieman kinkku lisäsi painoa, diabeteslääke laihduttaa, se on varma. Mitä muuta lääkkeet tekee, selviää ruumiinavauksessa.

• Anonyymi00020

Olin 55v ja työterveysläkäri antoi statiini reseptin. Kun kokeilin lääkettä alkoi sääriluita kutittamaan illalla ja tuli levottomat jalat. Ei pystynyt kunnolla nukahtamaan. Lopetin siihen. Siitä on nyt 14 vuotta. En enää ajattele asiaa.

• Anonyymi00022

Lääkkeillä on sivuvaikutuksia aina, kaikilla.

• Anonyymi00026

Sama , ja varmaan kolestroli arvot liian korkealla mässäilystä , lääkärit nyt kehoittavat vaikka jamitä käyttämään kun yhtiöt heitä sitten muistavat .

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Sama , ja varmaan kolestroli arvot liian korkealla mässäilystä , lääkärit nyt kehoittavat vaikka jamitä käyttämään kun yhtiöt heitä sitten muistavat .

Hyvä lääkäri osaa muutakin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      119
      6354
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6177
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      6050
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3972
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      148
      2395
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2355
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      121
      1420
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1261
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      187
      1098
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      61
      907
    Aihe