Tänään aion tehdä nopean mustapapukeiton, jota olen kerran aiemmin tehnyt.
Olin ostanut pussillisen mustapapuja, jotka olen liottanut ja keittänyt ohjeen mukaan ja sitten pakastanut sopivina annoksina. Googlasin netistä mustapapureseptejä, joita en kovin monta löytänyt. Koska en halua käyttää aikaa kovin paljon ruoanlaittoon, niin valitsin blogista vaimomatskuu.com alla olevan reseptin:
Nopea mustapapukeitto (2:lle)
n. 2 dl kypsiä mustapapuja
3 valkosipulin kynttä viipaloituna
1 iso jauhoinen peruna kuorittuna ja lohkottuna
6 dl kasvislientä
2 tl juustokuminaa
1 tl korianterin siemeniä murskana
ripaus suolaa
vastarouhittua mustapippuria
1/2 - 1 dl kaurafraichea / kaurakermaa
Kaurafraichea lukuun ottamatta muut ainekset kattilaan ja keitetään, kunnes perunat ovat kypsiä. Soseutetaan ja lisätään kaurafraiche.
Tuo resepti on vegaaninen mutta minä en ole. Kaurafraichen tilalla käytin ruokakermaa. Korianterin laitoin jauhettuna mausteena.
Itse ainakin pidin tuosta keitosta ja oli helppotekoinen.
Mitä ruokaa tänään tehdään?
63
400
Vastaukset
- Anonyymi00001
Onko muittenkin pakko tehdä tätä soppaa vai miksi ohje on laitettu ?
- Anonyymi00002
Ei tietenkään ole pakko kenenkään muun tätä tehdä. Ohje on laitettu vain sen takia, ettei kenenkään tarvitse sitä erikseen kysyä. Tämä on keskustelupalsta ja täällä voi keskustella eri aiheista. Joku toinen voi halutessaan kertoa, mitä hän tänään laittaa ruoaksi. Tai voi olla laittamatta. Eikä ole pakko lukea sellaisia keskusteluketjuja, jotka eivät kiinnosta. Voi ihan vapaasti mennä ohi.
- Anonyymi00003
Aloittaja ehkä olettaa, että hänen syömisensä kiinnostaa kaikkia.
- Anonyymi00009
Eri ruokalajit ja reseptit saattavat kiinnostaa eri tavoin. Voi saada inspiraatiota kokeilla itse.
- Anonyymi00010
Sinä taidat olla täällä vain kiusataksesi muita ?
- Anonyymi00015
Anonyymi00009 kirjoitti:
Eri ruokalajit ja reseptit saattavat kiinnostaa eri tavoin. Voi saada inspiraatiota kokeilla itse.
Puhelimessa keskustellessa tuttujen kanssa usein jossakin vaiheessa aletaan puhua ruoasta ja ruokaresepteistä. 😊
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Puhelimessa keskustellessa tuttujen kanssa usein jossakin vaiheessa aletaan puhua ruoasta ja ruokaresepteistä. 😊
Joillakin ei ole muuta keskusteltavaa kuin ruoka.
"Hengen ruoka" ei kiinnosta. Anonyymi00015 kirjoitti:
Niin mekin. Ja usein jaetaan watsupissa kuvia ja ruoka-ohjeitakin. Ravinto on perustarve ja ruoanlaitosta voi tehdä iloisen asian
- Anonyymi00044
Anonyymi00018 kirjoitti:
Joillakin ei ole muuta keskusteltavaa kuin ruoka.
"Hengen ruoka" ei kiinnosta.'Hengen ruuan' sanoittaminen on paljon vaikeampaa ja vaivalloisempaa tälle tuppisuukansalle. Tunteista yms. tuubasta toitottaminen tosi toivotonta tapailua.
- Anonyymi00004
Käytän papuja, mutta en keitoissa ja ostan valmiiksi kypsennettyjä kun niistä saa nopeammin esim pihvejä tehtyä. Ihan omalla reseptillä kokkailen mututuntumalla :D
- Anonyymi00006
Olen käyttänyt aiemmin enemmän Kidney-papuja. Olen ostanut niitä joko valmiiksi kypsennettyinä tai itse liottanut ja keittänyt. Niihin olen laittanut marinadin ja sitten syönyt leivän tai perunoiden kanssa. Tölkissä ostettuja valkoisia papuja käytin sellaiseen laiskan miehen lasagneen.
- Anonyymi00005
Nojaa.
Määrätty kuiduton viikko. Pitää suolisto kuvata. Siis kananmunia, lenkkimakkaraa ja juustoa ranskanleivälle. Ja reilusti kahvia. Tiedetään, tiedetään, ranskanleivässä on vähän kuituja, pitää loppuviikosta jättää se pois.
Hankala ruokakuuri, ei terveellinenkään. Kestää onneks vaan aikansa.
=DW=- Anonyymi00007
En olekaan pitkään aikaan syönyt ranskanleipää. Se olisikin hyvää kahvin tai teen kanssa ja juustoa päälle. Mutta ei varmaan enää niin hyvää loppuviikosta. Yritä kestää. Sen viikon jälkeen sitten taas jotakin maistuvampaa.
- Anonyymi00008
Maistoin pitkästä aikaa köyhiä ritareita. Tuttava teki kuivasta pullapitkosta ja hyvää oli.
- Anonyymi00012
Nam! ☕🧇
- Anonyymi00011
Tein eilen elämäni ensimmäistä kertaa stroganoffia ja hyvää tuli. Iltapalaksi tehtiin uunikalaa ja syötiin se patongin kanssa
Tänään jatketaan stroganoffilla ja illalla on menussa friteerattuja kasviksia dipillä ja lisäksi tortilloja eri täytteillä- Anonyymi00013
Kuulostaa hyvältä. Monipuolinen ruokalista. Tuli ihan nälkä.
- Anonyymi00014
Ruotsalainen katuruoka tunnbrödsrulle, eli ns. ohutlepiärulla, voidaan tehdä kotonakin.
Tunnbrödsrulle koostuu rieskamaisen ohutleivän sisään kääritystä perunamuusista (noin kaksi jäätelökauhallista), kahdesta pidemmästä grillinakista (vaihtoehtoisesti yksi grillimakkara), sekä valinnaisista mausteista ja salaateista, eli ns. "snägärihärpäkkeistä".
Esimerkki: Levitetään aluksi vähän oivariinia rieskan päälle ja ripotellaan himpun verran kuivaa tilliä päälle. Sen jälkeen pottumuusi ja kaksi pidempää grillattua/paistettua nakkia, tai tosiaan yksi paksumpi grillimakkara, joita suomesta löytyy helpommin. Sitten halutut mausteet, kuten sinappi, ketsuppi, majoneesi, kurkkusalaatti tms.
Tässä vielä yksi artikkeli jossa kuva, joka kertoo asian paremmin.
https://www.godare.se/recept/a/RrAjX8/tunnbrodsrulle--videgards-specialrecept- Anonyymi00016
Fiinimpään versioon tulee ilmeisesti katkarapusalaattia.
- Anonyymi00017
Hyvä idea. Syön aika harvoin makkaraa. Itselleni voisin muuttaa tuota siten, että grillimakkaroiden sijaan laittaisin paistettuja nakinpaloja. Mutta tuolla katuruoalla kyllä nälkä lähtee.
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Hyvä idea. Syön aika harvoin makkaraa. Itselleni voisin muuttaa tuota siten, että grillimakkaroiden sijaan laittaisin paistettuja nakinpaloja. Mutta tuolla katuruoalla kyllä nälkä lähtee.
Syötkö makkaroita kadulla ?
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Syötkö makkaroita kadulla ?
En. Katuruoka-sanaa käytin, koska sitä käytettiin myös tuossa: Ruotsalainen katuruoka tunnbrödsrulle.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
En. Katuruoka-sanaa käytin, koska sitä käytettiin myös tuossa: Ruotsalainen katuruoka tunnbrödsrulle.
Ei Ruotsiole mikään syy käyttää tai soveltaa makkarasta katuruoka sanaa.
Suomessahan ei varsinaisesti ole katuruokaa siinä mielessä kuin eteläisissä maissa ulkomailla eri maanosissa, mutta Suomessa on nakkikioskit :D - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Suomessahan ei varsinaisesti ole katuruokaa siinä mielessä kuin eteläisissä maissa ulkomailla eri maanosissa, mutta Suomessa on nakkikioskit :DOnko Suomessa jossakin vielä ihan perinteisiä nakkikioskeja? Eikö niissä nykyisin ole enemmän kaikenlaista muuta pikaruokasörsseliä tarjolla?
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Onko Suomessa jossakin vielä ihan perinteisiä nakkikioskeja? Eikö niissä nykyisin ole enemmän kaikenlaista muuta pikaruokasörsseliä tarjolla?
Uuno Turhapuro - Nakkikioskilla
https://www.youtube.com/watch?v=TSkvksDNqH8 - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Onko Suomessa jossakin vielä ihan perinteisiä nakkikioskeja? Eikö niissä nykyisin ole enemmän kaikenlaista muuta pikaruokasörsseliä tarjolla?
Harvakseen löytyy.
Meitin ostarilla on sellanen. Ihme juttu sinällään, että on, ympärillä puolenkymmetä pitseriaa. Syy voi olla, se on alunperin kaavassa piirretty siihen ja oma rakennuksensa, joka kuitenkin kiinteesti kiinni muissa pytingrissä. Muurattu koppi, jossa jykevät kalterit ...
Mutta ihan perinteiset pöperöt.
Ja toki tsadissa on Jaskan grilli. Mutta nopeesti en muita muista.
Mutta ei perinteisiä nakkikioskeja hirveesti enää ole. Liekö tampereella vielä keskustorin koppi, sieltä sai suomimakkaraa. Se oli niinkuin auton peräkärryyn tehty. Tarinan mukaan Popeda oli joskus keikalta tullessaan laittanut sen keikkabussin perään ja hinanneet sen Ikuriin...
Noh Pispalassa varmasikkin on Vaakon nakki edelleen.
Mailman parhaat kärkkärit saa sitten Oulusta,Höyhtyän grilliltä. Se muistin mukaan paloi muutama kymmenen vuotta sitten ja rakennettiin uus tilalle. Mutta se on ja pysyy. Kotivara yritti lopettaa kärkkärin valmistuksen, kapinahan siitä tuli. Kotivara taipui kansan tahtoon ja kärkkäreitä saa kyllä edelleenkin.
Kyllä nakkikoppeja on edelleen jonkin verran, mutta niitä pitää vähän haeskella. Kilpailu pikaruuasta kovin kovaa ja kun on voltit sun muut, vain harvalle riittää asiakkaita.
=DW= - Anonyymi00027
Anonyymi00024 kirjoitti:
Harvakseen löytyy.
Meitin ostarilla on sellanen. Ihme juttu sinällään, että on, ympärillä puolenkymmetä pitseriaa. Syy voi olla, se on alunperin kaavassa piirretty siihen ja oma rakennuksensa, joka kuitenkin kiinteesti kiinni muissa pytingrissä. Muurattu koppi, jossa jykevät kalterit ...
Mutta ihan perinteiset pöperöt.
Ja toki tsadissa on Jaskan grilli. Mutta nopeesti en muita muista.
Mutta ei perinteisiä nakkikioskeja hirveesti enää ole. Liekö tampereella vielä keskustorin koppi, sieltä sai suomimakkaraa. Se oli niinkuin auton peräkärryyn tehty. Tarinan mukaan Popeda oli joskus keikalta tullessaan laittanut sen keikkabussin perään ja hinanneet sen Ikuriin...
Noh Pispalassa varmasikkin on Vaakon nakki edelleen.
Mailman parhaat kärkkärit saa sitten Oulusta,Höyhtyän grilliltä. Se muistin mukaan paloi muutama kymmenen vuotta sitten ja rakennettiin uus tilalle. Mutta se on ja pysyy. Kotivara yritti lopettaa kärkkärin valmistuksen, kapinahan siitä tuli. Kotivara taipui kansan tahtoon ja kärkkäreitä saa kyllä edelleenkin.
Kyllä nakkikoppeja on edelleen jonkin verran, mutta niitä pitää vähän haeskella. Kilpailu pikaruuasta kovin kovaa ja kun on voltit sun muut, vain harvalle riittää asiakkaita.
=DW=Piti käydä googlaamassa, mitä on kärkkärit ja selvisihän se, että ne ovat oululaisen Kotivaran valmistama grillimakkara.
- Anonyymi00040
Anonyymi00021 kirjoitti:
Suomessahan ei varsinaisesti ole katuruokaa siinä mielessä kuin eteläisissä maissa ulkomailla eri maanosissa, mutta Suomessa on nakkikioskit :D"Katuruoka" on pohjoismaisissa oloissa "snägäri-ruokaa", eli perinteisten grilli-kioskien ruokaa.
- Anonyymi00025
Mä oon tehnyt joskus maailman parhaimmat mustapapupihvit - hampurilaiseen.
Maistui tosi hyvälle, mutta en muista reseptiä.- Anonyymi00028
Niitäkin täytyy varmaan joku kerta tehdä. Netissä näkyy löytyvän muutamia erilaisia ohjeita niihin.
- Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Niitäkin täytyy varmaan joku kerta tehdä. Netissä näkyy löytyvän muutamia erilaisia ohjeita niihin.
Ohjeitten mukaan vaan.
- Anonyymi00026
Kermaperunoita lämmitin mikrossa, maukasta punajuurisalaatin kera.
- Anonyymi00029
Toisinaan syön valkosipuliperunoita persiljasilpun kanssa ja siihen vielä lisäksi ruisleipää.
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Toisinaan syön valkosipuliperunoita persiljasilpun kanssa ja siihen vielä lisäksi ruisleipää.
Valkosipuli tuoksahtelee.
Lohimedaljongit ja Andalusian style pakastekasvikset uunissa. Nopeaa ja hyvää.
- Anonyymi00030
Kuulostaa hyvältä ja on varmasti myös terveellistä.
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä ja on varmasti myös terveellistä.
Ainakin siinä tulee ruoka yhden astian tekniikalla. Ja kasvikset.
- Anonyymi00033
Me tehtin ns, tirripaisti sianlihasta, pannus paistoimme lihasiivutm sipulia siihen ,sit perunat keitettiin ,ja tirrisianlihakastiketta perunojen päälle lautaselle, no tirrikastiketta jäikin ,siihen kastoin leipäpaloja ,, olipa pikkasenverran maukasta ja lihasiivut tosi hyviä ,niin suolaa tietenkin nsiivujen päälle , puolukkahilloa ja kylmää maitoa,aijaijai ,hyvä ruoka parempi mieli.
- Anonyymi00034
Herkullista ihan selvästi tuo, mut ei joka päivä hyvä syödä.
- Anonyymi00035
Vetäsin lenkkiä kylmänä suoraan paketista aamiaiseksi ja myrkynmustaa kahvia.
Kyllä maistui. Meikältä nää herkut syntyy. Kermaista peurapataa aasialaisella twistillä. Lisänä valkosipuliperunoita.
Enkä edes hyödyntänyt takapihan bambeja jotka melkein asuu siellä, varsinkin kesällä. En viitsi nykyisin edes ajaa nurmikkoa, koska näyttää olevan bambien herkkua. Hauskaa katsella niitä ikkunoista. Syövät tietysti kaiken mihin ruokapöydässä pääsee käsiksi.
Eli kotieläimissä löytyy meitillä. Ja jos kaupoista ruoka loppuu, syödään tosta pari bambia tarvittaessa..Siili25 kirjoitti:
Kokkikolomonen?
Hyi. Jousellako veisit bambirievun hengen?No en ole niin pitkälle ajatellut. Jousipyssylläkin niitä voi ampua. Tosin pitäisi varmaan hieman perehtyä asiaan. Viimeksi olen ampunut jousipyssyllä imukuppinuolia, ehkä se ei ole riittävän tehokasta.
MrWise kirjoitti:
No en ole niin pitkälle ajatellut. Jousipyssylläkin niitä voi ampua. Tosin pitäisi varmaan hieman perehtyä asiaan. Viimeksi olen ampunut jousipyssyllä imukuppinuolia, ehkä se ei ole riittävän tehokasta.
Sen verran tehokasta että bambit ehtii viedä lihansa karkuun.
- Anonyymi00036
Uunissa yhdessä vuoassa kanafileitä, jotka itse maustoin. Siitä riittää parille-kolmelle aterialle kanaa.
Toisessa kasviksia, siitä riittää vielä ainakin huuomiseksi.
Kolmannessa kuiva kakku, siitä palanen viikon verran.
Jo on taas aikaa hiihdellä ja käydä lörpöttelemässä kirjastossa.Preppausta.
Yhteen aikaan minä paistoin kanafileitä pellillä yhdessä uunijuuresten tai pakastekasvisten kera ja jaoin aina yhden fileen ja kasvikset yhteen rasiaan jääkaappiin. Siis useammaksi päiväksi vaikka lounaalle tai töihin evääksi.
Ei yhtenään jaksaisi samaa syödä mutta aina silloin tällöin tuotakin voi harrastaa- Anonyymi00037
Siili25 kirjoitti:
Preppausta.
Yhteen aikaan minä paistoin kanafileitä pellillä yhdessä uunijuuresten tai pakastekasvisten kera ja jaoin aina yhden fileen ja kasvikset yhteen rasiaan jääkaappiin. Siis useammaksi päiväksi vaikka lounaalle tai töihin evääksi.
Ei yhtenään jaksaisi samaa syödä mutta aina silloin tällöin tuotakin voi harrastaaKäytännöllistä. Jouluaikaan, kun laatikoita oli liikaa, laitoin tarjottimen päälle leivinpaperia ja siihen kokkareina näitä joululaatikoita. Pakastin kokkareet ja laitoin sitten pussiin. Näin saan myöhemmin käytetyksi lisäkkeenä nuo tähteet, jotka muuten olisivat päätyneet biojätteeseen.
Anonyymi00037 kirjoitti:
Käytännöllistä. Jouluaikaan, kun laatikoita oli liikaa, laitoin tarjottimen päälle leivinpaperia ja siihen kokkareina näitä joululaatikoita. Pakastin kokkareet ja laitoin sitten pussiin. Näin saan myöhemmin käytetyksi lisäkkeenä nuo tähteet, jotka muuten olisivat päätyneet biojätteeseen.
Minustakin on hauskaa katsella jämiä jääkaapista ja miettiä niiden ympärille joku ruoka jotta eivät menisi hävikkiin. Ajankulua sekin.
- Anonyymi00039
Siili25 kirjoitti:
Preppausta.
Ei yhtenään jaksaisi samaa syödä mutta aina silloin tällöin tuotakin voi harrastaaKun tekee tuoreista aineksista, voi ruokaa siirtää myös ylihuomiseksi ja ottaa huomenna vaikka joulukinkun siivuja pakasteesta. En ole vielä yhtään kyllästynyt kinkkuun kun syön sitäkin harvakseltaan.
Pakasteessa reilun puolenkilon kirjolohi fileenä, siitä teen huomenna lohilaatikon.
Kun tilaan ruuat kotiini, värkkäsin ruokatilausta tulevan viikon lähetykseen nii lihapuolta tuumailin kun jouluna oli vähärasvainen 3 kg juhlakinkku, kun samanlainen näky olevan K-Cityssä saatavilla niin sellainen vaikkei oo joulu.
Helppoa tuo ruuan ostaminen, vähän näppäilee on tilaus kauppiaalla tilauspäivänä tuodaan ruuat eteiseen asti 7,90 eurolla.- Anonyymi00038
Hommat toimii hienosti Suomessa, eli miksi valittaa ja morkata hallitusta.
Minä käyn itse ruokakaupassa pääosin kerran viikossa. Se vielä toimii kun on tuo kauppakassi pihassa. Ainut vaan että pitäisi vähän paremmin suunnitella se viikon ruokalista, tietäisi mitä ostaa.
Anonyymi00038 kirjoitti:
Miksi valittaa ja morkata toista palstalaista?
- Anonyymi00043
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kenellä toimii, kenellä ei. Miten monet uutiset yms. tiedonjakotilanteet sulta on jäänyt väliin.
Mä meinsin tehdä lämpösii voileipää, ehkä jonku kaaliraastesalaatin siihen viereen. =?) Miltä kuulostaa?
Hyvältä sanoo leivänrakastaja :).
Minulla on ohjelmassa jauhelihasta jotain, en tiedä vielä mitä. Pitää katsoa jääkaapista mitä siellä on tarjolla, gooklata ne yhteen ja katsoa oisko niiden yhdistelmästä joku kiva resepti.
- Anonyymi00041
Einesmaksalaatikkoa.
Edelleen kuiduton ruokavalio. Yllätyksekseni maksalaatikossa vain hyvin vähän kuitua, alle gramma sadassa grammassa. Siis sitä.
Noh, huomenna loppuu kiinteän ruuan syöminen. Vettä, kahvia, suodatettua lihalientä, hedelmälihatonta tuoremehua...
Noh, loppuviikosta voi syödä normisapuskaa.
=DW=- Anonyymi00042
Mummunen kirjoitti:
Hyvää huomenta , ja Anteeks, olen utelias,
sä oot menossa johonkin tähystykseenkö?Suoliston kuvaus.
Ja juu, viikon ruokavalio ja lopuks jodit ja tyhjennykset. Ite kuvaus ei kauaa vie. Sitten normisapuskaa. Tää ollut vähän hankalaa, mun pitää syödä valtavasti kuitua tavallisesti, nyt just päinvastoin
=DW=
- Anonyymi00045
Viikonloppuna herkuteltiin tulipalosopalla,,
Ensi viikonloppuna teemme Lyonin kanaa. - Anonyymi00046UUSI
Kanapihvin riisein kera söin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796125Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695850Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443952Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452355Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42335Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1171393- 121221
- 1821052
- 59877