Tykkäätkö halaamisesta?

Itse en ole ihastunut halaamiskulttuuriin. Jos tapaan hyvän ystävän jota en ole tavannut kymmeniin vuosiin, niin miksei silloin voi halatakin - jos se sujuu luontevasti molemmilta. Mutta en pidä siitä että kuka vaan missä vaan katsoo aiheelliseksi ilahduttaa minua halailuillaan.

Jossakin työpaikassa miespuolinen esimies jakoi jouluglögipulloja siten, että hän samalla halasi työntekijää. En muista, meninkö ollenkaan hakemaan sitä glögipulloa, kun en ole jouluglögin ystävä.

Halaaminen on tietysti aika pientä, jos verrataan sitä vaikkapa poskisuudelmiin.

Mielestäni halaamiset saa jokainen hoidella lähipiirin kesken. Koska työpaikoilla ja muunlaisissa yhteisöissä usein on joku, jota ei haluta halata. Ja se jota ei halata, saattaa olla juuri se, joka eniten haluaisi niitä halaamisia. Mutta jos se joku on esim. henkilö, joka ei erityisemmin piittaa henkilökohtaisesta hygieniastaan tai sellainen tapaus, joka suorastaan ui hajuvedessä tai partavedessä - niin "lähempi tuttavuus" ei ole miellyttävää eikä välttämättä edes terveellistä.

Oma toivomukseni on pieni välimatka ja kenties käsipäivää - tai sitten vain moikkaus vähän kauempaa. Ehkä tämä jopa entiset korona-ajat mieleen tullen jopa onnistuu?

Mielipiteitä ja kokemuksia saa kertoa, mieluiten asiallisesti.

36

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Olavi Uusivirran luvattomia halailuja mediassa puolustellaan, mutta entä jos se halailija olisi ollut joku muu? 🤔Varmaan hipelöitsijää vähintään pyöriteltäisiin tervassa ja höyhenissä.

Tämmöinen löytyi Youtubesta ja koska se liittyy aiheeseen, niin laitetaanpa jakoon:

Kohu eduskunnassa jatkuu? Mitä on nyt tapahtumassa?

https://www.youtube.com/watch?v=HMMvecR3Ozg

• Anonyymi00009

Uusivirta on ikävä tyyppi, antisemitisti.

• Anonyymi00002

Minua saa halata kaikki. Halaaminen on ihanaa. Päivä ilman halausta
      on päivä ilman aurinkoa.

• Anonyymi00031
        UUSI

Ihanaa....!

• Anonyymi00003

Kosketus tulee kotoa asti https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000010603665.html

"Fyysisyyden tarve ja määrä riippuvat pitkälti yksilöstä."

"– Siihen vaikuttaa neurobiologia ja temperamentti eli yksinkertaisesti se, millaiseksi olemme syntyneet, Kaisa Humaljoki tiivistää."

"Jotkut tykkäävät läheisten koskettamisesta, kun taas toisille se ei ole niin merkityksellistä. Osa ihmisistä on niin ujoja, että se voi estää olemasta fyysisesti läheinen ystävän kanssa."

"Paljon riippuu myös siitä, mihin kotona on opittu: Onko saanut olla sylissä tai ovatko vanhemmat leikillä pörröttäneet hiuksia? Vai onko kasvanut perheessä, jossa ei koskaan kosketeta, tai jos kosketetaan, vain satuttamalla?"

"Äärimmillään traumaattiset kokemukset voivat rajoittaa sitä, kuinka paljon haluaa tulla ystäviensä koskettamaksi. Rajoittavia voivat olla lisäksi sairaudet ja kivut."

• Anonyymi00004

Kun ei lapsena saanut halauksia eikä rakkautta niitä kaipaa koko
      elämänsä.

• Anonyymi00005

Minulla on käynyt juuri päinvastoin. Lapsena sain piiskaa ja tukkapöllyä, aiheettakin. Ei halattu. En osaa kaivata halauksia. Aikuisena ei ole kukaan päässyt minua mukiloimaan ja tuskin enää pääseekään.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Minulla on käynyt juuri päinvastoin. Lapsena sain piiskaa ja tukkapöllyä, aiheettakin. Ei halattu. En osaa kaivata halauksia. Aikuisena ei ole kukaan päässyt minua mukiloimaan ja tuskin enää pääseekään.

Miksi estät itseäsi tulemasta onnelliseksi ? Älä kosta itsellesi,
        ettei sinua halattu.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Miksi estät itseäsi tulemasta onnelliseksi ? Älä kosta itsellesi,
        ettei sinua halattu.

En kosta itselleni enkä estä itseäni tulemasta onnelliseksi. Ei halaaminen ole pakko, vaan se on vapaaehtoista. Ihmisille voi olla ystävällinen myös vähän kauempaa - ei tarvitse eikä pidä mennä liian lähelle. Saattaa myös näin säästyä joltakin tautitartunnalta, eivätkä kirput ja täit pidemmän matkan päästä jaksa hypätä kyytiin. 😊

• Anonyymi00006

Minä tykkään ja halaan aina kuin mahdollista. Siinä saa muista hyvää energiaa.
      Olin yhdessä työpaikassa, jossa oli paljon muualta tulleita ja kyllä me halattiinkin! .DD

• En tykkää että ventovieraat esim. Joka vastaantulija tulee iholle. Kyllä halaamiseen tarvitaan jonkinlainen tuttuus ja kemia mitä kaikkien kanssa ei ole. Halausta ei siis halauksen vuoksi vaan osoituksena että tykkään sinusta :).

• Joo meillä halit kuuluu kuvioihin, perheen kesken. Tuttu turvallinen halaus korvaa paljon sanoja. =) se läheisyys on mukavaa! <3

Ehkä en kuitenkaan vieraita, tuntemattomia, melkeintuttuja tai naapureitakaan kävis ees kädet ojossa metrin päästä menee halimaan =) Hyvin harvoin vieraita tulee lähestyttyä, ees kätellen. Joku tervehtimis nyökkäys riittää.

• Vieraiden lähestymiseen kuuuu myös hymy, katsekontakti, tervehdys. Koiranlenkitys on hyvä sauma ihmisten ystävälliseen lämpimään kohtaamiseen.

Meillä päin tuolla kohtaa ikäihmisiä jotka ystävällisen porinan jälkeen kuulee kommentin että olipa kiva jutella. Saattaa olla ainoita ihmiskontakteja koko päivässä.

Mutta en siinäkään kohden halaisi. Siis ystävälliset sanat usein riittää :).

• Anonyymi00018

Tiedätkö, mikä on etähali; panet käsivarret tai kämmenet ristiin rinnan / sydämen päälle ja osoitat eleen toiselle.

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Tiedätkö, mikä on etähali; panet käsivarret tai kämmenet ristiin rinnan / sydämen päälle ja osoitat eleen toiselle.

*Etähalitaan nyt sitte* =) uus sana, kiitos siitä !

• Anonyymi00019
        Mummunen kirjoitti:

*Etähalitaan nyt sitte* =) uus sana, kiitos siitä !

Kiitos halista. Ilmeillä, eleillä, katseella, olomuodolla ... voi myös osoittaa toisille, onko hyvän- vai pahantahtoinen tyyppi.

• Anonyymi00010

Vähän noin kuin aloittajalla. Vartaloni jännittyy kun joku puolituttu ryntää halaamaan, onneksi heitä halaajia on harvassa, puolituttuja on runsaasti. En piittaa työkaverin halauksesta, mutta kyllä minä yhden kestäisin jos saisin jouluglögipullon. Yleisten käytöstapojen takia teeskentelen muutakin.
      Perheessäkään en ole ottanut tavaksi halata, se on vähän ikävää. Tietenkin heitä pienenä kannoin paljon sylissä ja hellin muutenkin. Yleensä kosketan vaikka olkapäähän, joten joku kosketustarve on.
      Haikeana katson kun lasteni puolisot halaavat vanhempiaan. Me ei osata aikuisten lasteni kanssa. Lapsenlapsiakin lakkaan halaamasta kun tulevat isommiksi.
      Näin toimivat vanhempani joten ei omena kauas.. Koen kyllä että minua on rakastettu ja muistan lapsuuden turvallisena, joten ilmeisesti sitten perheessä on osoitettu rakkaus ja välittäminen jollain muulla tavalla.

• Anonyymi00017

Ei meitsiäkään opetettu kotona halaamaan. Mutta itse opetin omani ja me halaamme tullessa ja lähtiessä vähintään ja myös parinsa. Kyseessä on juttu, jonka sukupolvikokemuksen voi panna poikki ja oppia omat, uudet tavat. Paremmat.

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Ei meitsiäkään opetettu kotona halaamaan. Mutta itse opetin omani ja me halaamme tullessa ja lähtiessä vähintään ja myös parinsa. Kyseessä on juttu, jonka sukupolvikokemuksen voi panna poikki ja oppia omat, uudet tavat. Paremmat.

Joo, aina voi muuttaa itseään.

• Anonyymi00011

Emme ole halaajakansaa, kyllä se on selvää, pidämme välimatkan ja etäisyyden.

• Anonyymi00012

Puhu vain omasta puolestasi, boomeri.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Puhu vain omasta puolestasi, boomeri.

Sinä et ainakaan ole halaaja, se paljastui...heh.

• Anonyymi00013

Tykkään halata ystäviäni kun tavataan

Sitten taas inhoan miehiä, jotka tulevat halaamaan tavatessamme.

• Anonyymi00015

Halaat mutta inhoat halaajia. Jassoo.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Halaat mutta inhoat halaajia. Jassoo.

Kyllä, toistan: halaan ystäviäni kun tavataan ja inhoan miehiä, jotka tulevat halaamaan pyytämättä ja itse asiassa, miehen ei pitäisi koskaan tehdä halausaloitetta

• Anonyymi00020
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Kyllä, toistan: halaan ystäviäni kun tavataan ja inhoan miehiä, jotka tulevat halaamaan pyytämättä ja itse asiassa, miehen ei pitäisi koskaan tehdä halausaloitetta

Miten joku onkin erehtynyt sinua halaamaan ?

• Anonyymi00016 kirjoitti:

Meillä on nuorimmat miespuoliset halailijat 16-vuotiaita. Jopa tällaista täti-ihmistä halaavat luontevasti. Mutta heihin on the yhteys .

• Anonyymi00025
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Miten joku onkin erehtynyt sinua halaamaan ?

No, lääppijöitähän riittää!

• Anonyymi00027
        Anonyymi00025 kirjoitti:

No, lääppijöitähän riittää!

Mitä tokaiset halaajalle?

• Anonyymi00021

Kaikille palstalaisille jaksuhaleja! Ja voimahaleja! Joo, virtuaalisia, jotka eivät ainakaan sairastuta ketään.

• Anonyymi00022

Halaamattomuus sairastuttaa. Ihminen alkaa rakentaa suojamuuria ympärilleen
      kuin kettu pihlajanmarjoista, ei minulle maistuisikaan ......
      Ihmisestä tulee kylmä.

• Anonyymi00023

Uskaltaa elää, sitä se on.

• Anonyymi00024

Emme ole kaikki samanlaisia, toiset pärjäävät vähemmillä halauksilla!

• Anonyymi00026

Ihanaa psykologisointia!

• Anonyymi00028
        UUSI

Älä yleistä. Äläkä luulottele ketään kylmäksi, jos et tunne ja tiedä.

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Emme ole kaikki samanlaisia, toiset pärjäävät vähemmillä halauksilla!

Lapsena ja nuorena oppii halaukset, jos oppii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6319
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      379
      6135
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      5930
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2365
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1231
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      185
      1077
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe