Kykyä asettua toisen asemaan. Et muuten tekisi tuota mitä teet.
Ei sulla ole empatiakykyä
23
379
Vastaukset
- Anonyymi00001
jaa ei sun kannata noin kuitenkaan sanoa.
- Anonyymi00017
Empatiaa sait kun sulla oli vaikeaa vuosia, ja mitä annoit itse?
- Anonyymi00002
Olen poikkeuksellisen herkkä ja lempeä, mutta en vain osaa ilmaista sitä kovin usein. En kannusta ketään luulemaan että kylmä ihminen olisi herkkä ja lempeä. Minun kohtaloni lienee yksinäisyys.
- Anonyymi00003
Toki minulla on kyky asettua ttoisen asemaan ja tunteisiin. Jotenkin kummasti kuitenkin vähentää empatian ilmaisemista, kun kohtaa tarpeeksi heitä joiden kohdalla joutuu katumaan ymmärryksen ja empatian osoittamista.
- Anonyymi00004
Voiko olla väärinymmärrys. Sulle tekisin vain kaikkea hyvää.
- Anonyymi00005
Autisminkirjoilla ei saa analysoida toisten persoonaa tai luonnetta.
Koska väörintulkinnan riski on liian iso
Vaikka sinusta jokin olisi empatiakyvytöntö käytöstä
Nii se ei välttämättä ole samoin normaalien mielestä sillä
Et kykene ottamaan kaikkia tarvittavia seikkoja tai kuvakulmia tai näkemyksiä huomioon
Tai tekemään monen eri mielipiteen keskiarvoon perustuvaa vertailua joka
Kerta . Pelkkä yhden ihmisen arvio ei riitä.
Sen tiedät varmasti sekä ammattisi
Myös autisti aivoillasi .
Eikä ole hyvän tavan mukaista möläyttää tai kirjoittaa kaikkia omia aivopieruja ulos päästä.
.- Anonyymi00009
Mistäpä sinä tiedät onko aloittaja kirjolla vai ei?
Usko pois maailmassa on myös epäempaattisia ihmisiä ja usein kirjolla olevia syytetään kylmiksi ja epäempaattisiksi, koska he ilmaisevat empatiaansa eri tavalla kuin neurotyypilliset.
Samalla kuitenkin sinä itse kommentillasi kyseenalaistat ja suhtaudut epäempaatisesti aloittajan kokemukseen henkilöstä, jonka kytöstä hän kritisoi. kokemus on aina aito ja todellinen, perustuipa se todellisuuteen tai ei. Autismilla kaasuvalottaminen on kuitenkin alhaista, sillä jos aloittaja on kirjolla, on hän todennäköisesti kohdaanut usein sitä, että hänen kokemustaan ja näkemystään vähätellään vaikka hän olisikin oikeilla jäljillä. Ellei hän ole kirjolla niin silloin olet vain perus asshole, joka mitätöi kokemuksen kyseenalaistamalla aloittajan kyvyn tehdä tulkintoja ja ymmärtää sosiaalisia tilanteita.
Persoonallisuuden ja luonteen arvioinnissa ei ole absoluuttista totuutta, ja keskiarvoa, joka vastaisi jokaisen näkemystä kyseisestä ihmisestä ja hänen persoonallisuudestaan. Yksi ja sama ihminen voi olla hyvin erilainen, jos kysytään monia mielipiteitä. Ihmissuhteet ja sosiaalisuus perustuvat pitkälti jokaisen henkilökohtaiseen perspektiiviin ja henkilökemiaan ja siihen kuinka yhteinen vuorovaikutus toimii jne.
Ei aiheesta sen enempää ja henkilökohtaisesti olen kurkkuani myöten täynnä autismiaiheita. Kaasuvalotukseen en voi kuitenkaan olla puuttumatta, koska silloin kyse on kiusaamisesta ja sitä sinä olet harjoittanut useammassakin ketjussa väittämällä kirjoitettua kommenttia ja tulkintaa autisminkirjolla olevan kirjoittamaksi vaikka täällä kirjoitetaan anonyymina. Toki saattaa olla, että projisoit omaa kokemustasi.
Palstalla jokaisella on vapaus kirjoittaa tasan tarkkaan mitä hän haluaa (lain puitteissa) ja etenkin niitä juttuja joita ei olisi sovelista lausua julkisesti ääneen. - Anonyymi00016
Vastaan vaikka en ole tuo kelle kirjoitat. Olen kylläkin kirjolla joten siltä kantilta voin vastata.
Olen täynyt vuosia terapiassa siksi että neurotyypilliset ovat hyväksikäyttäneet minua vuosien ajan. Työstäessäni asioitani ja traumojani olen tullut hyvin taitavaksi tunnistamaan neurotyypillisten toimintamalleja ja motiiveja. Tässä tuleekin se eroavaisuus. Olen syventynyt tähän aiheeseen niin perusteellisesti autisminkirjoon kuuluvalla intensiteetillä että psykologini on ehdottamut että minun kannattaisi ryhtyä profiloijaksi. Tässä esimerkki siitä että kirjolla oleva todellakin voi tuon analysoinnin ja miettimisen kautta tulla hyvin taitavaksi ymmärtämään nenttejä. Harmillisesti nenteillä ei yleensä ole juurikaan intoa yrittää ymmärtää omasta toiminnastaan poikkeavia ihmisiä samalla intensiviteetillä tai edes omaa toimintaansa. Mitä tarkemmin ymmärtää ja tunnistaa oman toimintansa syyseuraussuhteita sitä helpommaksi oman elämänsä voi muovata. - Anonyymi00023
Anonyymi00009 kirjoitti:
Mistäpä sinä tiedät onko aloittaja kirjolla vai ei?
Usko pois maailmassa on myös epäempaattisia ihmisiä ja usein kirjolla olevia syytetään kylmiksi ja epäempaattisiksi, koska he ilmaisevat empatiaansa eri tavalla kuin neurotyypilliset.
Samalla kuitenkin sinä itse kommentillasi kyseenalaistat ja suhtaudut epäempaatisesti aloittajan kokemukseen henkilöstä, jonka kytöstä hän kritisoi. kokemus on aina aito ja todellinen, perustuipa se todellisuuteen tai ei. Autismilla kaasuvalottaminen on kuitenkin alhaista, sillä jos aloittaja on kirjolla, on hän todennäköisesti kohdaanut usein sitä, että hänen kokemustaan ja näkemystään vähätellään vaikka hän olisikin oikeilla jäljillä. Ellei hän ole kirjolla niin silloin olet vain perus asshole, joka mitätöi kokemuksen kyseenalaistamalla aloittajan kyvyn tehdä tulkintoja ja ymmärtää sosiaalisia tilanteita.
Persoonallisuuden ja luonteen arvioinnissa ei ole absoluuttista totuutta, ja keskiarvoa, joka vastaisi jokaisen näkemystä kyseisestä ihmisestä ja hänen persoonallisuudestaan. Yksi ja sama ihminen voi olla hyvin erilainen, jos kysytään monia mielipiteitä. Ihmissuhteet ja sosiaalisuus perustuvat pitkälti jokaisen henkilökohtaiseen perspektiiviin ja henkilökemiaan ja siihen kuinka yhteinen vuorovaikutus toimii jne.
Ei aiheesta sen enempää ja henkilökohtaisesti olen kurkkuani myöten täynnä autismiaiheita. Kaasuvalotukseen en voi kuitenkaan olla puuttumatta, koska silloin kyse on kiusaamisesta ja sitä sinä olet harjoittanut useammassakin ketjussa väittämällä kirjoitettua kommenttia ja tulkintaa autisminkirjolla olevan kirjoittamaksi vaikka täällä kirjoitetaan anonyymina. Toki saattaa olla, että projisoit omaa kokemustasi.
Palstalla jokaisella on vapaus kirjoittaa tasan tarkkaan mitä hän haluaa (lain puitteissa) ja etenkin niitä juttuja joita ei olisi sovelista lausua julkisesti ääneen.Sitäkään ei ole vapautta
Sanoa julkisesti ääneen
Että jokaisen autistin omanarvon tunni on ärsyttävä ominaisuus.
Autisminkirjoilaisiin väsymisestä ei esimerkiksi voi missään puhua ette paikalle saavu jokukirjokainen itkemään sitä miten autismikirjolaisia kohdellaan väärin ja miten epäempaattisia normaalit on yms paskaa.
Voisivat itsekin välillä osoittaa ymärystä niitä kohtaan joita kirjoilla olevat ihmiset väsyttävät .mut ei aina se on se autismi jota puolustetaan
Eikä niitä normeja joka kärsii hiljaa.
Kyseisen häiriön lähellä vaikka väsynyksestä tai yksinäisyydestä kun on ainoa normi
Kyllä tähänkin mielipiteeseen on oikeus
Vaikka se selvästi ei ole kiva kuulla niistä joita asia koskee.
Saanen muistuttaa
Että käsitätte asiat helpostivöörin
Kun ette mieti laajasti saati kysy.
Vaan aina sitä omaa tulkintaa
Minä esim olen itkuherkkä ja
Hyvin väsynyt ja vuosia kiusattu ihminen
Empaattinen ihminen
En mikään hirviö miksi jo sanoit
Niin sinä päätteet tekstistä et joo toi on empatiakyvytön
Ei vittu. Kanttaisi kysyä. ennen kun päättelee yhtään mitää tekstistä
Sen kun voi tulkita miten vain tahtoo
- Anonyymi00006
ja sinulla muka on en ole huomannut sellaista
- Anonyymi00007
Lue autismista kertova kirja
Voit havahtua mistä on kyse
Sivusta
- Anonyymi00008
Nuo opitaan lapsena
ja jotkut ei koskaan.
Jotkut haluaa oppia,
toiset ei.
Hyvä jos huomasit,
miten suojaat itsesi, ja
muista että myös oma energiasi on tärkeää.
Ihminen oppii vuorovaikutuksessa, mutta
se myös kuluttaa ” vastaanottavaa” osapuolta.
Paljonko olet valmis antamaan enrgiaasi?- Anonyymi00018
Autisminkirjossa muiden seurassa noiden oppiminen ei tapahdu kuten muilla. Opettelu vie vuosikausien opettelun vaikka tietoisesti näkisi vaivaa asian eteen päivittäin. Kotona voidaan toitottaa ja opettaa aamusta iltaa näitä ja ne ei silti mene jakeluun poikkeavan poikkeavan neurologian vuoksi. Tottakai pientä edistystä tapahtuu vuosien jatkuvalla treenillä mutta tämä on juuri se ongelma että ei ymmärretä että nepsyt eivät tosiaan opi näitä koskaan siinä määrin kuin nentit heiltä odottaa. Nentit voivat toki muovautuvampina tulla helpommin vastaan sillä siihen heillä on kykyä. Koittakaa nentit ymmärtää ettei nepsyjen aivorakenne kykene muovautumaan teidän maailmaanne teille toimivilla tavoilla ja keinoilla.
- Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Autisminkirjossa muiden seurassa noiden oppiminen ei tapahdu kuten muilla. Opettelu vie vuosikausien opettelun vaikka tietoisesti näkisi vaivaa asian eteen päivittäin. Kotona voidaan toitottaa ja opettaa aamusta iltaa näitä ja ne ei silti mene jakeluun poikkeavan poikkeavan neurologian vuoksi. Tottakai pientä edistystä tapahtuu vuosien jatkuvalla treenillä mutta tämä on juuri se ongelma että ei ymmärretä että nepsyt eivät tosiaan opi näitä koskaan siinä määrin kuin nentit heiltä odottaa. Nentit voivat toki muovautuvampina tulla helpommin vastaan sillä siihen heillä on kykyä. Koittakaa nentit ymmärtää ettei nepsyjen aivorakenne kykene muovautumaan teidän maailmaanne teille toimivilla tavoilla ja keinoilla.
Minun kirjolla oleva oli empaattisempi lapsi kuin ikäisensä.
- Anonyymi00010
Oisko hän sitte narsisti. Et ole hänelle hyödyllinen tai sovi hoviinsa niin ei näe mitään syytä kohdella sua hyvin. Kannattaa etsiä ihmisiä jilla terve minäkuva.
- Anonyymi00020
Nepsyjä muuten usein luullaan narsisteiksi kun heidän kyky huomioida muut on heikompi ja ovat usein itsekäämpiä joissain asioissa. Se ei silti tarkoita että olisivat hyväksikäyttäviä, manipuloivia tai kontrolloivia kuten narsistit. Olethan siis varovainen tuollaisten kommenttiesi kanssa.
- Anonyymi00024
Anonyymi00020 kirjoitti:
Nepsyjä muuten usein luullaan narsisteiksi kun heidän kyky huomioida muut on heikompi ja ovat usein itsekäämpiä joissain asioissa. Se ei silti tarkoita että olisivat hyväksikäyttäviä, manipuloivia tai kontrolloivia kuten narsistit. Olethan siis varovainen tuollaisten kommenttiesi kanssa.
Olehan itse vaan. Millä oikeudella sinäkään arvioit ketään nepsyksi.
- Anonyymi00011
Empatia chempatia miten sen nyt ottaa jos esim aikansa yrittää ilmaista itseään hyvällä ja huumorilla, että tämä ei vaan käy, niin jossain vaiheessa ainoa keino on puskea päälle vielä pahemmin kun ei saa muuten ääntään kuuluviin. Sori että tämä meni näin
- Anonyymi00012
Kuka mitä ja siksi toisekseen mitä empatia on muka muuta kun sääliä
- Anonyymi00013
Koen empatiaa hyvinkin yleisesti ja kaikkiin elollisiin, jos taas huomaan että ollaan tarkoituksellisesti pahantahtoisia niin täältä tulee sitten isomalla mitalla.
Sitä voi aikansa leikkiä hölmöä mutta jossain vaiheessa se äyskäri täyttyy, enkä koe empatiaa. - Anonyymi00014
En tiedä oletko paras sanomaan. Susta nyt ei ota selvää erkkikään, "mixed signals" on lievä ilmaus Jos sinusta puhutaan.
- Anonyymi00015
Onko liian ambivalenttia kulti?
- Anonyymi00022
Avainkysymys on kuis on?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796125Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695850Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443952Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452355Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42335Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1171393- 121221
- 1821052
- 59877