Hei
Vuosien tavoittamattomana haaveena on ollut oma retkivene ja taloudellisesti se taitaisi olla pian mahdollista. Mutta miten kaksi maakrapua aloittaa veneilyn, jos ei ole siihen pienestä pitäen kasvanut? Järjestetäänkö jotakin kursseja veneen ylläpidosta ja muusta? Haluaisin tehdä tämän viisaasti, ettei tulisi tehtyä ihan kaikkia virheitä, joita innokkaat aloittelijat yleensä tekevät. Keneen puoleen kannattaisi kääntyä? Kiitos kovasti etukäteen!
Veneilyn aloittaminen
9
4603
Vastaukset
- eki
ottamalla yhteyttä paikkakuntasi veneseuraan,ellei ole varmaan lähipaikkakunissa tällainen on.
sieltä saat opastusta järjestävät varmaan navigointikursseja jne.rohkeasti mukaan. - Sea Max 2
Itse olen ammentanut tietoa työkavereiltani. Kokemuksen kautta tulleet neuvot ovat varsin hyviä.
Tuttavilta kun voi kysellä niitä tyhmiä kysymyksiäkin , eikä maksa mitään. Toki veneseurojen opastus on hyvää ja perusteellista. - ja mielipiteitä
En tiedä mitä tarkoitat retkiveneellä ja missä asut, joten asioita pääkaupunki painotteisesti koska tarjontaakin on. http://www.purjehduksenopettajat.fi/
Ehdottomasti paras ja laajin tarjonta veneilykoulutusta, ammattilaisia, harrastajia ja pursiseuroja. Tietysti paino on purjehduksessa mutta noin puolet on yleistä veneilyä. http://www.veneilyliitto.fi/ Tämä on mukana tasapuolisuuden vuoksi. Moottorivenekoulutusta ei juurikaan ole. Kannattaa ehkä lukea Vene-lehdestä Lauri Polonin artikkelit Veneilyliiton koulutusohjelmasta. http://www.purjehduskoulu.fi/ Tästä osoitteesta löytyy esim. dieselkurssi ensi keväänäkin, luulisin. Nämä kuitenkin kaikki maksavat.
http://www.suomennavigaatioliitto.com/ Helsingin ja Tikkurilan Navigaatioseuroilla on koulutusalukset, joihin pääsee jäsenmaksulla mukaan koulutusajoihin. http://www.helsinginmeripelastusyhdistys.fi/suomi/meripelastus.php Meripelastusyhdistyksen veneet liikkuvat jäsenistön voimin.
Kavereihin suhtaudun vähän epäillen. Kukapa haluaisi oikeasti ruveta vapaa-aikanaan opettamaan tosissaan. Opettavat vielä huonot tapansakin.
Taitaisi mennä enemmän viihteen puolelle.- busa
Haluaisin korostaa tuota navigaatioliiton saaristolaivurikurssin suorittamista. Juhlallisen tittelin ei pidä antaa hämätä, vaan siinä on oiva perusteoriapaketti vesien liikennesäännöistä yms. mitkä olisi kyllä joka veneen ohjaajan tunnettava kun tuonne vähänkään isommille ja vilkkaimille vesille lähtee. Kansalaisopistot ainakin järjestää noita kursseja.
Kavereiden neuvoista tulikin yllä jo ihan hyvä kommentti. - Kotkasta
busa kirjoitti:
Haluaisin korostaa tuota navigaatioliiton saaristolaivurikurssin suorittamista. Juhlallisen tittelin ei pidä antaa hämätä, vaan siinä on oiva perusteoriapaketti vesien liikennesäännöistä yms. mitkä olisi kyllä joka veneen ohjaajan tunnettava kun tuonne vähänkään isommille ja vilkkaimille vesille lähtee. Kansalaisopistot ainakin järjestää noita kursseja.
Kavereiden neuvoista tulikin yllä jo ihan hyvä kommentti.Olen täysin samaa mieltä.
Ei kannata lähteä vesille, ellei tunne meriteiden sääntöjä. Ei myöskään, ellei tunne omaa venettään.
- 21,5 jalkaa
Morjens! Joo, kovin monet tuntuu korostavan erilaisia kursseja ja muuta vastaavaa. Se on ihan hyvä asia. Itse olen oppinut vastaavat taidot ihan itsekkin. Tarkoittaa sitä että oma asenne on asiallinen veneilyn suhteen. Veneilyssä on huomioitava se että olet vastuussa ensinnäkin kaikkien mukana olevien hengestä ja myös omasta. ;) Joten hanki tuntemusta oman veneesi käyttäytymisestä merellisessä ympäristössä eri keleissä(!) ja opettele vesillä liikkumisen perussäännöt ulkoa. Kurssit ovat paras tie, toinen on lukea itse ko. opukset kannesta kanteen ehkä n. kolmeen kertaan. Ja sitten käytännön harjoitteluun...! Ja vastuu ennen kaikkea muuta!
- noviisi
Olemme itse tämän kesän noviiseja veneilijöinä. Saaristolaivurikurssi suoritettiin viime syksynä ja siitä oli toki paljon hyötyä ainakin meille, joilla ei todellakaan ollut mitään kokemusta vesillä liikkumisesta. Suosittelen. Antaa ainakin itsevarmuutta ja hyvän pohjan siihen käytännön harjoitteluun.
Silti paljon jäi opeteltavaksi kantapään kautta. Kurssilla kun ei opeteta veneen käsittelyä, varusteiden käyttöä, veneen huoltoa yms. jota toki navigoinnin, veneilysääntöjen ja turvallisuusasioiden lisäksi tarvitaan. Itsellämme ei oikein ollut saatavilla "kaveriapua", kun kaikki ovat maakrapuja. Uskon, että se olisi kaikkein parasta aloittelijalle. Jos vaan on porukkaa, joiden kyytiin vaikka voisi änkeytyä hankkimaan vähän käytännön kokemusta veneen käsittelystä, rantautumisesta, varusteista yms.
Siitä keväällä lähdettiin, ettei tiedetty mikä on pollari, mikä knaapi, mikä puosuhaka jne. Eli näiden keskustelupalstojenkin anti oli vähän rajoitetusti käyttökelpoista :)
Syksyllä olimme kuitenkin ostaneet veneen. Se saatiin vesille ja 50 ajotuntia on takana. Paljon piti oppia kantapään kautta ja kyllä ne ensimmäiset rantautumiset olivat kohtuullisen hupaisia. Ainakin rannalta seuranneiden mielestä. Tosin helpottaa huomata, että ei se kokeneemmiltakaan aina niin putkeen mene.
Onneksi omaamme jonkinlaista kokemusta moottoreista yleensä ja olemme käsillämme tekeviä ihmisiä. Sillä pääsee pitkälle, kun on vielä intoa selvitellä asioita.
Onnea vaan veneilyn aloittamiseen. Se on vaivan arvoista. Olemme itse sille täysin myytyjä ja isompaa venettä jo katsellaan. - desir...
No jos ei minkäänlaista kokemusta ole niin kannattaa hieman miettiä millaisen veneen hankkii ja minkälaiseen käyttöön, myös sellainen asia kuin laituripaikka ,talvisäilytys ja talvi kuntoon laitto ovat mietittäviä asioita.
Veneen ajo on hieman eri asia kuin autolla ajo se kun ei pysähdy kun painaa jarrua. No toisaalta kun omaa maalaisjärkeä ja selvittää itselleen meri ja kartta merkit niin homma on jo aluillaan ja jos on kavereita jotka homman todella osaa niin kyllä se ilman kurssejakin onnistuu .
Pursiseurat ovat hyvä apu , mutta monesti aika sisään päin lämpiäviä (Kokemusta asiasta) vie siis aikaa että löytää sellaisia ihmisiä jotka todella haluaa opastaa .
Mutta itse aloitin 6 metrisellä retkiveneellä ja nyt on käytössä hieman yli 8000kg painava hollantilainen teräsvene ja itse homman opettelin ja ilman haavereita on menty ja perhekkin on vielä innoissaan veneilystä.
Sillä hyppää perkele menttaliteetilla ei kauaa veneillä. Itse olen ilmoittanut kaikille että se joka hyppää liikkuvasta veneestä jää laiturille seuraavan kerran
,kun olen nähnyt useamman kerran kun hyppääjä putoaa laiturin ja veneen väliin. Mutta hieno harrastus oikealla asenteella ja rauhallisuudella , sitkeällä harjoittelulla. Onnea vaan ja hyviä tuulia.... - Menestystä....
Minuunkin on iskenyt vaikea venekärpänen. Pakko on saada vene, olen haaveillut siitä jo monta vuotta. Aina vaan on tullut joku este.
Suomessa on niin valtavan hyvät veneilymahdollisuudet, että jokaisen suomalaisen pitäisi hankkia jonkinlaiset veneilytaidot. Paljon huonompiakin harrastuksia on kuin veneily.
Olen veneillyt viimeksi aivan lapsena ja nyt on vakaa aikomus hankkia ensimmäinen oma vene kypsässä aikuisiässä.
Olen ajatellut aloittaa veneilyä käytetyllä paketilla, ei siis kovin kallista, koska en oikein tiedä, kuinka vahvalla pohjalla harrastus on. Jos ei oma mielenkiinto kanna, edullisen paketin voin vaikka lahjoittaa jollekin sukulaiselle, jolla on kiinnostusta.
Aloitan lähes perusveneestä ja moottorista. Opettelen sillä riittävät alkeet ja mm. suunnistuksen sisävesireiteillä. Näillä eväillä lähden eteenpäin.
Toivotan menestystä uuden harrastuksesi parissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733