Luther Paavalin kääntymykestä Galatalaiskirjeen selityksessä:
Luther galatalaiskirjeen selityksessä;
Paavali kieltäessään saaneensa evankeliuminsa ihmiseltä tällä selvästi <<<0085>>> ilmaisee, että Kristus ei ole ainoastaan ihminen, vaan samalla sekä tosi Jumala että tosi ihminen.
Evankeliuminsa Paavali taas sai ollessaan tiellä, matkustaessaan Damaskoon; siellä Kristus ilmestyi hänelle ja puhui hänen kanssaan. Hän on puhunut myöhemminkin hänen kanssaan Jerusalemin pyhäkössä (Ap. t. 22:17), mutta evankeliumin Paavali sai tiellä ollessaan, niinkuin Luukas Apostolien tekojen 9. luvussa (Ap. t. 9:6) tapahtuman kertoo: »Mutta nouse», Kristus sanoo hänelle, »ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän». Hän ei käske häntä menemään kaupunkiin oppiakseen evankeliumia Ananiaalta, vaan Ananiaan piti kastaa hänet, panna kätensä hänen päälleen, uskoa hänelle sanan palvelustoimi ja suositella häntä seurakunnalle, mutta hänen ei ollut määrä opettaa hänelle evankeliumia: sen hän oli, niinkuin hän tässä kerskaa, jo ennen - tiellä - saanut vain Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta. Ananias itsekin todistaa sen näillä sanoilla: »Saul veljeni», hän sanoi, »Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit, että saisit näkösi jälleen» jne. (Ap. t. 9:17). Hän siis ei saanut oppiaan Ananiaalta; vasta sitten kun Kristus oli hänet tiellä kutsunut, häntä valaissut ja opettanut, hänet lähetetään Ananiaan luokse, että hänellä olisi ihmisiltäkin todistus siitä, että Jumala on kutsunut hänet julistamaan Kristuksen evankeliumia.
Sen jälkeen kun Ananias oli pannut kätensä Sauluksen päälle ja Saul sai fyysisen näkönsä takaisin Ananias sanoo Saulukselle (Paavalille)
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Ananiaalla oli Pyhä Henki.
Pietari kertoo samaa;
Ap. t. 2:38
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11+]
Jotka toisin opettaa Sauluksen syntien anteeksisaamisesta kertoo että heissä Häntä ei ole.
Paavali sanoo galatalaiskirjeessä:
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Luther Pyhän Hengen omavana osasi selittää Sauluksen kääntymyksen oikein.
Paavali sai evankeliumin Herralta Jeesukselta Kristukselta Damaskon tiellä ja kun Paavali(Saulus) uskoi Ananias kastoi ja Paavalin(Sauluksen) synnit pestiin kasteessa pois ja hän sai Pyhän Hengen.
Niinkuin raamattu todistaa ja Luther oikein selittää.
Ananias kertoo Saulukselle mitä hänen tulee toimia että saa syntinsä anteeksi
13
183
Vastaukset
- Anonyymi00001
mikä asuu lestadiolaisissa jotka opettaa että evan keliumi ei tullut jeesuksen ilmestyksessä
- Anonyymi00002
valheen henki vai
- Anonyymi00003
apt puuttuu kun kutsut hänen nimeään olet puhdistettu synneistä
- Anonyymi00004
1500 luvun käännöksessä on rukoilla
Apt 22:16 Ja mitäs nyt wijwyttelet? Nouse/ ja anna sinus casta ja pestä pois sinun syndis ja rucoile HERran nime. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
1500 luvun käännöksessä on rukoilla
Apt 22:16 Ja mitäs nyt wijwyttelet? Nouse/ ja anna sinus casta ja pestä pois sinun syndis ja rucoile HERran nime.Ja nyt, mitä odotat? Nouse, käy kasteella ja olet puhdistettu synnistäsi, kun kutsut hänen nimeään.
- Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ja nyt, mitä odotat? Nouse, käy kasteella ja olet puhdistettu synnistäsi, kun kutsut hänen nimeään.
Paavali täyttyi Pyhällä Hengellä lupauksen mukaisesti samalla kun hän sai näkönsä. Ananias todisti: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä"...heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
Vaikkei Sana erikseen mainitse, niin on selvää, että Paavali myös täyttyi Hengellä Ananiaksen laskettua kätensä Paavalin päälle.
Paavali eikä kukaan muukaan kehuskellut, kuinka he kasteessa tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä, vaan Paavalin kertoo elämänsä käännekohdasta, joka ei ole kaste: Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
Paavalin uskon tulo tapahtui Damaskon tiellä.
Eikä Ananiasta lähetetty todistamaan Jeesuksesta eikä myöskään kastamaan Paavalia, jotta Paavali pelastuisi: "hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
Paavali oli jo uskossa ennen kastetta. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Paavali täyttyi Pyhällä Hengellä lupauksen mukaisesti samalla kun hän sai näkönsä. Ananias todisti: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä"...heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
Vaikkei Sana erikseen mainitse, niin on selvää, että Paavali myös täyttyi Hengellä Ananiaksen laskettua kätensä Paavalin päälle.
Paavali eikä kukaan muukaan kehuskellut, kuinka he kasteessa tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä, vaan Paavalin kertoo elämänsä käännekohdasta, joka ei ole kaste: Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
Eikä Ananiasta lähetetty todistamaan Jeesuksesta eikä myöskään kastamaan Paavalia, jotta Paavali pelastuisi: "hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
Paavali oli jo uskossa ennen kastetta.Paavali sai evankelumin Herralta Jeesukselta kuten hän itse todistaa:
Paavali sanoo galatalaiskirjeessä:
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Sai evankeliumin ja tuli uskoon.
Et ilmeisesti ymmärtänyt mitä Luther yllä aoittajan lainauksessa kirjoitti:
"Evankeliuminsa Paavali taas sai ollessaan tiellä, matkustaessaan Damaskoon; siellä Kristus ilmestyi hänelle ja puhui hänen kanssaan. Hän on puhunut myöhemminkin hänen kanssaan Jerusalemin pyhäkössä (Ap. t. 22:17), mutta evankeliumin Paavali sai tiellä ollessaan, niinkuin Luukas Apostolien tekojen 9. luvussa (Ap. t. 9:6) tapahtuman kertoo: »Mutta nouse», Kristus sanoo hänelle, »ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän». Hän ei käske häntä menemään kaupunkiin oppiakseen evankeliumia Ananiaalta, vaan Ananiaan piti kastaa hänet, panna kätensä hänen päälleen, uskoa hänelle sanan palvelustoimi ja suositella häntä seurakunnalle, mutta hänen ei ollut määrä opettaa hänelle evankeliumia: sen hän oli, niinkuin hän tässä kerskaa, jo ennen - tiellä - saanut vain Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta. Ananias itsekin todistaa sen näillä sanoilla: »Saul veljeni», hän sanoi, »Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit, että saisit näkösi jälleen» "
Ananiaan kätten päällepanemisen kautta Saulus sai fyysisen näon.
Sen jälkeen Ananias kehottaa Saulusta:
"Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Lutherin mukaan Ananias kastoi uskoon tulleen Sauluksen ja sai Pyhän Hengen.
Ananiaalla oli Pyhä Henki.
Pietari kertoo samaa;
Ap. t. 2:38
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11+]
Et ole selvästikään luterilainen kun vertaa Lutherin opetukseen. - Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Paavali oli jo uskossa ennen kastetta.Tässä tapauksessa, Paavalin kohdalla:
- sekä lihallinen näönsaanti takaisin
- että myös uusi, hengellinen näönsaanti tapahtui samalla hetkellä.
- Anonyymi00006
sehän sopii lestadiolaisten agendaan kun nostaa käden pystyyn saa synnit anteeksi helppo saarnata et ananiaksen käden nostolla sai synnit anteeksi
- Anonyymi00011
Syntien anteeksiantoa voi julistaa yleisesti, antaa ihmisille tietoa asiasta, mutta itse anteeksisaaminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksessa kullekin yksilölle, kenelle sitten tapahtuu.
Kevytmieliset pilkkaajat eivät voi napata Pyhän Hengen lahjaa noin vain ilmasta, syntiensä peitoiksi.
Syntien anteeksisaaminen on syvällinen, hengellinen tapahtuma joka ei tapahdu jonkin julistuksen vaikutuksessa itsessään, vaan on aina samalla erillinen, nimenomainen Pyhän Hengen teko, Hänen vaikuttamansa, pyhän uskon kautta, kenelle on.
Uskovan antama julistus voi välittää Jumalan armoa ja Pyhän Hengen tekoa kullekin yksilölle, mutta uskova ei ole syntien anteeksiantaja vaan Isä, Pyhässä Hengessä ja Hänen kauttaan.
Jos syntien anteeksiantoa julistava uskova on itse Pyhän Hengen vaikutuksessa, silloin voi Pyhä Henki, tuon julistajan sanojen kautta, julistaa anteeksiannon. ✨
Lihallisilla anteeksiannoilla ei ole mitään vaikutusta, asia vaatii aina Itse Isä Jumalan hengellisen läsnäolon, Kristuksessa Jeesuksessa sekä Pyhässä Hengessä. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Syntien anteeksiantoa voi julistaa yleisesti, antaa ihmisille tietoa asiasta, mutta itse anteeksisaaminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksessa kullekin yksilölle, kenelle sitten tapahtuu.
Kevytmieliset pilkkaajat eivät voi napata Pyhän Hengen lahjaa noin vain ilmasta, syntiensä peitoiksi.
Syntien anteeksisaaminen on syvällinen, hengellinen tapahtuma joka ei tapahdu jonkin julistuksen vaikutuksessa itsessään, vaan on aina samalla erillinen, nimenomainen Pyhän Hengen teko, Hänen vaikuttamansa, pyhän uskon kautta, kenelle on.
Uskovan antama julistus voi välittää Jumalan armoa ja Pyhän Hengen tekoa kullekin yksilölle, mutta uskova ei ole syntien anteeksiantaja vaan Isä, Pyhässä Hengessä ja Hänen kauttaan.
Jos syntien anteeksiantoa julistava uskova on itse Pyhän Hengen vaikutuksessa, silloin voi Pyhä Henki, tuon julistajan sanojen kautta, julistaa anteeksiannon. ✨
Lihallisilla anteeksiannoilla ei ole mitään vaikutusta, asia vaatii aina Itse Isä Jumalan hengellisen läsnäolon, Kristuksessa Jeesuksessa sekä Pyhässä Hengessä.entä jos pyytää anteeksi ettei tartte tehdä parannusta
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
entä jos pyytää anteeksi ettei tartte tehdä parannusta
Jumalan kanssa tuollainen ei toimi vaan on ainoastaan Kristuksen sovintoveren pilkkaa.
- Anonyymi00007
Luukas kirjoitti Damaskon tien tapahtumista. ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Paavali oli opiskellut lakia Gamalielin jalkojen juuressa janäin ollen Paavali tunsi kirjoitukset ja kertomukset Jumalan ilmestymisistä.
Jeesus puhui Paavalille hebreankiellellä. Vanhan liiton kirjoituksissa Jumalasta käytetään ilmaisua Herra: Yehovah. Siis "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän sanoi: "Kuka olet, herra (Yehovah)?" Hän (Yehovah) vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Paavali taatusti tiesi, ettei hänelle ilmestynyt ihminen tai jonkinlainen aave, vaan itse Herra, Minä olen, joka minä olen, Jumala, joka oli ilmestynyt jo Mookseksella palavassa pensaassa.
Ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'.. avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
Itse Herra Jeesus ilmoitti miten ihminen tulee uskoon ja pelastuu: "saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi".
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?1765027- 151670
Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?
SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka621605Jos mies oikeasti haluaa sinut
Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois1221470Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s91353Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?
Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit491080Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi
Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.961074Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa
Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249297942- 190915
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman teki erikoisen ratkaisun!
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman paljasti uudet kujeet. Hän on mukana kohutussa Sointu Borg & Tyrkyt -realityssä. Jääkö7760