Osasairauspäiväraha

Anonyymi-ap

Oletteko saaneet siihen myönteisiä päätöksiä Kelalta? Ja minkä kaiken kuuluu täyttyä, että sitä saa?
Tilanteeni on outoa. Takana pitempi sairausloma, ja leikkaus. Työterveys tuli väliin, kun piti palata töihin. Jatkoi sairauslomaa, ja suositteli osasairauslomaa. Kuitenkin Kelalta tuli hylky osasairauspäivärahan saamiseen jo etukäteen. Työterveys kirjannut että b-lausunto kelaan, muttei edes kannasta löydy että kelaan olisi laitettu lausuntoa.
Työnantaja noudattaa taas kirjaimellisesti tätä työhönpaluuprokollaa osa-aikatyöllä. Eli en voi saada kuin ainoastaan osa-aikatyön palkan. Jo aiemmin Kela maksoi kyllä työnantajalle, sairauspäiväraha rahaa, mutta itselleni mistä olisi pitänyt, eipä juuri rahaa tullut.

En ole maannut sängynpohjalla toipilasaikana, vaan kuntoutusta tehnyt jaksamisen mukaan itsenäisesti. Homma on muilta osin jo 'paketissa', paitsi että kuormitus väsyttää vielä, ns yhtäkkiä, jos jatkuu 5-6 h yhtä kyytiä. Se totaaliväsymys siis tulee yhtäkkiä. Leikattu ruumiinosa myös turpoaa vielä tehdessä ja särkyä vähän tulee. Nämä kyllä menevät jo levolla ohi.
Koen olevani joku lasku, vaikka työterveyslääkärin oma, ei siis minun kinuama päätös, oli tästä osa-aikatyöstä. Ja saan sitten kärsiä taloudellisesti tästä tilanteesta, minkä koen siten ettei se millään tavalla edistä toipumista kun saa miettiä, miten selviytyy. Jo ennen leikkausta ja sen jälkeen oli itsellä maksettavia, normaalia enemmän.
Lisänä niihinkin kuntoutumiseen tarvittava kuntosalimaksu.
Nyt ei enää onneksi pitäisi tupsahtaa mitään laskuja tästä kokonaisuudesta.

4

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitähän siinä Kelan päätöksessä oli perusteluna ?

Oletko tarkistanut, onko se B-lausunto mennyt Kelalle vai jäänyt tekemättä.

• Anonyymi00002

Kelan päätöksen perusteluna oli se, ettei silloin vielä ollut, eikä voinut vielä ollakaan, osa-aikatyösopimusta. Päätöksessä luki, että käsittelevät uudelleen, jos toimitan sen. Toimitin. Ei ole käsitelty.

• Anonyymi00003

Työnantajalla on ns. omavstuuaika jolloin se joutuu maksmaan sinulle palkan sairausajalta ja kela tilittää päivärahan työnantajalle.
      Kun tuo ns. omavastuuaika täyttyy niin työnantaja ei enään maksa sinulle vaan saat suoraan kelalta sen sairauspäivärahan ja sinun tapauksessa osasairaupäivärahan joka on ½ kokopäivärahan suuruudesta.
      Eli osa-aikatyö ja osa-aikasairauspäiväraha ei ole yhtä suuri kuin kokoaikainen palkka.

• Anonyymi00004

Joo. Vaan nyt on kyse työhönpsluusta bs kokosairausloman jälkeen. Työterveys on suositellut paluuta porrastettulka osa-aikatyöllä täyteen työaikaan vähitellen siirtyen.
      Työnantaja samoilla linjoilla.
      Toki kela on työnantajalle alusta asti maksanut spv rahan. Koska olen saanut palkkaa. Mutta nythän minun pitäisi saada, ja myös työnantajan, kummankin tätä 50% saikkurahaa.
      Jos päätöstä ei ole, se menee sitten omaan ja ta piikkiin. Laskurin mukaan tiedot oikein syötettyinä minun pitäisi saada vajaat 20 euroa pv. Kyllä se karvastelee. Kun tämä osa-aikahomma on nyt vieläkin viikkokausia.
      Enpä arvannut, mihin toipilaana joutuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      53
      5897
    2. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      71
      4615
    3. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4372
    4. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4151
    5. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      95
      3761
    6. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2463
    7. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2369
    8. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      42
      2099
    9. En uskalla ees ajatella muru

Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha
      Ikävä
      13
      1229
    10. Mikset pidä yhteyttä?

Miksi et? Ei sun ois tarvinnut sanoa niin tarkoittamatta. Särit mun sydämen. Sinun pitäis jo tietää paremmin.
      Ikävä
      6
      1030
    Aihe