Oletteko saaneet siihen myönteisiä päätöksiä Kelalta? Ja minkä kaiken kuuluu täyttyä, että sitä saa?
Tilanteeni on outoa. Takana pitempi sairausloma, ja leikkaus. Työterveys tuli väliin, kun piti palata töihin. Jatkoi sairauslomaa, ja suositteli osasairauslomaa. Kuitenkin Kelalta tuli hylky osasairauspäivärahan saamiseen jo etukäteen. Työterveys kirjannut että b-lausunto kelaan, muttei edes kannasta löydy että kelaan olisi laitettu lausuntoa.
Työnantaja noudattaa taas kirjaimellisesti tätä työhönpaluuprokollaa osa-aikatyöllä. Eli en voi saada kuin ainoastaan osa-aikatyön palkan. Jo aiemmin Kela maksoi kyllä työnantajalle, sairauspäiväraha rahaa, mutta itselleni mistä olisi pitänyt, eipä juuri rahaa tullut.
En ole maannut sängynpohjalla toipilasaikana, vaan kuntoutusta tehnyt jaksamisen mukaan itsenäisesti. Homma on muilta osin jo 'paketissa', paitsi että kuormitus väsyttää vielä, ns yhtäkkiä, jos jatkuu 5-6 h yhtä kyytiä. Se totaaliväsymys siis tulee yhtäkkiä. Leikattu ruumiinosa myös turpoaa vielä tehdessä ja särkyä vähän tulee. Nämä kyllä menevät jo levolla ohi.
Koen olevani joku lasku, vaikka työterveyslääkärin oma, ei siis minun kinuama päätös, oli tästä osa-aikatyöstä. Ja saan sitten kärsiä taloudellisesti tästä tilanteesta, minkä koen siten ettei se millään tavalla edistä toipumista kun saa miettiä, miten selviytyy. Jo ennen leikkausta ja sen jälkeen oli itsellä maksettavia, normaalia enemmän.
Lisänä niihinkin kuntoutumiseen tarvittava kuntosalimaksu.
Nyt ei enää onneksi pitäisi tupsahtaa mitään laskuja tästä kokonaisuudesta.
Osasairauspäiväraha
5
256
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mitähän siinä Kelan päätöksessä oli perusteluna ?
Oletko tarkistanut, onko se B-lausunto mennyt Kelalle vai jäänyt tekemättä.- Anonyymi00002
Kelan päätöksen perusteluna oli se, ettei silloin vielä ollut, eikä voinut vielä ollakaan, osa-aikatyösopimusta. Päätöksessä luki, että käsittelevät uudelleen, jos toimitan sen. Toimitin. Ei ole käsitelty.
- Anonyymi00003
Työnantajalla on ns. omavstuuaika jolloin se joutuu maksmaan sinulle palkan sairausajalta ja kela tilittää päivärahan työnantajalle.
Kun tuo ns. omavastuuaika täyttyy niin työnantaja ei enään maksa sinulle vaan saat suoraan kelalta sen sairauspäivärahan ja sinun tapauksessa osasairaupäivärahan joka on ½ kokopäivärahan suuruudesta.
Eli osa-aikatyö ja osa-aikasairauspäiväraha ei ole yhtä suuri kuin kokoaikainen palkka.- Anonyymi00005
No tästä ei ollut kyse. Lonkka leikattu lokakuun alusta. Eli jos olen saikulla ollut pidempään.
Nyt on jo sentään päätös osasairauspäiväraha rahasta. Ja myönteinen. Kyllä siinä kesti.
Olen siis palaamassa saikun jälkeen osapäivätöillä töihin. Siihen ei tuu mitään uutta omavastuuta. Ja työnantaja saa osan sairauspv rahasta. Osan minä.
- Anonyymi00004
Joo. Vaan nyt on kyse työhönpsluusta bs kokosairausloman jälkeen. Työterveys on suositellut paluuta porrastettulka osa-aikatyöllä täyteen työaikaan vähitellen siirtyen.
Työnantaja samoilla linjoilla.
Toki kela on työnantajalle alusta asti maksanut spv rahan. Koska olen saanut palkkaa. Mutta nythän minun pitäisi saada, ja myös työnantajan, kummankin tätä 50% saikkurahaa.
Jos päätöstä ei ole, se menee sitten omaan ja ta piikkiin. Laskurin mukaan tiedot oikein syötettyinä minun pitäisi saada vajaat 20 euroa pv. Kyllä se karvastelee. Kun tämä osa-aikahomma on nyt vieläkin viikkokausia.
Enpä arvannut, mihin toipilaana joutuu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2655283Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204271- 604251
- 513660
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363657Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413475Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv322810Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232576
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo692435