Osasairauspäiväraha

Anonyymi-ap

Oletteko saaneet siihen myönteisiä päätöksiä Kelalta? Ja minkä kaiken kuuluu täyttyä, että sitä saa?
Tilanteeni on outoa. Takana pitempi sairausloma, ja leikkaus. Työterveys tuli väliin, kun piti palata töihin. Jatkoi sairauslomaa, ja suositteli osasairauslomaa. Kuitenkin Kelalta tuli hylky osasairauspäivärahan saamiseen jo etukäteen. Työterveys kirjannut että b-lausunto kelaan, muttei edes kannasta löydy että kelaan olisi laitettu lausuntoa.
Työnantaja noudattaa taas kirjaimellisesti tätä työhönpaluuprokollaa osa-aikatyöllä. Eli en voi saada kuin ainoastaan osa-aikatyön palkan. Jo aiemmin Kela maksoi kyllä työnantajalle, sairauspäiväraha rahaa, mutta itselleni mistä olisi pitänyt, eipä juuri rahaa tullut.

En ole maannut sängynpohjalla toipilasaikana, vaan kuntoutusta tehnyt jaksamisen mukaan itsenäisesti. Homma on muilta osin jo 'paketissa', paitsi että kuormitus väsyttää vielä, ns yhtäkkiä, jos jatkuu 5-6 h yhtä kyytiä. Se totaaliväsymys siis tulee yhtäkkiä. Leikattu ruumiinosa myös turpoaa vielä tehdessä ja särkyä vähän tulee. Nämä kyllä menevät jo levolla ohi.
Koen olevani joku lasku, vaikka työterveyslääkärin oma, ei siis minun kinuama päätös, oli tästä osa-aikatyöstä. Ja saan sitten kärsiä taloudellisesti tästä tilanteesta, minkä koen siten ettei se millään tavalla edistä toipumista kun saa miettiä, miten selviytyy. Jo ennen leikkausta ja sen jälkeen oli itsellä maksettavia, normaalia enemmän.
Lisänä niihinkin kuntoutumiseen tarvittava kuntosalimaksu.
Nyt ei enää onneksi pitäisi tupsahtaa mitään laskuja tästä kokonaisuudesta.

5

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitähän siinä Kelan päätöksessä oli perusteluna ?

Oletko tarkistanut, onko se B-lausunto mennyt Kelalle vai jäänyt tekemättä.

• Anonyymi00002

Kelan päätöksen perusteluna oli se, ettei silloin vielä ollut, eikä voinut vielä ollakaan, osa-aikatyösopimusta. Päätöksessä luki, että käsittelevät uudelleen, jos toimitan sen. Toimitin. Ei ole käsitelty.

• Anonyymi00003

Työnantajalla on ns. omavstuuaika jolloin se joutuu maksmaan sinulle palkan sairausajalta ja kela tilittää päivärahan työnantajalle.
      Kun tuo ns. omavastuuaika täyttyy niin työnantaja ei enään maksa sinulle vaan saat suoraan kelalta sen sairauspäivärahan ja sinun tapauksessa osasairaupäivärahan joka on ½ kokopäivärahan suuruudesta.
      Eli osa-aikatyö ja osa-aikasairauspäiväraha ei ole yhtä suuri kuin kokoaikainen palkka.

• Anonyymi00005

No tästä ei ollut kyse. Lonkka leikattu lokakuun alusta. Eli jos olen saikulla ollut pidempään.
        Nyt on jo sentään päätös osasairauspäiväraha rahasta. Ja myönteinen. Kyllä siinä kesti.
        Olen siis palaamassa saikun jälkeen osapäivätöillä töihin. Siihen ei tuu mitään uutta omavastuuta. Ja työnantaja saa osan sairauspv rahasta. Osan minä.

• Anonyymi00004

Joo. Vaan nyt on kyse työhönpsluusta bs kokosairausloman jälkeen. Työterveys on suositellut paluuta porrastettulka osa-aikatyöllä täyteen työaikaan vähitellen siirtyen.
      Työnantaja samoilla linjoilla.
      Toki kela on työnantajalle alusta asti maksanut spv rahan. Koska olen saanut palkkaa. Mutta nythän minun pitäisi saada, ja myös työnantajan, kummankin tätä 50% saikkurahaa.
      Jos päätöstä ei ole, se menee sitten omaan ja ta piikkiin. Laskurin mukaan tiedot oikein syötettyinä minun pitäisi saada vajaat 20 euroa pv. Kyllä se karvastelee. Kun tämä osa-aikahomma on nyt vieläkin viikkokausia.
      Enpä arvannut, mihin toipilaana joutuu.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2523
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2362
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      101
      1049
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      63
      789
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      707
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      690
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      668
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe