Osasairauspäiväraha

Anonyymi-ap

Oletteko saaneet siihen myönteisiä päätöksiä Kelalta? Ja minkä kaiken kuuluu täyttyä, että sitä saa?
Tilanteeni on outoa. Takana pitempi sairausloma, ja leikkaus. Työterveys tuli väliin, kun piti palata töihin. Jatkoi sairauslomaa, ja suositteli osasairauslomaa. Kuitenkin Kelalta tuli hylky osasairauspäivärahan saamiseen jo etukäteen. Työterveys kirjannut että b-lausunto kelaan, muttei edes kannasta löydy että kelaan olisi laitettu lausuntoa.
Työnantaja noudattaa taas kirjaimellisesti tätä työhönpaluuprokollaa osa-aikatyöllä. Eli en voi saada kuin ainoastaan osa-aikatyön palkan. Jo aiemmin Kela maksoi kyllä työnantajalle, sairauspäiväraha rahaa, mutta itselleni mistä olisi pitänyt, eipä juuri rahaa tullut.

En ole maannut sängynpohjalla toipilasaikana, vaan kuntoutusta tehnyt jaksamisen mukaan itsenäisesti. Homma on muilta osin jo 'paketissa', paitsi että kuormitus väsyttää vielä, ns yhtäkkiä, jos jatkuu 5-6 h yhtä kyytiä. Se totaaliväsymys siis tulee yhtäkkiä. Leikattu ruumiinosa myös turpoaa vielä tehdessä ja särkyä vähän tulee. Nämä kyllä menevät jo levolla ohi.
Koen olevani joku lasku, vaikka työterveyslääkärin oma, ei siis minun kinuama päätös, oli tästä osa-aikatyöstä. Ja saan sitten kärsiä taloudellisesti tästä tilanteesta, minkä koen siten ettei se millään tavalla edistä toipumista kun saa miettiä, miten selviytyy. Jo ennen leikkausta ja sen jälkeen oli itsellä maksettavia, normaalia enemmän.
Lisänä niihinkin kuntoutumiseen tarvittava kuntosalimaksu.
Nyt ei enää onneksi pitäisi tupsahtaa mitään laskuja tästä kokonaisuudesta.

5

508

Äänestä

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitähän siinä Kelan päätöksessä oli perusteluna ?

Oletko tarkistanut, onko se B-lausunto mennyt Kelalle vai jäänyt tekemättä.

• Anonyymi00002

Kelan päätöksen perusteluna oli se, ettei silloin vielä ollut, eikä voinut vielä ollakaan, osa-aikatyösopimusta. Päätöksessä luki, että käsittelevät uudelleen, jos toimitan sen. Toimitin. Ei ole käsitelty.

• Anonyymi00003

Työnantajalla on ns. omavstuuaika jolloin se joutuu maksmaan sinulle palkan sairausajalta ja kela tilittää päivärahan työnantajalle.
      Kun tuo ns. omavastuuaika täyttyy niin työnantaja ei enään maksa sinulle vaan saat suoraan kelalta sen sairauspäivärahan ja sinun tapauksessa osasairaupäivärahan joka on ½ kokopäivärahan suuruudesta.
      Eli osa-aikatyö ja osa-aikasairauspäiväraha ei ole yhtä suuri kuin kokoaikainen palkka.

• Anonyymi00005

No tästä ei ollut kyse. Lonkka leikattu lokakuun alusta. Eli jos olen saikulla ollut pidempään.
        Nyt on jo sentään päätös osasairauspäiväraha rahasta. Ja myönteinen. Kyllä siinä kesti.
        Olen siis palaamassa saikun jälkeen osapäivätöillä töihin. Siihen ei tuu mitään uutta omavastuuta. Ja työnantaja saa osan sairauspv rahasta. Osan minä.

• Anonyymi00004

Joo. Vaan nyt on kyse työhönpsluusta bs kokosairausloman jälkeen. Työterveys on suositellut paluuta porrastettulka osa-aikatyöllä täyteen työaikaan vähitellen siirtyen.
      Työnantaja samoilla linjoilla.
      Toki kela on työnantajalle alusta asti maksanut spv rahan. Koska olen saanut palkkaa. Mutta nythän minun pitäisi saada, ja myös työnantajan, kummankin tätä 50% saikkurahaa.
      Jos päätöstä ei ole, se menee sitten omaan ja ta piikkiin. Laskurin mukaan tiedot oikein syötettyinä minun pitäisi saada vajaat 20 euroa pv. Kyllä se karvastelee. Kun tämä osa-aikahomma on nyt vieläkin viikkokausia.
      Enpä arvannut, mihin toipilaana joutuu.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      69
      1062
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      12
      919
    3. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      61
      890
    4. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      808
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      760
    6. 57
      697
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      60
      617
    8. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      617
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      596
    10. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      586
    11. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      20
      577
    12. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      50
      559
    13. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      30
      555
    14. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      33
      510
    15. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      505
    16. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      34
      478
    17. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      72
      476
    18. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17
      459
    19. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      457
    20. Mitä sulle

Kuuluu?
      Ikävä
      24
      439
    Aihe