Maapalloa kiertävät satelliitit, missä ne ovat?

Kysyin niiden määrää ystävältäni tekoäly Copilotilta.

Aktiivisia satelliitteja on n. 15 000, seurattavia (?) kohteita n. 30 000.
Ihmisten tekemiä suuria kappaleita on n. 60 000 - 70 000.
Muita pienempiä 1 cm - 10 cm:n kokoisia on kiertoradalla yli miljoona.

Meille kerrotaan että jotkut niistä näkyvät paljain silmin ihan maahan asti.
Mennäänpä siis katsomaan niitä kaikkia hieman lähempää.
Montako löydät..?

https://www.youtube.com/watch?v=tPaABum5rmM

20

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Jätit sitten kysymättä Copilotilta mitenkä niitä voisi katsoa?

      "Mitenkä voin seurata satelliitteja taivaalla?"

      Satelliittien bongaaminen on yllättävän helppoa, kun tietää mistä aloittaa. Taivaalla liikkuvat satelliitit näkyvät yleensä himmeinä, tasaisesti liikkuvina pisteinä – ei vilkkumista kuten lentokoneissa, eikä ääntä. Tässä selkeä ja toimiva tapa päästä alkuun.

      🌌 Mistä ja milloin satelliitteja voi nähdä
      Auringonlaskun jälkeen tai ennen auringonnousua. Silloin taivas on pimeä, mutta satelliitit ylhäällä ovat vielä auringon valaisemia.

      Selkeä taivas on käytännössä välttämätön.

      Kaupunkivalot eivät haittaa liikaa, mutta mitä pimeämpi paikka, sitä paremmin näet himmeät kohteet.

      🔭 Miltä satelliitti näyttää
      Tasaisesti liikkuva, ei vilku, ei jätä jälkeä.

      Kirkkaus vaihtelee: jotkut ovat himmeitä, jotkut (kuten Starlink-junat) voivat olla todella kirkkaita.

      Kestää yleensä 10–60 sekuntia, kun satelliitti kulkee näkökentän yli.

      📱 Parhaat sovellukset ja sivustot satelliittien seuraamiseen
      Nämä ovat harrastajien suosikkeja, ja ne toimivat hyvin myös Suomessa:

      Heavens-Above
      Näyttää tarkat ylitykset sijaintisi perusteella.

      Löydät ISS:n, Starlinkit ja muut kirkkaat satelliitit.

      Erittäin luotettava.

      ISS Detector (Android/iOS)
      Ilmoittaa, milloin Kansainvälinen avaruusasema tai muut satelliitit näkyvät.

      Helppo käyttää aloittelijalle.

      Sky Guide / SkyView / Stellarium Mobile
      AR-näkymä: osoitat puhelimella taivaalle ja näet, mikä satelliitti on missäkin.

      ⭐ Mitä kannattaa erityisesti etsiä
      ISS (International Space Station)
      Erittäin kirkas, näkyy usein kuin liikkuva tähti. Yksi vaikuttavimmista kohteista.

      Starlink-satelliittijunat
      Uusina ne kulkevat jonossa ja ovat näyttävä näky. Muutaman viikon kuluttua ne hajaantuvat ja himmenevät.

      Iridium-flashit (vanhat satelliitit)
      Ennen näkyi kirkkaita välähdyksiä, mutta nykyään harvinaisempia.

      🔍 Vinkkejä onnistuneeseen havaintoon
      Anna silmien tottua pimeään 10–15 minuuttia.

      Katso laajaa aluetta taivaalta, älä tuijota yhtä pistettä.

      Käytä sovellusta, joka kertoo tarkan ajan ja suunnan (esim. lounaasta koilliseen).

      Jos haluat kuvata satelliitteja, pitkä valotus (5–20 s) kameralla näyttää ne viivoina.

      Jos haluat, voin myös katsoa tämän illan näkyvät satelliitit Helsingin alueelle ja kertoa, mihin aikaan kannattaa mennä ulos.



      Saa suorittaa.

      • Anonyymi00008

        Montako esinettä näit videolla?


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Montako esinettä näit videolla?

        En tietenkään koskaan katso Vikin linkkejä.


      • Anonyymi00019

        Nyt kun Vikillä on luottamansa Copilotin vastaus mitenkä satelliitteja voi etsiä niin odotamme ilmoitusta missä Viki kertoo niitä viimeinkin nähneensä.


    • Anonyymi00002

      Kysyitkö Copilotilta kuinka iso maapallo on, ja miten monta satelliittia olisi keskimäärin neliökilometrille?

    • Anonyymi00003

      Minkälaista se on olla ladyboyn kanssa sillee? Kerro Viki kun olet Pattajalla käynyt.

    • Anonyymi00004

      Kysyt, "montako löydät?"
      Kun oikeaan aikaan katsoo taivaalle, on ihme jollei kymmeneen minuuttiin näe yhtään satelliittia, joskus niitä näkee useitakin yhtä aikaa. Eivät ne missään piilossa ole.

    • Anonyymi00005

      Jatkuvasti näkyy sateliitteja taivaalla lentävän kun on selkeä pakkasyö. Kaupunkien valot varmaan häiritsevät näkymistä.

      • Anonyymi00006

        Ei siihen mitään pakkasta tarvita, sitä selkeyttä kylläkin.
        Sitten tarvitaan oikea aika, vähän Auringonlaskun jälkeen, kun taivas on täältä maanpinnalta katsottuna pimeänä, mutta sateliltit vielä valossa. Ihme jollei kymmenessä minuutissa näe yhtäkään satelliittia, ja jos on hiukan tuuria, niitä voi nähdä kaksi, jopa useampia yhtä aikaa.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Ei siihen mitään pakkasta tarvita, sitä selkeyttä kylläkin.
        Sitten tarvitaan oikea aika, vähän Auringonlaskun jälkeen, kun taivas on täältä maanpinnalta katsottuna pimeänä, mutta sateliltit vielä valossa. Ihme jollei kymmenessä minuutissa näe yhtäkään satelliittia, ja jos on hiukan tuuria, niitä voi nähdä kaksi, jopa useampia yhtä aikaa.

        Kylläpäs Viktorin kirjoitukset nostavat tunteita pintaan.
        Taitaa äijä hykerrellä?


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Kylläpäs Viktorin kirjoitukset nostavat tunteita pintaan.
        Taitaa äijä hykerrellä?

        Mitä ihmeen tunteita, nyt puhuttiin sateliiteistä joita kuka tahansa voi havainnoida taivaalta, paitsi Viktor, joka ei sateliiteihin usko.


    • Anonyymi00009

      Muutamia satelliitteja näkyi videon kohdassa 2:47.
      Katsokaapa tarkkaan!

      • Anonyymi00011

        Hah hah, piti oikein katsoa video ja näkyihän siellä satelliitteja niin kuin täällä on todettukin.
        Oikein olivat isoja, aurinkopaneeleilla varustettuja ja hyvin piirrettyjä.


      • Anonyymi00011 kirjoitti:

        Hah hah, piti oikein katsoa video ja näkyihän siellä satelliitteja niin kuin täällä on todettukin.
        Oikein olivat isoja, aurinkopaneeleilla varustettuja ja hyvin piirrettyjä.

        Vikin videon tekstistä kävi ilmi, että kuvauspallon maksumikorkeus oli noin 36km. kun MATALIMMALLA radalla maata kiertävät satelliitit ovat noin 160-200 korkeudella, ja esim. starlink satelliitit 450-500km korkeudella.

        Vielä pitäisi Vikin pallon päästä paljon korkeammalle, mutta kun ei nuo pallot paljoa ylemmäs ”kiipeä” niin minkäs teet.


    • Maa on litteä ja satelliitti eivät liiku avaruudessa vaan roikkuvat heliumpalloissa ja kiertävät kehää maailmamme yläpuolella.

      • Anonyymi00013

        Heliumpallot ei pystyisi kiertämään kellontarkasti, satelliiteista pystytään sanomaan päiviä etukäteen missä ja milloin.

        Myös niitä laukaisuja missä esim. Elon niitä sinne ammuskelee lisää pudonneita korvaamaan pystyy seuraamaan.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Heliumpallot ei pystyisi kiertämään kellontarkasti, satelliiteista pystytään sanomaan päiviä etukäteen missä ja milloin.

        Myös niitä laukaisuja missä esim. Elon niitä sinne ammuskelee lisää pudonneita korvaamaan pystyy seuraamaan.

        30 000 satelliittia?
        Pa+kapuhetta.


    • Anonyymi00016

      Maailman ensimmäinen satelliitti Sputnik 1 laukaistiin avaruuteen vuonna 1957, 67 vuotta sitten.

      30.000 satelliittia jaettuna 67 vuodella tekee 441 satelliittia vuodessa, ja yhtä monta raketin laukaisua.

      Jotenkin kyllä jäänyt huomaamatta näin monen raketin laukaisut.

      Toisaalta jos jokaisessa raketissa on ollut kymmenen satelliittia, niin silloinhan tarvitaan vain 44 vuosittaista raketin laukaisua.

    • Anonyymi00018

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe