Nyt on tullut tehomaksu rajat.

Anonyymi-ap

Energiavirasto on tänään päättänyt että tehoraja on 8kW.
Tuo jo kuulostaa hieman paremmalle kuin 5kW. Isoissa sähkölämmitys taloissa tuokin raja paukkuu yli.
Jos vaan on öljy lämmitys niin ei kannata öljy lämmitystä poistaa. Kohta on öljy lämmitys arvossaan.

15

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

Antaa tulla vaan. Sähkön törsääjät saa maksaa ja se on ihan oikein!
      Itsellä 100neliön mökki, pilp ja varaava takka. Kyökissä puuhella ja saunassa puulämmitteinen kiuas.
      Ei käy edes lähellä 8kw.

• Anonyymi00003

Sama juttu, noin97neliötä lämmitettävää alaa, 4 x 1250W sähköpattereita, kylppärissä, saunassa ja kodinhoito huoneessa lattialämmitys jota pidetään niin pienellä että lattia ei ole täysin kylmä, leivinuuni, puulla lämmitettävä sisäsauna, 160l lämminvesivaraaja, kaksi irto pakastinta, jääkaappi.
        Ehkä sa pysymään alle 8kW. En ole laskeskellut.

• Anonyymi00004

Ketkäs ne olikaan hyväksymässä uutta enerkialakia? Persut olleet hyvin hiljaa niinkuin aina.

• Anonyymi00005
      • Anonyymi00006

Kyllä sitä köyhä ok-talossa hieman jo panikoi kun kaikki hinnat kallistuu. Nyt nousee seuraavana ruuan hinta.

• Anonyymi00007

Pörssisähkö on syynä siihen miksi tuli tehorajat.
      Kun sähkö on välillä ilmaista niin synty hurjat tehopiikit sähkönkulutukseen.

• Anonyymi00008

Hieman huvittaa nämä pörssisähkön käyttäjät, sähkö kun on huiman kallista ja joutuvat silti sitä käyttämään ja tuleekin sitten tonnin lasku niin sitä itketään sitten uutisissa.
      Eikö se ole ihan oma valinta kun ottaa pörssisähkön.

• Anonyymi00009

Välillä tulee uutisia että tehomaksu tulee voimaan 2029 ja eilen oli uutinen että eräs paikkakunta ei ota vielä tehomaksua käyttöön ja erään uutisen mukaan tehomaksu on ollut jo jonkin aikaa käytössä. Mitä helv...

• Anonyymi00010

https://yle.fi/a/74-20208259

Kansalaisaloite keräsi hyvin nopeasti tarvittavat 50 000 allekirjoitusta ja nyt kansalaisaloite etenee eduskuntaan.

• Anonyymi00011

Tehomaksu tarkoittaa sähkön siirtomaksua, jossa sähkön käyttäjä maksaa lisähintaa kovista kulutuspiikeistä. Tarkoituksena on tasata jakeluverkon rasitusta. Tehomaksu ei kuitenkaan ole pakollinen, vaan sen sisältävän sähkönsiirron voi halutessaan valita.

• Anonyymi00013

• Anonyymi00012

Mulla on öljy lämmitys, ei mene sähköön paljoa rahaa. Pari vuotta sitten oli lähellä etten vaihtanut öljylämmitystä pois. Nyt en edes haaveile, polttimenkin uusin ja kiertovesipumpun.

• Anonyymi00014

Itse vaihdoin öljyn pois. Öljyyn kului vuodessa noin 2000 euroa ja nyt sähköä kuluu noin 300 euron verran enemmän vuodessa, kuin öljylämmityksen aikaan. Nettona 8000 euron sijoitus on jo maksanut itsensä takaisin.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Itse vaihdoin öljyn pois. Öljyyn kului vuodessa noin 2000 euroa ja nyt sähköä kuluu noin 300 euron verran enemmän vuodessa, kuin öljylämmityksen aikaan. Nettona 8000 euron sijoitus on jo maksanut itsensä takaisin.

Miksipä lämmitti pelkästään öljyllä. Mulla ilppi, öljy sekä puulämmitys ja osaksi myös sähkölämmitys.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Miksipä lämmitti pelkästään öljyllä. Mulla ilppi, öljy sekä puulämmitys ja osaksi myös sähkölämmitys.

On mullakin lisäksi puulämmitys, mutta harvoin viitsii takkaa lämmittää. Viime vuoden sähkönkulutus oli lämmityksineen ja sähköauton lataamisineen 12552 kWh, eli sähkö, siirto ja kuukausimaksut yhteensä 2042 euroa. Sen ihan kohtuullinen, kun talossa on lämmintä pinta- alaa 168 m2

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      273
      3401
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1693
    3. 68
      1259
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1087
    5. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      199
      1071
    6. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      58
      1051
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      51
      1000
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      971
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      827
    10. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      51
      815
    Aihe