Sosiaalinen jännittäminen

Anonyymi-ap

Terveppä terve! Ajattelin kirjoittaa tänne omasta sosiaalisesta jännittämisestä, koska ehkä löytyisi vertaistukea. Olen lukiolainen jolla on todella isoja ongelmia sosiaalisen jännittämisen kanssa. Luulin ennen, että kärsin sosiaalisesta ahdistuksesta tai pelosta, mutta löysin osuvamman termin omille kokemuksilleni. MInun kohdallani jännittämistä on ollut koko yläaste ja muistelen että myös ala-asteella. Nyt lukio iässä se on vain pahentunut.

En tiedä oliko todella huono vai huono idea mennä lukioon kun tästä kärsin. Minulla jännitys oireilee tosi voimakkaasti. Olen pieneltä paikkakunnalta ja meidän koulu on tosi pieni, mutta silti kouluun meneminen jännittää vaikka kaikki on siellä ihan mukavia toisilleen. Henkilökohtaisesti minulla ei ole ongelmia syömisen kanssa, mutta kouluruokailussa en pysty syömään. En pysty syömään koska minulla on niin huono-olo ja huono-olo on minulla olennainen osa jännittämistä. Aluksi se ei haitannut, mutta nyt se alkaa myös vaikuttamaan siihen, että en pysty kunnolla syömään kotonakaan, koska seuraava koulupäivä jännittää. Saatan joskus myös vapista tai täristä ilman mitään syytä. Ihmisten ympärillä vain jännittää enkä oikein tiedä miksi. En ole koskaan kuullut kenenkään kärsivän samanlaisista oireista ja tunnen siksi oloni tosi yksinäiseksi.

Välttelen paljon sosiaalisia tilnteita vähän kaikenlaisia. Välttelen koulun tapahtumia, koska sinne tulee koko koulu ja erikoispäivät jännittää minua tosi kovasti. Koulussa kokeetkin jännittää, koska pelkään nolaavani itseni jotenkin kun on niin hiljaista ja pelkään, että esimerkiski maha kurnii tai pyörryn tai jotain sellaista jonka huomaa heti hiljaisessa luokassa ja sitten nolaan itseni. Pelkään siis myös itseni nolaamista.

Kertokaahan jos teillä samankaltaisia kokemuksia.

3

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Itsetuntoa olisi hyvä saada paranneltua.
      Tarkkailet ilmeisesti liikaa itseäsi ja mietit, mitä muut ajattelevat sinusta ?
      Et taida hyväksyä itseäsi sellaisena kuin olet, et ehkä luota itseesi ?
      Mitä ajattelet itsestäsi, mietitkö hyväksyvätkö muut sinut ? Tykkäätkö itsestäsi, vai pidätkö itseäsi jotenkin huonona tai heikkona ?
      Nuo olisivat aiheita, joita kannattaisi pohtia.
      Nuoruudessa minäkin kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Taustalla omalla kohdallani oli juuri se, kun en hyväksynyt itseäni, mietin aina, hyväksyvätkö muut minut, kelpaanko, mokaanko, ajattelevatko muut minua ja mitä he minusta ajattelevat, jne.
      Sen voin kertoa, että ongelmasta on mahdollista päästä eroon, mitä paremmin tutustuu itseensä, hyväksyy itsensä, jne.
      Kun kelpaa itselleen, niin huomaa, että kelpaa muillekin ihan omana itsenään.

• Enpä ole tuota tullut miettineeksi! Kiitos tuosta kommentista. Minulla todella on vaikeuksia myöntää, että olisin esimerkiski jossain asiassa hyvä. Pitääpä yrittää alkaa tsempata itteä että pystyis olla armollinen itselle ja hyväksyy millanen oon.

• Anonyymi00002

Hyvä, jos oli jotakin hyötyä.
      Kannattaa joo ajatella itsestään positiivisesti, ja uskoa, että on myös joissain asioissa ihan hyvä. Sekin on hyvä oppia hyväksymään, ettei kaikessa onnistu, ei kukaan onnistu ihan kaikessa.
      Virheitäkin sattuu meille kaikille, ne ei maailmaa kaada, joskus niistä myös oppii.
      Ja jos mokaa jotain, niin ei muut sitä muistele, se on oma pää, jossa se moka ehkä pyörii pitempään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      145
      4105
    2. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      65
      3800
    3. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      12
      3054
    4. Montako mitalia Suomi saa talviolympialaisista?

Nyt heittäkää veikkaus Suomen mitalisaldosta ja mistä lajeista metallilätkät tulevat. Oma veikkaukseni on 6 mitalia. -
      Maailman menoa
      123
      2658
    5. Voiko kaivattu olla liian vanha?

Tai muuten huonokuntoinen...
      Ikävä
      182
      2353
    6. Kokemuksia Rehux Oy yrityksestä työpaikkana?

Jonkin aikaa seurannut kyseistä firmaa sivusta, näyttäisi, että tälläkin hetkellä olisi peräti 3 eri roolia tai paikkaa
      Työpaikat
      32
      1604
    7. Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?

SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka
      Maailman menoa
      52
      1466
    8. Missä näit viimeksi kaivattusi?

Menikö kohtaaminen hyvin vai ujousko esti lähestymästä?
      Ikävä
      54
      1292
    9. IS: Riitta Väisänen kärsii ikävästä vaivasta - Vaipparalli ja 40 antibioottikuuria takana...

71-vuotias Riitta Väisänen on kertonut tuoreista terveysongelmistaan. Väisänen on kertonut julkisuudessa jo aiemmin vaih
      Terveys
      16
      1080
    10. Jos mies oikeasti haluaa sinut

Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois
      Ikävä
      113
      1080
    Aihe