Kannattaa jo vaihtaa linuxiin on parempi eikä kyttää käyttäjää. Linuxissa saat itse päättää asioista, sinulle ei pakkosyötetä jotain mitä et halua, kuten winuskassa. Koneen hallinta jää käyttäjälle linuxissa.
Linux on parempi kuin windows
80
784
Vastaukset
- Anonyymi00001
Niinhän sinä luulet.
- Anonyymi00004
Ei ole mitään luuloa vaan TIETOA!! Linuxit ei oikeasti kyttää ketään ja hallinta on oikeasti koneen käyttäjällä, toisinkuin windowsin kanssa!
- Anonyymi00002
Olen 70+ enkä jaksa opiskella niiden lukuisten komentorivien käyttöä enää tässä iässä. Windows on helppo käyttää. Ensimmäinen koneeni oli1990 luvulla McIntosh Performa 1200 tai 1400. Sitten siirryin halvempaan PC järjestelmään.
- Anonyymi00003
Niin tai ensimmäinen McIntoshini oli jo se 1980 luvulla se pikkuvehje jonka nimeä ei nyt tule mieleen. Eihän sillä voinut muuta kuin kirjoittaa niin että luokittelen sen kirjoituskoneeksi.
- Anonyymi00005
Linuxitkin on helppoja käyttää eikä komentoriviä ole linuxeissa pakko käyttää, moinen on vain harhaluuloa että pitäisi opetella komentorivi!!
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Linuxitkin on helppoja käyttää eikä komentoriviä ole linuxeissa pakko käyttää, moinen on vain harhaluuloa että pitäisi opetella komentorivi!!
Noin kirjoittaa vain Ubuntun ja Mintin kanssa sähläävä!
https://forum.endeavouros.com/t/a-complete-idiots-guide-to-endeavour-os-maintenance-update-upgrade/25184 - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Noin kirjoittaa vain Ubuntun ja Mintin kanssa sähläävä!
https://forum.endeavouros.com/t/a-complete-idiots-guide-to-endeavour-os-maintenance-update-upgrade/25184Kuule rölli, minä en sählää mitään! Enkä käytä Ubuntua vaan Minttiä. JA osaan kyllä käyttää myös komentoriviä mutta väitteet siitä että komentorivi olisi pakko opetella Linuxeissa, on silkkaa BS:ää!!
Minä olen 60 vuotias,ei linux pohjaisia käyttöjärjestelmiä ole pakko käytää terminaalin kautta.Hyvä olisi toki osata,mutta ei se välttämätöntä ole.Minä en ainakaan ole käyttänyt ensimmäsitäkään kertaa ja olen kuitenkin käyttänyt linux pohjaisia käyttöjärjestelmiä jo 10 vuotta.Mistähän juontaa moinen väite,linux pohjaisia käyytöjärjestelmiä on muka pakko käytää konentokehoitetta? Väite,jolla ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi00008
Tapio-Tre kirjoitti:
Minä olen 60 vuotias,ei linux pohjaisia käyttöjärjestelmiä ole pakko käytää terminaalin kautta.Hyvä olisi toki osata,mutta ei se välttämätöntä ole.Minä en ainakaan ole käyttänyt ensimmäsitäkään kertaa ja olen kuitenkin käyttänyt linux pohjaisia käyttöjärjestelmiä jo 10 vuotta.Mistähän juontaa moinen väite,linux pohjaisia käyytöjärjestelmiä on muka pakko käytää konentokehoitetta? Väite,jolla ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.
Kun alkaa selvittää ongelmia niin vastaukset sisältävät aina komentorivin käyttöä.
- Anonyymi00026
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kun alkaa selvittää ongelmia niin vastaukset sisältävät aina komentorivin käyttöä.
Muttei tarvi kuitenkaan sitten jatkaa niiden ongelmien kanssa kun ne selitetään ominaisuuksiksi.
Ikunat käyttöjärjestelmää en ole käyttänyt enää kymmeneen vuoteen.Muutoin kuin satunaisesti esim.kirjastossa.Jotenkin se vaikuttaa minusta vanahanaikaiselta käyttöjärjestelmältä,loputtomiin pyörivine palloineen.Päivitykset tapahtuu edelleen samoin kuin ennen, käyttäjältä lupaa kysymättä? No onhan Ikkunat käyttöjärjestelmä kuitenkin Mikrosoftin omaisuutta.Kyseisen järjestelmän käyttäjällä on ainoastaan käyttöoikeus,sekin maksua vastaan.Me jotka pitävät arvossa vapautta,eikä hyväksy minkään yrityksen rajoituksia,sekä velvoillisuutta jakaa yritykseen omia henkilökohtaisia tietojaan ei Mikfosoftin eikä myöskään Omenan tuoteita käytä.Ei kiitos kummallekin yritykselle!
- Anonyymi00009
Ei minulla pyöri pallot. Onko sinulla tehoton kone?
"Päivitykset tapahtuu edelleen samoin kuin ennen, käyttäjältä lupaa kysymättä?"
Automaattiset päivitykset voi kytkeä pois.
"Kyseisen järjestelmän käyttäjällä on ainoastaan käyttöoikeus,sekin maksua vastaan"
Microsoft ei ole mikään sosiaalitoimisto. Anonyymi00009 kirjoitti:
Ei minulla pyöri pallot. Onko sinulla tehoton kone?
"Päivitykset tapahtuu edelleen samoin kuin ennen, käyttäjältä lupaa kysymättä?"
Automaattiset päivitykset voi kytkeä pois.
"Kyseisen järjestelmän käyttäjällä on ainoastaan käyttöoikeus,sekin maksua vastaan"
Microsoft ei ole mikään sosiaalitoimisto.Kuten edellä kirjoitin en ole käyttänyt ikkunat käyttöjärjelmää kymmeneen vuoteen.
Ainoastaan satunnaisesti esimerkiksi kirjastossa.Tuolloin pallero pyöri kun käyttöjärjestelmä haki internetistä päivityksiä.
Hienoa mikäli enää ei päivitykset tapahdu ilman käyttäjän lupaa.
Mitä tulee sosiaalitomistoon ei ole mitkään muutkaan tietokoneiden käyttöjärjestelmät.
Joko kirjoitukseeni vastannut ei ymmärtänyt mitä tarkoitin tai sitten kyse on aivan jostain muusta kuin siitä mihin viitasin.- Anonyymi00011
Et ole käyttänyt Windowsia 10 vuoteen paitsi kirjastossa ja ajattelet että sinulla on kompetenssia haukkua Windowsia?
- Anonyymi00010
Moni ajattelee, että Linux = musta ruutu ja komentorivit. Se ei enää pidä paikkaansa.
Esimerkiksi Linux Mint ja Zorin OS ovat täysin graafisia käyttöjärjestelmiä, joita voi käyttää aivan kuten Windowsia – hiirellä, valikoilla ja sovelluskaupalla. Terminaalia ei ole pakko käyttää.
Mutta tärkeä huomio: myös Windowsissa on komentorivi (cmd) ja PowerShell. Monesti netistä löytyvät ohjeet on nopeinta toteuttaa juuri komentorivillä – niin Windowsissa kuin Linuxissakin.
Komentorivi ei ole pakko. Se on työkalu.
Ei tarvitse osata kaikkea, mutta perusasioiden ymmärtäminen säästää aikaa ja vaivaa käyttöjärjestelmästä riippumatta.Noin olen asian itsekkin ymmärtänyt.Myönnän sen,komentoriviä olisi hyvä osata käyttää
mutta en ole tullut sitä opetelleeksi.Syynä lienee se ettei kärsivällisyyteni riitä sen opiskeluun.
Kuten edellä jo kirjoitin olen käyttänyt 10 vuotta linux pohjaisia käyttöjärjestelmiä ainoastaan graaffisesti.
- Anonyymi00012
Linux on hyötykäytössä täyspaska. NVIDIA-ohjaimet eivät useinkaan lataudu nykyaikaisiin Ubuntu/Mint-laitteisiin.
- Anonyymi00013
Näiden suljettujen ajureiden asentamiseen on olemassa oma työkalu. Mitähän jos käyttäisit sitä? Itselläni ei ole ollut parin vanhemman nVidian kortin kanssa mitään ongelmia ladata ajureita tuota kautta.
- Anonyymi00015
Miksi petät itseäsi ja uskottelet harhoja itsellesi? Ryhdistäydy pahvi ennenkuin valkotakkiset tulee apuun.
- Anonyymi00017
Mitä hiton harhoja aloittaja on tuossa sanonut? SINUA ne valkotakkiset tulee hakemaan!!
- Anonyymi00018
Linulksia olen käyttänyt pitää välillä tutkia suolta. Onko sellaista kaapelikameraa jonka voi työntää?
- Anonyymi00019
Siinä taas yksi "järjen jättiläinen" kun ei tajua ettei se ole mikään Linulks vaan Linux eikä se liity sun suolesi toimintaan mitenkään!! Etkö voisi ees keksiä parempia trollauksia sen sijaan että tunget suoltasi jokapaikkaan??
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Siinä taas yksi "järjen jättiläinen" kun ei tajua ettei se ole mikään Linulks vaan Linux eikä se liity sun suolesi toimintaan mitenkään!! Etkö voisi ees keksiä parempia trollauksia sen sijaan että tunget suoltasi jokapaikkaan??
Mikä se nyt kismittää? Eikö miehillä ole oikeutta tehdä aborttia?
- Anonyymi00021
Ubuntu on paras!
- Anonyymi00022
Ainakin Ubuntu on saavuttananut tason jossa on parempi!
- Anonyymi00023
Miksi käyttää wemputus-käyttöjärjestelmää kun tilalle voi asentaa linux:in?
- Anonyymi00027
Mr.Perfect kirjoitti:
Miksi asentaa buginen ja epäluotettava Linux, kun voi käyttää luotettavampaa Windowsia?
Anteeksi, sekoilin sanoissani, tarkoitin tietenkin Windowsin poistoa ikuisiksi ajoiksi!
- Anonyymi00039
Tietääkö kukaan miten voi ilmiantaa epäasiallisen käyttäjäprofiilin, haluaisin tuon persupaskiaisen profiilin hittoon täältä!!
- Anonyymi00041
Mr.Perfect kirjoitti:
Miksi asentaa buginen ja epäluotettava Linux, kun voi käyttää luotettavampaa Windowsia?
Linux EI ole buginen ja epäluotettava, samaa ei voi sanoa sun winkurasta!
- Anonyymi00024
Tällaiset avaukset kuuluu Sodat paIstaIIe. Tiedän, että teitä liinukspeikkoja ituttaa, mutta yrittäkää ymmärtää pitää se itutus pois näiltä paIstoiIta. Kiitos etukäteen.
- Anonyymi00028
Enpä tiedä. Yleensä nuo mylvijät pelaa kaksilla korteilla eikä ole kiinnostuneita tietokoneista.
Linux pros & cons
+ nopeus
+ ei kuormita konetta niin paljon kuin Windows, pysyy kone viileämpänä
+ joissain tapauksissa Windowsia parempi palvelinhallinta
+ vähemmän tietoturvariskejä ja haittaohjelmia
+ päivityksien tiheys
+ käyttäjäystävällisyyden kehittyminen
+ Windowsin ja macOS:n kopiointi voi helpottaa siirtymistä
- työläs, monimutkainen
- jakeluitten ja työpöytäjärjestelmien runsaus hämmentää
- jyrkempi oppimiskäyrä
- vikaherkkyys
- toistuvat korjailut ja työläs vianhallinta
- jakelut on periaatteessa beta- tai alfa-tasolla
- yhteensopivuusongelmat: ajurit, kolmansien osapuolien softat jne.
- ajurien yms. vikaherkkyys ja keskeneräisyys
- kehittäjiä yms. voi paljon: päällekkäisyys, ristiriidat, laadun vaihtelevuus
- jakeluitten takana ei ole juuri ollenkaan ammattimaisia firmoja
Jos olet nörtti, joka ymmärtää käyttisten sielunmaailmaa, ja jota kiinnostaa räplääminen, niin Linux on siihen oiva lelu. Tuskin tulee aika pitkäksi. Jos olet peruskäyttäjä, joka haluaa luotettavan ja toimivan käyttöjärjestelmän, jota ei tarvitse jatkuvasti säätää ja hallita, pysy Windowsissa tai macOS:ssä.- Anonyymi00030
Linuxia ei tarvi jatkuvasti säätää ja hallita, toisinkuin winkuraa joten lopeta se trollailusi!!
- Anonyymi00031
Voisitko lopettaa valehtelun? Linuxia kehittävät täysin ammattimaiset ohjelmistotalot. Osa näistä on "pieniä", mutta ammattimaisia silti. Hyvän tuotteen aikaansaamiseksi ei tarvita megaluokan yritystä.
Anonyymi00030 kirjoitti:
Linuxia ei tarvi jatkuvasti säätää ja hallita, toisinkuin winkuraa joten lopeta se trollailusi!!
Ai niin, unohdin lisätä cons-osioon Linuxin psykologiset vaikutukset
- voi aiheuttaa kiihkouskonnon kaltaista tai kulttimaista käytöstä, jossa Linuxiin suhtaudutaan kuin jumalaan, joka on virheetön ja viaton, samalla demonisoiden kaikkea jumaluutta loukkaavaa tietoa ja kritiikkiä.
☝️😆Anonyymi00031 kirjoitti:
Voisitko lopettaa valehtelun? Linuxia kehittävät täysin ammattimaiset ohjelmistotalot. Osa näistä on "pieniä", mutta ammattimaisia silti. Hyvän tuotteen aikaansaamiseksi ei tarvita megaluokan yritystä.
En ole valehdellut missään. Lopeta äärimielinen kärjistäminen ja kiistäminen. Ota happea. Rauhotu. Linux ei ole jumala.
☝️🤨- Anonyymi00034
Mr.Perfect kirjoitti:
En ole valehdellut missään. Lopeta äärimielinen kärjistäminen ja kiistäminen. Ota happea. Rauhotu. Linux ei ole jumala.
☝️🤨Kyllä sinä olet valehdellut joka asiassa joten älä viitsi edes yrittää!!
- Anonyymi00036
Mr.Perfect kirjoitti:
Ai niin, unohdin lisätä cons-osioon Linuxin psykologiset vaikutukset
- voi aiheuttaa kiihkouskonnon kaltaista tai kulttimaista käytöstä, jossa Linuxiin suhtaudutaan kuin jumalaan, joka on virheetön ja viaton, samalla demonisoiden kaikkea jumaluutta loukkaavaa tietoa ja kritiikkiä.
☝️😆Katso peiliin persupelle!
- Anonyymi00042
Mr.Perfect kirjoitti:
☝️🤨Ei ole jumala myöskään sun winkurasi!
Anonyymi00042 kirjoitti:
Ei ole jumala myöskään sun winkurasi!
Winkura ei ole minun, enkä ole väittänytkään, että Winkura on jumala. Näinkö paljon sun tunteitas loukkaa Linuxin kritisointi, että menee silkaksi viharipuliksi? Voisit kysyä vaikka ammattiauttajilta ohjeita parempaan elämäntyyliin.
☝️😆Anonyymi00036 kirjoitti:
Katso peiliin persupelle!
Aika usein katson. Komea ja menestynyt mies sieltä katselee. Olen ihan tyytyväinen peilikuvaani. Entä itse? Vai ihailetko lärviäsi vain selfieistä maksimifiltterit päällä?
☝️😉- Anonyymi00043
Mr.Perfect kirjoitti:
Winkura ei ole minun, enkä ole väittänytkään, että Winkura on jumala. Näinkö paljon sun tunteitas loukkaa Linuxin kritisointi, että menee silkaksi viharipuliksi? Voisit kysyä vaikka ammattiauttajilta ohjeita parempaan elämäntyyliin.
☝️😆Sinä sitä ammattiauttajaa tarviit ja voisit pysytellä siellä Maailman menoa palstalla itseäs kehumassa ja jätä nämä Tietotekniikkapalstat rauhaan!!
Anonyymi00043 kirjoitti:
Sinä sitä ammattiauttajaa tarviit ja voisit pysytellä siellä Maailman menoa palstalla itseäs kehumassa ja jätä nämä Tietotekniikkapalstat rauhaan!!
*AAAHHHACCHHOOOOHHH!!!!* Sori, olen vähän allerginen kulttihörhöjen paskapuheille. Ei, vaan sinun puheillesi. Etkö ollenkaan tajua miten lapsellista on tuollainen "eipäskusinäpäsiteppäsempäsjuupas!" roiskiminen? Miksi pidät Linuxia jumalan veroisena, josta ei saa puhua "väärillä" sanoilla ja mielipiteillä ja miksi se saa sun eturauhasesi vihmomaan kiukkuverta? Ihan oman mieIenterveytesi kannaIta on parempi ottaa uusi suunta elämässäsi ja ymmärtää, että Linuxin huonoudestakin voi keskustella asiallisesti siinä missä sen hyvistäkin puolistakin. Keskustelun pakkomieIteinen johtaminen troIIaamiseen ja kiukutteIuun kertoo mt-ongelmista. Mikä on siis diagnoosisi? #ICD10/F
☝️😆- Anonyymi00045
Mr.Perfect kirjoitti:
*AAAHHHACCHHOOOOHHH!!!!* Sori, olen vähän allerginen kulttihörhöjen paskapuheille. Ei, vaan sinun puheillesi. Etkö ollenkaan tajua miten lapsellista on tuollainen "eipäskusinäpäsiteppäsempäsjuupas!" roiskiminen? Miksi pidät Linuxia jumalan veroisena, josta ei saa puhua "väärillä" sanoilla ja mielipiteillä ja miksi se saa sun eturauhasesi vihmomaan kiukkuverta? Ihan oman mieIenterveytesi kannaIta on parempi ottaa uusi suunta elämässäsi ja ymmärtää, että Linuxin huonoudestakin voi keskustella asiallisesti siinä missä sen hyvistäkin puolistakin. Keskustelun pakkomieIteinen johtaminen troIIaamiseen ja kiukutteIuun kertoo mt-ongelmista. Mikä on siis diagnoosisi? #ICD10/F
☝️😆Mitä hörhöihin ja paskanpuhumiseen tulee niin SINÄ Olet juuri sellainen hörhö joka ei muuta tee kuin puhuu paskaa!
Ja mitä tulee trollaamiseen niin sinähän sitä teet koko ajan jokapuolella Suomi24:ää, et vaan "sokeana" itse tajua sitä!! Anonyymi00045 kirjoitti:
Mitä hörhöihin ja paskanpuhumiseen tulee niin SINÄ Olet juuri sellainen hörhö joka ei muuta tee kuin puhuu paskaa!
Ja mitä tulee trollaamiseen niin sinähän sitä teet koko ajan jokapuolella Suomi24:ää, et vaan "sokeana" itse tajua sitä!!Voi ei miten se kiukku viekään sut ankeuden syvyyksiin. Kerrotko vielä missä ja miten olen hörhöillyt tai puhunut paskaa, niin saadaan tuohon sun mongerrukseesi jotain tolkun poikastakin.
☝️😉- Anonyymi00047
Mr.Perfect kirjoitti:
☝️🤨Et mitään muuta ole tehnyt, kuin valehdellut. Saatko jotain kiksejä siitä, tai maksaako joku sulle valheiden levittämisestä? Mikäli maksaa, niin harvinaisen tyhmän tekijän ovat palkanneet.
Unperfect? KeKxD Tarkoitat varmaankin imperfect? Yritäs nyt kuitenkin rauhottua ja lopettaa tuo turha riidanhaastaminen ja muiden syyllistäminen omasta älysi tasosta , joka on ehkä hieman tyhjän tynnyrin yläpuolella. Kokeile vaikka yrttikääreitä ja kuperkeikkarunkkua pahimpaan riepomiseen. Kyllä se siitä.....
☝️🙄- Anonyymi00051
Hah. Uskot siis horoskooppeihin.
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Hah. Uskot siis horoskooppeihin.
En usko horoskooppeihin vaan ihmisten luonteisiin mutta horoskoopeissa ja ihmisten luonteissa ON EROJA! Kaksoset on ihmisistä vittumaisimpia ja omahyväisimpiä!!
Olet vain niin älyllisesti impotentti retale, ettet edes tajua miten vahvistat jatkuvasti kaikki arvosteluni. Ja sitten kompuroit vielä valehtelemaankin.... eikö yhtään hävetä? No eipä tietenkään, kun se vaatii enemmän kuin kolme aktiivista synapsia. Ja seuraavaksi "eipäskusullapasonkolmesynapsialällällää"? Minä olen täällä keskustelemassa käyttöjärjestelmistä, sinä olet häiriköimässä keskustelua, joten mitäpä jos nyt sukellat sinne omaan ankeuteesi ja jätät meidät muut rauhaan. Onko liikaa vaadittu?
Let's räyh!!
☝️😆- Anonyymi00053
Mr.Perfect kirjoitti:
Olet vain niin älyllisesti impotentti retale, ettet edes tajua miten vahvistat jatkuvasti kaikki arvosteluni. Ja sitten kompuroit vielä valehtelemaankin.... eikö yhtään hävetä? No eipä tietenkään, kun se vaatii enemmän kuin kolme aktiivista synapsia. Ja seuraavaksi "eipäskusullapasonkolmesynapsialällällää"? Minä olen täällä keskustelemassa käyttöjärjestelmistä, sinä olet häiriköimässä keskustelua, joten mitäpä jos nyt sukellat sinne omaan ankeuteesi ja jätät meidät muut rauhaan. Onko liikaa vaadittu?
Let's räyh!!
☝️😆Minäkö älyllisesti impotentti retale?? SE OLET KUULE SINÄ ITSE ENKÄ MINÄ! Ja minä, toisinkuin sinä, en tapaa valehdella!! Sinä täällä olet häiriköimässä etkä pysty asialliseen keskusteluun, se on jo huomattu myös Maailman menoa-osastolla!!
Anonyymi00053 kirjoitti:
Minäkö älyllisesti impotentti retale?? SE OLET KUULE SINÄ ITSE ENKÄ MINÄ! Ja minä, toisinkuin sinä, en tapaa valehdella!! Sinä täällä olet häiriköimässä etkä pysty asialliseen keskusteluun, se on jo huomattu myös Maailman menoa-osastolla!!
Tulihan se sielä..... "eipäskuiteppäsootlällällää".... Kiitos, että toistuvasti vahvistat arvosteluni. Kunpa vielä oppisit tajuamaan sen, niin se olisi ensiaskel kohti eheytymistä. Jaxuhalit....
☝️😆- Anonyymi00054
Mr.Perfect kirjoitti:
Tulihan se sielä..... "eipäskuiteppäsootlällällää".... Kiitos, että toistuvasti vahvistat arvosteluni. Kunpa vielä oppisit tajuamaan sen, niin se olisi ensiaskel kohti eheytymistä. Jaxuhalit....
☝️😆Sinä ite tulit tänne haukkumaan linuxeja ja vielä valheellisin argumentein, muista se persutrolli!!
Anonyymi00054 kirjoitti:
Sinä ite tulit tänne haukkumaan linuxeja ja vielä valheellisin argumentein, muista se persutrolli!!
En minä ole missään "tullut haukkumaan" Linuxia. Mitä ihmettä oikein vempuIoit? Te linuxinpalvojat tulitte tänne parveilemaan aloititte hyökkäyksenne, kun puhuin linuxista "väärin". Näinkö syyntakeeton tomppeIi sinäkin oIet? ICD10/F??
- Anonyymi00055
Mr.Perfect kirjoitti:
En minä ole missään "tullut haukkumaan" Linuxia. Mitä ihmettä oikein vempuIoit? Te linuxinpalvojat tulitte tänne parveilemaan aloititte hyökkäyksenne, kun puhuin linuxista "väärin". Näinkö syyntakeeton tomppeIi sinäkin oIet? ICD10/F??
Nimenomaan OLET tullut tänne haukkumaan linuxia, et vaan itse huomaa sitä omalta omahyväisyydeltäsi ja valheiltasi!!
Anonyymi00055 kirjoitti:
Nimenomaan OLET tullut tänne haukkumaan linuxia, et vaan itse huomaa sitä omalta omahyväisyydeltäsi ja valheiltasi!!
En tietenkään ole. Te räyhägeeniset ryhdyitte häiriköimään, koska teidän päät ei kestä Linuxin "vääränlaista" kritisointia. TE olette nimenomaan täällä troIIaamassa nollat taulussa sylki leualla roikkuen, ettekä vain aIemman tason haitaIIisina niIviäiseIiöinä huomaa sitä.
☝️😉- Anonyymi00062
Mr.Perfect kirjoitti:
En tietenkään ole. Te räyhägeeniset ryhdyitte häiriköimään, koska teidän päät ei kestä Linuxin "vääränlaista" kritisointia. TE olette nimenomaan täällä troIIaamassa nollat taulussa sylki leualla roikkuen, ettekä vain aIemman tason haitaIIisina niIviäiseIiöinä huomaa sitä.
☝️😉EI vaan sinä täällä olet trollaamassa ja jakamassa VALHEITASI!! Mitä sitten tulee alemman tason nilviäisiin niin SINÄ olet juuri sellainen, et vain itse huomaa sitä koska olet täys narsisti ja kokovartalomulkku!!
- Anonyymi00066
Joka ikinen negatiivinen asia mitä kirjoitit linuxista ei pidä ollenkaan paikkaansa heheh, ei siis edes pikkiriikkisen vertaa pidä paikkaansa, itse olin windowsin käyttäjä windows 3.0:sta lähtien windows 10 asti, mutta windows 11 teki sen että siirryin Linux Mint käyttöjärjestelmään. 2 vuotta nyt käyttänyt ihan samaan tapaan kuin windowsia ennen, enkä ole kohdannut mitään ongelmia tai hankaluuksia, kaikki on todella helppoa ja simppeliä, kutens esim ohjelmien asentaminen jne.
- Anonyymi00056
Kummassakin järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, ja myös käyttötarkoitus ratkaisee. Mikäli ei ole tarkoitus pelata viimeisimpiä pelejä ja käyttö on muutenkin hyvin kevyttä, niin Linux voi olla oikea valinta. Mikäli kone on pelikäytössä ja tarkoitus pelata viimeisimpiä pelejä, ja myöskin moninpelaaminen on aikeissa, niin silloin Windows on valinta. Monet pelit sisältävät anticheat -suojauksia ja ne toimivat huonosti/ei ollenkaan Linuxin kanssa. Monia yleisesti käytettyjä hyötyohjelmia ei saa toimimaan Linuxin alla mitenkään, joten jälleen kerran Windows on pakollinen valinta.
Myös käyttäjä ratkaisee. Kaikki ei ole kiinnostuneita käyttiksistä tai tietotekniikasta, tai kovin taitavia niissä. Näissä tapauksissa halutaan mahdollisimman helppo, luotettava ja yhdenmukainen väline. Tässäkin kategoriassa Linux-jakelut jää pronssille.
- Anonyymi00063
Mr.Perfect kirjoitti:
Myös käyttäjä ratkaisee. Kaikki ei ole kiinnostuneita käyttiksistä tai tietotekniikasta, tai kovin taitavia niissä. Näissä tapauksissa halutaan mahdollisimman helppo, luotettava ja yhdenmukainen väline. Tässäkin kategoriassa Linux-jakelut jää pronssille.
Linuxit EI jää pronssille, olet jo hävinnyt tämän taistelun!!
- Anonyymi00064
Mr.Perfect kirjoitti:
Oot kyllä ihme jankkaaja. Perus Linuxiin käyttö ei juurikaan eroa siitä, että käytätkö macOS:ää tai Windowsia. Mikäli pitää sanoa sellainen aloittelijaystävällinen distro, niin sanoisin sen olevan Zorin 18. Käyttöliittymässä on samankaltaisuutta Win7:n kanssa, eli siirtyminen ei ole mitenkään mahdotonta. Mikäli Zoriniin haluaa asentaa jonkun muun työpöytäjärjestelmän, se on täysin mahdollista.
Anonyymi00064 kirjoitti:
Oot kyllä ihme jankkaaja. Perus Linuxiin käyttö ei juurikaan eroa siitä, että käytätkö macOS:ää tai Windowsia. Mikäli pitää sanoa sellainen aloittelijaystävällinen distro, niin sanoisin sen olevan Zorin 18. Käyttöliittymässä on samankaltaisuutta Win7:n kanssa, eli siirtyminen ei ole mitenkään mahdotonta. Mikäli Zoriniin haluaa asentaa jonkun muun työpöytäjärjestelmän, se on täysin mahdollista.
Oot kyllä ihme jankkaaja. Linuxin käyttö eroaa merkittävästi Windowsista ja macOS:stä luotettavuuden ja käyttäjäystävällisyyden suhteen. Juuri sen merkittävän eron vuoksi Linuxilla on niin pieni käyttäjäkunta. Siinä ei auta lätinät "aloittelijaystävällisestä distrosta".
Anonyymi00063 kirjoitti:
Linuxit EI jää pronssille, olet jo hävinnyt tämän taistelun!!
Olet siinä kyllä oikeassa, ettei Linux jää pronssille. Itseasiassa se jää kokonaan mitalisijojen ulkopuolelle.
Desktop Operating System Market Share Worldwide - February 2026
1. Windows 67%
2. Unknown 17%
3. OS X 7%
4. macOS 5%
5. Linux 3%
6. Chrome OS 1.5%
Minkä taistelun? Olen Windows-käyttäjä, eli voittaja. Ymmärrän, että asetelmat saa eturauhasen korventumaan itutuksen liekeissä, mutta ei se siitä muuksi valheilla muutu.
☝️😉- Anonyymi00068
Mr.Perfect kirjoitti:
Oot kyllä ihme jankkaaja. Linuxin käyttö eroaa merkittävästi Windowsista ja macOS:stä luotettavuuden ja käyttäjäystävällisyyden suhteen. Juuri sen merkittävän eron vuoksi Linuxilla on niin pieni käyttäjäkunta. Siinä ei auta lätinät "aloittelijaystävällisestä distrosta".
Siis sulla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä linuxien käyttäjäystävällisyydestä kun tollasta potaskaa suollat!! NYKYLINUXIT on käyttäjäystävällisiä, niitä käytetään graafisesti, ei tarvi naputella komentoja terminaalissa!!
- Anonyymi00069
Mr.Perfect kirjoitti:
Olet siinä kyllä oikeassa, ettei Linux jää pronssille. Itseasiassa se jää kokonaan mitalisijojen ulkopuolelle.
Desktop Operating System Market Share Worldwide - February 2026
1. Windows 67%
2. Unknown 17%
3. OS X 7%
4. macOS 5%
5. Linux 3%
6. Chrome OS 1.5%
Minkä taistelun? Olen Windows-käyttäjä, eli voittaja. Ymmärrän, että asetelmat saa eturauhasen korventumaan itutuksen liekeissä, mutta ei se siitä muuksi valheilla muutu.
☝️😉Sen sinä tunnustat että olet winkuratrolli!! Ei se tarkoita että olet voittaja, ja mitä tulee linuxien käyttäjäosuuteen niin se on suurempi kuin tuo 3% ainakin Suomessa ja mitä tulee valheisiin niin SINÄ, niin juuri, SINÄ niitä tänne suollat!!
- Anonyymi00072
Mr.Perfect kirjoitti:
Kerros nyt ihan yksityiskohtaisesti, miten perus työpöytäkäytön osalta se eroaa? Ohjelmat käynnistyvät kuvakkeista. Itse pyörittelen näitä kaikkia lähes päivittäin, ja tavallisessa käytössä en suuremmin huomaa eroja. Käyttöliittymät ovat erilaisia, mutta eivät ne estä käyttöä. Kaikkea voi oppia, jos vain haluaa.
- Anonyymi00057
Huono puoli vain että se ei toimi läppärissä.
- Anonyymi00058
Miten niin ei muka toimi?
- Anonyymi00059
Toimiihan se läppäreissä, itelläkin monessa läppärissä Linux Mint ja hyvin toimii, sama koskee myös pöytäkoneita!
- Anonyymi00060
Linux on parempi kuin windows, ihan selvä asiahan tuo on eikä sitä voi kukaan kieltääkkään. Linux koneessa tarkoittaa sitä että omistat itse oman koneesi.
Kyse on vain siit että "maailma" on vain tottunut siihen että tietokoneessa on windows, eli massat ovat ns kasvaneet siihen että kaikki on microsoftia, eikä vaihtoehtoja edes mietitä tai jopa tiedetä ja jos joku ehdottaa vaihtoehtoa se blokataan ja yritetään mustamaalata muutenhan bisnekset kärsisi jos ihmiset ei enää haluaisi tuotetta joka on iskostettu mieliin. Sama homma prosessoreissa,näytönohjaimissa jne, ulkopuolista ei sallita koska saattais mennä alaa hallitsevien bisnekset metsään :)
Se on aika jännää että Linux pyörittää koko maailmaa (kaikkea servereistä lähtien), mutta silti ihmiset käyttävät edelleen Windowsia :)- Anonyymi00061
Mikähän olisi se suoritinvalmistaja, mikä pystyisi vastaamaan Intelin ja AMD:n tuotteisiin? AMD taitaa tällä hetkellä on se kuka valtikkaa heiluttaa. Cyrix aikanaan yritti, mutta lopputulos oli se, että homma kaatui. Applen M-suorittimet ovat ilmeisen suorituskykyisiä, mutta niitä ei myydä muille. Näytönohjaimissa on vain kaksi tekijää AMD ja nVidia. Intel yrittää puskea markkinoille Arc- tuotesarjalla, mutta heikoin tuloksin. Korteissa on ollut yhteensopivuusongelmia, mitkä kyllä on korjattu ajuripäivityksillä ja suorituskykyäkin on tullut lisää. Käyttäjämäärä on näiden kohdalla jäänyt pieneksi. Tässäkin vaan taitaa käydä siten, että liian vähän ja liian myöhään. Linuxia yritettiin valtavirtaistaa useampi vuosi sitten, ja jotkut valmistajat toivat markkinoille konepaketteja, missä oli esiasennettu Linux. Näidenkin kohtalona oli kadota markkinoilta. Dellin koneita sai ainakin joskus hankittua siten, että niissä oli Ubuntu asennettu.
Esim. virtualisoinnin puolella WMware oli pitkään se isoin tekijä, ja sitä käytti isot ja pienet organisaatiot. Broadcom osti WMwaren, ja pienien käyttäjien, esim. monien oppilaitosten lisenssit kallistuivat todella paljon. WMwarelle on onneksi vaihtoehto ja se on Proxmox, ja olemassa olevat virtuaalikoneet voi exportata Proxmoxiin. Puhtaasti NAS-käyttöjärjestelmä, mikä perustuu Debianiin on OpenMediaVault. Ihan ok järjestelmä, eikä vaadi mitään serverirautaa toimiakseen. Vaihtoehtoja on, mutta ne pitää itse löytää ja testata, että onko niistä omaan käyttöön. - Anonyymi00067
Anonyymi00061 kirjoitti:
Mikähän olisi se suoritinvalmistaja, mikä pystyisi vastaamaan Intelin ja AMD:n tuotteisiin? AMD taitaa tällä hetkellä on se kuka valtikkaa heiluttaa. Cyrix aikanaan yritti, mutta lopputulos oli se, että homma kaatui. Applen M-suorittimet ovat ilmeisen suorituskykyisiä, mutta niitä ei myydä muille. Näytönohjaimissa on vain kaksi tekijää AMD ja nVidia. Intel yrittää puskea markkinoille Arc- tuotesarjalla, mutta heikoin tuloksin. Korteissa on ollut yhteensopivuusongelmia, mitkä kyllä on korjattu ajuripäivityksillä ja suorituskykyäkin on tullut lisää. Käyttäjämäärä on näiden kohdalla jäänyt pieneksi. Tässäkin vaan taitaa käydä siten, että liian vähän ja liian myöhään. Linuxia yritettiin valtavirtaistaa useampi vuosi sitten, ja jotkut valmistajat toivat markkinoille konepaketteja, missä oli esiasennettu Linux. Näidenkin kohtalona oli kadota markkinoilta. Dellin koneita sai ainakin joskus hankittua siten, että niissä oli Ubuntu asennettu.
Esim. virtualisoinnin puolella WMware oli pitkään se isoin tekijä, ja sitä käytti isot ja pienet organisaatiot. Broadcom osti WMwaren, ja pienien käyttäjien, esim. monien oppilaitosten lisenssit kallistuivat todella paljon. WMwarelle on onneksi vaihtoehto ja se on Proxmox, ja olemassa olevat virtuaalikoneet voi exportata Proxmoxiin. Puhtaasti NAS-käyttöjärjestelmä, mikä perustuu Debianiin on OpenMediaVault. Ihan ok järjestelmä, eikä vaadi mitään serverirautaa toimiakseen. Vaihtoehtoja on, mutta ne pitää itse löytää ja testata, että onko niistä omaan käyttöön.nimenomaan ulkopuolisia ei usa salli, esim kiinalta blokattiin uv koneet koska muuten olisi tullut huomattavasti nopeampia ja halvempia prossuja, ja joita joka tapauksessa on tulossa, nythän yritetään blokkia kiinan muisteja ja ssd juttuja. mutta joka tapauksessa Linux "pyörittää" maailma selkeän ylivoimaisesti siitä ei pääse mihinkään, aatteles jos supertietokoneet ja ai tehtaat toimisi windowsilla heheh
- Anonyymi00070
Mr.Perfect kirjoitti:
Ei se parempi ole. Mistä keksit tuollaisen väittämän, mihin kukaan ei usko? Et edes sinä.
Kyllä totuus on se että linuxit on winkuraa parempia!! Sitä ei sun valhees ja virheelliset väitteesi miksikään muuta.
PS, en ole laskenut päiviä mutta olit juuri sopivasti muutaman päivän ip-bannissa ja se meille muille sopii tosi hyvin! Sulle pitäisi tosin antaa pysyvä porttikielto tänne kun jatkuvast valehtelet, provosoit ja trollaat sekä haukut muita kirjoittajia!! - Anonyymi00071
Anonyymi00067 kirjoitti:
nimenomaan ulkopuolisia ei usa salli, esim kiinalta blokattiin uv koneet koska muuten olisi tullut huomattavasti nopeampia ja halvempia prossuja, ja joita joka tapauksessa on tulossa, nythän yritetään blokkia kiinan muisteja ja ssd juttuja. mutta joka tapauksessa Linux "pyörittää" maailma selkeän ylivoimaisesti siitä ei pääse mihinkään, aatteles jos supertietokoneet ja ai tehtaat toimisi windowsilla heheh
Varmasti Kiinassa osataan tehdä suorittimia, ja heillä itsellään on teknologia siihen. Kysymys onkin, että mikä on näiden yhteensopivuus? Miten nopeus vertautuu Intelin ja AMD:n malleihin?
- Anonyymi00073
Anonyymi00071 kirjoitti:
Varmasti Kiinassa osataan tehdä suorittimia, ja heillä itsellään on teknologia siihen. Kysymys onkin, että mikä on näiden yhteensopivuus? Miten nopeus vertautuu Intelin ja AMD:n malleihin?
Nopeus sikäli sivuseikka, että prosessorit on erittäin skaalautuvia ja jos teho ei riitä voidaan lisätä cpu:ta leiskalle parempien synteesiominaisuuksien takia - menee ohi ARM-prosessorien skaalautuvuudesta Risc-V, joka tähän asti on ollut hyvä skaalautumaan. Itse asiassa ajoitukset on niin hyvin hallinnassa, että 5GHz:iin asti on kellotaajuuksia. Ja CPU-maksimi määrä on tällä hetkellä n. 6000 sirua kohden. Ohjelmoitavalle logiikallekin saa jo 1000 kpl/siru(Esperanto ET-SoC-1 ). Ja eikös tuo ole open source spesifikaatio?
- Anonyymi00074UUSI
Anonyymi00073 kirjoitti:
Nopeus sikäli sivuseikka, että prosessorit on erittäin skaalautuvia ja jos teho ei riitä voidaan lisätä cpu:ta leiskalle parempien synteesiominaisuuksien takia - menee ohi ARM-prosessorien skaalautuvuudesta Risc-V, joka tähän asti on ollut hyvä skaalautumaan. Itse asiassa ajoitukset on niin hyvin hallinnassa, että 5GHz:iin asti on kellotaajuuksia. Ja CPU-maksimi määrä on tällä hetkellä n. 6000 sirua kohden. Ohjelmoitavalle logiikallekin saa jo 1000 kpl/siru(Esperanto ET-SoC-1 ). Ja eikös tuo ole open source spesifikaatio?
Nykyään mahtuu jo melko pieneen kaappiin aika paljon laskentatehoa.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1004002Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693830Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442235Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562214- 582104
- 521766
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101228Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129