tyyliin? Saako siinä olla vaikka minä-kertoja? Vai onko sen pakko olla kuivaa ja asiatekstissä suosittua passiivihelvettiä? Yhteiskuntatieteellinen on tiedekunta ja sosiologia aine.
Saako esseen kirjoittaa
7
797
Vastaukset
- just sitä
joku elämäänsä kyllästynyt pakkolehtori voi tykätä. Tuskinpa muut.
- Pertsa-Hertti
Sosiologia on kyllä rutikuiva tiede, jos sitä vertaa johonkin runollisempaan esim. historiaan humanistisessa tiedekunnassa. Historiassa esseet kirjoitetaan yleiskielellä ja retorinen lennokkuus on sallitua - jopa suositeltavaa. Sosiologiassa on kokemuksieni mukaan osattava käyttää sosiologian käsite-apparaattia, ja sosiologian standardi-esseet ovat kauheaa kapulakieltä - englannin ja suomen kielen sekoitusta.
- MMUBVB
Ei siis todellakaan saa kirjoittaa kaunokirjalliseen tyyliin eikä edes yleiskielellä, vaan on viljeltävä niitä englannin kielestä revittyjä käsitteitä ja kirjoittava objektiivista ja ympäripyöreää virkettä. Tiede-essee on kyllä alaan perehtymättömälle aivan käsittämätöntä fakkikieltä, jota vain alan asiantuntijat (tässä tapauksessa toiset sosiologit) voivat ymmärtää. Joillakin aloilla, lähinnä humanistisilla (historia ja perinnetieteet) esseet ja tutkimukset kirjoitetaan yleiskielellä ja niissä saa olla jopa vaikutteita kaunokirjallisuudesta. Retorinen lennokkuus ja kirjallinen ilmaisukyky ovat niissä tieteissä osa hyvää tutkimusta/esseetä.
- JBA
Kyllähän periaatteessa kaikilla tieteenaloilla retorinen lennokkuus ja yleistajuisuus ovat meriittejä ja hyvän esseen merkkejä, mutta ongelmaksi tietysti vain tahtoo muodostua se, että joillakin aloilla ollaan niin jumittuneita siihen omaan fakkiutuneeseen kielenkäyttöön, ettei enää hallita hyvää esseetekniikkaa. Jopa luonnontieteissä yleistajuisuus ja lennokkuus ovat vahvuuksia, tosin ilmaisun eksaktiusvaatimukset tietysti usein rajoittavat tätä.
Tuntuu siltä, että tieteenalat, joilla on "heikko identiteetti", kuten sössölogia ja naistutkimus, ovat erityisen taipuvaisia tekoprofessionaaliseen fakki-kielenkäyttöön. Tyyliin "fallokraattisten valtarakenteiden integraalinen pejoratiivinen stigmatisoivuus edistää sukupuolistavan katseen efektiivisyyttä patriarkaalisessa ympäristössä".
Tästä tietysti joku naistutkija, joka yrittää vakuuttaa itselleen tekevänsä oikeasti vakavaa tiedettä, vetää valtavan palkokasvin nokkaansa.
- koululikanenäppis
kirjota mitä halluut
- systeeminvalinta
Riippuu tietysti mitä esseellä tarkoitat. Kerronnan rooli, tempus ja persoona tulee valita sen mukaisesti mitä ollaan kuvaamassa. Okei. Koetan pelkistää. Jos tarkoituksesi on tehdä itsestäsi minä keskeistä prosaistista kaunokirjallista tarinaa, niin silloin voit kirjoittaa minä muodossa. Jos kuitenkin tarkoituksesi on kuvata tieteellisesti jotain itsestäsi riippumatonta ilmiötä, systeemiä tai prosessia niin silloin passiivi on se ainoa oikea tapa kirjoittaa pyydetty essee, tutkielma. Monen ihmisen on todellakin vaikeata irroittaa itseänsä tutkittavasta asiasta.
"Täytin 30 ml pyrex-lasisen koeputken piripintaan rautasulfaattia. Kiinnitin koeputken statiiviin. Sytytin Bunsenlampun täyteen liekkiinsä. LIekki hyväili ahnaasti koeputken kuumenevaa pohjaa. Minä koin suurta sisäistä mielenliikutusta. Kiihotuin seksuaalisesti". Itsetutkisteluakin voi tehdä. Sellaiset "Minä" fundeeraukset kannattaa jättää sinne omaan henk. koht. päiväkirjaan. Ei kai esseitä kirjoittaessa tarvitse aina niin kovin tiukka olla. Muistan kuulleeni, että erään kerran oppilas oli tentti-esseevastauksellaan kosinut professoriaan. En tiedä, kuinka professori kyseisen vastauksen pisteytti, mutta suostui kosintaan kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029