Ohjeajat osien korjauksille ovat täyttä kusetusta. Kolmen tunnin työlle ohjeaika on luokkaa 10 tuntia. Veloitus asiakkaalta perustuu ohjeaikoihin ja ohjeaikoja ei yleensä aliteta. Asentaja kuin asentaja tekee ohjeajoiltaan 30 h työt yhden 8 h työpäivän aikana. Laskutus asiakkaalta on tietysti aina ohjeaikojen mukainen, VAG-liikkeissä joskus enemmänkin. Varaosista korjaamot nyhtävät tuplahinnan.
Korjaamoiden ohjeajat töille ovat kusetusta
47
722
Vastaukset
- Anonyymi00001
Olipa mitä typerin ja mitä suurinta paskaa koko avaus. Ihanko itse keksit tuon aivopierun?
- Anonyymi00002
Valmistajalle on ohjeajat eri työsuorituksille. Erillisten työvaiheiden aika summataan surutta laskutuksessa esimerkiksi jos vaihdetaan samalla vaikkapa jarrulevy, napa ja iskunvaimentimet. Käytännössä ei pureta ja kasata kokonaan kolmea kertaa. Isommassa remontissa ero todellisuuteen on helposti useita tunteja.
- Anonyymi00004
Höpö höpö, ei se ihan noin mene. Harvoin muutenkaan tehdään monia eri korjauksia yhtä aikaa. Jos epäilet tuota, niin voithan viedä autosi jokaiseen toimenpiteeseen erikseen, hihihii!
- Anonyymi00003
Nyky ohje ajat ovat huonommat , kuin aiemmin. Nykyauton korjaaminen on vaikeampaa kaikenmaailman hässäkkä letkujen ja johtonippujen takia. Usein asiakkaalle annetaan jopa joustoa , koska halutaan antaa hyvää asiakas palvelua. Suurin kärsijä on mekaanikko , jonka palkka on sidottu ohje aikoihin.
- Anonyymi00005
Aloituksessa on juuri oikea asia ja jotku työt on myös enemmän aikaa vieviä kun tulee ns muuttujia. En ikinä koskaan vie autoani ns merkki korjaamoille vaan pienmmille pajoilla ja niissä maksan mielleläni sen mitä asentaja sanoo. Yksi kirottu mutteri voi työllistää yksinkertaisessa työssä ajan ihan toiseksi ja sen minä maksan koska todellisuudesta maksan en ennakko ajoista. Joskus tyäöyt viivästyy päivillä kun yllätys osa kannattaakin vaihtaa samalla jne jne vain pikku pajat on minulla käytössä ja onneksi harvoin kun ajan vain japseilla.
- Anonyymi00006
Riippuu ihan siitä kuinka asiaa ajattelee ja miten homma etenee. Merkkiliikkeessä ei tule ylläreitä ja heillä on se osaaminen ja työkalut ja niillä työ onnistuu parhaiten, lisäksi joku jumittunut mutteri ei nosta työn hintaa vaikka siinä tulisi lisää työtunteja.
Pärnäsiä voi käyttää jos työ on simppeli ja pitää huolen, että käytetään hyviä osia. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Riippuu ihan siitä kuinka asiaa ajattelee ja miten homma etenee. Merkkiliikkeessä ei tule ylläreitä ja heillä on se osaaminen ja työkalut ja niillä työ onnistuu parhaiten, lisäksi joku jumittunut mutteri ei nosta työn hintaa vaikka siinä tulisi lisää työtunteja.
Pärnäsiä voi käyttää jos työ on simppeli ja pitää huolen, että käytetään hyviä osia.Jumiutunut mutteri irtoaa induktio kuumennuksella minuutissa . Oliko muita vaikeita hommia tiedossa ?
- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jumiutunut mutteri irtoaa induktio kuumennuksella minuutissa . Oliko muita vaikeita hommia tiedossa ?
Ei toimi kaikissa kohteissatuokaan. Dieselin suuttimia katkeilee tietyissä moottoreissa usein ja se on hyvin korjaamoilla tiedossa ja muitakin töitä joissa tulee usein ns. takaiskuja.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ei toimi kaikissa kohteissatuokaan. Dieselin suuttimia katkeilee tietyissä moottoreissa usein ja se on hyvin korjaamoilla tiedossa ja muitakin töitä joissa tulee usein ns. takaiskuja.
Onko diiselin suutin mutteri ? Sellaisestahan tässä oli kyse .
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Onko diiselin suutin mutteri ? Sellaisestahan tässä oli kyse .
Suutin on kierteellä ja se avataan mutterikantaisella avaimella.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Suutin on kierteellä ja se avataan mutterikantaisella avaimella.
Ennemmin suutin on pultti kuin mutteri jos tiedät niiden eron .
- Anonyymi00018
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ennemmin suutin on pultti kuin mutteri jos tiedät niiden eron .
Saivartelijoita ei kukaan tykkää.
Toisaalta mutterissa on reikä, mutta pultissa ei. Suuttimessa on reikä ja avaamiseen käytetään avainta jossa on kulmikas reikä mutterille tai mutterikantaiselle pultille. - Anonyymi00027
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jumiutunut mutteri irtoaa induktio kuumennuksella minuutissa . Oliko muita vaikeita hommia tiedossa ?
Vaan kun se jumiutunut mutteri on säännöllisesti paikassa. mihin et saa sitä induktiokuumennintasi tungettua.
Ja sitten nistä muista vaikeista hommista: On mopon moottori, jossa magneeton kiinnityslaippa plus nokka. Tämä kiinni kartiolla yli 60 vuotta. Ulosvetäjällä laippa lähti, mutta nokka jäi, kun osa katkesi. Ympärillä alumiini- tai sinkkivalua olevia osia eli et voi antaa ns kuumia jotka tuskin auttaisivatkaan. Ne saisi purettua pois sitten, kun se jumiutunut nokka ensin pois.
Rautakappale kiinni ruuvipenkkiin, siihen se jumittunut nokka, tämän päälle rautajööti ja reilu isku vasaralla, että jospa se nokka kävisisi soikeana tai venyisi ja nokka irtoaisi. Ei irtoa. Vetoon ulosvetäjällä ja CRC:tä silloin tälläin nokan kahta puolta. Näin vuosi. Ei irtoa.
Tässäpä se kaipaamasi vaikea juttu. Osaatko auttaa, oi Suuri Guru? - Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Vaan kun se jumiutunut mutteri on säännöllisesti paikassa. mihin et saa sitä induktiokuumennintasi tungettua.
Ja sitten nistä muista vaikeista hommista: On mopon moottori, jossa magneeton kiinnityslaippa plus nokka. Tämä kiinni kartiolla yli 60 vuotta. Ulosvetäjällä laippa lähti, mutta nokka jäi, kun osa katkesi. Ympärillä alumiini- tai sinkkivalua olevia osia eli et voi antaa ns kuumia jotka tuskin auttaisivatkaan. Ne saisi purettua pois sitten, kun se jumiutunut nokka ensin pois.
Rautakappale kiinni ruuvipenkkiin, siihen se jumittunut nokka, tämän päälle rautajööti ja reilu isku vasaralla, että jospa se nokka kävisisi soikeana tai venyisi ja nokka irtoaisi. Ei irtoa. Vetoon ulosvetäjällä ja CRC:tä silloin tälläin nokan kahta puolta. Näin vuosi. Ei irtoa.
Tässäpä se kaipaamasi vaikea juttu. Osaatko auttaa, oi Suuri Guru?Vaikuttaisi siltä , polttopilli on ainut vaihtoehto. En noista mopon moottoreista tiedä juuri mitään joten vähän vaikea neuvoa .
- Anonyymi00007
Ei niitä työaikoja ynnätä automaattisesti yhteen jos korjataan samasta kohteesta useampaa asiaa ja nuo työajat on kellotettu asentajilla jotka osaavat työn ja on oikeat ja erikoistyökalut käytössä.
- Anonyymi00009
Niin pitäiskö miettiä vietkö auton huoltoon vai merkki korjaamoon mikä ero yksityiset tekee tuntihinnalla merkkilikkeet urakalla jos olen oikein ymmärtäny merkkiliikkeissä huollot on tuntiveloituksella melko kovalla tuntihinnalla on iso ketju joka pitää pystyssä ei yksittäinen myymälä mikä on ketjujen ongelma välistävetäjiä mahtuu sekaan yllättävänkin paljon eivät idiootit ymmärtäny suuria tuloja halutessaan mu onnea tuliko elämästä hienoa rahan perässä juostessa varmaan onnistu siinä sivussa kaikki parisuhteiden hoito lapsen kasvatus kaverisuhteiden ylläpito pa ljonko työ vei aikaa jäikö nukkumiselle enään yhtään aikaa vieläkö jäi kalenteriin täyttämättömiä tunteja jäikö seksille sekunttiakaan mites harrastukset baareissa käynti ruuan teko vaateostokset koiran/koirien ulkoilutus kissan astian siivoaminen lemmikkien ruokkiminen millä kaikella päiviä voi täyttää jos on tylsää ja jouten olo/rentoutuminen ei onnistu mitä ajalla muuta tekee kun kuluttaa sitä kuolemaa odotellessa ongelmaksi jää vain että jos kuolemaa jää yksistään odottamaan on aika todella pitkää vaikka parhaassa tapauksessa ehkä saattaisi hengestään jopa vuodessa päästä ni se vuosikin voi olla pitempi kuin edes sata vuotta ilmanen vinkki kuolema on helppo ratkasu jos elämä liian vaikealta tuntuu
- Anonyymi00015
No nyt tuli katkeraa vuodatusta ja melkoinen mielikuvitus ja väkisin väännettyä teoriaa.
- Anonyymi00016
Kannattaisi opetella välimerkkien käyttö noinkin pitkään ja puoliraivossa tehtyyn tekstiin.
Pieni miettiminen ja asian tiivistäminenkään ei olisi huono asia.
Köyhyys ei ole kenellekään ilo ja taas pelkkä työnteko ilman muuta elämää ei ole yleisesti haluttua elämää, mutta miten tuo liittyy aiheeseen? - Anonyymi00040
Vittu mitä pötköä kirjoituksesi on..
Mutta ehkä asiaakin osittain ainakin. Liittyen korjaamoihin siis, muu vuodatuksesi on vähän sekavaa jotenkin.
Tietysti merkkiliikkeissä on helvetisti kovempi tuntiveloitus kuin monimerkkikorjaamoilla/pikkukorjaamoilla, mutta merkkiliikkeessä asiat kyllä käy nopeammin. Tai ei.
Ja esimerkiksi joku vanhempaan autoon laakerinvaihto on noin tunnin homma, niin se kestää merkkiliikkeessä myös sen tunnin kuten monimerkkikorjaamollakin, jos on normiammattitaidolla varustettu mekaanikko tekemässä korjausta. Ero on ainoastaan hinnassa. Merkkiliike ottaa tuosta hommasta helpostikin 150-200€ työn osalta, kun taas monimerkkikorjaamolla sama työtunti maksaa 80-100€.
Ja kyllä merkkiliikkeissäkin tuhrataan turhaa aikaa aika perusjuttuihinkin. Kokemusta on.
- Anonyymi00011
Oman autoni jakopään huoltosarjan vaihto +vesipumppu + apulaitehihna ja sen kiristysrullat
Ohjeaika merkkiliikkeessä oli 4,2 tuntia . Itse tein ja aikaa kului 4,5 -5 tuntia . Mielestäni tuo ohjeaika oli oikea . Gatesin varaosasarjat sai alle puoleen hintaan verkkokaupasta merkkiliikkeeseen verrattuna .- Anonyymi00017
Sinä oletkin melkoinen asentaja.
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Sinä oletkin melkoinen asentaja.
Ihan perusasentajan taidot riittää tuollaiseen jakopää remppaan .
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Ihan perusasentajan taidot riittää tuollaiseen jakopää remppaan .
Juu, hyvä olla edes vähän kokemusta, tilat ja asialliset työkalut. Aika harvalla tuo onnistuu ja vielä harvempi viitsii tehdä.
- Anonyymi00025
Anonyymi00020 kirjoitti:
Juu, hyvä olla edes vähän kokemusta, tilat ja asialliset työkalut. Aika harvalla tuo onnistuu ja vielä harvempi viitsii tehdä.
Kun korjaamon tuntihinta on 100 € paikkeilla
niin minä viitsin autojen huollot itse tehdä . - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kun korjaamon tuntihinta on 100 € paikkeilla
niin minä viitsin autojen huollot itse tehdä .Uudempiin ei monikaan tee itse, mutta vanhoihin kyllä. Se nimittäin vaikuttaa paljon myös jälleenmyyntiarvoon ja kiinnostukseen.
Oikeasti aivan sama mitä kukin harrastaa. - Anonyymi00028
Anonyymi00020 kirjoitti:
Siltikin tuo vesipumpun vaihto oli turha, mahdollisesti kiristinrullakin. Vaan kun se osaaminen on vajavaista, niin apinaa aina koijataan. Ja se vesipumpun uusiminen ei mene "siinä samalla" kuten valehdellaan, vaan vie aikaa tapauksesta riippuen puoli viiva 1 tuntia lisää kaikkine pakkasnesteen vajautuksineen, täyttöineen ja ilmauksineen, Ja kaikki turhaa!
Omaan autooni olen jakohihnan uusinut noin 10 kertaa ja kiristinrullan 2 tai 3 kertaa. Vesipumppu yhä alkuperäinen. Aikaa menee pari tuntia, maksimi 3 tuntia. Hihna maksaa Motonetissä 13,5 € ja kiristinrulla ehkä 30 euroa (en muista ulkoa). Korjaamon ohjeaikaa en tiedä.
Entisenä koulut käyneenä asentajana isohkolla merkkikorjaamolla voin vakuuttaa, että asiakasta on helppo ns kusettaa halutessaan. Tässä korjaamossa sitä ei tapahtunut, meillä oli korkea moraali. Ja se oli muutenkin ainut työpaikka, missä jätkälläkin oli ihmisarvo. Sitten vain tuli käytyä lisää koulua, kun kaikki muutkin kaverit, ja alan vaihto. Palkka parani, työ oli mielenkiintoista vaikka kolmivuorotyötä joka ei minulle sopinut, mutta esimiehet pääosin ns perseestä, mutta pakko oli kestää. Viimeisenä työpäivänä työeläkkeelle jäädessäni tuli spontaanisti mieleen Jeesuksen sanat ristillä: "SE ON TÄYTETTY!"
Nyt minulla on menossa 23. vuosi työeläkkeellä ja tämä on elämäni helpointa aikaa. - Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Uudempiin ei monikaan tee itse, mutta vanhoihin kyllä. Se nimittäin vaikuttaa paljon myös jälleenmyyntiarvoon ja kiinnostukseen.
Oikeasti aivan sama mitä kukin harrastaa.Omaan autooni tuo jakoremppa tehdään 175 tkm/ 10 vuotta kohdalla . Auton arvo tuolloin
oli n. 6-7 tonnia . Paljonko huononmaksi autoni arvon arviot kun huollot olen aina itse tehnyt , joten huoltokirjassa ei leimoja ole kuin yksi . - Anonyymi00031
Anonyymi00028 kirjoitti:
Siltikin tuo vesipumpun vaihto oli turha, mahdollisesti kiristinrullakin. Vaan kun se osaaminen on vajavaista, niin apinaa aina koijataan. Ja se vesipumpun uusiminen ei mene "siinä samalla" kuten valehdellaan, vaan vie aikaa tapauksesta riippuen puoli viiva 1 tuntia lisää kaikkine pakkasnesteen vajautuksineen, täyttöineen ja ilmauksineen, Ja kaikki turhaa!
Omaan autooni olen jakohihnan uusinut noin 10 kertaa ja kiristinrullan 2 tai 3 kertaa. Vesipumppu yhä alkuperäinen. Aikaa menee pari tuntia, maksimi 3 tuntia. Hihna maksaa Motonetissä 13,5 € ja kiristinrulla ehkä 30 euroa (en muista ulkoa). Korjaamon ohjeaikaa en tiedä.
Entisenä koulut käyneenä asentajana isohkolla merkkikorjaamolla voin vakuuttaa, että asiakasta on helppo ns kusettaa halutessaan. Tässä korjaamossa sitä ei tapahtunut, meillä oli korkea moraali. Ja se oli muutenkin ainut työpaikka, missä jätkälläkin oli ihmisarvo. Sitten vain tuli käytyä lisää koulua, kun kaikki muutkin kaverit, ja alan vaihto. Palkka parani, työ oli mielenkiintoista vaikka kolmivuorotyötä joka ei minulle sopinut, mutta esimiehet pääosin ns perseestä, mutta pakko oli kestää. Viimeisenä työpäivänä työeläkkeelle jäädessäni tuli spontaanisti mieleen Jeesuksen sanat ristillä: "SE ON TÄYTETTY!"
Nyt minulla on menossa 23. vuosi työeläkkeellä ja tämä on elämäni helpointa aikaa.Jos jakohihnan vaihdon teettää korjaamolla , niin kaikki kiristin rullat + vesipumppu on vaihdettava tai työlle ei saa takuuta .
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Jos jakohihnan vaihdon teettää korjaamolla , niin kaikki kiristin rullat vesipumppu on vaihdettava tai työlle ei saa takuuta .
Ei pidä paikkaansa. Vesipumpun vaihtoa ei yleensä edellytetä.
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vesipumpun vaihtoa ei yleensä edellytetä.
Mikäli vesipumppua pyörittää jakohihna , eikä sitä vaihdeta niin työlle ei ole pakko antaa takuuta . Kysy vaikka kuluttajariitalautakunnasta .
- Anonyymi00021
Sen verran kusetusta että öljynvaihdon yhteydessä kerrottiin öljyvuodosta moottorista ja arvio oli korjauksesta vajaa 3000€. Onneksi en enää mene vipuun ja auto kaverille joka merkin tuntee ja tuosta 3000€ remontista selvittiin lopulta n, 70€ loppusummalla ja syyksi paljastui polttoainesuodattimen paluupuolen letku joka vuoti.Eipä enää kuseteta.
- Anonyymi00023
Älä viitsi satuilla.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Älä viitsi satuilla.
On muuten täysin totta,valitettavasti.
- Anonyymi00032
Kaikkea voi sattua, mutta miten tuo liittyy korjaamojen ohjeaikoihin?
- Anonyymi00022
Avaus on todella typeryyden huippu. Jos ohjeaika työlle on10 tuntia, nii ei sitä tehdä 8 tunnissa, mutta siinä voi mennä12 tuntia ja lasku tulee 10 tunnista.
- Anonyymi00035
Nåinhän se menee. Joku mekaanikko tekee 10 tunnin ohjeajan työn 8:ssa tunnissa. Mutta kun samasta työstä pitää maksaa sama palkka niin tuosta työstä pitää veloittaa 10 h:n työ koska toinen mekaanikko taas saa kulumaan aikaa 10 tunnin työhön 12 tuntia. Ja joku vielä enemmänkin ja helposti. Se on vähän sama homma kuin julkisen sektorin ylläpito verorahoilla: tuottavat työntekijät ylläpitävät tuottamattoman henkilökunnan. Ohjeajat ovat valmistajan ohjeaikoja ja niihin pääseminen edellyttää oikeata ammattilaista sillä valmistaja ei maksa takuu töissä turhasta. Toki ohjeaikoja voi tehdä itsekin (ei valmistajan suuntaan) mutta sama se niille ja tuntiveloitukselle on sillä kokonaisuuden hinta loppupelissä ratkaisee.
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Nåinhän se menee. Joku mekaanikko tekee 10 tunnin ohjeajan työn 8:ssa tunnissa. Mutta kun samasta työstä pitää maksaa sama palkka niin tuosta työstä pitää veloittaa 10 h:n työ koska toinen mekaanikko taas saa kulumaan aikaa 10 tunnin työhön 12 tuntia. Ja joku vielä enemmänkin ja helposti. Se on vähän sama homma kuin julkisen sektorin ylläpito verorahoilla: tuottavat työntekijät ylläpitävät tuottamattoman henkilökunnan. Ohjeajat ovat valmistajan ohjeaikoja ja niihin pääseminen edellyttää oikeata ammattilaista sillä valmistaja ei maksa takuu töissä turhasta. Toki ohjeaikoja voi tehdä itsekin (ei valmistajan suuntaan) mutta sama se niille ja tuntiveloitukselle on sillä kokonaisuuden hinta loppupelissä ratkaisee.
Mitä ne on nämä mainitsemasi mekaanikot ja mikä koulutus niillä on?
Kyselee ammattikoulun käynyt autonasentaja - Anonyymi00037
Kyllä 10 tunnin työssä on isommat mahdollisuudet tulla heittoa suunta tai toiseen.
Mitä tanan apinoita ja idiootteja täällä taas loisii? - Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Mitä ne on nämä mainitsemasi mekaanikot ja mikä koulutus niillä on?
Kyselee ammattikoulun käynyt autonasentajaMerkkihuollossa on myös ihan mallikohtaisia koulutuksia ja niissä opetetaan niitä konsteja ja kikkoja joita ei missään muualla opeteta ja tiedetä. On myös merkki ja mallikohtaisia erikoistyökaluja joita ei pärnäsellä ole.
- Anonyymi00039
Tuo on aika yleistä, tuskin nyt noin räikeästi, mutta kuitenkin.
Monesti itselläkin ollut se tilanne, että ihan jo 2 tunnin määräaikaishuoltoon on mennytkin usein jopa 5 tuntia. Vaikka auton olisi vienyt korjaamolle jo klo 8 aamusta ja se on otettu heti sisään ja luvattu, että työ aloitetaan tunnin sisällä. Niin silti usein on mennyt pitkälle iltapäivään, ennen kuin auton on saanut huollosta pois eli helposti tuo 4-5 tuntia.
Nyt tilanne on taas se, että keskiviikkona käytin minun käytössä olevaa läheiseni autoa huollossa ja sieltä tarkistaessa löytyi yksi isompi vika ja siellä sanottiin, että laittavat heti osakyselyn päälle ja soittavat minulle torstaina tai perjantaina viimeistään. Kun tarvittavat osat löytyvät ja tietävät hinnat+toimitusajan. Mitään ei ole vieläkään kuulunut.
Keskiviikkona iltapäivällä kylläkin soitin vielä yhdestä asiasta, mitä en hoksannut paikan päällä kysyä, ja tämä osa-asiaa hoitanut kaveri vastasi mulle. Ja samalla sanoikin, että tarvittavat osat ovat jo löytyneet ja antoi hinta-arvionkin koko hommasta.
Sanoin, että mulle sopii, mutta ilmoitan vielä läheiselleni, joka omistaa auton ja häneltä tulee vielä se viimeinen sana, ja lupasin soittaa heti takaisin. Läheiseni sanoi heti, että korjattavaksi vain ja soitin korjaamolle takaisin. Eri tyyppi vastasi, mutta lupasi laittaa asian eteenpäin ja "he soittavat heti, kun pääsevät ajan tasalle" tai jotain.
Mitään ei ole kuulunut. Sanoivat vaan, että korjausajan antaminen on tietty siitä kiinni, millä aikatalululla he saavat osat korjaamolle, kun siinä saattaa mennä muutamakin päivä.
Mutta outoa tämä silti on, kun kyllähän toimitusajan saa aika varmaksi selville siinä vaiheessa, kun osat tilaa. Tai ainakin arvion. Yleensä toimitusaikahan on 1-5 arkipäivää, jos kyseessä ei ole joku erikoisosa tm, ja kun heillä nyt kerta oli jo tarvittavat osat tiedossa ja kasassa tilaamista vailla.
Niin olisi nyt heiltäkin ollut ihan asiallista nyt vaikka tänään viimeistään soittaa mulle sen verran ja ilmoittaa, että osat on tilattu ja osatoimittaja antoi ainakin toimitusajaksi tietyn ajan. Vähän tuli mieleen, kun kyseessä on vielä vähän isompi ja mahdollisesti vaivaa vaativakin, että mahtavatko silti sitten kuitenkaan edes haluta alkaa sellaista tekemään.. Tai sitten jotenkin loukkaantuivat tm, kun sanoin vaan, että ilmoitan ensin auton omistajalle rempasta, kun hän sen maksaakin, ennen kuin lyön sopimuksen lukkoon. Siis että ovatko sittenkään edes tilanneet osia tai muuta.. Vähän kuumottava tilanne muutenkin, kun tarvitsen itsekin autoa ja olen jo valmiiksi vara-/laina-auton varassa, enkä nyt oikein muualta saa tähän tilanteeseen toista laina-autoa ja vika on kuitenkin sellainen, että se on laitettava mahd pian kuntoon. Ja lisäksi ensi viikolla on jo katsastus, mihin mennessä se tarvitsisi saada kuntoon senkin puolesta.
Lisäksi etsin itsekin osia "aikani kuluksi" ke-iltana, ja se isoin/tärkein osa, minkä tuohon tarvitsee, löytyisi jo heti varastosta noin 30km päässä sijaitsevalta varaosatoimittajalta ja toimitus luvataan parhaimmillaan jo päivässä. Maksimissaan kolmessa päivässä.
Veemäinen tilanne...
No, kyseinen korjaamo on tänään viiteen saakka avoinna. Odottelen vielä ja sitten ajattelin soittaa sinne vielä väliaikatilannetta. Ihan varmistaakseni, että menikö edes sana eteenpäin, minkä silloin keskiviikkona pyysin välittämään asiaa hoitavalle tyypille, että osat tilaukseen vain ja että ilmoittaisivat sen verran, millaisen toimitusajan osatoimittaja lupaa tilaukselle.- Anonyymi00041
Olipa pitkä ja raskas sepustus, mutta sen verran voin sanoa, että tavaran toimitukset eivät toimi kuten joskus muinoin ja lähettäjä ja vastaanottaja ei voi olla koskaan varma ennen kuin osa on kädessä.
Minulla kävi niinkin yksinkertaisen asian kanssa kuin yhden renkaan tilaus ja toimitus, että rengasfirma soitti, että nyt rahtilistassa on rengas ja kyyti tulee luvatusti huomenna ja varattiin aika renkaan vaihtoon. No rahtikuorma tuli ja rahtilistassa on kyseinen rengas, mutta eipä sitä kuitenkaan kuormurin kyydissä ollut ja sitä ei sitten löytynyt koskaan. Euromaster lupasi selvittää ja hoitaa asian, mutta eipä se edennyt mihinkään kuin muutamaan puheluun jotka eivät johtaneet mihinkään. Itse piti soittaa maahantuojalle ja kumma kun rengas toimitettiin parin päivän päästä. - Anonyymi00044
Anonyymi00041 kirjoitti:
Olipa pitkä ja raskas sepustus, mutta sen verran voin sanoa, että tavaran toimitukset eivät toimi kuten joskus muinoin ja lähettäjä ja vastaanottaja ei voi olla koskaan varma ennen kuin osa on kädessä.
Minulla kävi niinkin yksinkertaisen asian kanssa kuin yhden renkaan tilaus ja toimitus, että rengasfirma soitti, että nyt rahtilistassa on rengas ja kyyti tulee luvatusti huomenna ja varattiin aika renkaan vaihtoon. No rahtikuorma tuli ja rahtilistassa on kyseinen rengas, mutta eipä sitä kuitenkaan kuormurin kyydissä ollut ja sitä ei sitten löytynyt koskaan. Euromaster lupasi selvittää ja hoitaa asian, mutta eipä se edennyt mihinkään kuin muutamaan puheluun jotka eivät johtaneet mihinkään. Itse piti soittaa maahantuojalle ja kumma kun rengas toimitettiin parin päivän päästä.En nyt tarkoittanutkaan mutään se on sitten jämptisti näin-lupausta, vasn ylipäätään sitä, että olisivat nyt vielä pirauttaneet varmistussoiton siitä, että ovat laittaneet osat tilaukseen ja osatoimittajan ARVIO toimitusajasta on esimerkiksi 2-3 arkipäivää.
Tiedän että toimituksissa voi tulla ongelmia ja pienikin "muuttuja" voi lisätä toimitusaikaa.
Itselleni kävi aiemman autoni kanssa keran niin, että siihen tarvitsi vaihtaa taakse laakerit. Korjaamo tilasi osat kuten pitikin ja sai ne vielä jooa samana päivänä. Mutta kävikin kiin, että osa ei ollutkaan oikea. Vaikka osa oli tilattu sarjanumerolla, eli juuri kuten pitääkin.
Pisti uuden tilauksen sisään ja oikea osa tulikin, mutta myöhästytti remonttia päivällä. Eikä siinä mitään. Mutta tosiaan voisi nyt ainakin ilmoittaa sen, että osat ovat tosiaan laitettu tilaukseen ja osatoimittaja lupaa toimitusajaksi vaikka sen 3 päivää. Niin helpottaisi omaakin tilannetta ja mieltä, jos tietäisi nyt varmaksi edes sen, wrtä osatilaus on tehty ja voi nyt ainakin olettaa koejauksen ajankohdasta edes jotain. - Anonyymi00046
Vaihda korjaamoa .
- Anonyymi00042
Nuo ohjeajat ovat päteviä, mutta joskus osien purkaminen ei mene vakioon jos pultit ja mutterit eivät antaudu normaalisti jne... Mutta tässä on se hyvä puoli, että siitä lisätyöajasta ei laskuteta.
- Anonyymi00043
Ohjeajat jotka laatii auton valmistaja ovat tietyllä lailla päteviä. Muuttuvia tekijöitä loppusummaan ovat korjaamon tuntiveloitus, korjattavan auton ikä, asentajan suoritustaso ja asiakaan korjaamolle tuoma raha pitemmällä aikavälillä. "Ja minähän en sitten maksa mitään" asiakas joutaa odottelemaan vuoroaan vaikkapa parkkipaikalla kunnes mieli muuttuu.
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Ohjeajat jotka laatii auton valmistaja ovat tietyllä lailla päteviä. Muuttuvia tekijöitä loppusummaan ovat korjaamon tuntiveloitus, korjattavan auton ikä, asentajan suoritustaso ja asiakaan korjaamolle tuoma raha pitemmällä aikavälillä. "Ja minähän en sitten maksa mitään" asiakas joutaa odottelemaan vuoroaan vaikkapa parkkipaikalla kunnes mieli muuttuu.
Itse ainakin olen valmis maksamaan kyllä remontin kuin remontin.
Tietty vaikka noin 500€ hintaisesta rempasta nyt ei kuulukaan maksaa tonnia, mutta muuten. Jos remontti maksaa 500€, niin se maksaa sen viisi sataa ja jos se maksaa 600€, niin se maksetaan. On myös ihan turha odottaa ja vaatia saavansa vastavuoroisesti tonnin remppaa satasella.
Ja vanhemmassa auyossa useimmiten rakenteiden purkamista vaativa työ esim alustaan liittyen vie usein enemmän aikaa kuin mitä ohjeajaksi on annettu. Johtuen siutä, että usein pultit ja mutterit ovat ajan kuluessa kiinniruostuneita/ruosteessa ja ne täytyy siitä huolimatta ainakin yrittää saada auki rikkomatta niitä - Anonyymi00047
Anonyymi00045 kirjoitti:
Itse ainakin olen valmis maksamaan kyllä remontin kuin remontin.
Tietty vaikka noin 500€ hintaisesta rempasta nyt ei kuulukaan maksaa tonnia, mutta muuten. Jos remontti maksaa 500€, niin se maksaa sen viisi sataa ja jos se maksaa 600€, niin se maksetaan. On myös ihan turha odottaa ja vaatia saavansa vastavuoroisesti tonnin remppaa satasella.
Ja vanhemmassa auyossa useimmiten rakenteiden purkamista vaativa työ esim alustaan liittyen vie usein enemmän aikaa kuin mitä ohjeajaksi on annettu. Johtuen siutä, että usein pultit ja mutterit ovat ajan kuluessa kiinniruostuneita/ruosteessa ja ne täytyy siitä huolimatta ainakin yrittää saada auki rikkomatta niitäPultti mutteriliitoksen voi rikkoa kun laittaa vaan uudet tilalle . Monesti helpoin tapa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621117Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661077- 481031
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373999Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153912Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717847- 89827
Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?182800Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka51703Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu105699