Mä sain hiihtoloman kunniaksi sukset, ei yhtään pitoa, mutta luistoa senkin edestä. Edellisen kerran olen hiihtänyt yli 30v sitten ja nyt sitten heti uudestaan.
Nyt on pylly kipeä
26
278
Vastaukset
- Anonyymi00003
Täksi talveksi ajattelin vaihtaa perinteiseen. Omaa pertsatyyliäni voisi kauniisti kuvailla rauhalliseksi retkihiihdoksi tai realistisemmin sukset jalassa kävelyksi, joten toiveissa on löytää sulavuutta, taloudellisuutta ja tehokkuutta tekemiseen.
- Anonyymi00004
Ihmettelen miksi suksien pitää olla niin pitkiä, vähän kuin räpylät jalassa läpsyttäisi, mutta vaikeampaa.
- Anonyymi00005
Hiihto on Suomen kansallislaji eikä suotta. Ladulla mieli virkistyy ja kehokin saa erinomaista liikettä. Koko kroppa työskentelee ja samalla raikkaat ulkoilut. Älä lopeta alussa
- Anonyymi00007
En lopettanut ihan heti, pakkohan se oli lenkki kiertää, kun en päässyt enää latu-urista pois.
- Anonyymi00006
Hiihtämisen aloittaminen sujuu huomattavasti paremmin kunnollisilla välineillä ja vaatteilla sekä aloittamalla perinteisellä tekniikalla ja maltillisen pituisilla hiihtolenkeillä.
- Anonyymi00016
Höpö höpö, se aito tunne tulee vain ja ainoastaan kunnon pannuista jääkylmään lumeen😂 Turhan tosikkoja nää nykyhiihtelijät!
- Anonyymi00008
Vanhemmiten sen huomaa, miten vaikuttaa positiivisesti kehon kaikkiin lihaksiin. Erittäin hyvä laji, ellei jopa paras.
- Anonyymi00010
Se on sitä toiseksi parasta 😉
- Anonyymi00009
Perinteinen hiihto sopii paremmin aloittelijalle ja huonokuntoisemmille, koska siinä pystyy säätelemään paremmin vauhtiaan. Perinteinen tukee myös paremmin esim. juoksuharjoittelua, kun taas vapaan tyyli soveltuu pyöräilijöiden tukilajiksi. Vapaa hiihtotyyli on etenkin alussa raskaampaa ja vaatii enemmän tasapainoa sekä tekniikkaa. Molemmille tyyleille on nykyään mahdollisuus saada helppohoitoiset sukset, joiden voiteluun ei tarvitse uhrata aikaa ja aivokapasiteettia. Tärkeintä kuitenkin on valita tyyli, josta itse nauttii ja saa eniten iloa irti!
- Anonyymi00011
Suksissa ei ole mitään voiteita tai teippejä, tällä osaamisella sellainen tuntuu ihan turhalta hifistelyltä. Joka tapauksessa mä räpiköin, horjahtelen ja kaatuilen, joten sen kokemuksen mä saan vähemmälläkin valmistelulla.
Enkä kaatunut kuin kerran! Mutta siinä tilanteessa oli liikunnan riemua niin paljon, etten millään meinannut päästä takaisin jalkeille.- Anonyymi00017
Aivan mahtavaa! Just tota sen pitääkin olla, pikkasen tippoja pöksyssä kun on niin ratkiriemukasta😂❤️ Voi kun oisin ollut siellä kans...
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Aivan mahtavaa! Just tota sen pitääkin olla, pikkasen tippoja pöksyssä kun on niin ratkiriemukasta😂❤️ Voi kun oisin ollut siellä kans...
Se OLI yllättävän hauskaa. :)
Pienenä miinuksena noi jäljet kankuissa, ei ehkä kehtaa mennä uimahalliin ihan heti, mutta tietysti on mukava saada konkreettisia muistoja.
- Anonyymi00012
10-vuotiaana ollessani mummoni osti kunnolliset tuliterät fischerit minulle kouluhiihtoa varten ja hienot keltaiset monot. Ensimmäisellä kerralla koulun hiihdossa mäessä lensin häntaluulle kun olivat niin liukkaat, en pystynyt kunnolla istumaan viikkoihin. Ensimmäisen ja viimeisen kerran kokeilin niillä suksilla, jäivät käyttämättä ja kirosin ne kuuseen. En sen koommin hiihdellyt ikuna, enkä nytkään.
- Anonyymi00014
Täällä ainakin on ihan reippaan kokoisia mäkiä, jätin suosiolla ne väliin ja suuntasin tuonne peltoladulle harjoittelemaan. Siinäkin oli muutama pieni mutta yllättävän liukas mäki ja mutka matkassa, yhtään hankalampaa maastoa ei olisi tarvittu.
- Anonyymi00015
Mä oon ollut tasan yhden kerran laskettelemassa, joskus koulun kanssa yläasteella. Se oli pelottava kokemus, säikäytin siinä samalla hiihdonopettajankin.
- Anonyymi00026
Mulla tulee mahaan jännitys ja kova olo ja ilma loppuu mahasta kun luen tuollaisesta kivusta. Vaikka en muista edes milloin olisi sattunut mulle. On joskus häntäluu kolahtanut mutta siitä on ksuan.
- Anonyymi00019
Sain neuvon käyttää luistelutyyliä, jos sukset lipsuvat. Sillä pääsee hyvin etenemään, jos latu on hyvin tehty.
- Anonyymi00021
Luistelutyyli kuulostaa aika kunnianhimoiselta, hädin tuskin osaan luistella luistimillakaan... Mutta haarakävelyä kiipesin ylös yhden mäen, ja alas tultiinkin sitten pakaroilla jarrutellen.
(Miten voi ihminen olla näin tasaisen lahjaton ihan kaikessa liikunnassa???) - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Luistelutyyli kuulostaa aika kunnianhimoiselta, hädin tuskin osaan luistella luistimillakaan... Mutta haarakävelyä kiipesin ylös yhden mäen, ja alas tultiinkin sitten pakaroilla jarrutellen.
(Miten voi ihminen olla näin tasaisen lahjaton ihan kaikessa liikunnassa???)Koulujen lähellä tai vieressä on pururata ja talvella hiihtoladut. Sopiva matka ja pieniä nousuja ja laskuja.
- Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Koulujen lähellä tai vieressä on pururata ja talvella hiihtoladut. Sopiva matka ja pieniä nousuja ja laskuja.
...se oli varmaan just sellainen "sopivan pieni" mäki johon mä tutustuin lähietäisyydeltä. 😂
- Anonyymi00020
Kumma että ne luistaa aina väärään suuntaan?🤭
- Anonyymi00022
Nää oli sellaiset joka tilanteen sukset, luulen, luistivat yhtä hyvin joka paikassa, onneksi enimmäkseen sentään eteenpäin. Mä yritin vaan pysyä mukana.
- Anonyymi00024
Minun hiihtokokemukseni tältä talvelta on aivan päinvastainen kuin aloittajan :D Sukset tarrasi alustaan kiinni ja olin kaatua jo ensi metreillä. Huutelin mukana olleelle ettei luista yhtään ja koetin sinnikkäästi kuitenkin jatkaa. Perillä selvisi että suksieni pohjaan oli muodostunut jäätä joiden päällä oli vielä lunta. Vasemmassa suksessa ihan puolen suksen verran vaikeasti irroitettavaa jäätä jonka poistamiseen tarvittiin toisen suksen reunaa. joten ihan turhaan en valitellut matkan aikana. :)
Meinasin eilen käydä kokeilemassa suksien luistoa, mutta tuuli oli sitä luokkaa että luovuin ajatuksesta..- Anonyymi00025
Mulle on joskus käynyt noin myös, ja mä ihan oletin että se olisi taas tollasta "täit tervassa"-menoa. Olin henkisesti varautunut kauheaan hikilenkkiin, josta ei pääse palaamaan kotiin muuten kuin suksia kainalossa kantamalla ja urheutta nieleskellen.
Mä en siis erityisesti halunnut suksia, enkä lähteä hiihtämään, mutta minut on ilmeisen helppo ylipuhua, semminkin kun nyt oli ne sukset ja vielä kuulemma loistava keli kokeilla niitä. No oli tosiaan! Kauhea järkytys kun astui niillä ladulle ja sukset alkoi vaan viedä. 😅
- Anonyymi00028
Hehe hauska ketju 😅 🫶 en oo itse hiihtänyt sitten yläasteen..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242371Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441961Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241856Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101653Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17980- 63855
- 55840
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2798