Maajusseja on keskusliikkeiden helppo vedättää.

Anonyymi-ap

Maatalouden perheen terävempi lapsi läähtee opiskelemaan ja se vähän yksinkertaisnen lapsikatraasta jää viljelemään. Ajelee isojen kuoppien yli ja hakkaa päätään traktorin kattoon ja tyhmenee entisestään. Tälläista apinaa on helppo koijata ja vedättää. Minusta on turha syyttää keskusliikeitä jos itse on järjestäytymätön ja yksinkertainen. Jatkakaa traktorinhytin hakkaamista päällänne niin kyllä se viimeinen kuoppa joskus löytyy latvajaakot.

7

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nykyään jopa agronomit ovat ottaneet kotitilan haltuun. Suurin osa maataloustuottajista on agrologeja . Kun sukupolvenvaihdos tehdään on viimeistään käytävä maatalousalan koulutus. Monet halukkaat talollisten pojat eivät ota riskiä jossa pääomiin saa ottaa velkaa vähintään 500.000 - 2 miljoonaa.en minä lähtisi moiseen.

• Anonyymi00002

Ruotsin maatalous on huolestunut koska maahan ei tule vanhojen tilalle nuorta polvea. Samoin on Siomessa,, viimeksi tällä viikolla Suomwn päättäjät olivat huolissaan vähäisistä omistajan vaihdoksista.

• Anonyymi00003

Vaihto,? pitää oikein maksaa vanhasta sukutilasta.
      Siinä saa olla iso kuoppa kallossa, että nimet tuohon ja tuohon paperiin, eli velkaa velkaa. Puolustusvoimatkin mukana, vapauttaa, ruokahuoltoa pitää tehdä kun sota alkaa, aja sinä traktoria pellolla, ekana päivänä drone jysähtää traktoriin.
      Tuota, maailma muuttui muutama vuosi sitten ja vanhat ihanat asiat eivät enään toimi.
      Ruokahuolto joukot, ihan naurattaa, löpökin loppuu kuukaudessa parissa koko maasta. Tuskin sitä edes traktoriin annetaan ajamaan pellolla ympyrää.

• Anonyymi00004

Miten se nyt muka muuttui.Samaa paskaa mitä vuosikymmenet.

• Anonyymi00005

Tuottajat eivät saa järjestäytyä hinnoitteluyhteistön suhteen, EU kieltää, pienten maatilojen sopiminen hinnoittelusta tulkittaisiin yritysten väliseksi kartelliksi. Kaikenlainen muu yhteistyö on aika heikkoa taloudellisessa mielessä, esim MTK on täysin hampaaton, siinähän räksyttää epäkohdista mutta mitään toimivaltaa ei ole.

• Anonyymi00006

Maatiloja on 70 % liikaa, ylituotantoa viljassa jota tehdään kun ammut lähtee. Siinä se virhe tehtiin, Suomen ilmasto sopii eläinten pitoon mutta ei missään tapauksessa viljan viljelyyn yksistään. Vielä 80 luvulla oli vain muutamia puhtaasti viljaa viljeleviä.
      Usein eivät sillä tulleet toimeen, muuta hommaa piti olla. Nyt tilanne monta kertaa huonompi kannattavuuden suhteen, pellot maksaa viis kertaa liikaa, toki ovat kääntyneet vuoden aikana syöksyyn, hinnat joustaa kun tuote vain halpenee, eli periaatteessa homma menee oikeaan suuntaan mutta tuet pitää vielä hetken hehtaari hintoja yli viiden tonnin. Vuosikymmenen lopussa, peltoja on tyhjillään, ota jos haluat kyntää sikahintaisella kulurakenteella, sähkö, diesel jne. tukia ei muutaman vuoden päästä makseta. Monelle jää velkalappu käteen, ostin liian kallista, ihan pirun kallista savea.

• Anonyymi00007

Onko tyhmyyttä jatkaa tilan hoitoa kun tuet tulee tilille. Nättejä tyttöjä täällä Thaimaassa. Velipojat raataa jossain insinööritoimistossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe