Maatalouden perheen terävempi lapsi läähtee opiskelemaan ja se vähän yksinkertaisnen lapsikatraasta jää viljelemään. Ajelee isojen kuoppien yli ja hakkaa päätään traktorin kattoon ja tyhmenee entisestään. Tälläista apinaa on helppo koijata ja vedättää. Minusta on turha syyttää keskusliikeitä jos itse on järjestäytymätön ja yksinkertainen. Jatkakaa traktorinhytin hakkaamista päällänne niin kyllä se viimeinen kuoppa joskus löytyy latvajaakot.
Maajusseja on keskusliikkeiden helppo vedättää.
7
457
Vastaukset
- Anonyymi00001
Nykyään jopa agronomit ovat ottaneet kotitilan haltuun. Suurin osa maataloustuottajista on agrologeja . Kun sukupolvenvaihdos tehdään on viimeistään käytävä maatalousalan koulutus. Monet halukkaat talollisten pojat eivät ota riskiä jossa pääomiin saa ottaa velkaa vähintään 500.000 - 2 miljoonaa.en minä lähtisi moiseen.
- Anonyymi00002
Ruotsin maatalous on huolestunut koska maahan ei tule vanhojen tilalle nuorta polvea. Samoin on Siomessa,, viimeksi tällä viikolla Suomwn päättäjät olivat huolissaan vähäisistä omistajan vaihdoksista.
- Anonyymi00003
Vaihto,? pitää oikein maksaa vanhasta sukutilasta.
Siinä saa olla iso kuoppa kallossa, että nimet tuohon ja tuohon paperiin, eli velkaa velkaa. Puolustusvoimatkin mukana, vapauttaa, ruokahuoltoa pitää tehdä kun sota alkaa, aja sinä traktoria pellolla, ekana päivänä drone jysähtää traktoriin.
Tuota, maailma muuttui muutama vuosi sitten ja vanhat ihanat asiat eivät enään toimi.
Ruokahuolto joukot, ihan naurattaa, löpökin loppuu kuukaudessa parissa koko maasta. Tuskin sitä edes traktoriin annetaan ajamaan pellolla ympyrää.- Anonyymi00004
Miten se nyt muka muuttui.Samaa paskaa mitä vuosikymmenet.
- Anonyymi00005
Tuottajat eivät saa järjestäytyä hinnoitteluyhteistön suhteen, EU kieltää, pienten maatilojen sopiminen hinnoittelusta tulkittaisiin yritysten väliseksi kartelliksi. Kaikenlainen muu yhteistyö on aika heikkoa taloudellisessa mielessä, esim MTK on täysin hampaaton, siinähän räksyttää epäkohdista mutta mitään toimivaltaa ei ole.
- Anonyymi00006
Maatiloja on 70 % liikaa, ylituotantoa viljassa jota tehdään kun ammut lähtee. Siinä se virhe tehtiin, Suomen ilmasto sopii eläinten pitoon mutta ei missään tapauksessa viljan viljelyyn yksistään. Vielä 80 luvulla oli vain muutamia puhtaasti viljaa viljeleviä.
Usein eivät sillä tulleet toimeen, muuta hommaa piti olla. Nyt tilanne monta kertaa huonompi kannattavuuden suhteen, pellot maksaa viis kertaa liikaa, toki ovat kääntyneet vuoden aikana syöksyyn, hinnat joustaa kun tuote vain halpenee, eli periaatteessa homma menee oikeaan suuntaan mutta tuet pitää vielä hetken hehtaari hintoja yli viiden tonnin. Vuosikymmenen lopussa, peltoja on tyhjillään, ota jos haluat kyntää sikahintaisella kulurakenteella, sähkö, diesel jne. tukia ei muutaman vuoden päästä makseta. Monelle jää velkalappu käteen, ostin liian kallista, ihan pirun kallista savea. - Anonyymi00007
Onko tyhmyyttä jatkaa tilan hoitoa kun tuet tulee tilille. Nättejä tyttöjä täällä Thaimaassa. Velipojat raataa jossain insinööritoimistossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243