Ravintoluennoitsija sanoi, että vanhemmiten on hyvä, jos on rasvaa lantion ympärillä suojaamassa. Toisaalta sanotaan että lihasmassa katoaa ja paino sen myötä vähenee kun vanhenee vaikka kohtuullisesti treenaisi lihaksia ja liikkuisi. Tuskin on tarkoitus että himotreenaajaksi ryhtyy lihasmassan keräämisen tarpeesta, evätkä kaikki jaksaisikaan.
Jos normaalipainoisen lihasmassa katoaa ja sen myötä paino putoaa, pitääkö siis ahtaa vähän enemmän jotain lihottavaa ruokaa että rasvaa kertyisi? Vaikka oksettaa syödä jos ei ole nälkä, vain siksi että lihoisi normaalipainoiseksi?
Ei ole terveellistä olla normaalipainoinen vanhana
67
612
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei pitäisi "ahtaa" ainakaan ruokaa!
Pitää huolehtia vain että on hyvässä kunnossa. Ja mitä se tarkoittaa?
On huolestuttavaa, että esimerkiksi kestävyyskunto on yhä alhaisempi ihmisillä. Hyvä kunto luokitellaan esimerkiksi 40 vuotiaalla miehellä noin VO2max 30.
Armeijassa miehillä noin 2300-2400m Cooper testi. Mikä vastaa arvoa 40.
Liike on lääke. On vanha sanonta ja pätee kyllä.
Hiihtämään, uimaan hölkkäämään tai pyöräilemään (mutta ei sähkö).
Itse täytän 70. Kunto lukema on yhä 46. Juosta voi 10km alle tuntiin. Tätä ei tarvitse, mutta kyllä 6km pitää tuntiin kyetä kävelemään.
Vaatteet pukea seisten. Sukat jalkaan, kengät jne seisoen, ei istuen.
Kenkälusikat jätteisiin.
Mikään ruoka, eikä kilot pelasta jos jää makaamaan.
Hiirillä on joskus tehty kokeita. Geriatria kirjassa kerran oli juttu tästä. 30 tuhatta hiirtä sai ruokaa niin paljon kuin halusivat. Toinen ryhmä hiiriä 30 tuhatta, heille annettiin hiukan alle sen, mikä oli päivän tarve.
Kävi niin, että tuo ensimmäinen ryhmä ehti kuolla kaikki, ennenkuin toisessa ryhmässä yksikään.
Näinkin voi käydä.- Anonyymi00002
Kiitos vastauksesta! "Ei pitäisi "ahtaa" ainakaan ruokaa!"
Eli tarkoitat, että antaa painon pudota kun se luonnostaan lihasten vääjäämättömän kuihtumisen takia iän myötä putoaa vaikka kohtuullisesti treenaisi ja liikkuisi.
Olen samaa mieltä tästä kanssasi. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! "Ei pitäisi "ahtaa" ainakaan ruokaa!"
Eli tarkoitat, että antaa painon pudota kun se luonnostaan lihasten vääjäämättömän kuihtumisen takia iän myötä putoaa vaikka kohtuullisesti treenaisi ja liikkuisi.
Olen samaa mieltä tästä kanssasi.Kiitos!
Välttämättä se paino ei putoa. Täytää vain käyttää niitä "lihaksia" mitä on.
Itselläni paino on pysynyt samana noin 73kg. Nytkin on takana useamman päivän hölkkätreenit.
Itse en käy salilla, mutta jos käy, riittää pienet painot. Ja se ensimmäinen kerta niin varoen, että ymmärtää että tulee kipeäksi (ne lihakset)
Tsemppiä vaan! - Anonyymi00037
"Juosta voi 10km alle tuntiin".
Juoksussa en pärjää, koska en ole kuin ehkä kerran 16 vuotiaana juossut kun näin tulipalon ja piti hälyttää palokunta.
Muuten olen "yhtä hyväkuntoinen", puen seisten, en edes seinää käytä , kenkälusikkaa tosin käytän aina.
En ole koskaan kuntoillut, pieniä koneita jopa lentokoneen osia olen korjaillut ja 5 lasta kasvattanut. Vain sunnuntaikävelyä ja kauppa kävelyt.
Minusta ruoka on se mikä pitää kunnossa ja se että syö säännöllisesti eikä liikaa. Vaikka en ole nopea, käyn joka vuosi kullanhuuhdonta kilpailuissa ja lapissa vietämme siellä pari kuukautta. Lähes kaikki jälkeläisetkin käy siellä piipahtamassa. Kisat alkaa 17.7.2026. Tervetuloo kattoon, ollaan keltainen paita päällä ja leveä lierihattu jos sää sallii. ollaan 84/85 vuotiaat.
- Anonyymi00004
Jos on läskiä, mutta ei lihaksia, niin eikö se olo käy tukalaksi. Ei jaksa liikuttaa edes itseään. Kyllä jos lihakset häviää, niin silloin pitää olla riittävän kevyt.
- Anonyymi00006
Just niin minustakin. Eli se painon putoaminen on ennenpitkää pakko jos meinaa säilyä normaalipainoisena.
Sen vähäisenkin tarkoituksella hankitun lisäläskin myötä voi tulla diabetes.
Ei ole ehkä vielä meidän ikäisten ongelma kun tässä iässä lihakset pysyvät oikeassa suhteessa läskiin verrattuna normaalipainoisella, jos kohtuullisesti lihaksia harjoittaa.
Mutta vanhenemisen myötä kun tulee muita sairauksia eikä välttämättä enää jaksa eikä voi tehdä lihasharjoituksia, niin sitä aikaa tarkoitan.
Jos vanhemmiten pitäisi lihakst aina vaan yhtä hyvässä kunnossa niin voimaharjoittelua pitäisi lisätä.
- Anonyymi00005
Hoikat, jopa laihat, ihmiset elävät pisimpään ja ovat todennäköisesti terveempiä kuin lihavat tai ylipainoiset kanssaeläjänsä
Mitä tarkoitat rasvaa lantion ympärillä? Kyllä sitä yleensä on myös vyötäröllä ja takamuksessa, ei se rasva pelkästään lantiolle kerry kuin todella harvalle henkilölle. JOs on lihava on lihava.- Anonyymi00007
Tämä luennoitsija käytti tuota sanontaa. Olet oikeassa, niin sitä varmaan vyötärölle kertyisi jos alkaisi lihottaa. Paitsi on teitenkin rakenteeltaan sellaisia naisia joilla on kapeahko vyötärö mutta isompi takamus ja paksummat reidet. Minulla on mieluummin tasapaksu vartalo eli hoikka kaikkialta, joten vyötärölle se tarkoituksella ahdettu lisäläski ensin varmaan tulisi.
- Anonyymi00023
Olen hoitanut kotihoidossa olevia vanhuksia ja suurin osa heistä oli jonkun verran pyöreähköjä ja laihoja naisia oli todella vähän.
- Anonyymi00027
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tämä luennoitsija käytti tuota sanontaa. Olet oikeassa, niin sitä varmaan vyötärölle kertyisi jos alkaisi lihottaa. Paitsi on teitenkin rakenteeltaan sellaisia naisia joilla on kapeahko vyötärö mutta isompi takamus ja paksummat reidet. Minulla on mieluummin tasapaksu vartalo eli hoikka kaikkialta, joten vyötärölle se tarkoituksella ahdettu lisäläski ensin varmaan tulisi.
Olen mies. Rasvamuutokseni keskittyvät vatsaontelon viskeraalin vaihteluihin joka näkyy vyötärömitan muutoksissa.
Kerran vedin painosta pois 16kg täydellä atkinsin kuurilla.
Vaimoni oli hoikka ja mielestäni kiinteä mutta hän oli itse huolissaan takareisien selluliiteista. Kokeili kyseistä saippuaakin. Heko, heko.
Nähdessään nopean muutokseni hän kokeili samaa takareisiensä vuoksi.
Jo toisella viikolla alkoivat tulokset näkymään. Rinnat ja pakarat alkoivat kuihtumaan. Lopetti siihen. Rinnoissa on kai rasvan osuus suhteellisen suuri. Pakaroissa olisi raja tullut vastaan pian. Kohtuullisen laardikerroksen alla oli entisen sprintterin ja pituushyppääjän pakaralihakset. - Anonyymi00033
Anonyymi00027 kirjoitti:
Olen mies. Rasvamuutokseni keskittyvät vatsaontelon viskeraalin vaihteluihin joka näkyy vyötärömitan muutoksissa.
Vaimoni oli hoikka ja mielestäni kiinteä mutta hän oli itse huolissaan takareisien selluliiteista. Kokeili kyseistä saippuaakin. Heko, heko.
Jo toisella viikolla alkoivat tulokset näkymään. Rinnat ja pakarat alkoivat kuihtumaan. Lopetti siihen. Rinnoissa on kai rasvan osuus suhteellisen suuri. Pakaroissa olisi raja tullut vastaan pian. Kohtuullisen laardikerroksen alla oli entisen sprintterin ja pituushyppääjän pakaralihakset.Kaikki menee pois.
- Anonyymi00038
Anonyymi00023 kirjoitti:
Olen hoitanut kotihoidossa olevia vanhuksia ja suurin osa heistä oli jonkun verran pyöreähköjä ja laihoja naisia oli todella vähän.
Vanhemman ja keski-ikäisen naisväestön pituus on 163–166 cm ja paino 70-73 kg.
Ovat jonkun verran pyöreähköjä.
Ite olen ollut lähe 70 v jatkuvasti laihdutuskuurilla, aina tahtoo olla 2-5 kg liikaa. - Anonyymi00039
Anonyymi00027 kirjoitti:
Jo toisella viikolla alkoivat tulokset näkymään. Rinnat ja pakarat alkoivat kuihtumaan. Lopetti siihen. Rinnoissa on kai rasvan osuus suhteellisen suuri. Pakaroissa olisi raja tullut vastaan pian. Kohtuullisen laardikerroksen alla oli entisen sprintterin ja pituushyppääjän pakaralihakset.Mun 168 cm vaimo laihtui sairauden takia 68 kg päätyen 53 kg. Kyllä oli kaunis kuin nuori tyttö. Hän ei ollut elämässään koskaan ennen laihtunut. Kun saunassakin istui , pylly ei levinnyt vaan oli kapea peppu.
Kun parani, valitettavasti ei osattu heti syödä tarkasti. Söi kyllä kohtuullisesti, juoksi ja iloitsi hyvästä olotilasta ja päätyi entiseen painoon.
miten osuikin tähä mun elämän tilanteeseen tämä aloitus!! just valitin lähipiirilleni, että taudin jälkeen tuntui että nestettä katosi reisistä ja muutenkin laihtui viikon aikana - lähinnä nesteiden poistoa, ajattelen. Samoin niinkuin tunnen että lihakset surkastuivat, veltostuivat ja menettivät jäntevyyttään etenkin reisistä!! Entiiä mitä tää on, vanhemmiten sitä vaan menettää kimmoisuuttaan ....
- Anonyymi00008
Nesteistäsi en tiedä, oliko sulla nesteenpoistolääkitys? Lihakset sen sijaan katoavat ikäihmiseltä aivan hemmetin nopeasti, jos ei pääse petin pohjalta liikkeelle. Siihen ei tarvita välttämättä edes viikkoa.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Nesteistäsi en tiedä, oliko sulla nesteenpoistolääkitys? Lihakset sen sijaan katoavat ikäihmiseltä aivan hemmetin nopeasti, jos ei pääse petin pohjalta liikkeelle. Siihen ei tarvita välttämättä edes viikkoa.
Ei oo mitään nesteen poisto lääkitystä! =)
- Anonyymi00040
Anonyymi00008 kirjoitti:
En tiedä katoaako lihakset jos ei liiku. Itse ainakin liikun hyvin vähän, vain pakolliset. Minusta tärkeää on JOKA päivä oikea määrä proteiinia, kalkkia ym tärkeitä aineita.
Jos vajaan proteiinin takia katoaa, ei niitä lihaksia tule vaikka syö paljon proteiinia, munuaiset vain tuhoutuu.
Lihaksia tulee vain kovalla treenillä ja kasvu alkaa kuukausien jälkeen, jos syö terveellisesti.
Tavallisella treenillä säilytetään vain olemassa olevaa kuntoa. - Anonyymi00044
Anonyymi00040 kirjoitti:
En tiedä katoaako lihakset jos ei liiku. Itse ainakin liikun hyvin vähän, vain pakolliset. Minusta tärkeää on JOKA päivä oikea määrä proteiinia, kalkkia ym tärkeitä aineita.
Jos vajaan proteiinin takia katoaa, ei niitä lihaksia tule vaikka syö paljon proteiinia, munuaiset vain tuhoutuu.
Lihaksia tulee vain kovalla treenillä ja kasvu alkaa kuukausien jälkeen, jos syö terveellisesti.
Tavallisella treenillä säilytetään vain olemassa olevaa kuntoa.Kyllä lihakset katoavat, jos jämähdät paikoillesi. Pelkkä proteiini ei niitä kasvata eikä edes ylläpidä. Jotta kyllä sitä liikettä kannattaa jatkaa, jottei kaikki lihasmassa häviä. Liike on lääke.
- Anonyymi00009
Nyt tahtoisin kuulla / nähdä aloittajan elopainon. 'Pieni pyöreys' on hyyyvin häilyvä käsite, jota moni ylipainoinen viljelee painonsa oikeuttaakseen.
Liiallinen laihuus lienee ihan yhtä huono asia kuin liiallinen ylipainokin, mutta laihanlainen jaksaa liikuttaa itseään, lihava ei einää pysty, kun ikää on tarpeeksi.- Anonyymi00011
Olen normaalipainoinen ja oletan että kun lihakseni aikanaan kuihtuvat, painoni putoaa. Tuskin rupean ahtamaan, että saisin läskiä lihasmassan katoamisen takia pudonneen painon tilalle. Eli minusta on oikein että paino putoaa. Tuntuu aika oudolta että läski suojaisi kuten sanotaan. Mutta voi olla etten tiedä syvällisemmin tämän läskin tarkoistusta, mitä kohtaa suojaa ja miten. Aloittaja.
- Anonyymi00018
Anonyymi00011 kirjoitti:
Olen normaalipainoinen ja oletan että kun lihakseni aikanaan kuihtuvat, painoni putoaa. Tuskin rupean ahtamaan, että saisin läskiä lihasmassan katoamisen takia pudonneen painon tilalle. Eli minusta on oikein että paino putoaa. Tuntuu aika oudolta että läski suojaisi kuten sanotaan. Mutta voi olla etten tiedä syvällisemmin tämän läskin tarkoistusta, mitä kohtaa suojaa ja miten. Aloittaja.
Miten määrität normaalipainosi? BMI sinänsä ei todista mitään. Antaa vain epämääräisen vartailukohdan itsetutkiskeluun jos oman kehon koostumus on arveilujen varassa.
Olen +80v ikäinen, näivettynyt ukko. Vastaan hangoittelusta ( lihaskuntotreenit ja järkevä ruokailua ) huolimatta, ovat lihakseni näivettyneet viime vuodet huolestuttavalla nopeudella. Suurimmat menettäjät ovat reidet, pakarat ja selkä. Katoa toki muuallakin. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Miten määrität normaalipainosi? BMI sinänsä ei todista mitään. Antaa vain epämääräisen vartailukohdan itsetutkiskeluun jos oman kehon koostumus on arveilujen varassa.
Olen 80v ikäinen, näivettynyt ukko. Vastaan hangoittelusta ( lihaskuntotreenit ja järkevä ruokailua ) huolimatta, ovat lihakseni näivettyneet viime vuodet huolestuttavalla nopeudella. Suurimmat menettäjät ovat reidet, pakarat ja selkä. Katoa toki muuallakin.Tarpeeksi vanhan tyytyy vähään.
- Anonyymi00010
Normaalipaino hyvä.
- Anonyymi00012
Kaikenlaisia yleistyksiä, pah.
- Anonyymi00013
Normaali paino on aina hyväksi
- Anonyymi00014
Kun se rasva oliskin lantion ympärillä, mutta kun ei niin ei. Harmikseni kerääntyy ihan muualle mihin sitä ei kaivata. Onneksi ei kuitenkaan ole kun 7-8 kiloo ylimääräistä ja itte nekin kannan.
- Anonyymi00017
Yleensä se "rasva lantion ympärillä" tarkoittaa jenkkakahvoja ja isoa ahteria
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jotkuthan ottaa nykyisin pakaraimplantit.
- Anonyymi00028
Anonyymi00017 kirjoitti:
Mulla ne kilot näkyy vatsassa ja ylävartalolla. juuri ostin naisten suorat housut cittarista kokoa S , mutta puseron jos olisin ostanut joutuisin ostamaan kokoa xl
Anonyymi00014
2026-03-06 09:51:17
- Anonyymi00015
En usko et on terveellistä alkaa rasvoittamaan kroppaansa erikseen, jos ei satu lantiolla sitä olemaan. Rasva tukkii verisuonia.
- Anonyymi00016
Tuo ajatus näkyy myös InBodyn viskeraali rasvan suositusalueessa ikään liittyen.
Vatsaontelon rasvan alue on, ikävuosien lisääntyessä, yläoikealle leviävä alue.
Mitä enemmän ikää. Sitä korkeammalla on suositusalueen minimi ja maksimi.
Kannattaa katsoa periaate. - Anonyymi00020
Minä olen ollut aina laiha, liiankin laiha, vaikka ruokahalu on ja ollut aina hyvä. Sukulaisenikin ovat laihoja, kai tää taipumus menee geeneissä :( Vanhemmiten olen alkanut lisätä kaikenlaisen ruoan syömistä, lisännyt myös rasvoja enkä herkkujakaan kaihda, raejuustoa menee paljon. Liikuntaakin harrastan ja innostuin painoja nostelemaan, josko vähän saisi vanhana lihasta kehittymään, eihän se helppoa ole.
Mutta tosiaan, vanhukselle laihuus ei todellakaan ole hyväksi.- Anonyymi00022
Tuo painojen nostelun osuus kiinnostaa. Puitteet? Menetelmät? Välineet? Toistot / sarja? Arvio kuormituksesta suhteessa maksimiykköseen?
Teveydestäni huolestuneena aloitin lihaskuntoilun kuukautta vaille 6-kymppisenä.
5 kertaa viikossa. Alku- ja loppuverryttelyineen pari tuntia / käynti.
Puolessa vuodessa voin asteettain luopua verenpaine- ja kolestrolilääkityksestä.
En muuttanut perusruokailuani mutta kun kehoni koostumus muuttui siten, että painoni pysyi mutta vyötäröni oheni 6cm - 7cm, aloin kiinnittämään enemmän huomiota safkaamisen koostumukseen. Raejuustoa, rahkaa, kananmunia, rasvatonta maitoa ( 10 litraa / viikko ).
Nyt 82v ikäisenä on eturauhasen leikkaukseen valmistelun lääkitys alkanut häiritsemään harrastusta lieventävällä tavalla. - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Tuo painojen nostelun osuus kiinnostaa. Puitteet? Menetelmät? Välineet? Toistot / sarja? Arvio kuormituksesta suhteessa maksimiykköseen?
Teveydestäni huolestuneena aloitin lihaskuntoilun kuukautta vaille 6-kymppisenä.
5 kertaa viikossa. Alku- ja loppuverryttelyineen pari tuntia / käynti.
Puolessa vuodessa voin asteettain luopua verenpaine- ja kolestrolilääkityksestä.
En muuttanut perusruokailuani mutta kun kehoni koostumus muuttui siten, että painoni pysyi mutta vyötäröni oheni 6cm - 7cm, aloin kiinnittämään enemmän huomiota safkaamisen koostumukseen. Raejuustoa, rahkaa, kananmunia, rasvatonta maitoa ( 10 litraa / viikko ).
Nyt 82v ikäisenä on eturauhasen leikkaukseen valmistelun lääkitys alkanut häiritsemään harrastusta lieventävällä tavalla.Minä liityin alkuvuodesta Senioreiile tarkoitetulle kuntosali kurssille. No pienillä painoillahan minä jumppaan, eläkeläismummeli :) mutta hieman on paino noussut, josta kovasti iloitsen. Yritän saada innostumaan myös uinnistä, vähän se takkuaa, se tuntuu tylsältä. Täytyy kokeilla vesijuoksua, jota ystäväni suositteli.
- Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
Minä liityin alkuvuodesta Senioreiile tarkoitetulle kuntosali kurssille. No pienillä painoillahan minä jumppaan, eläkeläismummeli :) mutta hieman on paino noussut, josta kovasti iloitsen. Yritän saada innostumaan myös uinnistä, vähän se takkuaa, se tuntuu tylsältä. Täytyy kokeilla vesijuoksua, jota ystäväni suositteli.
Käyttämälläni salilla kokoontui "mummoliiga" kahdesti viikossa ohjattuun kiertoharjoitteluun. En seurannut hupakoiden hommia muuten kuin se, että vetäjän mennessä ohjeistamaan L-muotoisen salin toisen puolen jumppaajia niin nämä keskenään jääneet paneutuivat uutisien vaihtoon.
Toinen havaintoni oli, että muutamien mammojen kehonhallinta ja tasapaino kehittyi talven aikana kaadehtittavan paljon.
Pian "liiga" siirtyi toisen kerroksen uudelleen varusteltuun saliin.
Vielä työelämässä ollessani kokeilin ohjattua ukkojumppaa mutta se jäi kahteen kokeiluun. En kokenut omakseni. Lienen "solisti" tai/ja pienessä, kaltaiseni tasoisessa porukassa viihtyvä. Kolme, neljä samoilla menetelmillä treenaajaa on optimi.
- Anonyymi00021
On ihan terveelliistä olla normaalipainoinen missä iässä vain. TIETYSTI.
- Anonyymi00025
2 vuodessa paino noussut 5kg. EN ole terve vaan kärsin tilanteesta.
Olin puudutus leikkauksessa lääkittynä ja sen jälkeen alkoi jotenkin olla olo pielessä. Lääkittiin liian paljon. Olin jo siirtänyt menoa.
Ja pelkäsin jos käy huonosti. Hammas puuduksiakin oli useita sitä ennen ja jälkeen.
Raskasta ja rasittavaa. - Anonyymi00029
'normaali' on sana vain, ei muuta
- Anonyymi00030
Sana, jolla on sisältö ja tarkoitus. Ei siis mikään "vain".
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Sana, jolla on sisältö ja tarkoitus. Ei siis mikään "vain".
Niin, mut mikä se on se normaali, onko vain sun normaali se oikea normaali?
- Anonyymi00035
Anonyymi00031 kirjoitti:
Niin, mut mikä se on se normaali, onko vain sun normaali se oikea normaali?
Normaalijärkinen kyllä tietää, mikä / mitä on "normaali". Jos on keskitieltä kallellaan kumpaan suuntaan tahansa, se on epänormaalia. Enemmän tai vähemmän.
- Anonyymi00041
Anonyymi00035 kirjoitti:
Normaalijärkinen kyllä tietää, mikä / mitä on "normaali". Jos on keskitieltä kallellaan kumpaan suuntaan tahansa, se on epänormaalia. Enemmän tai vähemmän.
Tuollainen asenne kuulostaa joltain syrjimiseltä.
- Anonyymi00043
Anonyymi00041 kirjoitti:
Tuollainen asenne kuulostaa joltain syrjimiseltä.
Miten hemmetissä? Ihminenhän saa ja voi olla kallellaan ihan mihin päin vain ja vaikka kaatua, jos ei muuta / muusta ymmärrä.
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Miten hemmetissä? Ihminenhän saa ja voi olla kallellaan ihan mihin päin vain ja vaikka kaatua, jos ei muuta / muusta ymmärrä.
Niin, saa olla, eikä sitä pidä epänormaalina pitää!
- Anonyymi00032
Liika syöminen on syntiä. Se ruokarukous, jota kansaneläkelaitos ei tue?
- Anonyymi00034
Saat apua Kelasta, mut ei se sua pelasta?
On terveellistä olla normaalipainoinen mutta pieni pyöreyskään ei haittaa.
- Anonyymi00036
Enemmän taitaa olla haittaa jos jatkuvasti valvoo itseään ja pikkutarkasti elää.
Anonyymi00036 kirjoitti:
Enemmän taitaa olla haittaa jos jatkuvasti valvoo itseään ja pikkutarkasti elää.
Kyllä. Terveelliset elämäntavatkaan eivät saa muodostua stressiksi sillä stressikin on epäterveellistä :).
- Anonyymi00046
Siili25 kirjoitti:
Kyllä. Terveelliset elämäntavatkaan eivät saa muodostua stressiksi sillä stressikin on epäterveellistä :).
Paitsi positiivinen stressi. Sellaistakin on olemassa, kuulema.
Anonyymi00046 kirjoitti:
Paitsi positiivinen stressi. Sellaistakin on olemassa, kuulema.
Joo, eustressi.
Se on lyhytkestoista, innostavaa ja motivoivaa kuormitusta, joka auttaa keskittymään, parantaa suorituskykyä ja antaa energiaa haasteista selviytymiseen. Tällainen stressi tuntuu hallittavalta, ja siitä palautuminen on nopeaa.- Anonyymi00047
Siili25 kirjoitti:
Joo, eustressi.
Se on lyhytkestoista, innostavaa ja motivoivaa kuormitusta, joka auttaa keskittymään, parantaa suorituskykyä ja antaa energiaa haasteista selviytymiseen. Tällainen stressi tuntuu hallittavalta, ja siitä palautuminen on nopeaa.Olen 'joutunut' esiintymään elämässäni 'muutaman' kerran. Niissä tilanteissa varmaankin oli sitä positiivismerkkistä keskittymistä, jotta suoriutui. Mutta tuosta palautumisesta en ehkä ole samaa mieltä. Sellaisesta adrenaliinipiikistä ei ihan heti tokene.
Anonyymi00047 kirjoitti:
Olen 'joutunut' esiintymään elämässäni 'muutaman' kerran. Niissä tilanteissa varmaankin oli sitä positiivismerkkistä keskittymistä, jotta suoriutui. Mutta tuosta palautumisesta en ehkä ole samaa mieltä. Sellaisesta adrenaliinipiikistä ei ihan heti tokene.
Kyllä minustakin sanalla stressi on negatiivinen lataus. Ennen esiintymistä oli se sitten pieni tai suuri tilaisuus voisi puhua paremminkin vaikkapa positiivisesta jännityksestä siis hyvässä mielessä.
- Anonyymi00048
Siili25 kirjoitti:
Kyllä minustakin sanalla stressi on negatiivinen lataus. Ennen esiintymistä oli se sitten pieni tai suuri tilaisuus voisi puhua paremminkin vaikkapa positiivisesta jännityksestä siis hyvässä mielessä.
Niin, vaikka aika harva taitaa esiintymisjännitystä pitää positiivisena. Silti, vaikka tietää sen kuuluvan asiaan ja ehkä auttavankin.
Anonyymi00048 kirjoitti:
Niin, vaikka aika harva taitaa esiintymisjännitystä pitää positiivisena. Silti, vaikka tietää sen kuuluvan asiaan ja ehkä auttavankin.
Niinpä. Vaikka moni ennen esiintymistä saattaa sanoa että jännittää mutta sillain positiivisessa mielessä :).
- Anonyymi00049
Siili25 kirjoitti:
Niinpä. Vaikka moni ennen esiintymistä saattaa sanoa että jännittää mutta sillain positiivisessa mielessä :).
Olympiakisoissa jotkut ampujat ottivat jopa lääkettä hermojen kuriin saamiseksi.
Anonyymi00049 kirjoitti:
Olympiakisoissa jotkut ampujat ottivat jopa lääkettä hermojen kuriin saamiseksi.
Eikös sitä katsota doupingiksi?
- Anonyymi00050
Siili25 kirjoitti:
Eikös sitä katsota doupingiksi?
Beetasalpaajia käyttivät jotkut, kai se on hieman sama kun jotkut hiihtäjät käyttää astmalääkettä.
Anonyymi00050 kirjoitti:
Beetasalpaajia käyttivät jotkut, kai se on hieman sama kun jotkut hiihtäjät käyttää astmalääkettä.
Beetasalpaajat ovat kiellettyjä kilpailun aikana tietyissä urheilulajeissa, kuten ammunnassa ja useissa tarkkuuslajeissa, sillä ne laskevat sykettä, vähentävät vapinaa ja rauhoittavat suoritusta. Kielto perustuu Maailman antidopingtoimisto WADA:n sääntöihin,
- Anonyymi00051
Anonyymi00049 kirjoitti:
Jotkut ihmiset rauhoittavat itsensä myös esim. hautajaisiin, jotta ei itkettäisi. Mitä! Hautajaisissahan saa no. itkeä.
- Anonyymi00052
Siili25 kirjoitti:
Woi olla, vaikka positiivinen jännitys kuulostaakin omaan korvaan hassulta.
Anonyymi00051 kirjoitti:
Jotkut ihmiset rauhoittavat itsensä myös esim. hautajaisiin, jotta ei itkettäisi. Mitä! Hautajaisissahan saa no. itkeä.
Juu tai joku sulhanen ainakin myös omiin häihinsä :).
- Anonyymi00053
Siili25 kirjoitti:
Beetasalpaajat ovat kiellettyjä kilpailun aikana tietyissä urheilulajeissa, kuten ammunnassa ja useissa tarkkuuslajeissa, sillä ne laskevat sykettä, vähentävät vapinaa ja rauhoittavat suoritusta. Kielto perustuu Maailman antidopingtoimisto WADA:n sääntöihin,
Joo, muistelinkin et ne salpaajat kiellettiin.
- Anonyymi00054
Siili25 kirjoitti:
Juu tai joku sulhanen ainakin myös omiin häihinsä :).
Oho, tuota en ole kuullutkaan. Mutta jooo-o, varmaankin voi jännääminen olla sitä luokkaa, etä apuva tarvitaan.
- Anonyymi00042
Minulle neuvottiin ruokajuomaksi pilsneriä Ja ruokahalut palasi kummasti . Ja kuulemmma saa tehdä pieniä ruokataukoja monta kertaa päivässä , kunhan ei menis liian painavaksi tällä menolla.
Minuakin oksetti ajatus syömisestä mutta lapsenlapsi teki ihania ruokkia kun kävi ja ei sitä viitsinyt näyttää edes ettei kelpaa hönen laittama ruoka. Jotta saa syödä sitä mistä pitää sanoi ravinnoitsija- Anonyymi00055
Ruokahalut palaa kun ei joka päivä syö samaa, kyllästyyhän sellaiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2242964Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell111669Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.51347- 1031216
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1261183- 751117
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531032Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581025Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717947- 135922