Puhutaanko puuta, heinää, taipuvaa ja taittuvaa.

Anonyymi-ap

Suomen kieli on helppoa meille jotka sen olemme oppineet kotona, imeneet äidin maidossa ja kuunnelleet kasvattajiamme.

Aina ei kasvattajana ollut omat vanhemmat, mutta kaikki ovat kuitenkin saaneet äidin ja isän geenit.

Murteita puhutaan liian vähän. Kaikki haluavat olla hienoja ja puhua kuin paremman väen on oletettu puhuvan.
"Samaa kieltä kuin sammakot", kun opetettiin kurlaamaan kurkkua suolavedellä, kun se kipeytyi.
Nostaisitko sitä takamustasi / Nosta persettäs / nousisitko ylös siitä penkiltä.

Kolmen eri opettajan puhetta uppiniskaiselle oppilaalle.

Kuik hienost te siell Kokkolas puhut, ko siit ei saa selkoo?

No, kuinka te siellä etelässä puhutta, me ei ymmärretä?

Puuta heinää, kun "nurmen leikkuut ei viel ol , ko hankit on maas.

50

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Joo.
      "Puuta heinää, vettä petäjää".

• Anonyymi00002

Hieman aiheesta poiketen, eilen kuuntelin suomalaisista uutista haastattelua ruotsinsuiomalaisten suomenkielestä. Siinä haastaeltiin naista, joka oli oppinut suomea kuopiolaiselta äidiltään. Itse hän puhuu yleiskieltä, murresanoja ja svedismejä joukossa ja Suomessa käydessään kaikki "yleensä" ymmärtävät.

Juuri tuo yllälmainittu luontevuus, taipuisuus ja leikkisyys jäävät usein puuttumaan ruotsinsuomalaisten puheessa; kielestä tulee helpolla liian muodollista, hyperkorrektia ja kankeaa, kun ei haluta sekoittaa mukaan ruotsalaisia sanoja.

Kotona puhumme yleiskieltä, kaakkoismurteilla höystettyä, minulta kyllä lipsahtaa vähön "jämpsää" väliin aina,.

Kuulun FB:ssä ryhmään, jossa kirjoitellaan karjalaisia sanontoja ja lausahduksia. On se vähän vierasta kieltä, mutta jotain sanoja muistan lapsuudesta.

""A mitä mie sit tien? Istun kiikkustuolis ja vartoon kuolemaa vai ?" sanoi mamma kun käskettiin istumaan ja lepäämään.

• Anonyymi00003

Pahus unohdan aina puumerkkini, no tää nyt oli kuitenkin niin taas Palomaa

• Anonyymi00004

Niin siis puuta on venäjää eikä suomea

alkovi arabiaa kuten monet espanjan sanat alcoba

• Anonyymi00005

ja siis murrekorva on herkkä

Kuik hienost te siell Kokkolas puhut, ko siit ei saa selkoo?

ei ole länsisuomea vaan sinne päin

ko turkua eikä selkoo ku ja selkko jne
        jotenkin näin
        Kui hienost tes siäl kokkolas puhut ollenkka, ei siit mittä selkkoka saa

• Anonyymi00006

"Puuta heinää" tarkoittaa, että "puu = puu esim. mänty, kuusi, koivu", taivutuksessa "ta"-loppu onko se nyt partitiivi (?) muoto. Eli "puuta" on ihan selvää suomenkieltä, taivutettu sanaa "puu". "Vettä" on taivutus sanasta "vesi",

"Alkovilla" ei oo asiayhteyttä tähän asiaan.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

"Puuta heinää" tarkoittaa, että "puu = puu esim. mänty, kuusi, koivu", taivutuksessa "ta"-loppu onko se nyt partitiivi (?) muoto. Eli "puuta" on ihan selvää suomenkieltä, taivutettu sanaa "puu". "Vettä" on taivutus sanasta "vesi",

"Alkovilla" ei oo asiayhteyttä tähän asiaan.

ei tarkoita

sinun juttusi ovat aivan prseestä

juntti on henkilö joka ei edes neuvotessa ota selvää vaan jatkaa älykäpiönpskaansa

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

ei tarkoita

sinun juttusi ovat aivan prseestä

juntti on henkilö joka ei edes neuvotessa ota selvää vaan jatkaa älykäpiönpskaansa

Bumerangina takaisin sinulle. Se että et osaa käyttää edes isoja kirjaimia, pilkuista ja että pisteistä ei tietoakaan osoittaa, että ala-asteen peruskoulun alkeelliset opit jäivät sinulta ymmärtämättä.

Lukaisepa läpi tämä:
        https://www.meetnlearn.fi/opetusblogi/1489-substantiivit-verbit-adjektiivit-adverbit-sana-luokat

Suosittelen, että liityt tähän opintoryhmään!

Bumerangi takaisin tästä lausumastasi: "juntti on henkilö joka ei edes neuvotessa ota selvää vaan jatkaa älykäpiönpskaansa".

Eli nyt olen neuvonut sinua. Jos et ota selvää neuvostani, niin olet juntti.

Keskustellaan sitten.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Bumerangina takaisin sinulle. Se että et osaa käyttää edes isoja kirjaimia, pilkuista ja että pisteistä ei tietoakaan osoittaa, että ala-asteen peruskoulun alkeelliset opit jäivät sinulta ymmärtämättä.

Lukaisepa läpi tämä:
        https://www.meetnlearn.fi/opetusblogi/1489-substantiivit-verbit-adjektiivit-adverbit-sana-luokat

Bumerangi takaisin tästä lausumastasi: "juntti on henkilö joka ei edes neuvotessa ota selvää vaan jatkaa älykäpiönpskaansa".

Keskustellaan sitten.

seskopää tyyppi opettaa

täälähän sitätiä löytyy opettele kirjoittamaan
        sitten kun niiltä kysyy teoreettista kielioppia, jota tarvitsee esim. kieliä
        lukiessa jos ei asu maassa
        niin
        tulee hiljaisuus

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19302579/suomen-kielen-s-2-testi-yllattavan-vaikea#comment-141104638

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Lukaisepa läpi tämä:

Keskustellaan sitten.

Painu sinne missä on tasoisia keskustelijoita. Älä tunge opettamaan!

Täällä ei linkkejäsi kaivata.
        Me kirjoitamme kuinka haluamme ja KIELIKORVA voi painua kavereineen sinne mistä ovat syntyessään ulos lipsahtaneet!

Puhu puuta heinää!
        Ja muka tietää mitä se tarkoittaa!
        Onko mokomalla viel
        korvantaustatkaan kuivat!

Oppia ikä kaikki, konttaajat on erikseen tiedon rappusillakin, yrittävät opettaa muita!

Sivistynyt ihminen ei käytä kieltä ja sanoja kuin Sinä!

Mieluummin olen minä ainakin juntti, kuin kaltasesi MINÄ ITSE!

• Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Painu sinne missä on tasoisia keskustelijoita. Älä tunge opettamaan!

Täällä ei linkkejäsi kaivata.
        Me kirjoitamme kuinka haluamme ja KIELIKORVA voi painua kavereineen sinne mistä ovat syntyessään ulos lipsahtaneet!

Puhu puuta heinää!
        Ja muka tietää mitä se tarkoittaa!
        Onko mokomalla viel
        korvantaustatkaan kuivat!

Oppia ikä kaikki, konttaajat on erikseen tiedon rappusillakin, yrittävät opettaa muita!

Sivistynyt ihminen ei käytä kieltä ja sanoja kuin Sinä!

Mieluummin olen minä ainakin juntti, kuin kaltasesi MINÄ ITSE!

Ole hyvä, olet ainakin rehellinen, kun tunustat että olet juntti.
        Ollaan ihan samaa mieltä.

Katsos kun olen ammatiltani opettaja.
        Minun velvollisuuteni on opettaa - jopa juntteja.

Enkä ota mitään maksua sinulta, - ihan ilmaiseksi saat oppia.

Suosittelen sinua edelleenkin siirtymään tähän opintokerhoon:

Ole hyvä!

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Ole hyvä, olet ainakin rehellinen, kun tunustat että olet juntti.
        Ollaan ihan samaa mieltä.

Katsos kun olen ammatiltani opettaja.
        Minun velvollisuuteni on opettaa - jopa juntteja.

Enkä ota mitään maksua sinulta, - ihan ilmaiseksi saat oppia.

Suosittelen sinua edelleenkin siirtymään tähän opintokerhoon:

Ole hyvä!

Korjaus ed. "tunustat" pitää kirjoittaa kahdella ännällä eli "tunnustat".
        Rehellisenä opettajana tunnustan omat virheeni ja kiirehdin heti korjaamaan.

Sama

• Anonyymi00009

Kyllä puuta heinää-ketjussa saa rönsyillä.
      Al-koholi jne suomenkielessäkin tulee arabiasta.

• Anonyymi00010

ja Pal jatkaa kerta vielä kiellon päälle

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

ja Pal jatkaa kerta vielä kiellon päälle

niin mutta tuo on opetusta mitä Ploma antaa

eli kuten näet espanja on italiaa jota puhutaan arabian sanoilla ja tyylillä

azafata selvää arabiaa ei kun olikin lentoemäntä espanjaksi

• Anonyymi00022
        Anonyymi00012 kirjoitti:

niin mutta tuo on opetusta mitä Ploma antaa

eli kuten näet espanja on italiaa jota puhutaan arabian sanoilla ja tyylillä

azafata selvää arabiaa ei kun olikin lentoemäntä espanjaksi

Ei ole Ploma vaan toinen ihminen, - ammatiltaan opettaja.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Ei ole Ploma vaan toinen ihminen, - ammatiltaan opettaja.

Entinen alakoulun opettajan sijainen 😂

• Anonyymi00014

Voi kun minua naurattaa. Margariini ei sitten niinkään.

Olen Jaana enkä anna.

• Meilläpäin puuta-heinää = puhuu puppua, tietääkö itsekään mistä puhuu.

• Anonyymi00015

puuta on siis nominatiivi ei partitiivi ja venäjää

• Anonyymi00016
        Eliaana kirjoitti:

Kommentissani oli tästä kysymys, ei kieliopista.
        https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-tulee-sanonta-etta-joku?language_content_entity=fi

netti on täynnä vääriä selityksiä kirjasto täti ei osaa selittää tätä kun
        ei osaa kieliä tässä tapauksessa

siinähän se on myös tekoälyn ja wikipedian heikkous

täällä tietäjät ovat usein savotyyppiä, ei tiedä kuin hesarin
        lintmannityyppi panettelee mistä lähteestä vain mutta aina samaa panettelua hallituksesta jne lähteestä riippumatta

wikipedia ja lehtitietäjät kopioivat näistä

ja huippua edustavat tekoälykäpiötietäjät jotka kopioivat sieltä

näillä mennään

• Anonyymi00016 kirjoitti:

netti on täynnä vääriä selityksiä kirjasto täti ei osaa selittää tätä kun
        ei osaa kieliä tässä tapauksessa

siinähän se on myös tekoälyn ja wikipedian heikkous

täällä tietäjät ovat usein savotyyppiä, ei tiedä kuin hesarin
        lintmannityyppi panettelee mistä lähteestä vain mutta aina samaa panettelua hallituksesta jne lähteestä riippumatta

wikipedia ja lehtitietäjät kopioivat näistä

ja huippua edustavat tekoälykäpiötietäjät jotka kopioivat sieltä

näillä mennään

Minusta tuo lause, ´´se tarkoittaa niitä-näitä -puheita, jossa ei eritellä asioita, vaan edetään suoraa linjaa asiasta toiseen ilman erottelevaa logiikkaa, ´´ kuvaa aika hyvin tuota sanontaa.

• Anonyymi00018
        Eliaana kirjoitti:

Minusta tuo lause, ´´se tarkoittaa niitä-näitä -puheita, jossa ei eritellä asioita, vaan edetään suoraa linjaa asiasta toiseen ilman erottelevaa logiikkaa, ´´ kuvaa aika hyvin tuota sanontaa.

niin mutta maanviljelijä sai sen sanan venäjästä muinoin
        kauppias sai nimen Kupittaa venäjästä muinon
        ja ostaja Turun venäjästä muinoin

puu-ainesta ei tuo sana tarkoita eikä kupittaa kuppia eikä

• Anonyymi00018 kirjoitti:

niin mutta maanviljelijä sai sen sanan venäjästä muinoin
        kauppias sai nimen Kupittaa venäjästä muinon
        ja ostaja Turun venäjästä muinoin

puu-ainesta ei tuo sana tarkoita eikä kupittaa kuppia eikä

Juuhu, ei siinä puu tarkoita puuta, eikä heinä heinää.
        Kun nyt otit puheeksi nuo kaikenmaailman tietäjät niin googlasin asiaa ja vastaus on sama, kun tuo ´´kirjastonhoitajankin´´. Kävin sitten myös kysymästä tekoälyltä. Vastaus rönsyilevämpi, pääpiirteittäin sama.

• Anonyymi00027

• Kansanluonteemme piirteenä pidetään turhan hölöttämisen ja löysän puheen välttelyä, ja sehän on hyvä asia. Ei tarvitse täyttää ilmatilaa puheella, osataan olla yhdessäkin vaiti, esimerkiksi bussipysäkillä vieraiden ihmisten kanssa tai saunan lauteilla ihan perheenkin tai ystävien kesken. Hiljaisuus ei tunnu kiusalliselta, hiljaisuuden rikkominen voi tuntua joskus tunnelman pilaamiselta. Tai jos ei ole sanottavaa, voi olla luontevasti vaiti. Monessa tilanteessa , jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, parempi olla sanomatta mitään. Hiljaisuutta voi kuunnella yhdessä, pitää yksin pientä hiljaisuuden retriittiä tai lähteä vaikka koko viikonlopuksi sitä harjoittamaan samanhenkisten kanssa.

Mutta kyllä meillä omaparäistä small talkin taitoakin löytyy. Pulinaa, pölinää, puheensorinaa, nämä ovat taustaääniä, joiden keskellä viihtyy tai ei.
      Kun puhuu puuta heinää, siinä ei paljon asioita eritellä, annetaan puheen virrata ja edetä kuin niittomies pajukkoisella niityllä. Hölynpölypuheille ei juuri merkitystä tai tosi sisältöä löydä, niistä ei ymmärrä kuulijakaan hölkäsen pöläystä. Pötyä, puppua, soopaa, pas.kaa höpötellään ja suolletaan. Ja onhan puppusanageneraattorikin, joka tuottaa hienolta kuulostavaa vailla merkitystä olevaa "bulshittiä."

Suomalainen sananlasku:
      Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa.

• Anonyymi00017

Joskus on pakko tehdä "tikusta asiaa".
      "On ilmoja pidellyt". Siinä se minun "small talk" on. Siis ihan "puuta heinää", mutta myös joskus "lämpimikseen".
      "Tuppisuuna" usein ihmettelen mikä tuppi. Puukontuppi vai tuppiperunat.
      "Puuta heinää" puhuessa heinä ei saa olla heinäsuovasta, voi löytyä neula suusta.

• Anonyymi00021

joo se on ihan totta
      täällä palstalla yleishöhellys eipäs juupas
      lintman tulee lintman ei tule

on käytäntö ja sitä täällä kutsutaan keskusteluksi
      siis erittelemätöntä rajaamatonta perustelematonta ... väittelyä

onko nyt ihan tosi niin, että että pysty netistä selvittämään
      puuta heinää
      liittyyköse siihettä etteosaa kyrillisiä kirjaimia vai mikä?

• Anonyymi00023

Lopeta jo sinä ed. ainakin.
        Sinä liikut kaikista eniten täällä.
        Sinut tunnistaa siitä, että et osaa käyttää isoja kirjaimia, ei pilkkuja ja et pisteitä.

Pidä taukoa!
        Käy vaikka kiehauta kuppi teetä tai kahvia ja elä elämää!
        Ehkä voisit lukea jonkun kirjankin vaihteen vuoksi?

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Lopeta jo sinä ed. ainakin.
        Sinä liikut kaikista eniten täällä.
        Sinut tunnistaa siitä, että et osaa käyttää isoja kirjaimia, ei pilkkuja ja et pisteitä.

Pidä taukoa!
        Käy vaikka kiehauta kuppi teetä tai kahvia ja elä elämää!
        Ehkä voisit lukea jonkun kirjankin vaihteen vuoksi?

Jos häiritsee, voi ohittaa.
        Kuuletko sinä jonkun puheesta mikä on Iso kirjai?
        Älä ota stressiksi asiaa jota täällä ei voi kukaan vaatia.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos häiritsee, voi ohittaa.
        Kuuletko sinä jonkun puheesta mikä on Iso kirjai?
        Älä ota stressiksi asiaa jota täällä ei voi kukaan vaatia.

Jopas oli älykäs neuvo!

Ei täällä kukaan mitään kuule, kun tää kaikki on kirjallista.
        Eikä oo kyse "stressistä", vaan ajankulusta ja ihmetyksestä.

Ohita sinä, sillähän siitä selviät

• Anonyymi00026

Juuhu, ei siinita puuta, eikä heinä heinää

puuta heinää ei tarkoita puu heinää missään mielessä

kysy venäläiseltä tekoälyltä, puuta heinää on (venäjällä ei käytetä olla -sanaa)

pud sena raven sorok russkim funtam, eto nebolshoj, plotno spressovannyj tjuk

• Anonyymi00029

Niin siis pud sena = puuta heinää
        translitteroitua venäjää ja sille selitys perässä

• Anonyymi00039

selvisikö lause пуд сена = puuta heinää?
        пуд сена равен сорок русским фунтам, это небольшой, плотно спрессованный тюк

• Anonyymi00028

Juu, Kaikkea täällä ei kannata ihmetellä!

Operttajia on kyin sieniösateekka,

Turhaa on alkaa kaivamaan sanojen juuria, kun omia juuriaankan ei tunne,
      Käytän sanoja ammatikseni.
      Mutta ei täällä ole tarvetta kielioppia noudattaa, eikä ole kohteliasta jaka lauseeseen jotain ohjetta ja neuvoa muille syöttää.

Minulla on tapana kuulostella kehoani ja ottaa lomaa kirjaimista ja kaikesta niihin liittyvistä asioista. En lue lehtiä.
      Täytän niin monta arkkia viikossa, että silmissä vilisevät äät, ööt, pilkut ja pisteet.
      En opeta ketään, en jaa ohjeita, mutta sanoja annan käyttöön!

Kun kyllästyn, pakenen yksinäiselle retkelle luontoon.
      Kartatta, kompassitta ja osoitteetta, vain minä ja luonto.
      ''Puhun mieluummin puille ja kiville, kuin ihmisille jotka ovat ase tanassa oikomassa, opettamassa, ja korjaamassa, vaikka tiedän, etten ole ensi kertaa pappia kyydissä kirjoittaessani jostain asiasta.

Rakastan omaa kieltämme.
      Vivahteita ja sanoja on käsittelemään mitä tahansa asiaa, tilannetta, tai tunnetta.
      Koskaan en ole ymmärtänyt noita kuvilla puhumisia. Jos tykkäät jostain, sano kiitos.
      Ei siinä peukaloa tarvita, eikä sydäntäkään. Kaikki omilla keinoillaan ja jos sanat eivät riitä otetaan mukaan kuva, tai nyrkki.
      Riitaa ratkotaan ensiksi sanoin, sitten puhuu nyrkki!

Yritäppäs kirjoittaa vaikka inhosta sanoilla joista tunne tulee läpi!
      Puhu jostain tapahtumasta niin, että kuulijasta tuntuu , kuin hän näkisi tapahtumat.

Sanoilla voi leikkiä, riidellä, rakastaa, vihata, ja antaa tuomion.
      Järkyttävän iso uutinen, ja järisyttävä tapahtuma ovat sanomalehtien uutistoimittajien useimmite käyttämiä sanoja, jotka ovat uutiseen nähden aivan vääriä ja johdattelevia, Pieni uutinen. Suurellinen otsikko.

Rakastan sanoilla leikkimistä, onnekseni saan tehdä sitä, ja siitä jopa maksetaan?

• Anonyymi00031

Sanoitko jotain, vai tuuliko huulias heilutti?
      Paljon puhetta, vähän villoja.
      Jotain se puhuu, vaan ei saa mutinasta selvää.

Miksi vanhalle ihmiselle joskus juudettaam kuin kuurolle?
      Harmitti kun mummo yritti pienellä äänellänsä selittää, että ; en minä kuuro ole, ja hoitaja huusi niin että koko kylä kuuli.

Puhujan olisi hyvä osata valita sanansa kuulijoiden mukaan, liian monimutkaisella selityksellä ei useinkaan saa sen parempaa selkoa, kuin puhumalla suoraan asiaa.
      " Lyhyestä sana poikki." en tiedä mistä on syntynyt, mutta sopii useaan paikkaan.

" Seli, seli. Puhu selvästi, vsikka et saisi aikaan kuin sanan päivässä!"

Toisaalta, ei kysyjää saa hiljaiseksi.
      Aina se jonkun harmituksen löytää!

• Anonyymi00033

# " Puhuminen kultaa, vaikeneminen hopeaa, kun kerro totuuden vältyt saamasta itselelsikin tuomion, jos puhu totta, ja jos itse olet syytön.," # sanoi t
        uttu herastuomari todistajalle joka muutti todistajakertomustaan jokaisessa kuulustelussa.
        Milloin hän oli nähnyt, milloin kuullut jonkin keromana ja aluksi hän oli kertonut olleensa itse paikalla näkemässä rikoksen teon.

Todistaja oli lopulta itse pääsyyllinen, mutta asia on tässä toisarvoinen

Olettaisin, että oikeustoimissa tuo on edelleenkin erittäin tärekeää.
        Väärästä todistuksesta saa melko usein tuomion.

Täällä ei toden puhumista pidetä tärkeänä.
        Ei se tietysti kaikissa kyselyissä ja uteluissa ole edes tarpeelllista. Vain puhuja / kirjoittaja vastaa sanoistaan, ei kyseluýn tekijät ja muut vastaajat.

Itse kaipaisin tänne enemmän huumoria.
        Vanhusten ryhmistä esim. Fb sivuilla olen tehnyt saman havainnon.
        Kun joku kirjoittaa huumorilla jutun, se usein ymmärretään aivan väärin.

Joku ottaa se itselleen loukkauksena, joku syyttää valehtelemisesta, ( mistä olikaan mahtanut kirjoittaja valehdella ? ) toiset ymmärtävät ja jatkavat samalla linjalla, mutta ideasta syntyikin uusiutuva sanasota!

Tuttu täälläkin, vai mitä mieltä muut ovat, minä sanon vain oman mieliåiteeni tässäkin.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

# " Puhuminen kultaa, vaikeneminen hopeaa, kun kerro totuuden vältyt saamasta itselelsikin tuomion, jos puhu totta, ja jos itse olet syytön.," # sanoi t
        uttu herastuomari todistajalle joka muutti todistajakertomustaan jokaisessa kuulustelussa.
        Milloin hän oli nähnyt, milloin kuullut jonkin keromana ja aluksi hän oli kertonut olleensa itse paikalla näkemässä rikoksen teon.

Todistaja oli lopulta itse pääsyyllinen, mutta asia on tässä toisarvoinen

Väärästä todistuksesta saa melko usein tuomion.

Täällä ei toden puhumista pidetä tärkeänä.
        Ei se tietysti kaikissa kyselyissä ja uteluissa ole edes tarpeelllista. Vain puhuja / kirjoittaja vastaa sanoistaan, ei kyseluýn tekijät ja muut vastaajat.

Itse kaipaisin tänne enemmän huumoria.
        Vanhusten ryhmistä esim. Fb sivuilla olen tehnyt saman havainnon.
        Kun joku kirjoittaa huumorilla jutun, se usein ymmärretään aivan väärin.

Joku ottaa se itselleen loukkauksena, joku syyttää valehtelemisesta, ( mistä olikaan mahtanut kirjoittaja valehdella ? ) toiset ymmärtävät ja jatkavat samalla linjalla, mutta ideasta syntyikin uusiutuva sanasota!

Tuttu täälläkin, vai mitä mieltä muut ovat, minä sanon vain oman mieliåiteeni tässäkin.

Olen huomannut saman täällä. Ihmettelen miten voikaan olla niin tosikkoja tai väärin ymmärtäjiä. Ei voi edes selittää, kun selitykset vesittää koko pilkkeen silmäkulmassa.

• Anonyymi00032

Usein palstalla näkee kinaa, missä kirjoittajat haluavat sanoa viimeisen sanan.
      Pitäisivät mölyt mahassa ja kielenkantamat kireällä, kun ei se totuus sanojen määrästä valkene.
      Sanat ovat ihania, mutta onko pidettävä suu säkkiä myöten ettei kirjailijat sanoja varasta?

• Anonyymi00035

Tuli yks ylimääräinen päivä!

Luulin, että oli perjantai, kun ikkunan laittajien piti tulla klo 7.
        Olin laittanut kellon soimaan klo 6 ja järjestelin paikat.

No, olikin vasta torstai.

Tuli yks ylimääräinen päivä tähän viikkoon!

• Anonyymi00036

Viimeinen sana on usein metafora.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Tuli yks ylimääräinen päivä!

Luulin, että oli perjantai, kun ikkunan laittajien piti tulla klo 7.
        Olin laittanut kellon soimaan klo 6 ja järjestelin paikat.

No, olikin vasta torstai.

Tuli yks ylimääräinen päivä tähän viikkoon!

"Olettaisin, että oikeustoimissa tuo on edelleenkin erittäin tärekeää.
        Väärästä todistuksesta saa melko usein tuomion."

Ei saa, jos tuomari itse vääristelee asian.
        Olen ollut oikeudessa ja kaksi tuomaria vääristeli asian. Valitin, mutta hovioikeus hyväksyi silti näiden kahden tuomarin väärät tuomiot. Ovat saman kaupungin tuttuja.
        Olen valittanut Korkeimpaan oikeuteen, saa nähdä ottavatko todesta sielläkään.
        Tää on ihan uskomaton juttu!

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

"Olettaisin, että oikeustoimissa tuo on edelleenkin erittäin tärekeää.

Ei saa, jos tuomari itse vääristelee asian.
        Olen ollut oikeudessa ja kaksi tuomaria vääristeli asian. Valitin, mutta hovioikeus hyväksyi silti näiden kahden tuomarin väärät tuomiot. Ovat saman kaupungin tuttuja.
        Olen valittanut Korkeimpaan oikeuteen, saa nähdä ottavatko todesta sielläkään.
        Tää on ihan uskomaton juttu!

Tuomari tekee tuomiopäätöksen, hän ei ole todistaja.
        Hän on Tuomari.

Todistajat ovat joko syyttäjän, tai syytetyn asiaa todistamassa, eivät olet tuomarin asemassa.

Oikeustoimet ovat mutkikkaita juttuja,

Vääriäkin tuomioita julistetaan, Korkein oikeus päättää mikä sitten pätee, otetaanko asia uudelleen esille.

Onneksi palstalla ei ole oikeustoimia meneillään, Kaikki sellaiset ovatkin sitten Yksityisasioita, joista ei täällä ole tavallaan oikeutta keskustella.

Tyhmää olisikin omista riita asioista palstalla paljastaa tietoja.
        Pidetään omat oikeustoimet omina, puhuminen täällä voi tuoda pronnsiakin, ja se olsikin huonompi juttu.. Vaikeneminen on siinä asiassa KULTAA!

• Anonyymi00040
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Tuomari tekee tuomiopäätöksen, hän ei ole todistaja.
        Hän on Tuomari.

Todistajat ovat joko syyttäjän, tai syytetyn asiaa todistamassa, eivät olet tuomarin asemassa.

Oikeustoimet ovat mutkikkaita juttuja,

Vääriäkin tuomioita julistetaan, Korkein oikeus päättää mikä sitten pätee, otetaanko asia uudelleen esille.

Onneksi palstalla ei ole oikeustoimia meneillään, Kaikki sellaiset ovatkin sitten Yksityisasioita, joista ei täällä ole tavallaan oikeutta keskustella.

Tyhmää olisikin omista riita asioista palstalla paljastaa tietoja.
        Pidetään omat oikeustoimet omina, puhuminen täällä voi tuoda pronnsiakin, ja se olsikin huonompi juttu.. Vaikeneminen on siinä asiassa KULTAA!

Höpö höpö!
        Kukahan se veti väärät tuomiot itse esille täällä?
        "Todistaja oli lopulta itse pääsyyllinen, mutta asia on tässä toisarvoinen

"Onneksi palstalla ei ole oikeustoimia meneillään, Kaikki sellaiset ovatkin sitten Yksityisasioita, joista ei täällä ole tavallaan oikeutta keskustella."

Täällä keskustellaan siitä, mitä kukakin pitää tärkeänä, et sinä päätä sitä!

Keskustellaan makarooneista, jaloista, omista ongelmista, miten ei uni tule ym.
        Jos joku haluaa keskustella, että oikeudessa tuomari itse on vääristellyt, niin voi sanoa. Miksi ei?

Huomaa, että sinulla ei ole haisuakaan.
        Tai et ole joutunut konkreettisesti jonkun valehtelijakoplan tuttavuuteen.

"Totuuden puhuja ei saa yösijaa" = pätee.
        Katso ympärillesi, minkä verran petoksia, varkauksia, valheita, puhumattakaan muusta.

No - elä vastaa tähän, niin ei tule lisää keskustelua tästä aiheesta.
        Katsotaan, osaatko olla vastaamatta...

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Höpö höpö!
        Kukahan se veti väärät tuomiot itse esille täällä?
        "Todistaja oli lopulta itse pääsyyllinen, mutta asia on tässä toisarvoinen

"Onneksi palstalla ei ole oikeustoimia meneillään, Kaikki sellaiset ovatkin sitten Yksityisasioita, joista ei täällä ole tavallaan oikeutta keskustella."

Täällä keskustellaan siitä, mitä kukakin pitää tärkeänä, et sinä päätä sitä!

Keskustellaan makarooneista, jaloista, omista ongelmista, miten ei uni tule ym.
        Jos joku haluaa keskustella, että oikeudessa tuomari itse on vääristellyt, niin voi sanoa. Miksi ei?

Huomaa, että sinulla ei ole haisuakaan.
        Tai et ole joutunut konkreettisesti jonkun valehtelijakoplan tuttavuuteen.

"Totuuden puhuja ei saa yösijaa" = pätee.
        Katso ympärillesi, minkä verran petoksia, varkauksia, valheita, puhumattakaan muusta.

No - elä vastaa tähän, niin ei tule lisää keskustelua tästä aiheesta.
        Katsotaan, osaatko olla vastaamatta...

Luehan alta
        Mitä aloittaja sanoo.

K .OPIO LOITTAHAN TEKSTISTÄ;

" ---Aloittajalta tämä
        ja käyttöohje!

Opettajat saisivat poistua.
        Muuten on vapaus tekstien valintaan.---"

hA SINÄ et voi olla päällepäsmäri joka paikassa ja ketjussa.
        Sun juttus ei kuulu täällä ratkottavaksi!

• Anonyymi00041
      UUSI

kirjoitin eilen kuin lapset,

Kissa katsoi kiilusilmin
      kalavatia keittiössä
      koitti kalaa kalastaa
      kokin kalavadilta.

Koira käänsi katseena
      kalaa katsoi koirakin
      lkissan käpälää kalassa
      kourimassa kalavadilla.

Kokki kaloista keittelee
      kisalle, koiralle,kanoille
      kukollekin kiekuvalle
      kalakeitoksen kattilassaan.

Kissalle kalaa keittämättä
      kanoille kauroja kaloihin
      koiralle kelpaa keitetty
      kukko kiitokset kokille kiekuu!

Aloittajalta tämä
      ja käyttöohje!

Opettajat saisivat poistua.
      Muuten on vapaus tekstien valintaan.

• Anonyymi00042
      UUSI

Puhu puille!
      ja minä puhuin, ja halasin isoja petäjiä metsälenkilläni eilen.
      Joku opettaja saa kaiken lannistumaan tällä foorumilla.

Olkoon kuka tahansa, antaa ainakin huonon kuvan itsestään.

Selkäni takaa kuuluu --- SE on se Korppis!

Puhuu oikeusjuttujaan Sillä niitä riittääm eikö se isännöitsijänkinkanssa riidellyt ja aina on sota jossain ketjussa,

Nämä valvomis sesiot on rauhallisia, ei heti lennä veitsi selkääm!

• Anonyymi00044
      UUSI

Kovin jäykäksi menee kaikki jutut nykyisin.
      Minulle ei tuota tyytymättömyyttä, enkä aio pitää taukoakaan, mutta todella ihmeelliistä juupas, eipäs puhetta ilmaantuu asaiaan kuin asiaan.

Huumori on täällä hukassa, ja kirjoittajilta joku vaatii täydellistä kielioppi sääntäjen noudattamista.
      Olen vain sitä mieltä, että jokaiselle sallittaisiin se tapa jota hän täällä käyttää.
      Arkikieli, puhekieli, murteet ja paikalliset sanonnat tekevät teksteistä elävää.
      Sellaisia juttuja on kiva lukea.
      Jos suuri yleisö on toista mieltä, saa olla, ja vaatia, en vain ole valmis kulkemaan kenenkään hihnassa, kuin kouluttamatonta koiraa narun päässä kuljetettais.

Keväinen sää on vallannut jo maan melkein lakeen asti.
      Naatitaan keväästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      87
      4684
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3872
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      191
      3723
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      72
      2121
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1182
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      155
      1147
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      51
      1044
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      924
    Aihe