Nuoriso ei tiedä mikä on parkkuuraata?
Kuka tietää täällä mikä se on mitä sillä tehdään.
Vanhoja työkaluja
30
812
Vastaukset
- Anonyymi00001
Sillä kuoritaan katkottuja puita,tukkia ja pienempiä puita.
Itse lapsena parkkasin 2 puuta ja sain pienen kolikon.
Nainen 70v+- Anonyymi00002
Oikein..sitten oli myös samaan hommaan petkele.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Oikein..sitten oli myös samaan hommaan petkele.
Olempa lapsena käyttänyt sitäkin.
- Anonyymi00004
Parkuurauta, vuolurauta, sitä käytettiin 1950-luvun tienoilla paljon
savotoilla ja puutavaralaaneilla. Sillä parkattiin metrise t pöllit monesti
"puhtaaksi ja kaksmetriset puolipuhtaaksi, pöllit asetettin kuorittaessa
puusta tehtyyn parkkuupukkin, ammattimies teki pukin metsässä
valmiiksi muutamassa minuutissa.. Raudalla myös "aisattiin" esim.
aitariukuja, lähoamisen estämiseksi.Petkelettä käytettiin pitemmän puutavaran ja tukkien kuorimiseen.
Parkkaaminen ajoittui monesti huhti-toukokuulle, monilla laaneilla ja
rautatieasemiila oli mahtava pihkn tuoksu silloin.- Anonyymi00005
Nätti-Jussilla oli Lapin savotoilla sepän takoma, niin terävä vuolurauta,
että hän ajoi sillä partansa kerran viikossa.
- Anonyymi00006
Parkkuurauta on propsin tai pöllin kuorimarauta.
Esim.männyn tai kuusen kuoripinta vuollaan pois. Se on kovaa työtä, myös petkeleellä
vuoltiin esim.tukkeja.- Anonyymi00007
Kuori lähti varsinkin männystä helposti mutta oksan kohdat vaati äkäisemmän tempaisun parkkuuraudalla.
Jos parkkuuraata oli väärin teroitettu hyvin teräväksi niin se hidasti kuorimista kun koukkasi aina puuta. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Kuori lähti varsinkin männystä helposti mutta oksan kohdat vaati äkäisemmän tempaisun parkkuuraudalla.
Jos parkkuuraata oli väärin teroitettu hyvin teräväksi niin se hidasti kuorimista kun koukkasi aina puuta.Metriset propsit parkattiin täysin kuorettomaksi, myös nilakerros pois.
Pöllit piti ensin karsia kirveellä oksattomiksi, muuten kuorinta ei onnistunut
kunnolla. Tuo homma vaatii terävän raudan, muuten nilakerros kellastuu
muutaman päivän kuluttua, jos sitä jää puun pintaan.
Pitemmät propsit parkattiin puolipuhtaaksi, vain kuoripinta pois.
Parkkuurauta ei ole tarkoitettu oksimiseen, se tylsyy heti hakattassa sitä
kuiviin, karsimattomiin oksakohtiin. Siperia opettaa.
Kirveet, puukot, vuoluraudat ja veitset pitää olla teräviä, näin se on. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Metriset propsit parkattiin täysin kuorettomaksi, myös nilakerros pois.
Pöllit piti ensin karsia kirveellä oksattomiksi, muuten kuorinta ei onnistunut
kunnolla. Tuo homma vaatii terävän raudan, muuten nilakerros kellastuu
muutaman päivän kuluttua, jos sitä jää puun pintaan.
Pitemmät propsit parkattiin puolipuhtaaksi, vain kuoripinta pois.
Parkkuurauta ei ole tarkoitettu oksimiseen, se tylsyy heti hakattassa sitä
kuiviin, karsimattomiin oksakohtiin. Siperia opettaa.
Kirveet, puukot, vuoluraudat ja veitset pitää olla teräviä, näin se on.Kyllä se parkkuurauta oksien kohdalla takkuaa ja joka on palkannut tietää ettei sillä karsita puita.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kyllä se parkkuurauta oksien kohdalla takkuaa ja joka on palkannut tietää ettei sillä karsita puita.
..siis parkannut..
- Anonyymi00009
Kertokaa niille nuorille näistä niin tietävät ja oppivat. Mitä tuota nauramaan jos eivät tiedä. Tuskin tekään kaikkia nuorison juttuja tiedätte?
- Anonyymi00010
Eiköhän tässä ketjussa ole esitetty parkkuuraavan käyttötarkoitus aika hyvin.
Nuoriso ei ole nähnyt sitä käytettävän, siksi kysyvät, ei siinä ole nauramista.
Nykyisin ei sillä ole paljon käyttöä, metsäkoneet hoitavat savottahommat. - Anonyymi00013
Kuka täällä on nauranutkaan ..höhlä.
- Anonyymi00015
Anonyymi00010 kirjoitti:
Eiköhän tässä ketjussa ole esitetty parkkuuraavan käyttötarkoitus aika hyvin.
Nuoriso ei ole nähnyt sitä käytettävän, siksi kysyvät, ei siinä ole nauramista.
Nykyisin ei sillä ole paljon käyttöä, metsäkoneet hoitavat savottahommat.Minä kysyin mikä on parkkuuraata, itse olen sellaista käyttänyt. Olin silloin nuori poika, aloitin parkkuuhommat 7-8 vuotiaana ja koulupäivän päälle keväällä parkattiin ropsia.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Minä kysyin mikä on parkkuuraata, itse olen sellaista käyttänyt. Olin silloin nuori poika, aloitin parkkuuhommat 7-8 vuotiaana ja koulupäivän päälle keväällä parkattiin ropsia.
Montako kuutiota parkkasit päivässä, minä parkkasin 10.vuotiaana
5 kuutiota päivässä, metrisiä ropsia puhtaaksi?
Miksi kysyr, jos olet sitä käyttänyt, onko nimi unohtunut?
- Anonyymi00014
Eipä ne nuoret tiedä sitäkään mitä tehdään keksillä ja mikä siihen liittyvä on tiikka?
- Anonyymi00019
"Joka härjillä kyntää, se härjistä puhuu". Nuoret tietävät ehkä, että keksejä
voi syödä, mutta miten he voivat tietää vanhoista työkaluista, eivät ole
niitä nähneetkään, eikä ainakaan käyttäneet käsissään.
Mikä on nälkäviulu? - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
"Joka härjillä kyntää, se härjistä puhuu". Nuoret tietävät ehkä, että keksejä
voi syödä, mutta miten he voivat tietää vanhoista työkaluista, eivät ole
niitä nähneetkään, eikä ainakaan käyttäneet käsissään.
Mikä on nälkäviulu?Nuoret kyllä oppisivat tunnistamaan jos olisi kiinnostusta. Museot täynnä vanhoja työkaluja.
- Anonyymi00017
Ja en kyllä ihmettele yhtään miksi nuoret ei ole täällä 😂 eläkeukot kehuu toisilleen töillään 😂
- Anonyymi00018
Ennen olikin kunnon töitä,ei pilipali näpertelyä millä raha ansaittiin.
- Anonyymi00021
Uittokeksin, uittohaka. Joko pitkävartinen tai lyhytvartinen. Lyhytvartinen oli lajittelukeksi.
Suora piikki on nimeltään tiikka, sillä voi työntää tukkeja tai myös tukkinippuja mutta sillä voi vetääkin kun sen löi tiukkaan kiinni tukin päähän.
Se toinen piikki sitä sanottiin nokaksi, sillä vedettiin tukkeja.
Teini-iässä olin kesät uittohommissa, siihen aikaan tukkiniput pudotettiin tukkiautoista ratakiskoista tehtyä, kaltevaa laituria pitkin järveen. Tukkiauto ajettiin laiturin viereen kallelleen ja pankot laukaistiin ja nippu valui järveen. Uittomiehet lajitteli niput ja veti ne keluveneellä letkaksi hinaajaa varten.
Joihinkin nippuihin hakattiin leimakirveillä leimat veden yläpuolisiin puihin. Siinä oli teinipojalla käsivarret kipeinä välillä.- Anonyymi00024
Minä oon vasta 62v eli olin vielä -70 luvun lopussa ja -80 luvun alussa uittohommissa ja tehdä hän sitä vieläkin mutta nykyään niput järjestellään konevoimin pienellä hinaajan tyyppisellä purtilolla pusketaan ja vedetään.
- Anonyymi00022
Tietääkö papat, että mikä on seisova k*ulli? Eivät taida enää sellaista muistaa, kun eivät ole vuosikymmeniin tarvinneet.
- Anonyymi00023
Iisalamen ahkerin tumputtaja kyselee..
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Iisalamen ahkerin tumputtaja kyselee..
Papoista ei ole edes tumputtamaan. Ei seiso, kuin järki niillä enää.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Papoista ei ole edes tumputtamaan. Ei seiso, kuin järki niillä enää.
Aivan, eihän me... Mehän hoidetaan hommat perinteisesti naisen kanssa vaan sinä se rukkastelet toisten miesten kanssa hahahahaha hohohoho kyllä nyt naurattaa meitä.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Aivan, eihän me... Mehän hoidetaan hommat perinteisesti naisen kanssa vaan sinä se rukkastelet toisten miesten kanssa hahahahaha hohohoho kyllä nyt naurattaa meitä.
Menipä papalla tunteisiin BuAHahhAA BuahAHHaa! Et ole pillua nähnyt kymmeniin vuosiin, etkä tule oikeaa enää ikinä näkemään.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Menipä papalla tunteisiin BuAHahhAA BuahAHHaa! Et ole pillua nähnyt kymmeniin vuosiin, etkä tule oikeaa enää ikinä näkemään.
Nyt kilahti 35 vuotias teinipoika🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Nyt kilahti 35 vuotias teinipoika🤣🤣🤣🤣
Onko teinipoika käyttänyt pokaraa?
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Onko teinipoika käyttänyt pokaraa?
Eikä ole käyttänyt malspiikkiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1795012Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993117Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532962Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432902- 522511
- 271929
- 221757
- 351750
- 681741