Motiva listaa suositeltavat huoneiden lämpötilat tiedotteessaan. Lämpötilasuositus vaihtelee huoneiden käyttötarkoituksen mukaan.
Oleskelutiloissa lämpötilasuositus on 20 astetta.
Kylpyhuoneen lämpötilan tulisi aina olla vähintään 22 astetta.
Makuuhuoneen lämpötilasuositus on 18 astetta
Tuulikaappien ja porrashuoneiden suositus on 15 astetta. https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/huonelampotila-talvella/
No jopas! Olen suosituksista tietämättä pitänyt asunnossani vastaavanlaisia lämpötiloja kylpyhuonetta lukuun ottamatta, missä on sama +20 kuin oleskelutiloissa. Tosin niissäkin vaihtelua on 18 ja 20 plusasteen välillä. Kevätkesästä alkaen minulla ei ole kovinkaan usein lämmitystä päällä ennen kuin joskus syksyllä, sitä kun ei yksinkertaisesti tarvitse, sillä tiilitalo varastoi ja luovuttaa keräämäänsä lämmintä tasaisesti ja kauan aikaa.
Huonelämpötila saa talvella olla yllättävän alhainen
14
235
Vastaukset
- Anonyymi00001
Minä kun en alle +23 kämppään jalallani astu. Talvellakin pitää tareta nukkua ilman peittoa.
- Anonyymi00006
Lähellä oli etten alkanut epäillä ja kirjoittanut että lienet lieksalainen uuninpankkopoika, ellet peräti kaukaisesta Afrikan sarvesta maahamme saapunut kulttuurivaikuttaja.
En sitten kuitenkaan, sillä onhan meillä ihmisillä jos jonkinlaisia tottumuksia, joten miksipä ei sitten myös lämpötilaan liittyen. Minä joutuisi tuossa tilanteessa laittamaan jo ikkunat auki, ennen kuin huoneissa olisi korkeintaan +20 astetta.
Harvemmin sitä pari astetta vähemmässäkään paleltaa ja erityisesti sisätiloissa kun on vaatteet päällä tai peiton alla nukkuessa.
- Anonyymi00002
Minulla on kylppärissäkin 18 astetta. Ei tartte olle enempää ku en käy talvella pesulla lainkaan ja pa...lla kärsii istua vaikka viileemmässäkin. Kesällä peseyvyn ja järvessä tahi joessa. Samalla pesen vähän vaatteita.
- Anonyymi00003
Paras on kämppä mikä on talon keskellä niin että ympärillä on vain muita asuntoja eikä mitään ikkunoita tai pintoja vasten kylmää. Yhtä säästöä kun ei tarvi lämmittää ollenkaan.
- Anonyymi00004
Aikoinaan asuin muutaman vuoden kämpässä missä oli joskus talvella +15, kyllä palelsi yöllä. Pakko oli hommata lämpöpuhallin kun ei lämpöjä muka millään saatu nousemaan. Ei koskaan enää!
- Anonyymi00010
Kyllä +15 on ihan hyvä sisälämpötila talvella. Minä asuin kolmattakymmentä vuotta sellaisessa kämpässä jossa talvella sankossa ollut vesi jäätyi keittiön jakkaralla. Ei ollut sähköjä, eikkä juoksentelevia vesiä. Saunan lämmitin suunnillen kerran viikossa, jotta oli lämmin paikka missä peseytyä. Villasukkia, villahousuja, villapaitaa vaan päälle niin kyllä tarkenee.
En sairastanut sinä aikana flunssaa kertaakaan.
No sittä tuli työtapaturma ja jouvuin eläkkeelle. Sosiaalit katsovat että minä tarvitsen apua sen torpan korjaamiseen. Niinpä yhteiskunta tuli avuksi ja laitto torppaan kunnon eristeet. Siitä oli se hyöty että parissa vuojessa se torppa homehtu asuinkelevottomaksi.
Nyt on ikää kohta 80 ja talvellakin niin lämmin asunto että ei meinaa saada nukuttua.
Ja tämä on ihan totta. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kyllä 15 on ihan hyvä sisälämpötila talvella. Minä asuin kolmattakymmentä vuotta sellaisessa kämpässä jossa talvella sankossa ollut vesi jäätyi keittiön jakkaralla. Ei ollut sähköjä, eikkä juoksentelevia vesiä. Saunan lämmitin suunnillen kerran viikossa, jotta oli lämmin paikka missä peseytyä. Villasukkia, villahousuja, villapaitaa vaan päälle niin kyllä tarkenee.
No sittä tuli työtapaturma ja jouvuin eläkkeelle. Sosiaalit katsovat että minä tarvitsen apua sen torpan korjaamiseen. Niinpä yhteiskunta tuli avuksi ja laitto torppaan kunnon eristeet. Siitä oli se hyöty että parissa vuojessa se torppa homehtu asuinkelevottomaksi.
Nyt on ikää kohta 80 ja talvellakin niin lämmin asunto että ei meinaa saada nukuttua.
Ja tämä on ihan totta.No niinpä. Se on pitkälti tottumiskysymys tuokin missä lämpötilassa viihtyy tai on viihtymättä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kyllä 15 on ihan hyvä sisälämpötila talvella. Minä asuin kolmattakymmentä vuotta sellaisessa kämpässä jossa talvella sankossa ollut vesi jäätyi keittiön jakkaralla. Ei ollut sähköjä, eikkä juoksentelevia vesiä. Saunan lämmitin suunnillen kerran viikossa, jotta oli lämmin paikka missä peseytyä. Villasukkia, villahousuja, villapaitaa vaan päälle niin kyllä tarkenee.
Ja tämä on ihan totta.Luulenpa että tuo kaveri ei ole ainakaan syypää maailman väestöräjähdykseen. Tuskin yksikään nainen viitsisi nykyaikana lähteä asumaan moiseen. Johan siinä lapsetkin sairastuisi.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Luulenpa että tuo kaveri ei ole ainakaan syypää maailman väestöräjähdykseen. Tuskin yksikään nainen viitsisi nykyaikana lähteä asumaan moiseen. Johan siinä lapsetkin sairastuisi.
Yli 22 °C Uni on pinnallista, glymfaattinen puhdistus heikkenee, painajaiset yleistyvät.
16–19 °C Optimi. Syvä uni maksimoituu, kuona-aineiden poistuminen on tehokkainta.
Alle 14 °C Keho voi stressaantua kylmästä, mikä voi nostaa sykettä ja vaikeuttaa nukahtamista.
+15 astetta on lähellä optimia, mutta on tärkeää, että pää on viileässä, mutta vartalo lämpimässä. Jos peiton alla palelee, keho jännittyy ja syke nousee, mikä kumoaa viileyden hyödyt. Paksu peitto ja viileä huoneilma on perinteisesti paras yhdistelmä aivojen palautumiselle! - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Luulenpa että tuo kaveri ei ole ainakaan syypää maailman väestöräjähdykseen. Tuskin yksikään nainen viitsisi nykyaikana lähteä asumaan moiseen. Johan siinä lapsetkin sairastuisi.
Äläpä luule. Kyllä minä olen ollut aviossa ja kaksi lastakin on. Välit lapsiin ovat lämpimät. Vietämme kesäisin paljon aikaa siellä samoilla tantereilla, mutta mökki on jo purettu.
Muuta en aio kertoa.
- Anonyymi00005
Joensuun Ellin Kodit lämpötilat?
- Anonyymi00007
Lämpötilanhan pittää laittaa semmoseksi missä on itellä mukava eikä sellaiseksi jota toiset sannoo että tuo lämpötila on sulle hyvä. Mulla ainakin syksystä kevääseen sisälämpötila +24 celsiusta ja mukavaa on.
- Anonyymi00008
Noinhan se asia on, mutta periaatteessa näin:
Yhteenveto suosituksista
Tila Suositus Tärkein hyöty
Makuuhuone 18 °C Parempaa unta ja palautumista.
Oleskelutilat 20 °C Optimaalinen energiansäästön ja mukavuuden suhde.
Kylpyhuone 22 °C Rakenteiden nopea kuivuminen.
Eteinen/Varasto15 °C Minimoitu energiahukka vähemmän käytetyssä tilassa. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Noinhan se asia on, mutta periaatteessa näin:
Yhteenveto suosituksista
Tila Suositus Tärkein hyöty
Makuuhuone 18 °C Parempaa unta ja palautumista.
Oleskelutilat 20 °C Optimaalinen energiansäästön ja mukavuuden suhde.
Kylpyhuone 22 °C Rakenteiden nopea kuivuminen.
Eteinen/Varasto15 °C Minimoitu energiahukka vähemmän käytetyssä tilassa.Minä taas väännän termostaattia isommalle niin kauan että heittää palelemasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää422210Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten652078Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211940HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363921696Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1041655Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241484Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821102Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75935
- 27899