Pohjois-karjalaa asuttaa savolaista alkuperää oleva savolaisväestö joka uskoo omistavansa tämän maakunnan. Huomautan että maakunta on suomalaisten. Siis esim tamperelaisten siinä missä turkulaisten tai joensuulaisyenkin. Eli eletään täällä kuten suomalaiset elää rehellisinä ja ahkerina ja luotettavina. Ne piirteet on kunniaksi isänmaalle.
Ei tää ole teidän maakunta
37
395
Vastaukset
- Anonyymi00001
Maakunta on erittäin kuppikuntainen. Tätän efektiä lisää se että paikalliset tietää että muualta olevilla on erilaiset asenteet ja persoonan piirteet yleisesti. Eivät voi sietää sellaisia jotka on erilaisia kuin he itse ovat eli kateellisia suurin osa ja pahansuopia. Tehkää siis parannus.
- Anonyymi00025
On merkillepantavaa että avauksia palstalle suoltaa henkilö jolla on tarkoituksen kylvää eripuraa.
Tämäkään ei ole ainoa jossa ko. henkilö åurkaa pahaa oloaan.
Itse onlen suomalainen, juuriltani aito savolainen mutta krjalaisen kasvatuksen tulos.
En vain voi ymmärtää avaajon pointtia, mikä lie? - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
On merkillepantavaa että avauksia palstalle suoltaa henkilö jolla on tarkoituksen kylvää eripuraa.
Itse onlen suomalainen, juuriltani aito savolainen mutta krjalaisen kasvatuksen tulos.
En vain voi ymmärtää avaajon pointtia, mikä lie?Oisko Pietarin trolli.
- Anonyymi00030
Anonyymi00025 kirjoitti:
En vain voi ymmärtää avaajon pointtia, mikä lie?Kyllä tää on meiän maakunta, älä yritä vetää rajjaisia.
- Anonyymi00002
muualta tuleviin voi useammin luottaa ja he tuo mukanaan erilaisia asenteita. eivät kadehti ja juorua samassa määrin.
- Anonyymi00003
Täällä Joensuussa on myös paikallisia jotka pitävät itseään "oikeina karjalaisina", vaikka heidän esi-isät ovat savolaisia jo sukunimiensä nen- päätteidenkin perusteella. Toisaalta pohjois-ja itä- savossa asuvat ovat mm. dna- testien ja murteenkin perusteella ns. sudettikarjalaisia, joten oikeastaan samaa heimoa ovat esim. Kaavin, Rautavaaran, Juankosken, Iisalmen kantaväestökin. Jos "oikeita karjalaisia" ylipäätään on, niin heitä ovat sotien jälkeen evakkoina Laatokalta saapuneet , joita on sijoitettu tänne Joensuuhunkin. Heillä on alunperin oma kielikin livvinkarjala tai suvikarjala. Myös Vienan karjalaiset ovat oman kielensä perusteella karjalaisia.
- Anonyymi00004
Tuntuu erikoiselle miksi jotkut haluaa esiintyä toisina kuin oikeasti ovat. En minäkään länsi-suomalainen esiinny lappilaisena. lienee jotain identiteetin kanssa olevia ongelmia tai itsetunto-ongelma jos pitää valehdela itselleenkin olevansa aito karjalainen vaikka on savolainen.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Tuntuu erikoiselle miksi jotkut haluaa esiintyä toisina kuin oikeasti ovat. En minäkään länsi-suomalainen esiinny lappilaisena. lienee jotain identiteetin kanssa olevia ongelmia tai itsetunto-ongelma jos pitää valehdela itselleenkin olevansa aito karjalainen vaikka on savolainen.
Tuossa edellähän oli hyvin perusteltu kommentti siitä, mitä tarkoittaa "karjalainen". Siis onko mielestäsi karjalaisia ihmiset, jotka ovat omana heimonaan tulleet evakkoina sieltä kaukaa Laatokalta? Vaiko ne, jotka ovat asuttaneet Pohjous-Karjaa vuosisatoja ollen SILTI SAMAA HEIMOA KUIN SAVOLAISET? Mistä tiedät, ettet itse ole alunperin samaa heimoa kuin savolaiset. Olen itse Savon puolella syntynyt , mutta geenitestin perusteella esi-isäni ja äitini ovat siirtyneet itä-savoon rajan takaisesta muinaiskarjalasta. Olenko siis mielestäsi savolainen vai karjalainen vai riittääkö määrittelyksi itäsuomalainen? Olen asunut Joensuussa nyt lähes kymmenen vuotta ja tunnen viihtyväni täällä oikein hyvin ilman kokemusta eri heimoisuudesta ellei joku tietämätön ala väittelemään. Olen myös ystävystynyt monien muualta tänne tulleiden kanssa, joiden kokemus Joensuusta vaihtelee myönteisestä myös pettyneeseen, jotka ovat suoraan verrannollisia ns kantaväestön asenteisiin heitä kohtaan.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Tuossa edellähän oli hyvin perusteltu kommentti siitä, mitä tarkoittaa "karjalainen". Siis onko mielestäsi karjalaisia ihmiset, jotka ovat omana heimonaan tulleet evakkoina sieltä kaukaa Laatokalta? Vaiko ne, jotka ovat asuttaneet Pohjous-Karjaa vuosisatoja ollen SILTI SAMAA HEIMOA KUIN SAVOLAISET? Mistä tiedät, ettet itse ole alunperin samaa heimoa kuin savolaiset. Olen itse Savon puolella syntynyt , mutta geenitestin perusteella esi-isäni ja äitini ovat siirtyneet itä-savoon rajan takaisesta muinaiskarjalasta. Olenko siis mielestäsi savolainen vai karjalainen vai riittääkö määrittelyksi itäsuomalainen? Olen asunut Joensuussa nyt lähes kymmenen vuotta ja tunnen viihtyväni täällä oikein hyvin ilman kokemusta eri heimoisuudesta ellei joku tietämätön ala väittelemään. Olen myös ystävystynyt monien muualta tänne tulleiden kanssa, joiden kokemus Joensuusta vaihtelee myönteisestä myös pettyneeseen, jotka ovat suoraan verrannollisia ns kantaväestön asenteisiin heitä kohtaan.
Anteeksi erehdykseni, tuo kommentti ei ollut tarkoitettu sinulle, joka olet Länsi-Suomesta! Vaan heille, jotka tekevät rajoja heimojen välillä. Hienoa, että sinä olet uskaltautunut muuttamaan tänne ja olet ylpeä juuristadi! 😊👍 yt. äskeinen sähläri kommentoija
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Anteeksi erehdykseni, tuo kommentti ei ollut tarkoitettu sinulle, joka olet Länsi-Suomesta! Vaan heille, jotka tekevät rajoja heimojen välillä. Hienoa, että sinä olet uskaltautunut muuttamaan tänne ja olet ylpeä juuristadi! 😊👍 yt. äskeinen sähläri kommentoija
Ei ongelmaa. En ole ylpeä länsi-suomalaisuudesta mitenkään erityisesti. Olen vain suomalainen ja vaalin suomalaisia arvoja kuten luotettavuutta ja rehellisyyttä sekä ahkeruutta. Minulle on oikeastaan sama mistä ihmiset on kotoisin. Siksi ihmettelenkin Pohjois-karjalassa vallitsevaa uskomatonta kuppikuntaisuutta ja rasistisia asenteita muita suomalaisia kohtaan heidän omassa maassaan. Täällä idässä ei arvosteta suomalaisia perustarvoja yhtään kuten rehellisyyttä ja luotettavuutta. Lähinnä vain juorutaan ja levitellään muiden ihmisten asiota ja toimitaan narsistisesti.
Arvostan anteeksipyyntöäsi. Ei siksi että siihen olisi ollut tarvetta vaan siksi, että tässä maakunnassa se on todella harvinaista. Useimmat ei näe omassa toiminnassaan vikaa edes silloin kun se raadollisesti puukottaa toisia ihmisiä selkään. Olet selvästi erilainen hyvässä mielessä- Siunausta. Pian on uskovien ylösotto. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei ongelmaa. En ole ylpeä länsi-suomalaisuudesta mitenkään erityisesti. Olen vain suomalainen ja vaalin suomalaisia arvoja kuten luotettavuutta ja rehellisyyttä sekä ahkeruutta. Minulle on oikeastaan sama mistä ihmiset on kotoisin. Siksi ihmettelenkin Pohjois-karjalassa vallitsevaa uskomatonta kuppikuntaisuutta ja rasistisia asenteita muita suomalaisia kohtaan heidän omassa maassaan. Täällä idässä ei arvosteta suomalaisia perustarvoja yhtään kuten rehellisyyttä ja luotettavuutta. Lähinnä vain juorutaan ja levitellään muiden ihmisten asiota ja toimitaan narsistisesti.
Arvostan anteeksipyyntöäsi. Ei siksi että siihen olisi ollut tarvetta vaan siksi, että tässä maakunnassa se on todella harvinaista. Useimmat ei näe omassa toiminnassaan vikaa edes silloin kun se raadollisesti puukottaa toisia ihmisiä selkään. Olet selvästi erilainen hyvässä mielessä- Siunausta. Pian on uskovien ylösotto.Kiitos näkemyksestäsi ja että huomioit anteeksipyyntöni! Mitä ylöstempaukseen tulee, niin sen ajankohtaa emme varmasti tiedä. Sitä on ennusteltu jo yli parituhatta vuotta ja voi mennä vielä toisetkin. Jumalan aikataulu ei ole ihmisten. Paavali oli pyhä mies, mutta ei erehtymätön. J a Uusi Testamentti on koottu suullisista traditioista ja rakentuu vajavaisten inhimillisten muistikuvien varaan . Perussanoma on, että joka uskoo Herraan ( ja elää sen mukaisesti) on jo siirtynyt kuolemasta elämään. "Eilinen on mennyt, huomisesta emme tiedä, mutta tänään auttaa Herra". Tämä keskustelu kyllä nyt poikkesi asiayhteydestä, ts " lähti lapasesta", mutta ehkä tästä on jollekin lähimmäiselle yli keinotekoisten heimorajojen jotain, mitä kannattaa vakavasti pohtia.
- Anonyymi00027
Oletko tehnyt geenitestin?
- Anonyymi00007
Tutustu Kuopioon ja vertaa onko siellä parempi ilmapiiri kuin täällä Joensuussa? Olen asunut sekä Savossa että nykyisin täällä Pohjois-Karjalassa. Ehkä Kuopiossa on lupsakammat ihmiset kuin täällä, sillä Savossa viisvälitetään kiistellä kuka on mitäkin " heimoa" toisin kuin täällä monet paikalliset
- Anonyymi00010
Pohjois-karjalassa tuskin edes ajatellaan itseäään suomalaisina koska toimitaan suomalaisia perusarvoja vastaan ja ollaan umpirasistisia muita suomalaisia kohtaan heidän omassa maassaan. Siksi usein huomautakin täkäläisille että Pohjois-karjala on suomalaisten omistama maakunta. Mitä tämä väki luulee olevansa kun elää kuin valtio valtiossa ylimielisellä asenteella.
Kuitenkin he itse kieroilee, puukottaa selkään, valehtelee, toimii vlilpillisesti, juoruilee ja ylläpitää selllaisia arvoja joita ei suomalaisiksi voi edes kutsua. Yksi häpeäpilkku Suomelle tämä maakunta. Kertovat että Etelä-karjala on ihan samaa toimintaa. Kehenkään ei voi luottaa.
Kuopiota arvostellaan myös saman tyyppisistä asiosta mutta luultavasti on helpompaa elämä siellä. En lähde ottamaan selvää. Pian on uskovien tempaus ja lähtö maapallolta toviksi pois. - Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Pohjois-karjalassa tuskin edes ajatellaan itseäään suomalaisina koska toimitaan suomalaisia perusarvoja vastaan ja ollaan umpirasistisia muita suomalaisia kohtaan heidän omassa maassaan. Siksi usein huomautakin täkäläisille että Pohjois-karjala on suomalaisten omistama maakunta. Mitä tämä väki luulee olevansa kun elää kuin valtio valtiossa ylimielisellä asenteella.
Kuitenkin he itse kieroilee, puukottaa selkään, valehtelee, toimii vlilpillisesti, juoruilee ja ylläpitää selllaisia arvoja joita ei suomalaisiksi voi edes kutsua. Yksi häpeäpilkku Suomelle tämä maakunta. Kertovat että Etelä-karjala on ihan samaa toimintaa. Kehenkään ei voi luottaa.
Kuopiota arvostellaan myös saman tyyppisistä asiosta mutta luultavasti on helpompaa elämä siellä. En lähde ottamaan selvää. Pian on uskovien tempaus ja lähtö maapallolta toviksi pois.Minä en vain luota savolaisiin, olivatpa miten lupsakoita tahansa.
Toki on rehtiäkin yksilöitä siellä (vissiin karjalaista sukuperää).
Myönnän kyllä, että ovat hauskoja, mutta eivät siis luotettavia.
Kokemusta on.
Huom. Ei ole kokemusta, jos "Kertovat että Etelä-karjala on ihan samaa toimintaa. Kehenkään ei voi luottaa." Ei silloin voi väittää "totena" mitään.
En tiedä itse tilannetta Etelä-Karjalasta, joten en väitä mitään.
Kas pitää olla KOKEMUSTA.
Rehellisenä karjalaisena on kokemusta, että tavan karjalainen on rehellinen.
Itelleni ei tulisi mieleenkään valehdella. Kotikasvatus oli sellaista, että ei valehdella vaan puhutaan totta. Eli on minulla se "hyve". Toinen on, että pidän lupaukseni.
Muuten olen joskus laiskanpuoleinen.
Mutta hygieeninen olen - se on taas yleismaailmaallinen hyve.
Muuten: aitokarjalaiset OVAT siistejä! Lattiat pestiin aina ennenkin kun pirtissä elettiin. - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Minä en vain luota savolaisiin, olivatpa miten lupsakoita tahansa.
Kokemusta on.
Huom. Ei ole kokemusta, jos "Kertovat että Etelä-karjala on ihan samaa toimintaa. Kehenkään ei voi luottaa." Ei silloin voi väittää "totena" mitään.
Itelleni ei tulisi mieleenkään valehdella. Kotikasvatus oli sellaista, että ei valehdella vaan puhutaan totta. Eli on minulla se "hyve". Toinen on, että pidän lupaukseni.
Muuten: aitokarjalaiset OVAT siistejä! Lattiat pestiin aina ennenkin kun pirtissä elettiin.Ketä tarkoita " AITOKARJALAISILLA"? Oketko evakkokarjalaisten jälkeläinen?
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kokemusta on.
Muuten: aitokarjalaiset OVAT siistejä! Lattiat pestiin aina ennenkin kun pirtissä elettiin.Karjalaiset tulivat sotien jälkeen mm. Suistamolta, Käkisalmesta, Impilahdelta, Salmista. Monet puhuivat livvinkarjalaa ja keskikarjalaa , jotka eivät ole " savokarjalaisia murteita" vaan kieliä niinkuin suomikin. Nykyisin näitä karjalankieliä on pyritty elvyttämään, koska evakkojen toisen ja kolmannen polven jälkeläiset ovat alkaneet etsiä karjalaisia juuriaan.
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Karjalaiset tulivat sotien jälkeen mm. Suistamolta, Käkisalmesta, Impilahdelta, Salmista. Monet puhuivat livvinkarjalaa ja keskikarjalaa , jotka eivät ole " savokarjalaisia murteita" vaan kieliä niinkuin suomikin. Nykyisin näitä karjalankieliä on pyritty elvyttämään, koska evakkojen toisen ja kolmannen polven jälkeläiset ovat alkaneet etsiä karjalaisia juuriaan.
Ei evakoistakaan ollut oikeita karjalaisia kuin ihan pieni osa.
Valta osa heistä oli 1600 luvulla sinne menneiden savolaissukujen jälkeläisiä, tuolloinhan savolaisasutus levittäytyi aina laatokan rannoille asti, mm. sortavala on ruotsalaisten perustama ja savolaisilla asuttama kaupunki. - Anonyymi00021
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kokemusta on.
Muuten: aitokarjalaiset OVAT siistejä! Lattiat pestiin aina ennenkin kun pirtissä elettiin.Lupsakkuus voi olla pahuuden tai kierouden peittelyä. Luotan enempi vähäsanaisiin kuin hölöttäjiin. Kai savolaisissa joku luotettava on joukossa mutta isossa kuvassa ovat maineensa pilanneet. ei voi luottaa.
- Anonyymi00028
Aloittaja lienee venäläistä sukujuurta.
- Anonyymi00039
Anonyymi00016 kirjoitti:
Karjalaiset tulivat sotien jälkeen mm. Suistamolta, Käkisalmesta, Impilahdelta, Salmista. Monet puhuivat livvinkarjalaa ja keskikarjalaa , jotka eivät ole " savokarjalaisia murteita" vaan kieliä niinkuin suomikin. Nykyisin näitä karjalankieliä on pyritty elvyttämään, koska evakkojen toisen ja kolmannen polven jälkeläiset ovat alkaneet etsiä karjalaisia juuriaan.
Sie tarkotat karjakkoja..niinkö.
- Anonyymi00017
Tänne on joku kirjoittanut asiaakin, mutta yleisesti kirjoituksia lukiessa tulee mieleen, että Paiholan sairaalan lakkauttaminen oli virhe.
- Anonyymi00018
Avohoidossa mennään joka toinen.... 🤪
- Anonyymi00019
Hyvä kun on edes joku huojentamo, kun ahdistaa 😁👍
- Anonyymi00022
luotettavuus on tosi tärkeä ominaisuus. sen varaan rakentuu kaikki oikeastaan. jopa ihmissuhteet. jos ei voi luottaa ei ole toimivia suhteitakaan.
Vuoteen 1960 Pohjois-Karjala oli Kuopion Lääni. Oliskohan fiksumpi puhua Itä-Suomesta, on täällä sen verran sekarotusta sakkia. Ajatelkaahan kun lapset on syntyneet -60 luvulla niin vanhemmat on Kuopion Lääniläisiä ja lapset Pohjois-Karjalaisia. Vaikka asuisivat kokoikänsä samassa tönössä.
- Anonyymi00023
Kuinkahan munta alkuperäistä hesalaista asuu hesassa?
- Anonyymi00024
Ketä kiinnostaa
- Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ketä kiinnostaa
Tämän keskustelun aloittajaa kiinnostaa.
- Anonyymi00031
Mie siitä tiijä mutta suosittelen siulle LAC tallia.
- Anonyymi00032
Helsingissä asuu eniten maalaisia.
- Anonyymi00037
"Kuinkahan munta alkuperäistä hesalaista asuu hesassa?"
Vastauksena kysymykseen: alle puolet. Itsekin olen Espoon puolella syntynyt, vaimo Kuopiossa. Vasta lapsemme voivat sanoa olevansa syntyperäisiä helsinkiläisiä, mutta ei siitä ole ollut tapana täällä papukaijamerkkejä jaella.
Yleensäkin paikkakuntalaisen omanarvontunnon ja avarakatseisuuden voi nähdä siitä, miten hyvin hän antaa arvoa muualta tulevalle, ja tietää, ettei oma arvo siitä laske, vaikka osoittaisi kunnioitusta myös vieraspaikkakuntalaista kohtaan. Tällaista olen tavannut mm. Kuopiossa. Miten lie Joensuussa - yliopistokaupunki sekin?
- Anonyymi00033
Jotkuthan kait asuivat karjalassa ennen karjalaisiakin. Tosin tuskinpahan se tuolloin oli karjala.
- Anonyymi00034
Eiköhän liene parasta että pohjois-karjala on nyt itä-savola, lappi on pohjois-savola ja länsi-suomi on länsi-savola. Helsinki on helsi-savola ja suomen pääkaupunki on napanöyhtälä elikkäs entinen kuopijo.
- Anonyymi00038
Savolaishuumoria ei voita mikään.
Tooivottavasti siitä on pisara pirskahtanut Pohjois-Karjalankin puolelle.
- Anonyymi00035
Tämäpä se onnii meijän muakunta kun ne meijän esisät tämän kerran karjalaisilta aikoenaan otti ja omannaan piti.
Karjalaiset ne lähtihi lippahivoon, kuka piäs. Jäihän niitä tok vielä siemen tännehi, mutta hyvinhän nuo on savolaistunu.
Jotkut heikoimmat savolaisyksilöt, mitä lienööt teatteri-immeisii, leikkiit karjalaista, mutta laps ja vanaha houriohan on terve kun se leikkii.
Mutta joka assiista inisijöihen ja meijän täkäläisten haukkujiin ja herjoojiin muakunta tämä ei ou, eikä tulek.
Oissii parasta jotta semmoset jotka ei tiällä tykkee olla, hyppeesivät etelän junnaan ja männä porskuttasivat niin pitkälle kun raiteita riittää.
Kuhan eivät länteen päin lähe ilimastoo pilloomaan, siellä niät on meijän savolaisten pyhä paikka, Kuopio ja sen torilla Mualiman napa! - Anonyymi00036
Ylijäämä savolaiset täällä asuu
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee743180Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."362030Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1661773Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2921308Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki301198Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin911160- 1001086
Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201074En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711070- 26991