Lottorivien välillä on valtavia eroja

Anonyymi-ap

On tullut tässä pohdittua Loton todennäköisyyksiä ja sitä, miksi jotkut rivit tuntuvat "osuvan" jatkuvasti, kun taas toiset eivät koskaan. Katsoin vähän tilastoja pidemmältä aikaväliltä, ja nää erot on aika mielenkiintoisia:

Historian kovin rivi: 7, 17, 18, 19, 22, 25, 33. Tällä on tullut voittoja yhteensä yli 16 miljoonan edestä, viimeksi tänä vuonna 31. tammikuuta napsahti päävoitto.

Historian huonoin rivi: 11, 14, 19, 31, 33, 39, 40. Tätä ei kukaan edes pelannut vuonna 2018, kun se arvottiin, ja pikkutuloksia on tullut 40 vuodessa vain kymmenkunta.

Useimmin osunut: 6, 7, 9, 22, 26, 30, 36 on antanut jonkin voiton keskimäärin joka 44. kierros.

Onko kukaan muu testannut omaa vakioriviään historian valossa? Itse löysin Rahapelisuomi.fi -sivulta https://rahapelisuomi.fi/lotto-tulokset/ sellaisen kohdan, missä pystyi tarkastamaan minkä tahansa lottorivin koko historian.

8

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Satunnaisuus saattaa olla yllätyksellistä. Mutta palloarvonta on erittäin satunnainen, jos arvontaan ei vaikuteta mitenkään.

Jos ja kun lottoarvonta on satunnainen, eroja rivien välillä tai arvottujen rivien historian tutkiminen on yhtä hyödyllistä kuin vaikkapa vastaantulevien autojen rekisterikilpien numeroiden tilastointi.

• Anonyymi00005

Tuossa on paljon totta. Pitäisi osata tietokantalaskentaa joka laskisi kaikkien rivien samankaltaisuudet.

• Anonyymi00002

Toi on hyvä sivu toi rahapelisuomi.fi tieto paremmin esillä kuin veikkauksen sivuilla.

Erityisesti historiatieto. Kiitos siitä kuka oletkaan kirjoittanut ja tehnyt tilastoja.

Mitään varmaahan ei voi tulevaisuudesta sanoa, mutta jotta voisi arvata tulevaa on

hyvä tietää myöskin historiaa ja tilastoja. Puolet ja puolet.

• Anonyymi00003

Rummussa pomppivat pingispallot eivät välitä historiasta tai tilastoista edes vähän :))

• Anonyymi00004

Ei sitä enempää tarvitse avata. Lotto on ihan matematiikkaa. Jos lottoa on pelattu 55v, niin rivejä on arvottu vajaa 3000, mikä on luokkaa promillen promillen sadasosa nykyisten rivien määrässä. Kun numeroita on 40, ja arvotaan 7, niin kyllähän samoja rivien osia kiertää, ja yli neljä oikein tuloksiakin sattuu. Ihan omasta kokemuksesta neljä tuloksia voi tulla samaan ruutuun parikin kertaa hyvin lyhyessä ajassa tai esim. useamman vuoden ajassa useampi neljää parempi osuus. Loton todennäköisyyteen vaikutttavissa tekiöissä on tullut pari muutosta reilun 50v aikana. Arvontoja on ollut vajaa 3000 kaappaletta. 3000 on 0,016 prosenttia kaikista riveistä, eli hyvin harva yhteen riviin uskova tulee osumaan päävoittoon. Ennenkaikkea kannattaa tajuta, että kaikki rivit ovat keskenään yhtä todennäköisiä. Itse on paljoa perusta nykyiselle 3 ja lisänumero luokalle. Jos minulle osuisi kuusi ja lisä, niin kyllä harmittaisi. Toisaalta tiedän etten tarvitse seitsemän oikein tulosta.

• Anonyymi00006

Ps. Jos mä saisin lotossa reilusti yli kymppitonnin, niin voisin tehdä kokeen. Arpoisin pikapelinä esim. 20 riviä kymmenen viikon kestoksi ja uusisin samaa tulosta yhden kalenterivuoden. Mä en usko, että tulos olisi sen kummempi kuin yhden rivin osuminen vuodessa.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ps. Jos mä saisin lotossa reilusti yli kymppitonnin, niin voisin tehdä kokeen. Arpoisin pikapelinä esim. 20 riviä kymmenen viikon kestoksi ja uusisin samaa tulosta yhden kalenterivuoden. Mä en usko, että tulos olisi sen kummempi kuin yhden rivin osuminen vuodessa.

Ehkä voitat, todennäköisesti et :)

Lotossa seitsemän oikein, mahdollisuus on 1 : 18,6 miljoonaa.

Suomessa kuolee keskimäärin yksi ihminen vuodessa salaman iskuun.

Oletko sinä, tai minä, se onneton joka kärähtää, todennäköisyys 1:5,6 miljoonaa.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ehkä voitat, todennäköisesti et :)

Lotossa seitsemän oikein, mahdollisuus on 1 : 18,6 miljoonaa.

Suomessa kuolee keskimäärin yksi ihminen vuodessa salaman iskuun.

Oletko sinä, tai minä, se onneton joka kärähtää, todennäköisyys 1:5,6 miljoonaa.

Anonyymi00004
        2026-03-21 08:30:00
        Kommentoi.

Ehkä tai ehkä en pn tälläinen fifty-fifty juttu. Jos mä laitan peliin yhden euron säännöllisesti joka viikko 40 vuoden ajan, niin yhden euron palautus ei paljoa lohduta. Joka vuosi pitäisi saada takaisin reilu 50€, neljänkymmenen vuoden aikana yli 2000€. Toisaalta jos nyt pitää miettiä jotain 1990 luvun juttua, niin pelaaminen ei ole omalla tasolla. Viime vuonna yksi pelaamistani riveistä pääsi lukuun 1. Yleisesti pitkässä juoksussa palautus on 1/5, tämä vuosi on vielä kaukana 20% palautksesta. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Minä olen asettanut oman tavoitteeni vähän alenmaksi kuin päävoitto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      47
      2192
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      191
      2009
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      835
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      736
    Aihe