Muutamia vuosikymmeniä sitten tuli puheeksi, että vielä joskus sotien jälkeen Hailuodossa oli tapana viedä lehmät laitumelle jonekin ja tyhjä navetta siivota ja muuttaa itse asumaan sinne kesäajaksi. Tai ainakin siksi aikaa, kun varsineisesta asuinrakennuksesta hävitettiin syöpäläiset. Kysyttiin, tehtiinkö meilläkin niin. Tuli tunne, että tuttua hommaa, mutta mistä? Muistinko mahdollisesta entisestä elämästäni Hailuodossa vai kertoiko äiti niin tehdyn Iissä nyt jo reilusti yli sata vuotta sitten? En osannut vastata muuta, kuin että jotenkin tutulta tuntuu.
Muistaako joku kerrotun tuollaisesta tavasta ennenvanhaan ja jos, niin missä? Siis ainakin Hailuodossa, mutta muuallakin?
Tuo syöpäläiten hävitys muuten tehtiin niin, että tyhjään asuinrakennukseen pantiin palamattomalle alustalle rautapata, johon rikkijauhetta ("tulikukkaa"), joka sytytettiin palamaan. Ihmiset pois ja ovet ja ikkunat kiinni. Rikin palaessa syntyneet tappavan myrkylliset rikkiyhdisteet tunkeutuivat asunnossa joka rakoon tappaen syöpäläiset. Sitten myöhemmin aikanaan kunnon tuuletus myrkkyjen poistamiseksi ennekuin ihmiset sinne menivät.
Mielelläni kuulisin aiheesta enemmänkin. Lasna ollessani 80 v sitten meillä oli vielä "tulikukkaa" paperipussissa ja äiti kertoi sen käytöstä syöpäläisten hävityksessä.
Kesäasuntoa?
Anonyymi-ap
1
115
Vastaukset
- Anonyymi00001
eiköhän nykyään ole terveellisemmät aineet käytössä.
hygienia sen verran hyvä että syöpäläisiä tulee vain etelänreissaajien mukana matkamuistoina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34761ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10550