Haluaisin vertaistukea. Sain yli vuosi sitten psykoosin ja tuntuu, että läheiset ei tajua kuinka rankkaa se oli. Mieli joutui todella kovalle koetukselle. Miten muilla? Mikä on auttanut?
Psykoosista
25
391
Vastaukset
- Anonyymi00001
Harva ymmärtää. Toisaalta miten ne voisikaan?
Mulla autto ettii mielekästä tekemistä - Anonyymi00003
Kiitos vastauksesta ♥️
- Anonyymi00004
Ylläpito sitten poisti vastauksen koska täällä ei edes saa neuvoa miten voi hakea vertaistukea
- Anonyymi00005
Aika ja mielekäs tekeminen minullakin auttoivat.
- Anonyymi00006
Läheisen roolista kommentoin että psykoosi oli shokki meille kaikille.Emme aluksi ymmärtäneet mitä tapahtui muuta kuin että äkkiä oli soitettava ambulanssi. Pitkäaikainen unettomuus ja stressi ilmeisesti laukaisevana tekijänä. Meidät läheiset jätettiin ihan huomiotta ja emme tienneet miten pitää toimia.Netistä etsin tietoa yön tunteina että mikä oikein on psykoosi. Läheinen kyllä toipui mutta hitaasti ja haasteita on edelleen mutta lähtötilanne oli että kaikki piti opetella uudelleen. Aika ,lääkitys ja stressin välttäminen sekä mielekäs tekeminen ja vertaistuki auttoivat. Toipuminen on siis vieläkin menossa mutta parempaan päin mennään. Oletko hakenut ammattiapua jälkihoitoon trauman purkua ym? Voimia sulle toipumiseen:)
- Anonyymi00008
Omaisille on olemassa omia Finfami yhdistyksiä.
- Anonyymi00007
Kohti psykoosia ja sen yli
- Anonyymi00009
Minulle tuli aikoinaan psykooseja ainoastaan alkoholin, kannabiksen ja lääkkeiden käytöstä johtuen. Kun sekakäyttö jäi pois, psykoositkin jäivät pois.
- Anonyymi00014
Tuntuko siltä että ihon alla käveli ötököitä?
Yks huume psykoosissa meinas kuolla kun puukolla veteli käden ihoa että ötökät pääsis sieltä pois.Meinas vuotaa kuiviin ennen kuin ambulanssi saapu paikalle.
- Anonyymi00010
Kiitos paljon vastauksista. Oon vasta nyt alkanut etsimään vertaistukea. Toipuminen on ollut todella rankkaa
- Anonyymi00011
Löytyisikö teidän läheltä jotian mielenterveys yhdistä. Niissä on yleensä ymmärtäväisiä ihmsiä.
- Anonyymi00016
Anonyymi00011 kirjoitti:
Löytyisikö teidän läheltä jotian mielenterveys yhdistä. Niissä on yleensä ymmärtäväisiä ihmsiä.
En oo ihan vielä valmis sellaiseen. Oon vähän liikaa vältellyt ihmisiä ahdistuksen takia. Mut nyt oon käyny sitä psykoosia läpi ja on alkanut olla enemmän positiivisia ajatuksia ku on ymmärtänyt tietyt asiat.
Eniten mitä oon nyt kaivannut niin halausta sellaiselta ihmiseltä joka ymmärtää... Liikaa kuullu parilta läheiseltä et se psykoosi oli muka mun vika... - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
En oo ihan vielä valmis sellaiseen. Oon vähän liikaa vältellyt ihmisiä ahdistuksen takia. Mut nyt oon käyny sitä psykoosia läpi ja on alkanut olla enemmän positiivisia ajatuksia ku on ymmärtänyt tietyt asiat.
Eniten mitä oon nyt kaivannut niin halausta sellaiselta ihmiseltä joka ymmärtää... Liikaa kuullu parilta läheiseltä et se psykoosi oli muka mun vika...Kuka sinua pystyisi halaamaan, jos kerran välttelet ihmisiä ?
Älä usko niitä läheisiä, jotka sinua syyttelevät psykoosista. He eivät taida tietää sairaudentilasta mitään, tietävätkö edes mt-ongelmista yleisestikään ? - Anonyymi00018
Anonyymi00016 kirjoitti:
Eniten mitä oon nyt kaivannut niin halausta sellaiselta ihmiseltä joka ymmärtää... Liikaa kuullu parilta läheiseltä et se psykoosi oli muka mun vika...Eikö netissä olevat tahot olis hyvä paikka aloittaa vuorovaikutus muiden kanssa. Yhdistyksiä ja järjestöjä toimii myös netissä. Ei se tarkoita että heti pitäis livenä kasvotusten jutella.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eikö netissä olevat tahot olis hyvä paikka aloittaa vuorovaikutus muiden kanssa. Yhdistyksiä ja järjestöjä toimii myös netissä. Ei se tarkoita että heti pitäis livenä kasvotusten jutella.
Sitä oon nyt tehnytkin. Ottanu päivän kerrallaan. Pitäis saada itsensä vaan tekemään asioita jotka piristää
- Anonyymi00020
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kuka sinua pystyisi halaamaan, jos kerran välttelet ihmisiä ?
Älä usko niitä läheisiä, jotka sinua syyttelevät psykoosista. He eivät taida tietää sairaudentilasta mitään, tietävätkö edes mt-ongelmista yleisestikään ?Ei ne oikein tunnu haluavan edes ymmärtää. Kukaan ei tietääkseni ole ottanut asioista selvää. Vaikka olen yrittänyt selittää että se oli todella traumaattinen kokemus.
Kiitos sanoistasi helpotti oloa.. myönnän kyllä että itku tuli.
Yhtä helvettiä ollu. - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Sitä oon nyt tehnytkin. Ottanu päivän kerrallaan. Pitäis saada itsensä vaan tekemään asioita jotka piristää
Ei kaikki tartte muuttua samalla kertaa vaan hiljalleen.
- Anonyymi00023
Anonyymi00016 kirjoitti:
Eniten mitä oon nyt kaivannut niin halausta sellaiselta ihmiseltä joka ymmärtää... Liikaa kuullu parilta läheiseltä et se psykoosi oli muka mun vika...Psykoosi ei ollut sinun vika missään nimessä.Läheisesi ovat ihan hakoteillä.Entäs jos läheisesi sairastuisi johonkin sairauteen ajattelisivat ko silloin että oma vika,tuskin. Hädässä ystävä tunnetaan sanotaan.Iso voimahali sinulle:)
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Psykoosi ei ollut sinun vika missään nimessä.Läheisesi ovat ihan hakoteillä.Entäs jos läheisesi sairastuisi johonkin sairauteen ajattelisivat ko silloin että oma vika,tuskin. Hädässä ystävä tunnetaan sanotaan.Iso voimahali sinulle:)
Kiitos voimahalista. Ja kiitos kun ymmärrät♥️
- Anonyymi00012
Mä en ole homo!!!!!
Mä olen ammattiskeittaaja ja komee ja hyvännäköinen- Anonyymi00015
Kuka on väittänyt että olisit homo. Ja homoseksuaalit on myös ihmisiä siinä missä heterot.
Hei,
Laitan tähän alle tiedoksi infoa eri auttamistahoista, joista saa vertaistukea ja lisäksi myös ammattimaista keskustelutukea. Keskustelu ammattilaisen tai vertaisen kanssa voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.
- Tukinet - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi:
MIELI Keskusteluapu kirjoittaen https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen
Lisäksi ma-to klo 15–21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on lisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Ryhmächattejä on useita lähes päivittäin ja aiheitakin laidasta laitaan. Tukinetin etusivulta näkee parhaiten mitä on juuri nyt käynnissä ja mitä seuraavaksi tulossa. Keskusteluryhmät ovat esimoderoituja, joten niihin on turvallista kirjoittaa aroistakin asioista.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi00025
Kiitos ♥️ Perehdyn noihin paremmin kun jaksan.
Minusta tuntuu, että terveydenhoitokin pyrkii työntämään kolmannen sektorin puolelle mielenterveysongelmista kärsivät. Ihmettelen kovasti, miksei hoitoa saa vaikka siihen on olemassa psykiatriaa ja psykologiaa työkseen tekevät ihmiset ja instanssit.
- Anonyymi00022
Kolmas sektori on monille toiminut apuna tukemaan mielenterveyttä.
Yhdistyksillä ja järjestöillä on monenlaista toimintaa. Nyt kuitenkin hallitus jatkuvasti leikkaa niiltäkin tukea pois, ja jos toiminnat lakkaavat, monet ihmiset voivat jäädä niin sanotusti tyhjän päälle, eli heiltä voi loppua päivittäinen toiminta, sosiaalinen elämä saattaa kuihtua, yksinäisyys lisääntyä, jne.
Mihin osa ihmisistä sitten päätyy, saattaa turvautua terveydenhuoltoon, jos ei enää mitään muuta ole.
Hallitukselle voisi laittaa terveiset, että sitä saa mitä tilaa. Ajan myötähän "tulokset" vasta alkavat näkyä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1434811Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2524438Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat314271Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,94225Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1913491Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis843178Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos813119Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2372798Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432762Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769992757