Öljy vai maakaasu

Vaihtaja

Onko lukijoista kukaan vaihtanut öljylämmitystä maakaasuun? Mistä saisi puolueetonta hintavertailua käyttökustannuksista?
Nyt olisi itsellä mahdollisuus vaihtaa maakaasuun, mutta liittymismaksu on n.2500 e ja poltin n. 1000 e siihen päälle asennustyöt mittarilta kattilalle.
Kuinka nopeasti maakaasu maksaa itsensä takaisin öljyyn verrattuna?

15

5804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinnat

maakaasulla se lienee aika vakaa ja ero öljyyn pysynee samana pitkään.

• peukku68

maakaasun hinta on noussut nopeammin kuin öljyn ja sähkökin alkaa kai jäädä toiseksi? tuleeko sitä edes vielä muualta kuin velivenäläiseltä? kovin ei ole luotettava tuo toimittajakaan silloin.. voipi äkkiä hinta triplaantua kun sälli kremlissä vaihtuu!

• kaasukauppias

Takaisinmaksuajan pituus riippuu paljon kulutettavan energian määrästä. Jokaisella jakeluyhtiöllä on omat tariffit kaasun hinnoittelussa. Jos laitat energiayhtiön hinnat energiasta ja paljonko öljyä on vuodessa kulunut, niin siitähän se on nopeasti laskettu. Yksi kuutio maakaasua kun vastaa lämpöarvoltaan litraa kevyttä polttoöljyä. Liittymismaksu 2500€ kuulostaa melko suurelta, varsinkin jos kohteena on omakotitalo. Yleensä jakeluyhtiöt veloittavat noin puolet tuosta summasta.

Suosittelen katsomaan Maakaasuyhdistyksen sivut: www.maakaasu.fi, sieltä markkinointimateriaalin alta kustannuslaskin.

• Kaasuapeppone

Mitenkäs tässä kävi 7 vuotta sitten? Sama asia kiinnostaisi koska näyttää Gasum tuossa meidän nurkilla kuoputtelevan maata auki kaasuputkelle, ehkä myisivät liittymän... Onkos kenelläkään kaasulämmitystä, millaiset kustannukset per kWh?

• 10+12

nyt järki käteen!

Mistä lie ne kWh-hinnat näkisi???

• JA.

Halpaa kuin saippua. http://www.lahtienergia.fi/lammitys/50/503

Toinen rivi on liityntätehon perusmaksu. Minulla on 6 Kw:n mukaan.

Kondenssikattilan hyötysuhde on 109 % lattialämmityksessä, kun maakaasun palamisjäte vesihöyry otetaan talteen. Poltin kattila -yhdistelmässä hyötysuhde jää pienemmäksi.

Minulla on kulunut 780 m3 talossa 8500-11000 Kwh maakaasua 7-8 pinoM3 puuta sekä 6300 Kwh käyttösähköä. Liesi käyttää maakaasua. Energiayhtiö lähettää kuukausittain 85 €/kk laskun ja palauttaa joka vuosi kahden kuukauden ylilaskutuksen. Perheen koko on viisi henkilöä.

Tänä kesänä tuli hankittua ilmalämpöpumppu viilennykseen. Lämmitykseen se on liian kallis käyttää.

Joka vuosi lämmityslasku on tippunut. Puuta tulee käytettyä enemmän. Toisena vuonna kaasuenergian hinta jopa tipahti 2 c. Energiaveron nousun kompensoin ilmoituksella energiayhtiölle, liityntäteho laskettiin 9 Kw ->6Kw. Jos öljyn ja sähkönhinta pysyy "näin alhaalla", niin kaasuenergian hinta laskee taas ensi vuonna. Tosin verotkin taitavat vähän nousta.

• ilmalämpöpumppu

Tuosta kun laskee toteutuneen kWh:n hinnan saa n.9 c/kWh.
      Eihän se kallis sähkökään paljon enempää ole (n.12c/kWh).
      Eiköhän kuitenkin kannattaisi käyttää sitä ilmalämpöpumppua
      myös lämmitykseen ainakin syksyisin ja keväisin?

• Arsuva

Niin ja jos kaasun ja sähkön kulutus tippuu kun polttaa puuta niin kysymys kuuluukin että paljonko puu maksaa eli kannattaako sitä edes polttaa? Laskin että jos maksaa puu pinokuutiosta yli 50 euroa niin alkaa olla liian kallista poltettavaksi jos on esim. ILP seinällä.

• pepponekaasua

Jostain syystä kaakkois-suomessa isot kuluttajat ovat siirtymässä pois maakaasusta. Kaukolämpöön, siellä missä se on mahdollista ja muualla maalämpöön. Moni omakotitaloasukas ainakin Haminassa ja Kotkassakiroaa sitä päivää kun liittyivät maakaasuun.

• putinin kaasu

sama imatralla,lappeenrannassa

• Anonyymi

Vaihdoin 14-vuotta sitten öljyn maakaasuun. Silloin huomasi sen edullisuuden selvästi, mutta sitä onnea ei kestänyt montaakaan vuotta .Toimittajan oheismaksut ja valtion veronkorotukset tekivät tuotteesta muutamassa vuodessa yhtä kalliin kuin öljy. Mutta minä tykkään maakaasulämmityksen käyttön helppoudesta. Ei kattilan jynssäystä eikä suttimienvaitoja . Kertaakaan 14-vuoden aikana minkäänlaista häiriöä ei polttimessa ole ollut. Kaasuntoimittaja huolehtii kerran vuodessa tarkastus käynnillä, että homma toimii. Kallista on, mutta mikä Suomessa on halpaa?

• Anonyymi

Kallista on nykyään! Mutta helppoa

• Anonyymi

Juuri tuli joulukuun kaasulasku 570euroa. Vuosi sitten sama kulutus ja lasku 250euroa. Pientä korotusta havaittavissa.

• Anonyymi

ei näillä hinnoilla kannata kaasun hinta nousi syksyllä 5 kertaiseksi ennen 30 nyt 150

• Anonyymi

Ei missään nimessä maakaasua! 1 kuukauden lasku 560€

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      57
      3669
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2626
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe