Mitä etuja eläkkeellä ollessa voi saada?

Anonyymi-ap

Olen vain jonkinaikaa ollut eläkkeellä, mutta eipä oikein tietoa niistä eduista joita voisi saada.
Siis oikeista eduista kyse, eikä pakallisten lounasravintoloiden noutopöytien -50c alesta jos tulet syömään iltapäivällä ne jämät...

49

476

Vastaukset 49

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Eiköhän ne eläkeläisille myönnettävät edut koostu juuri noista pienistä alennuksista.

Lounasravintoloissa euro pari, teatterilipuilla euro pari, messu-ja muista tapahtumista euro pari, parturit/kampaajat euro pari, jossain saa paikallisliikenteessä alennuksia, uimahallit, kuntosalit jne, jne myöntävät eläkeläisillä muutamien eurojen alennuksia. Museot, taidenäyttelyt, onhan näitä….

• Anonyymi00008

Parturikampaajat ei anna mitään eläkeläisetuja, kun ovat itsekin köyhyysrajalla.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Parturikampaajat ei anna mitään eläkeläisetuja, kun ovat itsekin köyhyysrajalla.

Kyllä monet antaa…

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kyllä monet antaa…

Mä en anna 😊

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Mä en anna 😊

Onko nimesi anna mäki?

• Anonyymi00028
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Löytyy eläkeläisalennuksen antavia partureita, hinta 15-18€. Ovat Suomeen muuttaneita ulkomaalaisia.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Eikä myöskään parkkiPirkot anna eläkeläis alennuksia.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Löytyy eläkeläisalennuksen antavia partureita, hinta 15-18€. Ovat Suomeen muuttaneita ulkomaalaisia.

Nuo eivät maksa yhteiskunnallisia velvotteita olenkaan.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Minä käyn lähiparturissani ja hän on kyllä ihan kantasuomalainen nainen. Yksinyrittäjä.

• Anonyymi00002

Minä meinasin matkustaa junalla,
      oli kuulemma jopa eläke alennus, tms pieni.
      Mutta matkailu junalla toppasi jo asemalla,
      kun käteisellä ei saanut junalippua ostettua
      ja ei kuulemma ei junastakaan voi käteisellä ostaa...
      jäi junailu sitten.. kokonaan...

• Anonyymi00003

Sama , lopetin junan käytön kokonaan kun ei raha enään kelpaa , menny tuo touhu aivan överiksi , ei ihme ettei tässä maassa enään ihmiset liiku ja tuhlaa .

• Anonyymi00011

Eikö asemalla ollut lippuautomaattia?
        Entä onko teilläpäin R-kioski? Sieltä saa lippuja jopa käteisellä.
        Eläkeläisalennus on junassa 20 % ja bussissa 30%. Rohkeasti vaan matkalle.

• Anonyymi00004

Jämien syöttäminen on noloa, mutta 75% alella se ihan ok olisi....

• Anonyymi00006

Jos tulee tuntia tai paria myöhemmin eli vaikka klo 13.00 löunaspaikann buffetille, niin ei silloin kyse ole jämidtä. Ehei, buffetithhan on ’auki’ aina vähintään klo 14.00, useinmiten klo 15.00 asti.

• Anonyymi00005

Espanjassa,jossa asun talvet,saavat eläkeläiset -50% lähes kaikista pääsymaksuista. Myös me Suomen eläkeläiset.

• Anonyymi00009

Kelpaako Suomalainen eläkekortti todisteeksi, että olet eläkeläinen.

• Anonyymi00007

Suomeenkin tulisi viimein säätää eläkekatto esim. 4000 euroa kuussa

• Anonyymi00010

Mitä ja ketä se auttaisi?

Ei mitään, koska eläkejärjestelmän tulot pienenisivät, kun vähän suurituloisimmat veisivät tuon rajan ylittävien työeläkkeiden työeläkevakuutusrahat jonnekin muualle.
        Tuosta eläkekatosta hyötyisivät ennenkaikkea suurituloiset. Pienituloisille sillä ei olisi yhtikäs mitään merkitystä. Seuraus olisi tuloerojen voimakas kasvu eläkeläisten keskuudessa. Tämähän on nähtävissä niissä maissa, joissa noita eläkekattoja on.

Ja muuten hyvä tiedostaa, että Suomessa yrittäjäeläkejärjestelmässä on nykyisinkin eläkekatto. Onko se tuonut jotain hyvää yrittäjäeläkkeisiin?
        Yrittäjäeläkkeitä muuten tuetaan verovaroista useita satoja miljoonia vuosittain…
        Palkansaajien eläkejärjestelmä ei tarvitse veronmaksajien tukea, se on täysin velaton ja rahastoissa on jotain 250-300 miljardia tulevia eläkkeitä varten. Ja rahastojen koko kasvaa vuosittain.

Ja ei kai nyt kukaan sentään niin naiivi ole, että luulen tuollaisen keinotekoisen eläkekaton estävät 4000€:n suurempien eläkkeiden saamista?

• Anonyymi00012

Perus hinnoittelu pitäisi perustua eläkkeiden tasolla, eli eläke on n. 60% työssä tehdystä palkasta! Selkeämmin siis -40% kaikesta kun ostaa ruokaa tai palveluja!
      Työeläkekortti kelpaa mielestäni tositteeksi!

• Anonyymi00013

Tuo 60% palkasta, joka joskus oli työeläkkeen tavoitetaso, oli mahdollista saavuttaa, jos työelämässä jaksoi olla 40 vuotta ikävuoden 23 jälkeen. Hetikään kaikki eivät siihen päässeet, oikeastaan vähemmistö työeläkeläisistä. ,

Nykyisin palkansaajan työeläke määräytyy paljon yksinkertaisemmin kuin tuolloin aikanaan. Työeläkettä kertyy 1.5% palkasta ja 53-ikävuoden jälkeen 1.7%. Nämä prosentit ainakin vielä muutamia vuosia sitten oli näin. Tuo 60%:n tavoitetaso on historiaa….

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Tuo 60% palkasta, joka joskus oli työeläkkeen tavoitetaso, oli mahdollista saavuttaa, jos työelämässä jaksoi olla 40 vuotta ikävuoden 23 jälkeen. Hetikään kaikki eivät siihen päässeet, oikeastaan vähemmistö työeläkeläisistä. ,

Nykyisin palkansaajan työeläke määräytyy paljon yksinkertaisemmin kuin tuolloin aikanaan. Työeläkettä kertyy 1.5% palkasta ja 53-ikävuoden jälkeen 1.7%. Nämä prosentit ainakin vielä muutamia vuosia sitten oli näin. Tuo 60%:n tavoitetaso on historiaa….

Tuo 1,7% on jo päättynyt v. 2025. Nykyään kaikilla sama eli 1,5%.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos henkilö on työskennellyt koko työikänsä ja hänen palkka olisi 4000€/kk (helpottaakseen lakemista pidetään palkka vakiona koko työhistorian ajan ilman indeksejä).
        20v -65v = 45v työhistoria.
        20v - 53v = 33v x 48 000€ = 1 584 000€ x 1,5% = 23 760€
        54v - 65v = 12v x 48 000€ = 576 000€ x 1,7% = 9 792€
        Yhteensä 33 552€/v
        Palkka 48 000€/v x60% = 28 800€/v

Ainakin matematiikka sanoo että aika hyvin se 60% täyttyy.
        Joku voi vaikka palastella tuon työhistorian ja palkan jokaiselle vuodelle erikseen ja laskea karttuman mutta epäilen että edelleen pysyttäisiin aika lähellä tuota 50-60%

• Anonyymi00015

Suomessa heikosti alennuksia.
      Ulkomailla hyvin hoidettu. Junallakin -50 % ale.

• Anonyymi00016

Espanjassa lähes joka paikassa -50% eläkeläisille.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Espanjassa lähes joka paikassa -50% eläkeläisille.

Mutta ei suomalaisille turisteille.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mutta ei suomalaisille turisteille.

Itse asun talvet Espanjassa ja kyllä olen alennuksia saanut.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Soy jubilado/jubilada = olen eläkeläinen tai
        Itse totean usein vain,soy viejo eli olen vanha😉

• Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Mihin sano joku esimerkki, itse käyn joka syksy syyskuusta marraskuuhun Aurinkorannikolla, ei ole tullut mieleenkään, että eläkeläisenä saisin toisesta maasta alennuksia, no, en käy siellä esim, kampaajalla, hierojalla enkä salilla, mutta syömässä käyn monta kertaa viikossa ravintoloissa.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Mihin sano joku esimerkki, itse käyn joka syksy syyskuusta marraskuuhun Aurinkorannikolla, ei ole tullut mieleenkään, että eläkeläisenä saisin toisesta maasta alennuksia, no, en käy siellä esim, kampaajalla, hierojalla enkä salilla, mutta syömässä käyn monta kertaa viikossa ravintoloissa.

Esim. museoihin ja näyttelyihin. Renfellä on myös myös eläkealennus,kortin saa asemalta.Pitkänmatkan bussi lippuihin myös.Työeläkekorttia harvoin kysytään, näkevät varmaan naamasta että olen yli 65v joille alennukset kuuluu😄.Ravintoloissa ei tietenkään saa alennuksia.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Esim. museoihin ja näyttelyihin. Renfellä on myös myös eläkealennus,kortin saa asemalta.Pitkänmatkan bussi lippuihin myös.Työeläkekorttia harvoin kysytään, näkevät varmaan naamasta että olen yli 65v joille alennukset kuuluu😄.Ravintoloissa ei tietenkään saa alennuksia.

Jos naaman perusteella saisi alennuksia niin minä saisin varmaan kaikki ilmaiseksi! Lol

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Sama, harvoin olen joutunut eläkekorttia näyttämään. Ja silloin olen aina kiittänyt kysyjää.

Lounasravintolassa usein on eläkeläisalennukset, kunhan huomaa kysyä. Kiireessä kassa ei välttämättä hoksaa sitä antaa, vaikka naamasta näkisikin. Yleensä nuo eläkeläisalennukset saa klo 13 jälkeen, kun työnkansan lounasaika on ohi.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Jos naaman perusteella saisi alennuksia niin minä saisin varmaan kaikki ilmaiseksi! Lol

Vantaalla eläkeläinen saa tukanleikkuun hintaan 15-18€ ja nuoremmat 20-23€.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Ajelen Renfellä, esim Malagaan ja lentoasemalle, mutta maksan matkani kortilla, tai puhelimella ei siinä näy mitenkään, että olen eläkeläinen, ja se on muutenkin jo edullinen.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ajelen Renfellä, esim Malagaan ja lentoasemalle, mutta maksan matkani kortilla, tai puhelimella ei siinä näy mitenkään, että olen eläkeläinen, ja se on muutenkin jo edullinen.

Jatkan vielä, että museot, eläintarhat ja muut olen nähnyt jo ennen eläkeikää.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00026 kirjoitti:

😊😊😊

• Anonyymi00037
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Sama, harvoin olen joutunut eläkekorttia näyttämään. Ja silloin olen aina kiittänyt kysyjää.

Lounasravintolassa usein on eläkeläisalennukset, kunhan huomaa kysyä. Kiireessä kassa ei välttämättä hoksaa sitä antaa, vaikka naamasta näkisikin. Yleensä nuo eläkeläisalennukset saa klo 13 jälkeen, kun työnkansan lounasaika on ohi.

Sinä varmaan olet kirjautunut asukkaaksi, kun olet siellä puoli vuotta, sulla on tuo, oliko se nyt joku. nie numero sinne, mikä on hyvä, kun ne paikat, kuten fuengirola saavat rahaa, kaupunkiin Espanjan valtiolta, mitä enemmän siellä on asukkaita.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Onhan se edullista ilman alennustakin en sitä kiellä,itsekin maksan Renfen pankkikortilla. Täällä oli kuitenkin kyse mitä alennuksia eläkeläiset voivat saada Espanjassa joten halutessasi voit hakea juna-asemalta eläkeläiskortin ,jolloin matkat vielä halvempia.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Jatkan vielä, että museot, eläintarhat ja muut olen nähnyt jo ennen eläkeikää.

Kova juttu jos kaikissa olet jo käynyt Malagassa ja varsinkin Sevillassa riittää nähtävää.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Vantaalla eläkeläinen saa tukanleikkuun hintaan 15-18€ ja nuoremmat 20-23€.

Kympilläkin saa ainakin ajoittain tarjouksissa.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Kova juttu jos kaikissa olet jo käynyt Malagassa ja varsinkin Sevillassa riittää nähtävää.

Olen käynyt Sevillassa monta kertaa, ja kiertänyt koko Andalusian ja myös Madridissa , Barcelonassa ja Bil Baossa.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Olen käynyt Sevillassa monta kertaa, ja kiertänyt koko Andalusian ja myös Madridissa , Barcelonassa ja Bil Baossa.

Minä olin vuorottelu vapaalla Espanjassa, nyt koko vuorottelu juttu on jo lopetettu.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Kympilläkin saa ainakin ajoittain tarjouksissa.

Oho, siitä on jo puolet arvolisäveroa, jota ei nuo yrittäjät ilmeisesti tilitä verottajalle.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Minä olin vuorottelu vapaalla Espanjassa, nyt koko vuorottelu juttu on jo lopetettu.

On sulla ollut aika haipakkaa kun kaikkien näitten alueiden kaikki museot ja nähtävyydet olet kolunnut. Näyttelyitä ja konsertteja tulee onneksi aina uusia,että löytyy uuttakin tekemistä.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

On sulla ollut aika haipakkaa kun kaikkien näitten alueiden kaikki museot ja nähtävyydet olet kolunnut. Näyttelyitä ja konsertteja tulee onneksi aina uusia,että löytyy uuttakin tekemistä.

En kaikkia kohteita, vain ne paikat ja museot, mitkä kiinnostaa ja joista tykkään.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Karmea kohtalo kun ei missään kivaa!

• Anonyymi00032

Ruumisarkkuja alennuksella?

• Anonyymi00041

Mihin sinä ruumisarkkua tarvitset? Kyllä se on perikunnan juttu…

• Anonyymi00045
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Mihin sinä ruumisarkkua tarvitset? Kyllä se on perikunnan juttu…

Sen voi ostaa itselleen jo ennen kuolemaa, minä ostan uurnan, mieleiseni.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Sen voi ostaa itselleen jo ennen kuolemaa, minä ostan uurnan, mieleiseni.

Niin, onhan se kiva tuhkana olla mieluisassa uurnassa….

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      137
      1483
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1081
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      69
      926
    4. 68
      733
    5. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      250
      726
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      723
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      37
      609
    8. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      561
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      561
    10. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      537
    Aihe