Aikuinen lapseni

Anonyymi-ap

Asuu toisaalla suomessa. Mitä olen ymmärtänyt, hänellä ei asiat ole vuosiin olleet ok. Ilmeisimmin kuvioissa on päihteet. Työ ei maita, elää ilman vakinaista asuntoa jonkun kaipparin nurkissa.
Olemme joskus puhelinyhteydessä. Yrittänyt puhua, että käyttäisi edes vähemmän, ja koittaisi hakeutua töihin. Elämänsä tuntuu kapeutuneelta, sen perusteella mitä juttelee.
Mitä olen nähnyt kuvapuheluissa, on, että ulkomuoto on turvoksissa. Iho on muuttunut harmaaksi. En oikein tunnista samaksi jonka tunsin, kuin silmistä ja puheäänestä. Sekä siitä että mainitsee välillä läheisiä jotka itsekin tunnen hyvin.
Vuosien varrella syyllistänyt minut tilanteestaan. Jaikkea muuta shittiä. Haluaisin auttaa, että pääsee saamaan apua, mutta miten? Rahaakin joku vuosi sitten pyyteli. Se ei enää käy, että antaisin, koska vähintään vahva epäilys on, että se menee kurkusta alas juomalla.
Alkanut näyttää siltä, että poika voi vaikka kuolla ennen minua ja isäänsä.

46

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Miksi et tee huoli-ilmoitusta?

• Anonyymi00002

Auttaisiko se häntä hakeutumaan hoitoon, ja hakemaan töitä?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Auttaisiko se häntä hakeutumaan hoitoon, ja hakemaan töitä?

Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) aikuisesta lapsesta
        tehdään oman hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin, kun olet huolissasi hänen turvallisuudestaan tai pärjäämisestään . Syyt huoleen (esim. päihteet, psyykkinen vointi, kykenemättömyys huolehtia itsestään).

• Anonyymi00010
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) aikuisesta lapsesta
        tehdään oman hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin, kun olet huolissasi hänen turvallisuudestaan tai pärjäämisestään . Syyt huoleen (esim. päihteet, psyykkinen vointi, kykenemättömyys huolehtia itsestään).

Kysyin saako sitä kautta apua. Tähän asti ei ole missään asuinpaikassaan/ oleskelupaikassa saanut.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kysyin saako sitä kautta apua. Tähän asti ei ole missään asuinpaikassaan/ oleskelupaikassa saanut.

Apua ei voi kenellekään pakottaa. Poika ei avusta piittaa.

Äidin pitää pitää huoli itsestään. Ikävää, että juuri sinun pojastasi tuli tuollainen. Et voi asialle mitään! On oikea päätös olla antamatta rahaa. Poika käyttää kaiken saamansa avun ja tuen nykyisen elämäntapansa jatkamiseen. Työ ei siihen sovi eikä hänen ole helppo työtä saadakaan.

Et voi auttaa häntä, pidä huoli itsestäsi. Ehkä joskus tulee päivä, että poika on valmis muutokseen, tai sitten ei. Elä sinä omaa elämääsi, poika kuuluu siihen vain hyvin etäisesti. Näin vain joskus käy.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) on tarkoitettu tilanteisiin, joissa aikuinen ei päihteiden vuoksi kykene huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan.Ilmoitus käynnistää palvelutarpeen arvioinnin, jonka tarkoituksena on kartoittaa avun tarve ja tarjota tukea.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Lapsesi on siis hakenut apua tilanteeseen. Miksi hän tai sinä et ole tehnyt muistutusta tai valitusta koska hän ei ole saanut hoitoa ja häneltä on evätty palvelujen saatavuus? Jos hän on hakenut terveydenhuollosta apua ja häneltä ei ole saanut sinne aikaa niin siitä voi tehdä ilmoituksen terveydenhuoltoon ja vaikka lupa-ja valvontavirastoon.

• Anonyymi00003

Todella ikävä tilanne. Mutta päihteiden käyttäjää ei pysty auttamaan, jollei hän itse halua päästä päihteistä eroon ja mennä esim. hoitoon.
      Varmasti omaisilla on huoli, vielä kun toinen asuu kaukana.
      Ja kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen, jolla on oikeus päättää itse tekemisistään, eli auttaminen voi olla hyvinkin vaikeaa.
      Rahaa ei tosiaan kannata antaa, se on ongelman mahdollistamista. Jos toinen asuisi lähellä, voisi auttaa vaikka ostamalla/viemällä ruokaa hänelle.
      Ihan varmasti jokainen vanhempi käy itsesyytöksiä läpi, jos lapselle tulee mitä tahansa ongelmia elämässään. Tulee mietittyä, mitä tein väärin, olisinko voinut toimia jotenkin toisella tavalla, jne.
      Itsensä syyllistäminen on turhaa, vaikka kenties se on läpi käytäväkin. Aikuinen lapsi, aikuinen ihminen, tekee itse päätöksensä elämässään, se ei ole vanhempien vika, jos aikuisen lapsen elämä menee ei-toivotulla tavalla.
      Ymmärrettävää, että herää kaikenlaisia tunteita, epätoivoa, avuttomuutta, huolta, ja jos vaikka mitä. Ei ole helppoa.
      Ulkopuolisen on vaikeaa ruveta neuvomaan, mutta ehkä vanhemman kannattaa yrittää pitää itsestään ja jaksamisestaan mahdollisimman hyvää huolta.
      Alkoholistien, sekä narkomaanienkin, omaisille on olemassa jotain omaisten tukiryhmiä, josta voi saada vertaistukea.
      On varmaan enemmänkin vanhempia, jotka ovat aikuisten lastensa kanssa samanlaisessa tilanteessa.
      Aloittajalle voimia ja jaksamista.
      ( Olen elänyt elämää, jossa olin itse se päihdeongelmainen aikuinen lapsi )

• Anonyymi00004

Tilanteesta ikävän tekee se, ettei tällaisesta voi puhuakaan kellekään. On mesepuheluiden inhottavat sanat ja lauseet, jotka jäävät mieleen pyörimään. Sitten seuraa Syvä radiohiljaisuus. Jonkin aikaa.
        Mitä pannut merkille, tilanne menee alamäkeä ja nopsaan. Sen jo havaitsee jutuista.
        Olen vaatinut, että soittaisi selvin päin. Mutta useimmiten en voi olla varma soittaako kuitenkin humalassa tms.
        Totta, että tilanne on kauhea vanhemmalle. Olen käynyt läpi, asioita. En millään muista että olisin ikinä eriarvoistanut lapsiani, tai vaatinut kohtuuttomia ikätasoon nähden.
        Köyhyys kyllä haittasi, mutta yritin itse tekemällä mitä pystyin, kompensoida. Ruokaa, kiintymystä, rajoja oli. Enkä ollut leikeistä muutoin tarkka, mutta vaaralliset jutut olivat täyskiellossa. Paitsi veljelliset nujakat saivat pitää.
        Ja meillä ei käytetty lainkaan alkoholia, ei muitakaan päihteitä. Pikkukunta, pienet ympyrät. Ainoa lapsille ikävä asia, oli ero. Senkin jälkeen luokiteltiin. Saivat pitkälti olla kummankin vanhemman kanssa tekemisissä.
        Voiko se avioero kummitella tällä nuoremmalla, alkoholiin turvautumusena, ja poikkeavana elämäntapana?
        En jaksaisi aina- pelätä sitä pahinta, soittoa että pahempaa on sattunut. Kovin tuntuu loukkaavan usein itseään, milloin mikäkin paikka. Mistä minä edes tiedän, joutuuko kokemaan väkivaltaa.
        Jokatapauksessa kukaan- en minäkään, toivo omalle lapselle alkoholismia tms. Olen yrittänyt kannustaa pääsemään irti, mutta aina suuttuu. Ja olen kysynyt tilanteesta. Kunnollista vastausta ei tule.
        Mietin jo tuossa sitäkin, saisiko mihinkään hoitopaikkaan häntä, että maksaisin vaikka lainan ottamalla. En ole ehdottanut hänelle tärä vielä. Kun seuraavan kerran yhteydessä, ehdotan.
        Joku Minnesota, tai muu vastaava hoito. Täytyy katsoa ne hinnat jo, että mihin varautuu.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Tilanteesta ikävän tekee se, ettei tällaisesta voi puhuakaan kellekään. On mesepuheluiden inhottavat sanat ja lauseet, jotka jäävät mieleen pyörimään. Sitten seuraa Syvä radiohiljaisuus. Jonkin aikaa.
        Mitä pannut merkille, tilanne menee alamäkeä ja nopsaan. Sen jo havaitsee jutuista.
        Olen vaatinut, että soittaisi selvin päin. Mutta useimmiten en voi olla varma soittaako kuitenkin humalassa tms.
        Totta, että tilanne on kauhea vanhemmalle. Olen käynyt läpi, asioita. En millään muista että olisin ikinä eriarvoistanut lapsiani, tai vaatinut kohtuuttomia ikätasoon nähden.
        Köyhyys kyllä haittasi, mutta yritin itse tekemällä mitä pystyin, kompensoida. Ruokaa, kiintymystä, rajoja oli. Enkä ollut leikeistä muutoin tarkka, mutta vaaralliset jutut olivat täyskiellossa. Paitsi veljelliset nujakat saivat pitää.
        Ja meillä ei käytetty lainkaan alkoholia, ei muitakaan päihteitä. Pikkukunta, pienet ympyrät. Ainoa lapsille ikävä asia, oli ero. Senkin jälkeen luokiteltiin. Saivat pitkälti olla kummankin vanhemman kanssa tekemisissä.
        Voiko se avioero kummitella tällä nuoremmalla, alkoholiin turvautumusena, ja poikkeavana elämäntapana?
        En jaksaisi aina- pelätä sitä pahinta, soittoa että pahempaa on sattunut. Kovin tuntuu loukkaavan usein itseään, milloin mikäkin paikka. Mistä minä edes tiedän, joutuuko kokemaan väkivaltaa.
        Jokatapauksessa kukaan- en minäkään, toivo omalle lapselle alkoholismia tms. Olen yrittänyt kannustaa pääsemään irti, mutta aina suuttuu. Ja olen kysynyt tilanteesta. Kunnollista vastausta ei tule.
        Mietin jo tuossa sitäkin, saisiko mihinkään hoitopaikkaan häntä, että maksaisin vaikka lainan ottamalla. En ole ehdottanut hänelle tärä vielä. Kun seuraavan kerran yhteydessä, ehdotan.
        Joku Minnesota, tai muu vastaava hoito. Täytyy katsoa ne hinnat jo, että mihin varautuu.

Se minnesotahoito perustuu lapsesi omaan haluun raitistua. Sieltä hoidosta saa lähteä heti jos siltä tuntuu.Onko poikasi valmis raitistumaan?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Se minnesotahoito perustuu lapsesi omaan haluun raitistua. Sieltä hoidosta saa lähteä heti jos siltä tuntuu.Onko poikasi valmis raitistumaan?

Onko koskan tullut mieleen, että joku alkoholin täyskielto tyyliin "meillä ei käytetty lainkaan alkoholia" voi jo itsessään saada jonkun juomaan liikaa? Suoraansanoen alkoholin liiallinen demonisointi ei ole hyväksi vaan voi johtaa just tuohon.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Onko koskan tullut mieleen, että joku alkoholin täyskielto tyyliin "meillä ei käytetty lainkaan alkoholia" voi jo itsessään saada jonkun juomaan liikaa? Suoraansanoen alkoholin liiallinen demonisointi ei ole hyväksi vaan voi johtaa just tuohon.

Niin ja miksi siitä mulle kerroit.Eihän se riitä jos äiti haluaa lapsensa minnesotahoitoon jos lapsi ei itse halua. En ymmärrä miten toi sun vastaus liittyi mun vastaukseen. Kerro se se tuolle äidille jonka lapsi on alkoholisti äläkä mulle.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00006 kirjoitti:

No tämä se vaikea asia on.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Just.. tuota syyllistystä vanhenevat vanhemmat tarvitsevatkin. Aina teet väärin päin. Jos juo ja ei hoida lasta. Ja jos ei juo, hoitaa lasta. Kiitos, mutta tarvitsin siihen keinoja kuinka alkoholisoituneen aikuisen lapsen saa helpoiten hoitamaan homman kuntoon.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Just.. tuota syyllistystä vanhenevat vanhemmat tarvitsevatkin. Aina teet väärin päin. Jos juo ja ei hoida lasta. Ja jos ei juo, hoitaa lasta. Kiitos, mutta tarvitsin siihen keinoja kuinka alkoholisoituneen aikuisen lapsen saa helpoiten hoitamaan homman kuntoon.

Helppoa tietä ei ole! Ihmisellä on itsellään oltava kova halu muutokseen. Siinä ei voi toinen paljon auttaa. Ehkä joku elämää järisyttävä järkytys voi havahduttaa.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

No tämä se vaikea asia on.

Saahan äiti haluta lapsensa minnesotahoitoon mutta sinne pitää itse lapsen haluta. Se on vapaaehtoista ja äiti ei voi pakottaa.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Niin! Ainahan juomiseen syy löytyy!

• Anonyymi00029

Eipä niitä ryhmiä täällä pikkupaikkakunnalla kokoonnu.
        Äsken se aikuinen lapsi soitti. Osaa kuulostaa joskus hyvinkin selvältä. Hänelle tuli taas kiire yhtäkkiä. Maha reistaa. Sitä se nykyään on, ja arvaan kyllä mikä mahan sekaisin taas vei.
        Tällä menolla elän pitempään kuin tämä lapseni. Enkä näköjään voi vaikuttaa mitenkään asiaan. Niin nätti, mukava, fiksu oli, vielä ihan nuorena. Elämä avoin.
        Tiedättekö miksi vanhemmista tuntuu pahalta, lapsen juominen? Sen takia, kun sitä alkanutta elämää on koittanut hoitaa, ja potkia eteenpäin.
        Ja kun huomaa, miten turhaa se kaikki on. Että lapsihan voi valita ihan jonkin muun, tuhoavan, elämäntavan.
        Jos alkoholi olisi yhtä turvallista kuin marjamehu. Mutta kun se ei ole.

• Anonyymi00007

Omaisena ja muutenkin tekisin huoli-ilmoituksen.
      Tein vajaa vuosi sitten naapurista ja hän sai mitä ilmeisemmin apua kun ei ole näkynyt.

• Anonyymi00013

Ei vuodes vielä tehdä vasta ilmoitusta,vuodessa kerätään ilmoitajaan vasta rotestia.
        Odotele nyt ainakin 5 vuotta,kyllä sieltä sitten tulee raastuvaan kutsu.Laki on Suomessa selainen että varmaan ottavat maksajat joko ilmoituksen tehneeltä tai veronmaksajilta.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Ei vuodes vielä tehdä vasta ilmoitusta,vuodessa kerätään ilmoitajaan vasta rotestia.
        Odotele nyt ainakin 5 vuotta,kyllä sieltä sitten tulee raastuvaan kutsu.Laki on Suomessa selainen että varmaan ottavat maksajat joko ilmoituksen tehneeltä tai veronmaksajilta.

Huoli-ilmoituksen voi tehdä ihan ilman mitään raastupia. Eikä huoli-ilmoitusta varten tarvitse kerätä mitään "todisteita".
        Huoli-ilmoituksen tekeminen ei maksa mitään.
        Eikä huoli-ilmoitus ole sama kuin rikosilmoitus.

• Anonyymi00020

Ehkä sinun sitten pitäisi puhua tästä ongelmasta sinne. Moni kyllä tiedostaa ongelmansa, mutta pois mielestä on pois kielestä. Minäkin oli jo hyvää matkaa ilman pitkän ja todellisen ongelman kanssa. Huomasin vain, että uudeksi vuodeksi ostettu ykköskaljamäärä on kahden kuukauden päästä vieläkin siellä. Joku nyt päätti muistuttaa, että siellä jossakin vain olen ja kaljoittelen ja joku oikein ammattinen päätti kutsua alkoholistiksi tätä haitallista käyttöä, niin helppoahan se oli ne uudenvuoden lupaukset vetää kurkusta alas. Samalla kun ei vain halua edes syödä mikrovalmista ateriaa joka sekin valmiina jääkaapissa, niin tässä sitä ollaan taas menty ja odotettu sen loppua. Nyt sentään söin.

• Anonyymi00021

Joitko siis sen takia, että joku ammattilainen väitti sinua alkoholistiksi ?
        Jos joit, niin miksi ? Tuliko joku syyllisyyden tunne, vai mikä ?

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Olen juonut, koska alkoholi monesti lievittää stressiä. Tästä saattaa aiheuttaa riippuvuuden. Riippuvuudessa keskeisintä on vieroitusoireet, jotka häviävät juomalla. Asiassa keskeinen piirre on alkoholin sietokyvyn kasvu ja monella tämä johtaa päivittäisen nautitun alkoholin annosmäärän kasvuun. Lopulta käyttäjä saattaa menettää kontrollin juomiseen kokonaan. Tätä kutsutaan alkoholismiksi. Oma juomiseni on pysynyt hyppysissä mm siksi, että juomana on ollut keskioluen tyyppisiä juomia ja aikaa tähän päivittäiseen juomiseen ollaan käytetty koko päivä, selviämiseen koko yö. Vieroitusoireitani ollaan hoidettu lääkityksellä monesti. Jotkut ihmiset saattavat joutua käymään hoidoissa kymmenesti jotta asia alkaa sujumaan. Minulla ei ole itsekurista asia kiinni. Monesti jopa unohdan koko asian ja jatkan elämääni. Juomiseni johtuu painostuksesta, vainosta ja kateudesta.

Ahdistukseni on peräisin minua lähellä olevista ja tuntemattomaksi jääneiden ihmisten ahdistelusta ja vainoamisesta, usein työttömyyden vuoksi. Heillä on omat kuvitelmansa ja käsityksensä asiasta. He ovat myös kiinnostuneet ja saavatkin käsiinsä minun henkilökohtaisia salassa pidettäviä terveysasioita ja pyrkivät vaikuttamaan asioiden kulkuun terveydenhuollossa. Edellä mainituista seikoista johtuen vapauttani ollaan riistetty perusteettomasti ja sosiaaliturvaa leikattu perusteetta . Terveydenhuollossa ja työvälityksessä ja muussa viranomaisessa on ollut kitkaa, koska en ole pahimmassa tilanteessa jättää kyseisiä virkaa tekeviä rauhaan. He ovat toimineet jopa minusta puhutun väärän tiedon valossa. Faktaa kuitenkin on ollut, ettei heidän toimiinsa ole ollut perusteita. Asia on alkanut jo ollessani arkisessa työssä. Lähimmäisillä on ollut halu puuttua yksityiselämääni ja vapaa-aikaan. Kokonaisuuteen ollaan vedetty mukaan jopa työantajiani. Toisaalta moni tietää minut lähimmäiseni yksityisyrityksen kautta ja minuun ollaan käyty käsiksi kateuden vuoksi. Näilläkin kerroilla minusta ollaan puhuttu viranomaiseen, jotka ovat osoittautuneet itse alkoholi- ja mielenterveysongelmaisiksi mutkan kautta ns. tiedän kenestä puhut tutuksi perättömyyksiä. Heillä on ollut ns. mikäs siinä käydään kiinni asenne. Nämä tilanteet ovat johtaneet jopa oikeudellisiin toimiin. Itse asiassa koko asia kokonaisuus on alkanut minun ollessa 10-11 vuotias. Monesti minua ja työasioitani ollaan käsitelty aivan kuten olisin jokin yleisölle avoimen kaupan työntekijä. Työni on ollut ulkopuolisilta suljetussa tiloissa. Työasioista puhumista suositeltiin välttämään mm. yritysvakoilun vuoksi. He saavat mutkatta pääsyn selkäni takaan kyseisiin paikkoihin.

Useinmiten nämä ihmiset ja tahot eivät käsittele sitä asioitani ja minua ihmisenä oikeassa elämässä sellaisena kun minä sen näen ja koen.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Tähän sitten vielä lisään. Joskus sitä itse vain tölvii menemään nettiin keskustelupalstalle, ajamaan bemarilla raybanit päässä tai käymään stokkan takissa yökerhossa. Jos sitä olisi pysyttäytynyt omissa tutuissa piireissä, niin tunarisuku olisi tölvinyt asiani samoin he tölvii vaikka ei olla edes tekemisissä. Toisaalta se muu vanha elämä on lapsellista ja mahdotonta aikuisena. Tuollainen muu käytös on minulta aikuisena ollut stressikäyttäytymistä, joka sinäänsä olisi ollut olemassa vaikka olisin vastaanottanut mahdollisuuden olla aasinsiltatuttavuus viranomaisessa. Omat asiat ovat sinäänsä riistäytyneet käsistä siten, että paluu siihen normaaliin arkeen minulla ei ole enää mahdollista. Nyt olen menettänyt myös terveyteni. Miksi? Ulkopuolisten käsityksiä minusta ja työelämästä.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Vielä lisää. Esimerkiksi ne paikat joissa minä olen ollut, ovat olleet joka sairaalassa jossa puolet asiakkaista on täysin terveenä sosiaalista syistä yhdessä katsomassa tv:stä kaunareita taikka hoitolaitoksessa johonka on päässyt jopa sen vuoksi, että on vaarana aloittaa alkoholin käyttö uudestaan. Osa asiakkaista ovat elämänhallinnalisista syistä, eli pikkukriminaaleja yhdessä katsomassa tv:n suoratoistolaitetta käyttäen striimaspalvelusta toimintaelokuvia. Vuodeosastolla jossa ollaan järjestetty mm. katkaisuhoitoa. Omalla kohdalla myös fyysisen sairauden vuoksi ja yleisen henkisenkin väsymyksen vuoksi. Tuolloin jälleen lääkäri kävi minuun kiinni. Sitä ei sitten vain osannut pysyä siinä, että pysyy suu kiinni kuppaisessa kaupungin vuokra-asunnossa. Oikeastaan vain kerran olen ollut paikassa jossa saa lääkettä esim. alkoholinkäytön seurauksena syntyvää unettomuuteen. Näiltä osin käypähoitosuositukset ovat lääkärit kirjoittamaan minulle psyykelääkettä, jonka sivuvaikutus saattaa olla väsymys. Kaappi täynnä pillereitä jotka on vain määrätty väärin. Kyseessä on alkoholin tuottamat ongelmat, ei mikään normaali tilanne.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Olen juonut, koska alkoholi monesti lievittää stressiä. Tästä saattaa aiheuttaa riippuvuuden. Riippuvuudessa keskeisintä on vieroitusoireet, jotka häviävät juomalla. Asiassa keskeinen piirre on alkoholin sietokyvyn kasvu ja monella tämä johtaa päivittäisen nautitun alkoholin annosmäärän kasvuun. Lopulta käyttäjä saattaa menettää kontrollin juomiseen kokonaan. Tätä kutsutaan alkoholismiksi. Oma juomiseni on pysynyt hyppysissä mm siksi, että juomana on ollut keskioluen tyyppisiä juomia ja aikaa tähän päivittäiseen juomiseen ollaan käytetty koko päivä, selviämiseen koko yö. Vieroitusoireitani ollaan hoidettu lääkityksellä monesti. Jotkut ihmiset saattavat joutua käymään hoidoissa kymmenesti jotta asia alkaa sujumaan. Minulla ei ole itsekurista asia kiinni. Monesti jopa unohdan koko asian ja jatkan elämääni. Juomiseni johtuu painostuksesta, vainosta ja kateudesta.

Ahdistukseni on peräisin minua lähellä olevista ja tuntemattomaksi jääneiden ihmisten ahdistelusta ja vainoamisesta, usein työttömyyden vuoksi. Heillä on omat kuvitelmansa ja käsityksensä asiasta. He ovat myös kiinnostuneet ja saavatkin käsiinsä minun henkilökohtaisia salassa pidettäviä terveysasioita ja pyrkivät vaikuttamaan asioiden kulkuun terveydenhuollossa. Edellä mainituista seikoista johtuen vapauttani ollaan riistetty perusteettomasti ja sosiaaliturvaa leikattu perusteetta . Terveydenhuollossa ja työvälityksessä ja muussa viranomaisessa on ollut kitkaa, koska en ole pahimmassa tilanteessa jättää kyseisiä virkaa tekeviä rauhaan. He ovat toimineet jopa minusta puhutun väärän tiedon valossa. Faktaa kuitenkin on ollut, ettei heidän toimiinsa ole ollut perusteita. Asia on alkanut jo ollessani arkisessa työssä. Lähimmäisillä on ollut halu puuttua yksityiselämääni ja vapaa-aikaan. Kokonaisuuteen ollaan vedetty mukaan jopa työantajiani. Toisaalta moni tietää minut lähimmäiseni yksityisyrityksen kautta ja minuun ollaan käyty käsiksi kateuden vuoksi. Näilläkin kerroilla minusta ollaan puhuttu viranomaiseen, jotka ovat osoittautuneet itse alkoholi- ja mielenterveysongelmaisiksi mutkan kautta ns. tiedän kenestä puhut tutuksi perättömyyksiä. Heillä on ollut ns. mikäs siinä käydään kiinni asenne. Nämä tilanteet ovat johtaneet jopa oikeudellisiin toimiin. Itse asiassa koko asia kokonaisuus on alkanut minun ollessa 10-11 vuotias. Monesti minua ja työasioitani ollaan käsitelty aivan kuten olisin jokin yleisölle avoimen kaupan työntekijä. Työni on ollut ulkopuolisilta suljetussa tiloissa. Työasioista puhumista suositeltiin välttämään mm. yritysvakoilun vuoksi. He saavat mutkatta pääsyn selkäni takaan kyseisiin paikkoihin.

Useinmiten nämä ihmiset ja tahot eivät käsittele sitä asioitani ja minua ihmisenä oikeassa elämässä sellaisena kun minä sen näen ja koen.

Entäs jos oletkin itse jurrissa kertonut asioistasi, etkä vain muista? Ja nyt niistä tietää "kaikki".

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Tähän sitten vielä lisään. Joskus sitä itse vain tölvii menemään nettiin keskustelupalstalle, ajamaan bemarilla raybanit päässä tai käymään stokkan takissa yökerhossa. Jos sitä olisi pysyttäytynyt omissa tutuissa piireissä, niin tunarisuku olisi tölvinyt asiani samoin he tölvii vaikka ei olla edes tekemisissä. Toisaalta se muu vanha elämä on lapsellista ja mahdotonta aikuisena. Tuollainen muu käytös on minulta aikuisena ollut stressikäyttäytymistä, joka sinäänsä olisi ollut olemassa vaikka olisin vastaanottanut mahdollisuuden olla aasinsiltatuttavuus viranomaisessa. Omat asiat ovat sinäänsä riistäytyneet käsistä siten, että paluu siihen normaaliin arkeen minulla ei ole enää mahdollista. Nyt olen menettänyt myös terveyteni. Miksi? Ulkopuolisten käsityksiä minusta ja työelämästä.

Aina on mahdollista palata arkeen, jos ei täysin normaaliin, niin parempaan kuitenkin.
        Jos on asenne, ettei mikään ole enää mahdollista, on vaikeampaa päästä haluamaansa tavoitteeseen.
        Me emme voi ulkopuolisten käsitteille mitään, ehkä on parasta kun itse käsittää oman tilanteensa ja itsensä, ei ulkopuolisten mielipiteille kannata antaa valtaa. Omaa elämäämmehän me elämme, emme muiden.

• Anonyymi00027

Neuvoni on: älä pidä enää yhteyttä. Pelasta edes itsesi. Muuhun et pysty.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne. Vastaan vielä minäkin, vaikka saitkin jo monenlaisia vastauksia ja neuovuja.

Jos haluat keskustella tilanteestanne ulkopuolisen auttavan tahon kanssa, niin laitan tähän tiedoksi infoa niistä.

- Tukinet - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi:

MIELI Keskusteluapu kirjoittaen https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen

Lisäksi ma-to klo 15–21 sekä on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

Tukinetissä on lisäksi monenlaisia chattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkkeinä:
      Ajanvarauschat mielenterveys- ja päihdeläheisille https://tukinet.fi/fi/palvelut/ajanvarauschat-mielenterveyslaheisille

Apua, mikä ihmissuhde! ryhmä https://tukinet.fi/fi/palvelut/apua-mika-ihmissuhde
      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:

- MIELI Kriisipuhelin

MIELI Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

• Anonyymi00030

Kiitos, mutta olen se ketjun aloittaja. Edelleen yhtä kädettömänä tämän aikuisen lapsen ongelmakäytön kanssa. Oletin tältä alkoholismipalstalta saavani jotain neuvoja. Jotain sainkin. En sitä millä voisin vaikuttaa asiaan.
        Itsellä asiat on ns 'kunnossa'. On työ,jolla jotenkin tulen toimeen. On tuttuja, on harrastuksia.
        Ehkä vasta, kun huomaa oman lapsensa olevan päihteiden väärinkäyttäjä, tavallaan kokee sitä syvintä toivottomuutta. Se liittyy vanhemmuuteen. Siihen että omalle lapselleen ei alkoholismia tms. toivo.
        Ainoa mitä toivon, että edes tuntuvasti vähentäisi, niin terveyshaitat vähenisivät. Tai saisi juomisensa loppumaan.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Kiitos, mutta olen se ketjun aloittaja. Edelleen yhtä kädettömänä tämän aikuisen lapsen ongelmakäytön kanssa. Oletin tältä alkoholismipalstalta saavani jotain neuvoja. Jotain sainkin. En sitä millä voisin vaikuttaa asiaan.
        Itsellä asiat on ns 'kunnossa'. On työ,jolla jotenkin tulen toimeen. On tuttuja, on harrastuksia.
        Ehkä vasta, kun huomaa oman lapsensa olevan päihteiden väärinkäyttäjä, tavallaan kokee sitä syvintä toivottomuutta. Se liittyy vanhemmuuteen. Siihen että omalle lapselleen ei alkoholismia tms. toivo.
        Ainoa mitä toivon, että edes tuntuvasti vähentäisi, niin terveyshaitat vähenisivät. Tai saisi juomisensa loppumaan.

Tilanne on ikävä.
        Älä kuitenkaan syyllistä itseäsi, vaikka ne tunteet käyvätkin mielessä.
        Ajatuksissa varmasti pyörii "teinkö jotain väärin" tai "onko minun vikani, että lapseni alkoi juomaan" tai "olisinko voinut tehdä toisin", ne ovat juuri niitä itseä syyllistäviä ajatuksia, joita varmaan jokainen vanhempi käy omalla tavallaan läpi, jos lapsella ei kaikki mene hyvin. Se on normaalia, että ajatukset pyörii päässä. Siitä ei kuitenkaan ole itselle apua.
        Päihdeongelmalle ei kukaan muu voi tehdä mitään, kuin se käyttäjä itse. Halu raitistuakin lähtee ainoastaan käyttäjästä, muilla ei ole siihen valtaa, ei voimaa, ei taitoa.
        Onneksi sinulla on tuttuja ja harrastuksia, saat ajatukset välillä muualle. Voimia!

• Anonyymi00032

Lähe sen kanssa kaljalle

• Anonyymi00033

Rukoile hänen puolestaan, Jumala voi tehdä ihmeitä. TaivaanIsän kuulee rukouksemme, kun rukoilemme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Herra armahda meitä. Pyydä Kristillis sä seurakunnissa esirukousta poikasi puolesta (Evl. Vapaaseurakunta, Helluntaiseurakuna}

• Anonyymi00034

Kaunis ajatus,mutta ei alkoholisti parane rukouksella.

• Anonyymi00035

Jumala vapautti minutkin täysin alkoholin orjuudesta v. 1986. Tässäkin on todiste.

• Anonyymi00036

Kyllä mutta tietääkö aloittajan lapsi että joku tuntematon rukoilee hänen puolestaan.

• Anonyymi00038

Kaikki eivät kuitenkaan ole sama kuin sinä.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Kaikki eivät kuitenkaan ole sama kuin sinä.

Äiti on varmasti rukoillut poikansa puolesta useasti. Auttaako tuntemattoman rukous kun oman äidin rukous ei auta?

• Anonyymi00037

Jumala tuntee lapsen, se on pääasia.

• Anonyymi00040

Ja miksi aloittajan lapsi juo siitä huolimatta?

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Ja miksi aloittajan lapsi juo siitä huolimatta?

Niinpä. Ei ne rukoukset kaikkeen auta, ei poista kaikkea.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Niinpä. Ei ne rukoukset kaikkeen auta, ei poista kaikkea.

Mutta täällä jotkut on parantuneet alkoholismista toisten rukousten avulla. Mutta se vaatii sen alkoholistin omaa halua raitistua. Pelkät rukoukset ei paranna.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Mutta täällä jotkut on parantuneet alkoholismista toisten rukousten avulla. Mutta se vaatii sen alkoholistin omaa halua raitistua. Pelkät rukoukset ei paranna.

Silloinhan raitistuminen on täysin alkoholistin omaa ansiota, oma päätös, ei rukouksen aikaansaamaa.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Silloinhan raitistuminen on täysin alkoholistin omaa ansiota, oma päätös, ei rukouksen aikaansaamaa.

Niimpä.

"Rukoile hänen puolestaan, Jumala voi tehdä ihmeitä. TaivaanIsän kuulee rukouksemme, kun rukoilemme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Herra armahda meitä. Pyydä Kristillis sä seurakunnissa esirukousta poikasi puolesta (Evl. Vapaaseurakunta, Helluntaiseurakuna}"

• Anonyymi00044

Seuratkaa VIHREÄÄ, kestävää kehitystä pilvestä.
      Tosi vaikea tilanne.
      Useimmiten pääsee pahenemaan.
      Tilanne on riistäytynyt Suomen kaltaisessa maassa moninaisiksi ongelmiksi. Saavutettu onnellisuus, jonka kanssa halutaan nautiskella kaikin puolin ongelmineen.
      Kuten huumeet myöskin, ovat turmelleet. Selviytymisen mahdollisuudet vähäiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      219
      5326
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      44
      4650
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      18
      3249
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      282
      3230
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      169
      3130
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      71
      2764
    7. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      1
      2141
    8. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      63
      2027
    9. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27