Asuu toisaalla suomessa. Mitä olen ymmärtänyt, hänellä ei asiat ole vuosiin olleet ok. Ilmeisimmin kuvioissa on päihteet. Työ ei maita, elää ilman vakinaista asuntoa jonkun kaipparin nurkissa.
Olemme joskus puhelinyhteydessä. Yrittänyt puhua, että käyttäisi edes vähemmän, ja koittaisi hakeutua töihin. Elämänsä tuntuu kapeutuneelta, sen perusteella mitä juttelee.
Mitä olen nähnyt kuvapuheluissa, on, että ulkomuoto on turvoksissa. Iho on muuttunut harmaaksi. En oikein tunnista samaksi jonka tunsin, kuin silmistä ja puheäänestä. Sekä siitä että mainitsee välillä läheisiä jotka itsekin tunnen hyvin.
Vuosien varrella syyllistänyt minut tilanteestaan. Jaikkea muuta shittiä. Haluaisin auttaa, että pääsee saamaan apua, mutta miten? Rahaakin joku vuosi sitten pyyteli. Se ei enää käy, että antaisin, koska vähintään vahva epäilys on, että se menee kurkusta alas juomalla.
Alkanut näyttää siltä, että poika voi vaikka kuolla ennen minua ja isäänsä.
Aikuinen lapseni
22
190
Vastaukset
- Anonyymi00001
Miksi et tee huoli-ilmoitusta?
- Anonyymi00002
Auttaisiko se häntä hakeutumaan hoitoon, ja hakemaan töitä?
- Anonyymi00005
Anonyymi00002 kirjoitti:
Auttaisiko se häntä hakeutumaan hoitoon, ja hakemaan töitä?
Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) aikuisesta lapsesta
tehdään oman hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin, kun olet huolissasi hänen turvallisuudestaan tai pärjäämisestään . Syyt huoleen (esim. päihteet, psyykkinen vointi, kykenemättömyys huolehtia itsestään). - Anonyymi00010
Anonyymi00005 kirjoitti:
Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) aikuisesta lapsesta
tehdään oman hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin, kun olet huolissasi hänen turvallisuudestaan tai pärjäämisestään . Syyt huoleen (esim. päihteet, psyykkinen vointi, kykenemättömyys huolehtia itsestään).Kysyin saako sitä kautta apua. Tähän asti ei ole missään asuinpaikassaan/ oleskelupaikassa saanut.
- Anonyymi00014
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kysyin saako sitä kautta apua. Tähän asti ei ole missään asuinpaikassaan/ oleskelupaikassa saanut.
Apua ei voi kenellekään pakottaa. Poika ei avusta piittaa.
Äidin pitää pitää huoli itsestään. Ikävää, että juuri sinun pojastasi tuli tuollainen. Et voi asialle mitään! On oikea päätös olla antamatta rahaa. Poika käyttää kaiken saamansa avun ja tuen nykyisen elämäntapansa jatkamiseen. Työ ei siihen sovi eikä hänen ole helppo työtä saadakaan.
Et voi auttaa häntä, pidä huoli itsestäsi. Ehkä joskus tulee päivä, että poika on valmis muutokseen, tai sitten ei. Elä sinä omaa elämääsi, poika kuuluu siihen vain hyvin etäisesti. Näin vain joskus käy. - Anonyymi00017
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kysyin saako sitä kautta apua. Tähän asti ei ole missään asuinpaikassaan/ oleskelupaikassa saanut.
Huoli-ilmoitus (ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta) on tarkoitettu tilanteisiin, joissa aikuinen ei päihteiden vuoksi kykene huolehtimaan itsestään tai turvallisuudestaan.Ilmoitus käynnistää palvelutarpeen arvioinnin, jonka tarkoituksena on kartoittaa avun tarve ja tarjota tukea.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Lapsesi on siis hakenut apua tilanteeseen. Miksi hän tai sinä et ole tehnyt muistutusta tai valitusta koska hän ei ole saanut hoitoa ja häneltä on evätty palvelujen saatavuus? Jos hän on hakenut terveydenhuollosta apua ja häneltä ei ole saanut sinne aikaa niin siitä voi tehdä ilmoituksen terveydenhuoltoon ja vaikka lupa-ja valvontavirastoon.
- Anonyymi00003
Todella ikävä tilanne. Mutta päihteiden käyttäjää ei pysty auttamaan, jollei hän itse halua päästä päihteistä eroon ja mennä esim. hoitoon.
Varmasti omaisilla on huoli, vielä kun toinen asuu kaukana.
Ja kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen, jolla on oikeus päättää itse tekemisistään, eli auttaminen voi olla hyvinkin vaikeaa.
Rahaa ei tosiaan kannata antaa, se on ongelman mahdollistamista. Jos toinen asuisi lähellä, voisi auttaa vaikka ostamalla/viemällä ruokaa hänelle.
Ihan varmasti jokainen vanhempi käy itsesyytöksiä läpi, jos lapselle tulee mitä tahansa ongelmia elämässään. Tulee mietittyä, mitä tein väärin, olisinko voinut toimia jotenkin toisella tavalla, jne.
Itsensä syyllistäminen on turhaa, vaikka kenties se on läpi käytäväkin. Aikuinen lapsi, aikuinen ihminen, tekee itse päätöksensä elämässään, se ei ole vanhempien vika, jos aikuisen lapsen elämä menee ei-toivotulla tavalla.
Ymmärrettävää, että herää kaikenlaisia tunteita, epätoivoa, avuttomuutta, huolta, ja jos vaikka mitä. Ei ole helppoa.
Ulkopuolisen on vaikeaa ruveta neuvomaan, mutta ehkä vanhemman kannattaa yrittää pitää itsestään ja jaksamisestaan mahdollisimman hyvää huolta.
Alkoholistien, sekä narkomaanienkin, omaisille on olemassa jotain omaisten tukiryhmiä, josta voi saada vertaistukea.
On varmaan enemmänkin vanhempia, jotka ovat aikuisten lastensa kanssa samanlaisessa tilanteessa.
Aloittajalle voimia ja jaksamista.
( Olen elänyt elämää, jossa olin itse se päihdeongelmainen aikuinen lapsi )- Anonyymi00004
Tilanteesta ikävän tekee se, ettei tällaisesta voi puhuakaan kellekään. On mesepuheluiden inhottavat sanat ja lauseet, jotka jäävät mieleen pyörimään. Sitten seuraa Syvä radiohiljaisuus. Jonkin aikaa.
Mitä pannut merkille, tilanne menee alamäkeä ja nopsaan. Sen jo havaitsee jutuista.
Olen vaatinut, että soittaisi selvin päin. Mutta useimmiten en voi olla varma soittaako kuitenkin humalassa tms.
Totta, että tilanne on kauhea vanhemmalle. Olen käynyt läpi, asioita. En millään muista että olisin ikinä eriarvoistanut lapsiani, tai vaatinut kohtuuttomia ikätasoon nähden.
Köyhyys kyllä haittasi, mutta yritin itse tekemällä mitä pystyin, kompensoida. Ruokaa, kiintymystä, rajoja oli. Enkä ollut leikeistä muutoin tarkka, mutta vaaralliset jutut olivat täyskiellossa. Paitsi veljelliset nujakat saivat pitää.
Ja meillä ei käytetty lainkaan alkoholia, ei muitakaan päihteitä. Pikkukunta, pienet ympyrät. Ainoa lapsille ikävä asia, oli ero. Senkin jälkeen luokiteltiin. Saivat pitkälti olla kummankin vanhemman kanssa tekemisissä.
Voiko se avioero kummitella tällä nuoremmalla, alkoholiin turvautumusena, ja poikkeavana elämäntapana?
En jaksaisi aina- pelätä sitä pahinta, soittoa että pahempaa on sattunut. Kovin tuntuu loukkaavan usein itseään, milloin mikäkin paikka. Mistä minä edes tiedän, joutuuko kokemaan väkivaltaa.
Jokatapauksessa kukaan- en minäkään, toivo omalle lapselle alkoholismia tms. Olen yrittänyt kannustaa pääsemään irti, mutta aina suuttuu. Ja olen kysynyt tilanteesta. Kunnollista vastausta ei tule.
Mietin jo tuossa sitäkin, saisiko mihinkään hoitopaikkaan häntä, että maksaisin vaikka lainan ottamalla. En ole ehdottanut hänelle tärä vielä. Kun seuraavan kerran yhteydessä, ehdotan.
Joku Minnesota, tai muu vastaava hoito. Täytyy katsoa ne hinnat jo, että mihin varautuu. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Tilanteesta ikävän tekee se, ettei tällaisesta voi puhuakaan kellekään. On mesepuheluiden inhottavat sanat ja lauseet, jotka jäävät mieleen pyörimään. Sitten seuraa Syvä radiohiljaisuus. Jonkin aikaa.
Mitä pannut merkille, tilanne menee alamäkeä ja nopsaan. Sen jo havaitsee jutuista.
Olen vaatinut, että soittaisi selvin päin. Mutta useimmiten en voi olla varma soittaako kuitenkin humalassa tms.
Totta, että tilanne on kauhea vanhemmalle. Olen käynyt läpi, asioita. En millään muista että olisin ikinä eriarvoistanut lapsiani, tai vaatinut kohtuuttomia ikätasoon nähden.
Köyhyys kyllä haittasi, mutta yritin itse tekemällä mitä pystyin, kompensoida. Ruokaa, kiintymystä, rajoja oli. Enkä ollut leikeistä muutoin tarkka, mutta vaaralliset jutut olivat täyskiellossa. Paitsi veljelliset nujakat saivat pitää.
Ja meillä ei käytetty lainkaan alkoholia, ei muitakaan päihteitä. Pikkukunta, pienet ympyrät. Ainoa lapsille ikävä asia, oli ero. Senkin jälkeen luokiteltiin. Saivat pitkälti olla kummankin vanhemman kanssa tekemisissä.
Voiko se avioero kummitella tällä nuoremmalla, alkoholiin turvautumusena, ja poikkeavana elämäntapana?
En jaksaisi aina- pelätä sitä pahinta, soittoa että pahempaa on sattunut. Kovin tuntuu loukkaavan usein itseään, milloin mikäkin paikka. Mistä minä edes tiedän, joutuuko kokemaan väkivaltaa.
Jokatapauksessa kukaan- en minäkään, toivo omalle lapselle alkoholismia tms. Olen yrittänyt kannustaa pääsemään irti, mutta aina suuttuu. Ja olen kysynyt tilanteesta. Kunnollista vastausta ei tule.
Mietin jo tuossa sitäkin, saisiko mihinkään hoitopaikkaan häntä, että maksaisin vaikka lainan ottamalla. En ole ehdottanut hänelle tärä vielä. Kun seuraavan kerran yhteydessä, ehdotan.
Joku Minnesota, tai muu vastaava hoito. Täytyy katsoa ne hinnat jo, että mihin varautuu.Se minnesotahoito perustuu lapsesi omaan haluun raitistua. Sieltä hoidosta saa lähteä heti jos siltä tuntuu.Onko poikasi valmis raitistumaan?
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Se minnesotahoito perustuu lapsesi omaan haluun raitistua. Sieltä hoidosta saa lähteä heti jos siltä tuntuu.Onko poikasi valmis raitistumaan?
Onko koskan tullut mieleen, että joku alkoholin täyskielto tyyliin "meillä ei käytetty lainkaan alkoholia" voi jo itsessään saada jonkun juomaan liikaa? Suoraansanoen alkoholin liiallinen demonisointi ei ole hyväksi vaan voi johtaa just tuohon.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Onko koskan tullut mieleen, että joku alkoholin täyskielto tyyliin "meillä ei käytetty lainkaan alkoholia" voi jo itsessään saada jonkun juomaan liikaa? Suoraansanoen alkoholin liiallinen demonisointi ei ole hyväksi vaan voi johtaa just tuohon.
Niin ja miksi siitä mulle kerroit.Eihän se riitä jos äiti haluaa lapsensa minnesotahoitoon jos lapsi ei itse halua. En ymmärrä miten toi sun vastaus liittyi mun vastaukseen. Kerro se se tuolle äidille jonka lapsi on alkoholisti äläkä mulle.
- Anonyymi00011
Anonyymi00006 kirjoitti:
Se minnesotahoito perustuu lapsesi omaan haluun raitistua. Sieltä hoidosta saa lähteä heti jos siltä tuntuu.Onko poikasi valmis raitistumaan?
No tämä se vaikea asia on.
- Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Just.. tuota syyllistystä vanhenevat vanhemmat tarvitsevatkin. Aina teet väärin päin. Jos juo ja ei hoida lasta. Ja jos ei juo, hoitaa lasta. Kiitos, mutta tarvitsin siihen keinoja kuinka alkoholisoituneen aikuisen lapsen saa helpoiten hoitamaan homman kuntoon.
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Just.. tuota syyllistystä vanhenevat vanhemmat tarvitsevatkin. Aina teet väärin päin. Jos juo ja ei hoida lasta. Ja jos ei juo, hoitaa lasta. Kiitos, mutta tarvitsin siihen keinoja kuinka alkoholisoituneen aikuisen lapsen saa helpoiten hoitamaan homman kuntoon.
Helppoa tietä ei ole! Ihmisellä on itsellään oltava kova halu muutokseen. Siinä ei voi toinen paljon auttaa. Ehkä joku elämää järisyttävä järkytys voi havahduttaa.
- Anonyymi00016
Anonyymi00011 kirjoitti:
No tämä se vaikea asia on.
Saahan äiti haluta lapsensa minnesotahoitoon mutta sinne pitää itse lapsen haluta. Se on vapaaehtoista ja äiti ei voi pakottaa.
- Anonyymi00018
Anonyymi00008 kirjoitti:
Niin! Ainahan juomiseen syy löytyy!
- Anonyymi00007
Omaisena ja muutenkin tekisin huoli-ilmoituksen.
Tein vajaa vuosi sitten naapurista ja hän sai mitä ilmeisemmin apua kun ei ole näkynyt.- Anonyymi00013
Ei vuodes vielä tehdä vasta ilmoitusta,vuodessa kerätään ilmoitajaan vasta rotestia.
Odotele nyt ainakin 5 vuotta,kyllä sieltä sitten tulee raastuvaan kutsu.Laki on Suomessa selainen että varmaan ottavat maksajat joko ilmoituksen tehneeltä tai veronmaksajilta. - Anonyymi00019
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ei vuodes vielä tehdä vasta ilmoitusta,vuodessa kerätään ilmoitajaan vasta rotestia.
Odotele nyt ainakin 5 vuotta,kyllä sieltä sitten tulee raastuvaan kutsu.Laki on Suomessa selainen että varmaan ottavat maksajat joko ilmoituksen tehneeltä tai veronmaksajilta.Huoli-ilmoituksen voi tehdä ihan ilman mitään raastupia. Eikä huoli-ilmoitusta varten tarvitse kerätä mitään "todisteita".
Huoli-ilmoituksen tekeminen ei maksa mitään.
Eikä huoli-ilmoitus ole sama kuin rikosilmoitus.
- Anonyymi00020UUSI
Ehkä sinun sitten pitäisi puhua tästä ongelmasta sinne. Moni kyllä tiedostaa ongelmansa, mutta pois mielestä on pois kielestä. Minäkin oli jo hyvää matkaa ilman pitkän ja todellisen ongelman kanssa. Huomasin vain, että uudeksi vuodeksi ostettu ykköskaljamäärä on kahden kuukauden päästä vieläkin siellä. Joku nyt päätti muistuttaa, että siellä jossakin vain olen ja kaljoittelen ja joku oikein ammattinen päätti kutsua alkoholistiksi tätä haitallista käyttöä, niin helppoahan se oli ne uudenvuoden lupaukset vetää kurkusta alas. Samalla kun ei vain halua edes syödä mikrovalmista ateriaa joka sekin valmiina jääkaapissa, niin tässä sitä ollaan taas menty ja odotettu sen loppua. Nyt sentään söin.
- Anonyymi00021UUSI
Joitko siis sen takia, että joku ammattilainen väitti sinua alkoholistiksi ?
Jos joit, niin miksi ? Tuliko joku syyllisyyden tunne, vai mikä ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens973370- 1982981
Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1432897EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2192464Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1301923Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2031842Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta491752Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581259- 881125
Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll1981118