Ruutuaika - DMN

Puhelimen jatkuva käyttö lyhyissä pätkissä kuormittaa aivoja enemmän kuin pitkäkestoinen käyttöaika. Aivoille on raskaampaa hyppiä jatkuvasti tehtävästä toiseen kuin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Pelkkä puhelimen läsnäolo näkyvillä voi rasittaa keskittymiskykyä, vaikka sitä ei aktiivisesti käyttäisi. Älylaitteiden ärsykevirta estää aivoja pääsemästä palauttavaan "tyhjäkäyntitilaan".

Pääsetkös sinä helposti lepotilaan =)

17

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Saa olla rauhassa, vanha Nokia 1100 käytössä, kaikki asiat hoituu sillä. Se on totta et älykännyt saa sekaisin ihmisen, mm. koulujen luokat on anarkian vallassa olleet, ennen lakia.

• Anonyymi00002

Kyllä mä olen koukuttunut puhelimella selaamiseen. Varsinkin, jos olen kotona. Koukutuin vuosi sitten, kun en voinut tehdä käsitöitä. Minun pitää tehdä käsillä jotain ja neulominen tai virkkaaminen on ollut se juttu. Nyt pikkuhiljaa olen kykeneväinen palaamaan käsitöihin.
      Se on hullua, että joskus telkkaria katsoessakin tulee vilkaistuksiksi kännykkään.
      Ulkoilukin lisääntyy nyt aurinkoisten päivien ja sulien teiden myötä, joten toiveita on ruutuajan vähenemiseen.
      En käytä tablettia, läppäriä tai pöytäkonetta, vain puhelin on toiminnassa enää.

• Anonyymi00003

Ne joilla aviopuoliso voivat hipelöidä toisiaan, muutama puhelu keskimäärin päivässä ei muuta.

• Anonyymi00010

Olen käsittänyt toisin. Ts. antanut itseni ymmärtää, että digilaitteet ovat monen liiton tuho. Niitä näpelöidään enemmän kuin puolisoa.

• Anonyymi00004

Onko tämän ikäiset muka jatkuvasti kännyssä/netissä kiinni ?

• Mäpä luulen että ovat, tämän ikäiset on just sopivassa iässä käyttämään monipuolisesti nettiä / älykännyä. Heillä on tietoa taitoa ja älykkyyttä erottaa kaikenlaisia juonteita mediassa. MÄ luulen, että just tän ikäiset ovat sitä superhyperkäyttäjäkansaa. """Nuoriso vaan pelaa"""

• Anonyymi00005

Toisaalta.

Jos aivot ei rasitu, ne rapistuu. Paree käyttää johonkin, kuin olla käyttämättä. Kyllä kännyn räplääminenkin on käytämistä.

Nojaa, mä nukun aika paljon. Nukkuessa aivot niinkuin prosessoi ja järjestelee asioita. Siis kunnon lepo tekee myös aivoille hyvää.

Kaikista pahinta lie passiivinen tollottaminen. Siis vaikka telkkarin tuijottaminen ilman, että sen kummemmin edes katsoo sieltä tulevaa ohjelmaa. Se ei tee aivoillekkaan hyvää.

=DW=

• Anonyymi00006

Totta, se entinenkin mies ei autonsa käsijarrua käyttänyt, ajetteli säästävänsä sitä, sit kerran kun oli pakko käyttää, kiskas vivusta ja vaijeri poikki....

• Niinpä, totta!
        Onhan siitäkin keskusteluja, että ihminen käyttää .... 10% aivojensa kapasiteetista. (vai-miten-semenikään!?) - mitä se loppu osa tekeekään kun kuvittelemme olevamme aktiivisia?= sitten taas toisaalla sanotaan että aivot on nukkuessakin hyvin aktiiviset.

Itse olen hyvinpitkälle sun kanssa samaalinjaa%mieltä, oman twistin siihen tuo se tiedostamaton alue joka välillä vähän tuntuu komentelevan, tekemään ja ajattelemaan - vasten tahtoisesti. Mikä silloin aivoja pyörittää?

Kyllä se tyhjäntuijottelukin tekee hyvää, esim avotulen, järven pinnan, kuunsillan, tuulentuiverruksen koivujen katveessa, pelkkä oleminen tuntuu rasittavan, käyttävän ja rentouttavan aivoja.

Sitten mietin vielä ns. Taiteellisia ihmisiä, jotka saavat niitä luovuuden kausia. Heitä ajaa joku kumma Draivi tekemään ilman suunnitelmaa ja tavoitetta. KUHAN vaan työstävät tunnelmiaan.

• Anonyymi00012
        Mummunen kirjoitti:

Niinpä, totta!
        Onhan siitäkin keskusteluja, että ihminen käyttää .... 10% aivojensa kapasiteetista. (vai-miten-semenikään!?) - mitä se loppu osa tekeekään kun kuvittelemme olevamme aktiivisia?= sitten taas toisaalla sanotaan että aivot on nukkuessakin hyvin aktiiviset.

Itse olen hyvinpitkälle sun kanssa samaalinjaa%mieltä, oman twistin siihen tuo se tiedostamaton alue joka välillä vähän tuntuu komentelevan, tekemään ja ajattelemaan - vasten tahtoisesti. Mikä silloin aivoja pyörittää?

Kyllä se tyhjäntuijottelukin tekee hyvää, esim avotulen, järven pinnan, kuunsillan, tuulentuiverruksen koivujen katveessa, pelkkä oleminen tuntuu rasittavan, käyttävän ja rentouttavan aivoja.

Sitten mietin vielä ns. Taiteellisia ihmisiä, jotka saavat niitä luovuuden kausia. Heitä ajaa joku kumma Draivi tekemään ilman suunnitelmaa ja tavoitetta. KUHAN vaan työstävät tunnelmiaan.

Tuo 10% ei tietenkään ole totta, vihervasemmisto käyttää vielä vähemmän.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tuo 10% ei tietenkään ole totta, vihervasemmisto käyttää vielä vähemmän.

Kommenttisi perusteella: käytätkö itse edes yhtä prossaa?

• Tulella on maaginen voima, luonnossa paljon liikkuneena iltanuotio vangitsi katseen hämärän laskiessa ympärille, saman teki takan tuli mökillä. Television vaikutus ei läheskään niin vetoava kuin siihen aikaan kun isä osti ensimmäisen television.

• Tuosta luonnossa liikkumisesta voisin ihmetellä yhtä asiaa: Miten voikin kaikki syöminen ja juominen maistua niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvälle ulkona=) metsässä, nuotiopaikalla, illan hämyssä, hiljaisuudessa. Siinä on jotain todella maagista =) ja mystistä!

• Anonyymi00007
        Mummunen kirjoitti:

Tuosta luonnossa liikkumisesta voisin ihmetellä yhtä asiaa: Miten voikin kaikki syöminen ja juominen maistua niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvälle ulkona=) metsässä, nuotiopaikalla, illan hämyssä, hiljaisuudessa. Siinä on jotain todella maagista =) ja mystistä!

Oisko nälkä.

=DW=

• Anonyymi00008

Palava tuli, juokseva vesi ja nukkuvan lapsen kasvot ovat asioita, joita ei voi lakata katsomasta / joiden katselemisesta ei saa tarpeekseen. Siis voisi katsella vaikka kuinka kauan.

• Anonyymi00009
        Mummunen kirjoitti:

Tuosta luonnossa liikkumisesta voisin ihmetellä yhtä asiaa: Miten voikin kaikki syöminen ja juominen maistua niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvälle ulkona=) metsässä, nuotiopaikalla, illan hämyssä, hiljaisuudessa. Siinä on jotain todella maagista =) ja mystistä!

En ole itse kokeillut, mutta monet tyypit nukkuvat ulkona. Jopa pakkasilla. Oletan, että samasta syystä kuin ruoka maittaa paremmin, myös uni maistuu ulkoilmassa makeammalta kuin sisällä. Raikkaassa ja hapekkaassa ilmanalassa.

• Anonyymi00011

Aivojani ei häiritse puhelimen tai tietokoneen käyttö, en käytä kovin paljon paitsi silloin kun kirjoitan/etsin/pohdin jotain juttua. Silloin aivot pörrää koko ajan, sen ihan huomaa. Mutta ymmärtäisin että se on vain hyväksi että joskus laittaa aivot töihin. Tällaisia pidempiä sessioita on vain harvoin.
      Nyt keskityin pitkäksi aikaa tutkimaan kokeita joita otatin rasvoistani. Ne ovat tarkempia kuin mitä terveyskeskuksen labrassa otetaan. Asiaan kouluttautunut ystävä vielä analysoi mitä pienet poikkeamat vain harvoissa kohdissa vaikuttavat, mitä syödä tai jättää pois. Yleisesti katsoen kaikki arvot näyttivät hyviltä eikä millään kohdalla isoja poikkeamia ollut. Mielenkiintoista tutkiskella tällaista.
      Tänään siis näin, muina päivinä vietän laitteiden ääressä n. 1-1,5 tuntia/vrk kaikkineen päivineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      96
      2395
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      25
      1870
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      127
      1633
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      109
      1397
    5. Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta

Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden
      Maailman menoa
      18
      1316
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      127
      1199
    7. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      136
      946
    8. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      48
      928
    9. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      866
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      847
    Aihe