"Kaveri" ei maksa velkojaan. Haastetta menemään?

Anonyymi-ap

Moi.
Tuli sitten lainattua "kaverille" rahaa. Mulla on selkeä viesti, jossa hän sanoi maksavansa heti seuraavana päivänä velkansa. Nyt on mennyt vajaa kolme kuukautta, ja olen säännöllisin väliajoin kysellyt, mutta aina löytyy joku selitys. Selitykset on luokkaa "palkka ei tullutkaan, tulee päivänä x", ja sitten sillon päivänä x rahaa ei taaskaan muka ole jostain toisesta syystä.

Lisäksi tää tyyppi kyllä löytää rahaa alkoholiin, roskaruokaan ja muuhun itsensä hemmotteluun, mutta minulle ei voi laittaa penniäkään takaisin. Parhaimmillaan samana päivänä kun rahaa ei vielä ollut tulee baarista kuvaa.

Mistään isoista summista ei ole puhe, vaan puhutaan ihan muutamista kympeistä, koska melkein arvasin miten tässä käy. Periaatteesta haluaisin kuitenkin periä nämä rahat, koska mua ei ruveta kusettamaan ja tuohon valehteluun on palanut jo ajat sitten käpy. Kaverisuhde on joka tapauksessa mennyt, niin mielestäni tässä kohtaa on sama viedä asia kunnolla loppuun asti.

Onko kellään kokemusta, miten hankala prosessi nuo velat olisi periä haasteen avulla, tai onko se noin pienillä summilla edes mahdollista? Pieniä summia olen valmis jäämään jopa tappiolle periaatteeni takia..

8

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Velallinen haastetaan käräjille velkomustuomiota varten, usein tarvitaan asianajajan apua ja kustannuksia tulee jotain pari sataa.
      Sen jälkeen kun on saatu velkomustuomio niin saatavan voi siirtää ulosottoon mutta se etä onko kaverilla mitään ulosmitattavaa?
      Tuohon ulostootton lisätään nuo velkomustuomiolulut, eli pahiimmillaan jos velallinen on persaukinen ilman ulosmitattavia kuluja niin kaikki kulut kaatuu velkojan päälle.

Itse kävin tuon prosessin läpi, tosin velallinen oli velkaa 500€ ja tiesin että hänellä on ulosmitattavia velkoja.
      Velat ulosmitattiin kaverin tililtä ja tilitettiin minulle kertakorvauksena.

• Anonyymi00002

Niin jäi mainitsematta että usein jo pelkkä ilmoitus velkomuskanteesta pistää velallisen maksmaan.

• Anonyymi00003

Redbull antaa siivet. Kahden yksityisen vipit on loppupelissä yhtä tyhjän kanssa. Minun mielestä ihan pienestä ei kannata lähteä käräjille. Mutta jos sama kaveri on kymmenelle kaverille yhteensä useita kiloja pystyssä, niin syyte voi olla petos. Yleensä enempää ei pidä vipata kuin on valmis häviämään.

Tätä vois kaivaa enemmänkin, mutta antaa olla. Oikeusopissa on muutamia juttuja (termejä) jotka kaikkien pitäisi hiffata.

• Anonyymi00004

Laita vain suoraan Ulosottoon.. Mutta ota huomioon että anna satanen lainaa huonolle kaverille niin ei tarvitse sitä enää nähdä.

• Anonyymi00005

Siis sitä huonoa kaveria.

• Anonyymi00006

Et oikein tajua.
        Ei ulosottoon voi laittaa suoraan kuin veroja ja vakuutumaksuja, eli vain niitä jotka on erikseen säädetty ulosottokelpoisiksi.
        Jotta saa tuollaisen vipin ulosottokelpoiseksi niin sille täytyy hommata virallinen velka status ja sen saa velkomustuomiolla.

• Anonyymi00007

Mun käsityksen mukaan ulosottoon ei voi laittaa laskuja ihan tuosta vaan. Siitä löytyy varmaan ihan lakitekstit googlella. Mutta oikeasti, jotkut pitää toiselta ihmiseltä pyydettyä lanaa toisarvoisena ja helppona. Se on helvetin iso kynnys mennä jonnekkin pankkiin tyhjällä taustalla ja kysyä lainaa sieltä, tai kaveri tietää ettei pankilta irtoa, ei pankit anna mitään 50€ päivän lainaa. Pankit ei taida edes antaa alle tonnin luottoa, ja siinäkin en tiukat ehdot. Asiakkaalla pitää itsellään olla yli tonni moninkertaisesti ennenkuin pankki suostuu. Tulo puolellakin pitää olla asiat kunnossa, en ala niitä tässä enempää avaamaan. Joillakin on helppo kuluttaa toisten ihmisten rahoja, harva edes tietää miten paljon tyhjän päälle on vaikea saada satanen tai jopa tonni.

Ihan lyhyesti. Sen minkä takaat ole valmis maksamaan. Sen minkä lainaat ole valmis häviämään. Itse elän tyhjällä, pankissa on helvetin kovalla pännäämisellä aikaan saadut pari tonnia. Joka viikko raaputan arpaa saadakseni kasan jolla pärjäisin seuraavat 15v. Miksi joku lainaa ruikuttava raharuipelo ei tajua.

• Anonyymi00008

Tuo on ihan sun päätettävissä oleva asia, viet velkomustuomiolle ja saat velalle statuksen jolla voit vielä ulosottoon, homma on voimassa seuraavat 20 vuotta. Mutta toki tässä on se että onko tuo järkevää muutaman kympin velan takia..koska sinä maksat sen velkomustuomion eli ehkä joku 120-180e ja se sitten lisätään velallisen velkoihin... Ja jos velallinen ei maksa eikä ole ulosmitattavaa niin hukkaan meni..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      109
      2114
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      57
      1261
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1167
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1127
    5. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1049
    6. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      186
      1023
    7. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      94
      979
    8. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      978
    9. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      975
    10. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      962
    Aihe