Jos sinusta tuntuu, että se vaikuttaa sinuun ja kehoosi, olet oikeassa, sillä elimistöltäsi kuluu viisi päivää sopeutua aikaisempiin aamuihin.
https://tieku.fi/luonto/vuodenajat/kesaaika-viisi-faktaa-kesaajasta
Jaa, kuulunen valittujen joukkoon, sillä minuun kesä- tai talviaikaan siirtyminen ei ole milloinkaan vaikuttanut, eikä vaikuta edelleenkään millään lailla.
Kesäaika alkaa sunnuntaina 29. maaliskuuta 2026.
7
144
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vaikka tiede tunnistaa vuorokausirytmin häiriintymisen, yksilölliset erot ovat suuria. On täysin mahdollista, ettei siirto tunnu missään. Erityisesti iltavirkut kärsivät yleensä enemmän keväällä, kun aamusta napataan tunti pois. Jos luonnostaan on joustava nukkuja tai rytmi on jo valmiiksi hieman liukuva, tunti sinne tai tänne ei hetkauta. Mutta....Tutkimusten mukaan kellojen siirron jälkeisellä viikolla havaitaan usein mm. lievää kasvua liikenneonnettomuuksissa, sairaalakäyntien (kuten sydänoireiden) pientä piikkiä sekä työtehon hetkellistä laskua.
- Anonyymi00002
Yhtä mahdollista on että siirron vaikutus tuntuu pitkä ajan, on todettu että monille tämä aiheuttaa väsymystä ja kun tiedämme että liikenteessä väsymys vastaa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista voidaan sanoa että kellojen siirrolla on surmattu ihmisiä.
Typerä ja aivan turha ihmiskoe jonka suunnittelija pitäsi viedä saunan taa.- Anonyymi00003
EU:n kestävästä liikenteestä vastaava komissaari Apóstolos Tzitzikostas käynnisti helmikuussa 2026 uuden laajan arviointityön. Tässä selvityksessä perataan vielä kerran läpi kellojen siirron vaikutukset:Terveys ja liikenne sekä talous ja energia. Selvityksen on tarkoitus valmistua vuoden 2026 loppuun mennessä, minkä jälkeen komissio päättää mahdollisista jatkotoimista Pallo on jäsenmailla. Komissio on toistanut viestinsä että se on valmis luopumaan siirroista, mutta EU:n neuvosto (eli jäsenmaat) ei ole päässyt yhteisymmärrykseen. Suomi on ollut yksi aktiivisimmista siirron vastustajista. Ongelmana on edelleen aikavyöhykkeiden tilkkutäkki. Jos Suomi valitsee talviajan ja Ruotsi kesäajan, naapurusten välinen aikaero muuttuisi pysyvästi, mikä hiertää kaupankäyntiä.
- Anonyymi00004
Minulle ainoa haitta on se, että joutuu kääntämään kellon viisareita. Syksyllä ehkä huomaa, että pimeä alkaa aikaisemmin, siis on aina pimeä. Keväällä ei vaihtumista edes huomaa.
- Anonyymi00005
Tuosta tuli mieleen ettei kaikki kännä edes kellon viisareita, vaan haluavat olla ns. normaaliajassa. Minäkin tunnen yhden sellaisen yksilön, joskin ko. herra on muutenkin tavallista persoonallisempi ja on nimittänyt itsensä taiteilijaksi.
- Anonyymi00006
Asiaan liittyen: Kellojen siirtäminen voi vaikuttaa uneen, mutta ei kaikilla.
Professori ja unitutkija Anu-Katriina Pesonen sanoo, että vaikka vaikutuksilla ei ole dramaattista merkitystä väestötasolla, ne joilla on hankaluuksia unirytmin kanssa, kärsivät tilanteesta eniten.
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011910568.html?utm_source=ampparit - Anonyymi00007
Höpö höpö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2772885Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka472280Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1131717
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771161