Miksi raamatullinen laktovegetarismi on ainoa oikea kristityn ruokavalio

Anonyymi-ap

Hei kaikille,

Olen viime aikoina pohtinut syvästi, millainen ruokavalio todella kunnioittaa Jumalan luomakuntaa ja Hänen sanansa ohjeita. Mitä enemmän olen tutkinut Raamattua, sitä selvemmäksi on käynyt, että raamatullinen laktovegetarismi ei ole vain yksi vaihtoehto – se on ainoa ruokavalio, joka sopii aidosti Jeesukseen uskovalle kristitylle.

Jo luomiskertomuksessa (1. Moos. 1:29) Jumala antaa ihmiselle selkeän ohjeen:
”Katso, minä annan teille kaikkinaiset ruohot, jotka tekevät siementä, ja kaikki puut, joissa on hedelmä, jossa on siementä; ne olkoot teille ravinnoksi.”

Vasta syntiinlankeemuksen ja vedenpaisumuksen jälkeen Jumala salli lihan syönnin (1. Moos. 9:3), mutta se oli kompromissi kovakorvaiselle ihmiskunnalle – ei alkuperäinen tahto. Profeettojen kirjoissa ja psalmeissa näemme, miten Jumala iloitsee luomakunnan rauhasta, jossa eläimet eivät pelkää ihmistä ja ihminen ei vahingoita niitä.

Erityisen vahva todistus löytyy Jesajan profetiasta (Jes. 11:6-9), jossa Messiaan valtakunnassa susi asuu karitsan kanssa ja leijona syö olkia kuin härkä. Tämä kuvaa lopunajan palautumista luomakunnan alkuperäiseen tilaan – kasvissyöntiin.

Jeesus itse ei koskaan syönyt lihaa evankeliumeissa mainitulla tavalla. Hän söi kalaa ja leipää tietyissä tilanteissa (kuten ruokkimisihmeissä), mutta se oli poikkeus, ei sääntö. Apostolien teoissa ja Paavalin kirjeissä korostetaan pidättyvyyttä ja ruumiin puhtautta (Room. 12:1-2, 1. Kor. 6:19-20). Monet varhaiset kirkkoisät, kuten Hieronymus ja Johannes Krysostomos, olivat vegetaristeja tai ainakin vahvasti lihan syöntiä vastustavia.

Nykyajan teurastusteollisuus on kaukana Jumalan tahdosta. Se perustuu kärsimykseen, ympäristön tuhoamiseen ja ahneuteen – asioihin, joita Raamattu tuomitsee. Maitotuotteet sen sijaan voi ottaa eläimiltä ilman, että niitä tapetaan, mikä sopii paremmin luomakunnan hoitamiseen (1. Moos. 2:15).

Veljet ja sisaret, kutsun teitä vakavasti harkitsemaan:
Onko lihansyönti todella vapaus Kristuksessa, vai onko se vanhan liiton kompromissi, josta meidän tulisi kasvaa pois, kun Pyhä Henki johtaa meitä pyhitykseen?

Raamatullinen laktovegetarismi ei ole ”äärimmäisyyttä” – se on paluuta Edenin puutarhaan ja ennakoivaa elämää uudessa luomisessa.

Mitä mieltä olette? Onko joku muukin tullut tähän johtopäätökseen Raamatun tutkimisen kautta? Kiinnostaa kuulla kokemuksianne ja raamatunkohtia aiheesta.

Siunausta teille kaikille

109

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Liha on normi ruokaa ja veri myös. Molemmat ravitsevia lähteitä. Ihmisen asettamat lait eivät kuulu kristinuskoon. Itse voi valita mitä syö ja tehdä myös vahinkoa itselleen ja lapsilleen. Makkarakin on jumalan siunaus. Ruoka voi olla tekojumalanpalvelusta. Itsevalittua muka parempana olemista. Juutalainen tapa tappaa eläimet puukolla viiltamällä on väärin. Tainnutus ensin. Israelissa näin tällaista.

• Anonyymi00002

Perustelehan kantasi ja näkemyksesi.

• Anonyymi00003

Itse sain henkeeni jo 20 vuotta sitten ilmoituksen, että lihansyönti on vakava synti ja häpeä. Päätös kohdallani siirtyä kasvisravintoon sujui kuin itsestään.

• Anonyymi00040

sitähän se on- kun kirkkoisien orjuutus saa vallan, se synnittää kovasti.

Otahan Daavidin malli ja syö lihaa.
        Myös olihan varjolain aikana papeilakin riittävästi lihaa eväänä. jne.

Myös uhrikaritsa piti syödä kokonaan, vaikkapa Egytissä,,,, kuoleman enkuli meni ohi- ja veri oli merkkinä pihtipielissä...

syövät nämä Herran kansa- juutalaisetkin lihaa, että silleen.
        Ellenin porukalla on profetian henki haudattuna, niin kukaan ei siellä profetoi, että veganius lakihenkisenä on vikapäisyyttä

• Anonyymi00059
        Anonyymi00040 kirjoitti:

sitähän se on- kun kirkkoisien orjuutus saa vallan, se synnittää kovasti.

Otahan Daavidin malli ja syö lihaa.
        Myös olihan varjolain aikana papeilakin riittävästi lihaa eväänä. jne.

Myös uhrikaritsa piti syödä kokonaan, vaikkapa Egytissä,,,, kuoleman enkuli meni ohi- ja veri oli merkkinä pihtipielissä...

syövät nämä Herran kansa- juutalaisetkin lihaa, että silleen.
        Ellenin porukalla on profetian henki haudattuna, niin kukaan ei siellä profetoi, että veganius lakihenkisenä on vikapäisyyttä

Miksi ihmeessä tekisin kehostani kuolleiden eläinten hautausmaan? Ajatuskin näin vegaanina on erittäin vastenmielinen.

• Anonyymi00004

Hoidin 14 vuotta mielisairaita jotka kuulivat ääniä. Usein ne käskivät itsemurhaa. Voit syödä jyviä mutta älä muita siihen pakota. Jumala teki ihmisestä sekaruokaisen. Kaikkea sopivasti.

• Anonyymi00005

Ihmisen ja sian ruoansulatuselimistö on lähes samanlainen. Sikaa on laajasti käytetty sotilaslääkäreiden koulutuksessa. Ensin ammutaan ja sitten paikataan. Suosittelen siis teitä syömään sianruokaa. Sopii hyvin.

• Anonyymi00006

Grillaan joka kesä sian fileitä. Edullista ja maukasta. Siihen uuniperunat, pippurikastike ja punaviiniä. Jumalan tarkoitus on että nautimme elämästä.

• Anonyymi00008

Niinhän Epsteinkin teki, nautti elämästä.

• Anonyymi00007

Onneksi Jeesus ei sanonut, että se ei saastuta mikä menee suusta sisään ja tulee kakkana ulos.

Olisi siinä harhaoppisille selittämistä.

Kaikista kammottavinta jos olisi sanonut, että sanat mitkä tulevat suusta ulos saastuttavat.

Siitä ei selittämällä selviäisi.

• Anonyymi00019

Mutta asiayhteys ei ollut ruoka vaan ihan jokin muu.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mutta asiayhteys ei ollut ruoka vaan ihan jokin muu.

No mikä muu kuin ruoka menee suusta sisään ja vatsaan ja sitten ulostuu...?
        Kyllä siinä ruuasta Jeesus puhui.

• Kaikki ruoka syöden kiitoksella on se asia.
      Samoin kuin se, että ei pidä tuomita itseään mistään tai asettaa syynalaiseksi.

• Anonyymi00009

Tapetut eläimet eivät ole ruokaa.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Syötkö sinä eläimet elävältä

• Anonyymi00042
        Anonyymi00009 kirjoitti:

onhan se tuokin mielipide- Jumalakin tappoi uhrikaritsan... ja tykkäsi alttrain lihantuoksusta.

Että älä sinä jahkaa joutavia.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00042 kirjoitti:

onhan se tuokin mielipide- Jumalakin tappoi uhrikaritsan... ja tykkäsi alttrain lihantuoksusta.

Että älä sinä jahkaa joutavia.

Jumalakin tappoi… mutta minä en olekaan jumala.

• Anonyymi00010

"Ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy." 1. Kor. 8:8

Jos siis kokee, että jokin tietty ruoka(valio) lähentää Jumalan kanssa, niin sitten se vain tuntuu siltä. Raamatun mukaan ruoka ei vaikuta siihen, kuinka lähellä olemme Jumalaa tai hän meitä.

Jumala tosiaan loi alunperin ihmiset kasvissyöjiksi. Mutta syntiinlankeemuksen jälkeen ruokavaliokin muuttui. Niin sanotut ruokasäännöt Jumala antoi vain omaisuuskansalleen, joka niitä noudatti.

Nykyisen tietämyksen valossa vaikuttaa siltä, että Jumala kenties antoi näitä ruokasääntöjä, koska niitä noudattamalla ravinteet imeytyvät parhaiten ja terveys pysyy parhaiten yllä. Tuohon aikaan ruokasääntöjen noudattaminen oli kuitenkin kuuliaisuutta. Koska Jumala oli säännöt antanut, niin kansa noudatti niitä sen takia.

UT puolestaan sanoo, että syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään. Tästä syystä kristityt ovat yleisesti uskoneet, että kaikkea on siis lupa syödä. Mutta eräs messiaaninen juutalainen kommentoi tähän jakeeseen, että lause sanottiin alunperin juutalaisille ja juutalaisessa lihakaupassa ei myydä esim. verta. Joten nämä ruoka-asiat ovat vähän tulkinnavaraisia asioita. Raamatun neuvo "kukin olkoon varma itsessään", pätee siis näihin ruoka-asioihin aika hyvin.

• Anonyymi00012

>> UT puolestaan sanoo, että syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään. Tästä syystä kristityt ovat yleisesti uskoneet, että kaikkea on siis lupa syödä. Mutta eräs messiaaninen juutalainen kommentoi tähän jakeeseen, että lause sanottiin alunperin juutalaisille ja juutalaisessa lihakaupassa ei myydä esim. verta. <<

Ja UTssa onkin pakanuudesta uskoon tulleille annettu kehoitus karttaa verta.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00012 kirjoitti:

>> UT puolestaan sanoo, että syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään. Tästä syystä kristityt ovat yleisesti uskoneet, että kaikkea on siis lupa syödä. Mutta eräs messiaaninen juutalainen kommentoi tähän jakeeseen, että lause sanottiin alunperin juutalaisille ja juutalaisessa lihakaupassa ei myydä esim. verta. <<

Ja UTssa onkin pakanuudesta uskoon tulleille annettu kehoitus karttaa verta.

olet erehtynyt- lihakaupasta olen ostanut verta ja sivellyt omenapuita, että rusakot niitä sitten vieroksuu..
        Myös lihapuolella pitää olla tarkastettu liha- trikiinin takia.

• Anonyymi00011

Kalaa ja leipää sekä viiniä

• Anonyymi00044

Kalaa- ehkä sitä kotimaista- järvikalaa- muttei belleteillä ruokittua lohta syö, koska se ei ole terveellistä... https://yle.fi/a/3-5588176
        https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ruotsalaisasiantuntija-tyrmaa-suomenkin-suosituimman-kalan-jata-mieluummin-syomatta/8948930

syötti-belletti on kalalle saastunutta. - silakka on meressä saastunut- olemme itse saastuttanut ympäristömme- kelvottomaksi.

Miksi silakka voi olla epäterveellistä (riskit):

Dioksiinit ja PCB-yhdisteet: Itämeren silakkaan, erityisesti suureen (>17 cm) ja vanhaan silakkaan, kertyy rasvakudokseen dioksiineja ja PCB-yhdisteitä.
        PFAS-kemikaalit: Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet, että erityisesti Saaristomeren ja Selkämeren silakoissa on raja-arvot ylittäviä määriä PFAS-kemikaaleja.

• Anonyymi00014

Lääkäri Pekka Reinikainen antaa hyviä ohjeita mitä kannataa syödä ja mitä ei.

• Tässä kohtaa...se joka on Jumalan Hengessä niin ruoka siunauksella ja kiitoksella ja aina on hyvää ja rakentaa ihmistä.

• Anonyymi00015

Joh.6:55-56 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

• Kyse onkin Jumalan Hengessä vaeltavasta kristitystä.
      Meillä on vapaus syödä ja kiitämme Jumalaa ruuasta ja siunaamme niin mikään ei vaikuta heikennä tms .

• Anonyymi00016

Apostolien teot, luku 11:
      siinä Pietarille tuodaan näyssä eteen kaikenlaisia eläimiä, myös matelijoita ja lintuja. Sitten kehotetaan, että "teurasta ja syö".
      Näin osoitetaan, että mikään ei ole epäpuhdasta.

• Anonyymi00020

Asiayhteys puhuu kuitenkin jostakin ihan muusta kuin ruoasta. Ja sen selittää asiaan liittyvät raamatunjakeetkin.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Asiayhteys puhuu kuitenkin jostakin ihan muusta kuin ruoasta. Ja sen selittää asiaan liittyvät raamatunjakeetkin.

No, mistähän se puhuu.
        Selkeästi kehoitetaan syömään.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

No, mistähän se puhuu.
        Selkeästi kehoitetaan syömään.

Minkä Jumala on puhdistanut, älä sano sitä epäpyhäksi. (tässä viitataan ko. Raamatunkohdassa ruokaan)

• Anonyymi00045

unohditko lukea- että mitä siinä liinavaatekertomuksessa opetetaan.

Olet sanoissasi hukassa- Raamattu itse valaisee, mitä Pietarille tuotiin julki.

Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja. Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'. Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut'.

Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'. Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen.

Ja katso, samassa seisoi sen talon edessä, jossa me olimme, kolme miestä, jotka Kesareasta oli lähetetty minun luokseni. Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani.

Me menimme sen miehen taloon, ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan; hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'. Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        (Apt 11:6-15)

Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.

Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"

Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".
        (Apt 11:16-18)

Joko nyt hokaat --- liinavaatteen merkityksen.....

Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia". Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että

pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        (Apt 15:5-8)

• Anonyymi00017

Jumala tiesi, mikä ruokavalio on koko ihmiskunnalle parhaaksi vedenpaisumuksen jälkeen.

"Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille syötäväksi. Samoin kuin olen antanut teille vihreät kasvit, minä annan teille kaikki eläimet. Älkää kuitenkaan syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, on." (1Moos 9:3-4, FinRK)

Tämän jälkeen hän antoi erityisohjeita vain piskuiselle israelin kansalle.

Koko ihmiskunnalle annetut ruokavalio-ohjeet sen sijaan olivat täydelliset:

Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille syötäväksi. Samoin kuin olen antanut teille vihreät kasvit, minä annan teille kaikki eläimet. Älkää kuitenkaan syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, on.

• Anonyymi00018

Kyllä luomisessa annettiin ihmiselle vapaus syödä kaikkea mitä maan päällä oli.

@täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu@

Miten meren kaloja voi muutoin vallita kuin syömällä ne. Ei niiden kanssa voi uida kilpaa, joten kaikki oli tarkoitettu ihmiselle ravinnoksi. Kun eläimet saattoivat syödä toisiaan, niin myös ihminen teki niin, että käytti eläimiä ravinnokseen jo heti alusta alkaen eikä vasta syntiinlankeemuksen jälkeen kuten harhaoppiset usein esittävät.

Eläminen vaikeutui syntiinlankeemuksen jälkeen, ehkä ihmisen muotokin muuttui koska vasta sitten tuli synnytyskivut tai kivun kokeminen, mutta ei se mitä käytettiin ravinnoksi.

Mooses laissaan sitten vasta antoi ruokaohjeita samoin kuin ohjeita viettää sapatti sekä käski tappaa jos ei viettänyt. Mitään rangaistuksia ei kutienkaan ollut siitä jos söi saastaisia eläimiä, ei sen vuoksi leikattu päätä pois, käsiä ta kieltä.

• Anonyymi00021

Noo söisitkö lepakoita, rottia, käärmeitä, joissakin maissa syödään koiria.
        Ystävä oli käymässä Kiinassa ja yhdessä kadunkulmassa myytiin paistetuja rottia ja hän söi yhden. Sen jälkeen nousi kova kuume ja joutui sairaalaan .
        Varmaan kanataisi noudattaa lääkäri Pekka Reinikaisen hyviä ohjeita syömiseen.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ystävä oli käymässä Kiinassa ja yhdessä kadunkulmassa myytiin paistetuja rottia ja hän söi yhden. Sen jälkeen nousi kova kuume ja joutui sairaalaan .

Suomessa noita ei syödä.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00021 kirjoitti:

No, tuo on adventistin liturgia, kun alkaa maa polttaa jalkojen alla, ettei asia ole aivan niin, kuin sen esittää....

käärmeet ja sammako. otahan lusikkas uudestaan käteen ja äläkä horise.

Sikapossuhan se loppujenlopuksi on sinulla, mistä kenkä puristaa... eikös vain?

Nauta- on sallittu, mutta possun trikiini on ongelma..
        Tämän purki Lääketieteen edesmennyt tohtori Arno Forsiua, hän tunsi uskonnonkin puolen hyvin. Myös selitti- että mikä ja miksi...

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

No, tuo on adventistin liturgia, kun alkaa maa polttaa jalkojen alla, ettei asia ole aivan niin, kuin sen esittää....

käärmeet ja sammako. otahan lusikkas uudestaan käteen ja äläkä horise.

Sikapossuhan se loppujenlopuksi on sinulla, mistä kenkä puristaa... eikös vain?

Nauta- on sallittu, mutta possun trikiini on ongelma..
        Tämän purki Lääketieteen edesmennyt tohtori Arno Forsiua, hän tunsi uskonnonkin puolen hyvin. Myös selitti- että mikä ja miksi...

https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/68141/tautinen_suomi_2006.pdf?sequence=3

kantsii tarkastella.

https://coloriasto.blogspot.com/2007/05/arno-forsius-mikrobitautien.html

https://www.hs.fi/ihmisia/art-2000003141636.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Trikiini

• Anonyymi00025

Ei se tarkoita sitä että jos jotain ei kielletä Raamatussa tekemästä tarkoita sitä että sitä täytyy tehdä. Järjen käyttö siinä on sallittua ettei heti ryntää syömään kärpässieniä kun niiden syömistä ei ole kielletty eikä sienistä yleensäkään sanota mitään.

Se vain tarkoittaa sitä ettei tehdä mitään harhaoppisia kieltoja asioista mitkä eivät ole kiellettyjä eikä siten syyllistetä ihmisiä eikä opeteta heitä tekopyhyyteen.

• Anonyymi00026

Amen.

Ja parasta on kun yrittää johtaa mielipiteitäkin omalla esimerkillä eikä sanoilla kun asia on itselle tärkeä.

Jos on itse terve ja aina hyvällä tuulella kun jättää eläinproteiinit pois, niin odottelee vain kun lähimmäinen tulee uteliaana kysymään että mites sä nyt noin aina hehkut.

SE on sittten hyvä paikka kertoa miten ruokavalio on omaan kroppaan - ja mieleen - vaikuttanut. Saattaa lähimmäinen sitten kotonaan miettiä asiaa ja vaikka alkaa kokeilun josko hällä sama nappais. Siis jos oli vakuuttunut demosta.

Itse olen sekasyöjä ilman omantunnontuskia, mutta suon jokaiselle hänen omat kieltäymysharjoituksena kunhan joku tolkku pysyy.

Ei olla niin hirveän haudanvakavia, Jeesus sentään nousi sieltä ylös.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Amen.

Ja parasta on kun yrittää johtaa mielipiteitäkin omalla esimerkillä eikä sanoilla kun asia on itselle tärkeä.

Jos on itse terve ja aina hyvällä tuulella kun jättää eläinproteiinit pois, niin odottelee vain kun lähimmäinen tulee uteliaana kysymään että mites sä nyt noin aina hehkut.

SE on sittten hyvä paikka kertoa miten ruokavalio on omaan kroppaan - ja mieleen - vaikuttanut. Saattaa lähimmäinen sitten kotonaan miettiä asiaa ja vaikka alkaa kokeilun josko hällä sama nappais. Siis jos oli vakuuttunut demosta.

Itse olen sekasyöjä ilman omantunnontuskia, mutta suon jokaiselle hänen omat kieltäymysharjoituksena kunhan joku tolkku pysyy.

Ei olla niin hirveän haudanvakavia, Jeesus sentään nousi sieltä ylös.

Niin se on, että on vapaus Kristuksessa. Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyödyksi.

Paavali kertoi miten jos joku on heikko uskossaan eikä syö lihaa, niin hän ei itse sellaisen ihmisen seurassa myöskään syö, vaan kunnioittaa toisen vakaumusta, kun ei se ole sinällään harhaoppi olla jotain syömättä. Tosin hän myös sanoi ettei Jumalan valtakunta ole syömistä ja ruomista, vaan iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

Uskon on siten asia, joka pitää kokea, se on kokemus Jumalan Pyhästä Hengestä, vaikka siitä harhaoppiset nousee takajaloilleen, että ei usko ole tunteita, ne vievät harhaan, usko on muiden herjaamista Raamatulla ja ainaista sanakiistojen kipeyttä.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Niin se on, että on vapaus Kristuksessa. Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyödyksi.

Paavali kertoi miten jos joku on heikko uskossaan eikä syö lihaa, niin hän ei itse sellaisen ihmisen seurassa myöskään syö, vaan kunnioittaa toisen vakaumusta, kun ei se ole sinällään harhaoppi olla jotain syömättä. Tosin hän myös sanoi ettei Jumalan valtakunta ole syömistä ja ruomista, vaan iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

Uskon on siten asia, joka pitää kokea, se on kokemus Jumalan Pyhästä Hengestä, vaikka siitä harhaoppiset nousee takajaloilleen, että ei usko ole tunteita, ne vievät harhaan, usko on muiden herjaamista Raamatulla ja ainaista sanakiistojen kipeyttä.

Näytä sinä hyvää esimerkkiä oikeasta uskovaisesta niin että ateistikin ihmetelee !!

• Punkku patonki & fisu.🥖🍷🐟
      Niitä Yeshua veti ääntä kohti tuulensuojaan.🧔‍♀️👍

• Anonyymi00030

Ei niistä saastu, ne tulevat nätissä paketissa myöhemmin ulos.

Se saastuttaa miten herjaa muita.

Näin muuan Jeesus opetti ja joskus kannattaa jopa uskoa.

• Anonyymi00031

"Nykyajan teurastusteollisuus on kaukana Jumalan tahdosta. Se perustuu kärsimykseen, ympäristön tuhoamiseen ja ahneuteen – asioihin, joita Raamattu tuomitsee. Maitotuotteet sen sijaan voi ottaa eläimiltä ilman, että niitä tapetaan, mikä sopii paremmin luomakunnan hoitamiseen (1. Moos. 2:15)."

Ei-helluntailainen kommentti:

Järkeilyssäsi on tietynlaista kauneutta ja johdonmukaisuutta. Silti raadollinen todellisuus on, että liharuoasta, kalasta, kananmunista ja juustosta saadaan hyödyllisiä ravintoaineita. Kasvissyöjällä saattaa jäädä vähäiseksi joidenkin tarpeellisten ravintoaineiden saanti: D-vitamiini, sinkki, K2-vitamiini, B12....

Raamatussa Paavali neuvoo, syökää kaikesta mitä lihakaupassa myydään. Eli tulkitsen tuota kohtaa, ettei siinä velvoiteta syömään kaikkea mahdollista liharuokaa, vaan että siitä voi valita.

• Anonyymi00032

Eikös nuo liha kaupat olleet juutalaisten ei tainut sika possua olla ?

• Anonyymi00041
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Eikös nuo liha kaupat olleet juutalaisten ei tainut sika possua olla ?

Varmasti siellä oli pakanoidenkin ylläpitämiä lihakauppoja.

• Anonyymi00033

Olen ollut vegaani yli 30 vuotta ei ole tullut puutostauteja.

• Anonyymi00036

Aivan mahtavaa, siunausta sinulle! 🙏
        Ihan esimerkillistä toimintaa ☺️

• Anonyymi00038

Samoin, itse olen ollut sekaravinnon syöjä ja terveenä olen ainakin tähän saakka pysynyt.

• Anonyymi00049

saahan sitä olla vegaani, ei sitä ole kielletty Raamatussakaan,
        mutta, jos vegaani- adventisti alkaa lakia lukemaan syömisestä, hän puhuu jopa Roomalaiskirjettä vastaan. ollaanhan me jauhettu tätä samaa asiaa - montakohan kertaa 25- vuoden aikana- --eli adventistit pullauttaa asiaa palstalle- tapansa mukaan.

laitetaan taas tämä Piispa Kailan Roomalaiskirjeen selitysteos s. 199 esiin.
        Syömisestä ja eikä tuomita..... taas kerraan, ja monenkohan kerran.

Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.

Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja >>> joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa. <<<<<

Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä. Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat. Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra. Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa". Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi; sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        (Rom 14:1-17)

että silleen, .... onhan noita vuorosanoja kylvetty vuosia, että eiköhän tämä riitä... adventistit.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00049 kirjoitti:

saahan sitä olla vegaani, ei sitä ole kielletty Raamatussakaan,
        mutta, jos vegaani- adventisti alkaa lakia lukemaan syömisestä, hän puhuu jopa Roomalaiskirjettä vastaan. ollaanhan me jauhettu tätä samaa asiaa - montakohan kertaa 25- vuoden aikana- --eli adventistit pullauttaa asiaa palstalle- tapansa mukaan.

laitetaan taas tämä Piispa Kailan Roomalaiskirjeen selitysteos s. 199 esiin.
        Syömisestä ja eikä tuomita..... taas kerraan, ja monenkohan kerran.

Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.

Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja >>> joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa. <<<<<

Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä. Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat. Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra. Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa". Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi; sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
        (Rom 14:1-17)

että silleen, .... onhan noita vuorosanoja kylvetty vuosia, että eiköhän tämä riitä... adventistit.

mutta- jos sattuisi adventisti pöytävieraaksi. ehkä olisi HÄNEN takiaan se valinta tehtävä..
        ettei loukkaannut.

Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee; mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
        (Rom 14:20-23)

• Anonyymi00053
        Anonyymi00051 kirjoitti:

mutta- jos sattuisi adventisti pöytävieraaksi. ehkä olisi HÄNEN takiaan se valinta tehtävä..
        ettei loukkaannut.

Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee; mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
        (Rom 14:20-23)

tavallaan kun tuota adventisti lukee, hänen on hyvä hokata, että lihan, viinin ja karttaminen- mikä muutoin on lupa syödä, on veljen tähden.

Liha ei ole kieletty- siis ----- kannattaa adventistinkin hokata Sanan merkittävät viestinnät.

• Anonyymi00034

Usko on väärillä raiteilla jos on kinastelua merkityksettömistä asioista kuten siitä mikä menee suusta sisään ja muuttuu pökäleeksi. Ruumis on Jumalan temppeli, Jumalan Pyhän Hengen asumus ihmisessä ja ei sitä saa turmella syömällä itseään tynnöriksi tai siten että sen myötä tulee kaikki mahdolliset sairaukset mitä ylensyönti tuo mukanaan. Se on aivan järkevä ohje, että pitää Jumalan temppelin kunnossa. Me jokainen olemme Jumalan temppeleitä joihin Pyhä Henki voi tulla asumaan ja siten itseensä sekä omaan kehoonsa tulee suhtautua sillä tavalla.

• Anonyymi00035

"onko vatsa Jumalanne" ?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00035 kirjoitti:

"onko vatsa Jumalanne" ?

Silloin se näkyy, silloin sen huomaa jos on jumaloinnut vatsaansa..

• Anonyymi00050
        Anonyymi00035 kirjoitti:

"onko vatsa Jumalanne" ?

Ei, vaan kiitetään Jumalaa- katetusta päydästä... kiitä sinä omaasi.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Silloin se näkyy, silloin sen huomaa jos on jumaloinnut vatsaansa..

On olemassa useita sairauksia, jotka aiheuttavat painon nousua.

• Anonyymi00039

Kolossalaiskirjeessä sanotaan, että
      älköön kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, eikä minkään juhlan uudenkuun tai sapatin vuoksi.

• Anonyymi00047

Niin se onkin, mutta mitäs luulet, että uskooko harhaoppiset sitä mitä kirjoitettu on.

He onnistuvat tuonkin selittämään siten, että ei saa tuomita jos ei syö jotain tai jos viettää sapatin, niin siitä ei saa tuomita ja pitää tuomita jos syö mitä haluaa ja viettää päivät kuten tahtoo, niin siitä pitääkin sitten jo tuomita.

Niin harhaoppinen on täysin immuuni Raamatun sanalle ja siksi sitä tutkiskelee innolla miten sen voi vääntää kieroon.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Niin se onkin, mutta mitäs luulet, että uskooko harhaoppiset sitä mitä kirjoitettu on.

He onnistuvat tuonkin selittämään siten, että ei saa tuomita jos ei syö jotain tai jos viettää sapatin, niin siitä ei saa tuomita ja pitää tuomita jos syö mitä haluaa ja viettää päivät kuten tahtoo, niin siitä pitääkin sitten jo tuomita.

Niin harhaoppinen on täysin immuuni Raamatun sanalle ja siksi sitä tutkiskelee innolla miten sen voi vääntää kieroon.

Totta joka sana.

• Anonyymi00054

2Moos.12:15 Seitsemän päivää pitää teidän syömän happamatointa leipää, nimittäin ensimäisenä päivänä pitää teidän paneman pois happaman leivän teidän huoneissanne: sillä jokainen kuin hapointa leipää syö ensimäisestä päivästä niin seitsemänteen päivään asti, hänen sielunsa pitää hukutettaman Israelista. Biblia (1776) 2Moos.23:15. 34:18. 5Moos.16:16.

• Anonyymi00056

Laki olikin niin ankara ja jopa syömisestä väärin rangaistiin kuolemalla.

Sillloin kannatta terveydellisistä syistä vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa.

Mutta onneksi Jeesus muutti tämän kaiken ja oli tosiaan Messias.

• Anonyymi00057

Voisi ehkä aloittaja tutkia itseään mikä oli hänen alkuperäinen motiivinsa tuolle kirjoitukselleen.

Jos se tosissaan oli tarkoitettu aloittamaan kristittyjen joukkopako eläintensyönnin turmiosta, niin pakko myöntää; oli kyllä optimismia. Yksi manifesti suomi24 ja..tadaa, Atria ja muut pirulaiset melkein konkurssissa ja veljet & sisaret taas pelastuneempia.

Jos taas oli tarkoitus voittaa oma ujoutensa ja postata oma vakaumuksensa ulos nälvittäväksi, niin oikeasti hieno juttu. Keskustelu on ollut aika hyvää ja monipuolista. Eikä mielipiteiden jyrkkyys yllättänyt - ainakaan toivottavasti - kai aloittajaakaan.

Minä olen joskus huonomuistisena tiivistänyt koko jutun itselleni sen paljon kiertäneen ukon sanoihin: "Jos suullasi...ja sillä-vähän-alemmalla-elimellä... niin sinä...".

Ajattelen että siinä on sitten se perusta johon voi jotain rakentaa. Tuppaa vaan hankaluutena olemaan muut rakentajat joilla on joko valmiimpi tai komeampi talo. Katsovat meikäläisen pytinkiä ja tuumaavat että voi ressukkaa, pitää vissiin neuvoa miten homma toimii. Mutta kun ei kaikilla ole samoja rakennusaineita eikä rakennustaitoja. Ei sitä usein ole sattunut, mutta eivät ihmiset tunnu ymmärtävän että kukin asuu itse siinä omassa kämpässään jo rakennusvaiheessa ja parhaansa ainakin joskus tekee. Perustus on kyllä ihan sama sinulla ja minulla, mutta...

Hyvä on naapuria neuvoa aina kun huomaa sen seinien menvän täysin persiilleen tai ikkunoiden jääneen asentamatta. Erehdyksiä sattuu jokaiselle, yhteinen kaupunkihan tästä vissiin tulee. Eväät on kyllä minustakini ihan vapaat, siinä en ole ihan samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta kirjoitustyylistä tykkäsin. Ja siitä että uskaltaa noinkin arasta aiheesta oman mielipiteensä julkiseksi tuoda.

Hyviä harjakaisia kaikille, mistä nyt sitten rakentaakaan, kyllä nekin on vielä edessä.

Ainakin tuo Mesu lupasi niin.

• Anonyymi00058

Matt.26:17 Mutta ensimäisen makian leivän päivänä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen hänelle: missä tahdot, että meidän pitää sinulle valmistaman pääsiäislampaan syötää? Biblia (1776) 2Moos.12:3-4. 12:17-20.

• Anonyymi00060

>>>> Mitä enemmän olen tutkinut Raamattua, sitä selvemmäksi on käynyt, että raamatullinen laktovegetarismi ei ole vain yksi vaihtoehto – se on ainoa ruokavalio, joka sopii aidosti Jeesukseen uskovalle kristitylle<<<<<

Koeta alkaa tutkimaan mitä on lahja vanhurskaus Jeesuksessa Kristuksessa. Oma vanhurskailla ei ole todellista Jumala yhteyttä.
      -------
      ”Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".”
      ‭‭1. Korinttilaiskirje‬ ‭10‬:‭25‬-‭26‬ ‭FB38‬‬
      ----------

• Anonyymi00064

Omatuntoni sanoo, että kuolleen eläimen syöminen on todella väärin.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Omatuntoni sanoo, että kuolleen eläimen syöminen on todella väärin.

Sittenhän siihen ei kellään ole minkäänlaista nokan koputtamista. Sama juttu toisinpäin.

• Anonyymi00061

Luuk.22:1 Niin lähestyi makian leivän juhlapäivä, joka pääsiäiseksi kutsutaan. Biblia (1776) 2Moos.12:15.

• Anonyymi00062

5Moos.16:16 Kolmesti vuodessa pitää näkymän kaikki sinun miehenpuoles Herra sinun Jumalas edessä, siinä paikassa jonka hän valitseva on, happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana, ja lehtimajan juhlana: ei yhdenkään pidä näkymän tyhjin käsin Herran edessä. Biblia (1776) 2Moos.23:17. 34:23. 3Moos.23:4.

• Anonyymi00063

Niin ei ole vain juutalainen lihakauppa, vaan kaikki mitä on ilman sitäkin, syökää.

• Anonyymi00066

Tarkoitatko että syödään kaikkea mitä kiinni saadaan ?

• Anonyymi00068
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Tarkoitatko että syödään kaikkea mitä kiinni saadaan ?

Jos saa kiinni vaikka lohen, niin valmistaa sen ja syö sen. Sama ahvenilla, hauella ja silakoilla mm.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Jos saa kiinni vaikka lohen, niin valmistaa sen ja syö sen. Sama ahvenilla, hauella ja silakoilla mm.

Varsinkin lohen mielestä.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Varsinkin lohen mielestä.

Eräässä lahkossa sai periaatteessa syödä lohta, mutta savustetun lohen syöminen oli kiellettyä.

• Anonyymi00090
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Eräässä lahkossa sai periaatteessa syödä lohta, mutta savustetun lohen syöminen oli kiellettyä.

Se on uskomatonta (heh) kuinka ihminen saa kehitettyä uskonasioihin oman pikkutarkan sääntönsä melkein asiasta kuin asiasta. Mitenköhän tämä savustaminen sai lohen muuttumaan niin pirulliseksi?

• Anonyymi00067

Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Yksi toinen asia ei koskaan katoa. Alkaapi samalla alkukirjaimella.

Sitä meille kaikille.

• Anonyymi00070

No, ihan sillä yritän laittaa minäkin lusikkani tähän soppaan. Nyt 57-vuotiaana sitä on parempi kuuntelemaan omaa kroppaansa. Tai se on vähän äänekkäämpi, varmaan molempia.

Joka tapauksessa kokeilun ja kuuntelemisen kautta minä olen oppinut yhdistämään lihat aika tuoreisiin kasviksiin. Malliin pihvi + kunnon tuoresalaatti. Ja leipää tarpeen mukaan. Ei se aina pihvi ole, mutta noin periaatteessa. Lihalla on oma tehtävänsä ja kasviksilla omansa, yhtä tärkeitä sille omalle olotilalle molemmat, vain eri tavalla. Yhteistyön voimaa.

Ja tämä ei sitten ollut mikään kaikille sopiva yleispätevä rakennusohje, Meitä on niin paljon erilaisia kuin meillä on eri geenit. Pidä vaikka kokeiltavana ideana jos joskus olo painaa.

Kiitos.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00070 kirjoitti:

No, ihan sillä yritän laittaa minäkin lusikkani tähän soppaan. Nyt 57-vuotiaana sitä on parempi kuuntelemaan omaa kroppaansa. Tai se on vähän äänekkäämpi, varmaan molempia.

Joka tapauksessa kokeilun ja kuuntelemisen kautta minä olen oppinut yhdistämään lihat aika tuoreisiin kasviksiin. Malliin pihvi kunnon tuoresalaatti. Ja leipää tarpeen mukaan. Ei se aina pihvi ole, mutta noin periaatteessa. Lihalla on oma tehtävänsä ja kasviksilla omansa, yhtä tärkeitä sille omalle olotilalle molemmat, vain eri tavalla. Yhteistyön voimaa.

Ja tämä ei sitten ollut mikään kaikille sopiva yleispätevä rakennusohje, Meitä on niin paljon erilaisia kuin meillä on eri geenit. Pidä vaikka kokeiltavana ideana jos joskus olo painaa.

Kiitos.

Sekaravintoa syön itse, pääasiassa kasvikunnan tuotteita, mutta myös lihaa ja kalaa. Jokainen syököön omalla tavallaan.

• Anonyymi00071

Outo juttu, että niissä välttämättömissä ohjeissa ei mainita homoutta

Haureus kyllä

• Moni ns kristitty on pihalla siitä, että meillä on vapaus syödä.
      Uskotaan kaikenmaailman helppoheikkejä saatanan synagoogasta jotka lakikirjoineen eksyttää ihmisiä .
      Varokaa ..varokaa ja heittäkää sellaiset pihalle jos tulee kokouksiin.

• Anonyymi00072

Ei niitä kannata pihalle heittää vaan yrittää rauhallisesti opettaa peruasiat uudestaan.
        Jos lähtee kovin innolla nakkaamaan porukkaa pihalle niin tulee äkkiä aika autio talo.

Onhan siellä kyllä sitten tavallaan helppo asua kun ei ole elämää sotkemassa.

• Anonyymi00072 kirjoitti:

Ei niitä kannata pihalle heittää vaan yrittää rauhallisesti opettaa peruasiat uudestaan.
        Jos lähtee kovin innolla nakkaamaan porukkaa pihalle niin tulee äkkiä aika autio talo.

Onhan siellä kyllä sitten tavallaan helppo asua kun ei ole elämää sotkemassa.

Niinkuin sinulla...elämä puuttuu

• Anonyymi00079
        MrHyvis kirjoitti:

Rauhoitukaa veljet ! tunnen monia vegaaneja ja muita kasvissyöjiä naisia on enemmän.
        Kyllä me mahdumme samaan taivaaseen olit sitten seka syöjä tai kasvissyöjä.
        Olen tavanut lääkäri Pekka Reinikaisen ja ole saanut monia hyviä neuvoja mitenkä pysyä terveenä ja voida hyvin.
        Siunausta sinulle veli ! MrHyvis

• Anonyymi00082
        MrHyvis kirjoitti:

Eikös kristityn pitäisi ollakin kuollut? No, olen ymmärtänyt sitten tämänkin väärin. Kiitos kun rakentavasti oikaisit.

• Anonyymi00079 kirjoitti:

Rauhoitukaa veljet ! tunnen monia vegaaneja ja muita kasvissyöjiä naisia on enemmän.
        Kyllä me mahdumme samaan taivaaseen olit sitten seka syöjä tai kasvissyöjä.
        Olen tavanut lääkäri Pekka Reinikaisen ja ole saanut monia hyviä neuvoja mitenkä pysyä terveenä ja voida hyvin.
        Siunausta sinulle veli ! MrHyvis

Siinähän se onkin, että meillä on täysi vapaus syödä mitä kukin haluaa.
        Joku syö heiniä joku syö lihaa..joku kalaa jne.
        Ruuasta ei pidä tehdä numeroa millään tasolla kaikki on hyvää.
        Jos ei tykkää jostain niin ei tykkää ja siihenkin on vapaus.
        Itse en syö rapuja tai äyriäisiä ja siihenkin minulla on vapaus jos joku niitä tykkää vieressä syödä
        Vapaus on vapautta.
        Siunaa Rakas Jumala ruokamme ja kiitos Ikiaikainen, että annat meille jokapäiväisen ruokamme. Jeesuksen Kristuksen nimessä.

• Anonyymi00076

Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
      "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

Kol 2:20 - 21

• Yksi erittäin tärkeä kohta tuo raamatussa ja kertoo lähes kaiken.

• Anonyymi00077

Muistan kerran, kun olin Israel-illassa, ja pääpuhuja oli juutalainen.

Tarjottiin voileipiä joissa oli läskiviipale päällä.

Puhuja kiitteli kohteliaasti tarjoilusta, mutta ei koskenut sormellansakaan voileipiin.

Olikohan tuo kohteliasta pääpuhujaa kohtaan? Juutalaisethan pitävät sikaa saastaisena.

• Anonyymi00078

Paavalin ohje oli se, että jos joku on uskossaan heikko, eikä syö kaikkea, sen omatuntoa ei tule luokata, vaan silloin olla itsekin sitä syömättä ettei toisen omatunto loukkaantuisi. Ei Paavalin ohje ollut se, että ryhdytään aivopesemään toinen toisiaan, vaan voidaan antaa toiselle siinä myönnytyksiä siihen suuntaan, että ollaan lakihenkisiempiä kuin mitä ollaan. Toiseen suuntaan taasen ei että hyväksytään sotarikokset, herjataan kilvan yhdessä ihmisiä ja pidetään heidän tappamistaan ainaoana oikeana ratkaisuna. Siihen leikkiin ei pidä ryhtyä.

• Anonyymi00080

Erikoista, kun läskiä tarjotaan leivän päällä.
        Kaikkea ei tarvitse syödä, mitä tarjotaan.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Erikoista, kun läskiä tarjotaan leivän päällä.
        Kaikkea ei tarvitse syödä, mitä tarjotaan.

Entä jos keliakiaa sairastavalle tarjotaan leipää, saako siitä kieltäytyä...

• Anonyymi00089
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Entä jos keliakiaa sairastavalle tarjotaan leipää, saako siitä kieltäytyä...

Miten jos karppajalle tarjotaan tuollainen leipä...? Saako silloin syödä läskin ja jättää leivän syömättä...

• Anonyymi00081

Kristittyjen liharuokien syönti johtuu siitä, että Jumala itse kehotti mm. Pietaria syömään kaikkea, mitä lihalkaupassa myydään, koska Jumala on ne kaikki puhdistanut.

Ainoastaan juutalaisilla on sianlihan syönti edelleenkin bannissa. Samoin adventisteilla.

Jeesus itse söi pääsiäisen aikaan pääsiäislammasta opetuslasten kanssa, jotka itse valmistivat lammaspaistin heille kaikille ruuaksi.

• Anonyymi00085

Jeesus ei syönyt kuin kalaa

• Anonyymi00092
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Kai hän nyt jotain muutakin pientä reilun 30 vuoden aikana popsi. No ei kyllä viikunoita kun oli niin kitsas puu.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Jeesus söi pääsiöisenä lampaan lihaa, koska itse kehotti opetuslapsia valmistamaan sen ruuaksi heille kaikille.

• Anonyymi00083

Purkkikalassa on eväät mukana.

• Anonyymi00084

Ei Pietarille mitään lihakaupan antimia tarjottu, vaan aivan kaikkea selkeästi saastaista mitä varmasti ei lihakaupassa myydä. Ja nekin katsottiin puhtaiksi.

Se liittyi siihen että samalla kun juutalaiset lait ja tavat poistui, niin usko tuli myös pakanoiden osaksi. Siitä piti aivan erikseen antaa ne välttämättömät ohjeet jos Pyhä Henki ei kaikkia johdattanut.

Ei se tarkoittanut kun laki poistui, että tosiaan voi herjata ja tappaa pikkurikkeestä. Juuri sitähän juutalaiset olivat tehneet. Usko puhdistettiin siitä saastasta ja alkoi uusi liitto Hengessä ja totuudessa.

• Anonyymi00087

Siinä on joillakin ihmettelemistä kun taivaan porteilla tulee vastaan lauma vihaisia sikoja, nautoja ja kanoja kyselemään, miksi söit meidät? Taitaa puntit tutista lihaaneilla.

• Anonyymi00093

Miksi ne enää siellä olisivat vihaisia?

• Anonyymi00095
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Miksi ne enää siellä olisivat vihaisia?

iloisia ovat

• Anonyymi00088

Ap.t 10:12,13 Näyn merkitys selvisi Pietarille, kun roomalaisen upseerin, Corneliuksen, miehet tulivat Herran käskystä häntä noutamaan.
      Hän ymmärsi, ettei Jumala kehottanut syömään käärmeitä, liskoja ja haaskalintuja. Hänelle yksinkertaisesti osoitettiin, että juutalaisten saastaisina pitämät pakanakansatkin kuuluvat pelastussuunnitelman piiriin.

• Anonyymi00091

Niin Pietarille tosiaan sanottiin että älä sano epäpyhäksi sitä minkä Jumala on pyhittänyt. Älä tee farisealaisia ihmiskäskyjä omavanhurskauteen ja hurskauteen, joka on vain likainen vaate Jumalan silmissä. Puhdista sydämesi, avaa mielisi Pyhälle Hengelle ja sen tuomalle totuudella ja ilolle.

• Anonyymi00094

"en ole koskaan pannut suuhuni mitään epäpuhdasta tai kiellettyä"
      "minkä Jumala on pyhittänyt, älä sinä sano sitä epäpuhtaaksi."
      Kyllä siinä kohdassa selvästi ja konkreettisesti puhutaan ruuasta.

• Anonyymi00097

Vaikea uskoa, että aito hengellisyys olisi syömistä ja juomista.

• Meillä kristityillä on vapaus ja se todella on todellista vapautta.
      Siksi älköön kukaan missään yrittäkö sitoa ja määrätä toista kristittyä.
      Yksi tärkeä ja vielä erittäin tärkeä asia on tämä itsensä tuomitseminen syömisestä tms.
      Tämä on pieni asia aakkosilla, mutta hirvittävän suuri Hengellisessä maailmassa ja toivon, että mietitte asiaa oikein syvällisesti juurta jaksaen ja vielä sen jälkeenkin.

• Anonyymi00098

Vapaus ei kuitenkaan saa olla pahuuden verhona,että kannattaa vaikka sotarikoksia tai muita laittomuuksia.

• Anonyymi00100

Kun tuhlaajapoika palasi kotiin, niin Isä käski teurastaa syöttövasikan ilojuhlaa varten.

• >>Niin Pietarille tosiaan sanottiin että älä sano epäpyhäksi sitä minkä Jumala on pyhittänyt. Älä tee farisealaisia ihmiskäskyjä omavanhurskauteen ja hurskauteen, joka on vain likainen vaate Jumalan silmissä. Puhdista sydämesi, avaa mielisi Pyhälle Hengelle ja sen tuomalle totuudella ja ilolle.>>

Minä sanon joulukinkkua epäpyhäksi.

😀😀😀😀😀

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      72
      5044
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      40
      3805
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      25
      3388
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      79
      2391
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1909
    6. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      356
      1601
    7. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1581
    8. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1542
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      15
      1485
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      34
      1355
    Aihe