Uskon asioista

Nyt kun on ^juoruttu^ että muutama musiikkialan julkkis opiskelee papiksi, niin mietin, millaista on tällä hetkellä olla ev.lut pappina. Ajassa jossa on paljon pahaa, kurjuutta ja väärinkäytöksii.
Koti uskonto ja Isänmaa -meidän arvomme ja aseemme.
Kirkko kuitenkin yksi valtava osa yhteiskuntaa ja veroilmoitustamme=) uskoit tai et. Kirkko on arjessa mukana, juhlassa läsnä.
Rippikouluun mun nuoruudessa mentiin sankoin joukoin,
nyt siitäkin jää osapoies.
Lapsia nimetään, ei ristitä.
Vainajat pääsevät kirkon siunattuun maahan, vaikkeivät kuulu kirkkoon.
Kirkolliset juhla/vapaapäivät - nekin on kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille.

joten Mukavaa pääsiäisen aikaa! oisko se sitten Lankalauantai tänään, vaimitä:)
vai onko se tänään se.se.se. Pääsiäisaatto :) "taikayö" 💥💫

21

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jos on aidosti uskossa, niin on varmaan nykyään vaikeaa opiskella ev.lut. papiksi tai olla sellainen. Päättelen näin siitä ajojahdista, johon Päivi Räsänen ja piispa Juhana Pohjola ovat joutuneet. Tulostin itselleni tuon vaarallisen pamfletin: "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi - Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen. En ole vielä ennättänyt sitä lukemaan. "

Joku sanoi, että syy siihen että homoseksuaalit haluavat vallata kirkon - on se, että he haluavat tuhota kirkon. Raamattu on kirkon käsikirja. Joka haluaa kuulua kirkkoon, niin hänen on tärkeää tutkia mitä Raamatussa sanotaan. Jokainen ihminen on syntinen eikä kenestäkään ihmisestä tule synnitöntä tämän elämän aikana. Kun tietää Raamatun ohjeet, niin silloin tietää mitä Jumala odottaa ihmiseltä.

Ihminen on erehtyväinen ja oma tahto on usein toisenlainen kuin Jumalan tahto. Jumala antaa anteeksi kun ihminen kääntyy Hänen puoleensa ja pyytää anteeksi. On tekoja joita joutuu pyytämään anteeksi toisilta ihmisiltä ja täytyy myös itse antaa anteeksi toisille ja itselleen. Synnissä eläminen on vaarallista, koska ihminen helposti paatuu eikä enää kuule Jumalan kutsua. Jumala on pyhä eikä Hän loputtomiin katsele sitä miten Hänen sanaansa pilkataan ja rienataan.

Jumala valmisti ihmisille pelastuksen Jeesuksessa ja tähän pelastukseen voi jokainen ihminen turvautua elämänsä aikana. Koska yleensä et tiedä milloin se viimeinen elämäsi tuokio on meneillään, niin kannattaa varmistaa että olet pelastettu ja matkalla taivaan kotiin kuoltuasi.

• Anonyymi00002
        UUSI

Kirkkoa ei uskomiseen edes tarvita. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ilman yhtäkään kirkkoa.

• Anonyymi00003
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kirkkoa ei uskomiseen edes tarvita. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ilman yhtäkään kirkkoa.

Kansakoululaulu

PAIMENPOIKA

F #7 Hm F #7 Hm
        1. Jäi toiset aamulla nukkumaan,
        G/A D A7 D
        kun otin konttini naulastaan
        Em/C# Em6 F #sus F #
        ja kiiruhdin karjateille.
        F #7 Hm F # G
        Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa;
        G/A D G A
        ne seuras torveni toitantaa,
        A#dim7 Hm Em6 F # F #7 Hm
        ja metsä soitteli meille, soitteli meille.

2. On armas sunnuntaiaamu tää.
        Se muistot mielessä herättää:
        nyt toiset on kirkkotiellä.
        Mä etsin kirjani kontistain;
        sen äitivainaalta muistoks’ sain
        – hän on jo tallella siellä, tallella siellä.

3. Nyt metsä kirkkoni olla saa:
        voi täällä palvella Jumalaa.
        Mun urkuni kauniit soikaa!
        Mun kirkkon’ katto on korkeella,
        ja yks’ on ystävä seurana.
        Hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoika

Sanat Immi Hellén (1861-1937)
        Sävel Mikael Nyberg (1871-1940)

• UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kansakoululaulu

PAIMENPOIKA

F #7 Hm F #7 Hm
        1. Jäi toiset aamulla nukkumaan,
        G/A D A7 D
        kun otin konttini naulastaan
        Em/C# Em6 F #sus F #
        ja kiiruhdin karjateille.
        F #7 Hm F # G
        Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa;
        G/A D G A
        ne seuras torveni toitantaa,
        A#dim7 Hm Em6 F # F #7 Hm
        ja metsä soitteli meille, soitteli meille.

2. On armas sunnuntaiaamu tää.
        Se muistot mielessä herättää:
        nyt toiset on kirkkotiellä.
        Mä etsin kirjani kontistain;
        sen äitivainaalta muistoks’ sain
        – hän on jo tallella siellä, tallella siellä.

3. Nyt metsä kirkkoni olla saa:
        voi täällä palvella Jumalaa.
        Mun urkuni kauniit soikaa!
        Mun kirkkon’ katto on korkeella,
        ja yks’ on ystävä seurana.
        Hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoika

Sanat Immi Hellén (1861-1937)
        Sävel Mikael Nyberg (1871-1940)

Kaunis kiitos 🎵🎼🎶🎶🎼🎵 Rauhaisaa lauantaita! 🌺

• Anonyymi00008
        UUSI

Räsäskän 'ajojahti' johtuu siitä, että hän puhuu pashkaa ja potaskaa - vieläpä lääkärinä - ja käyttää Isoa Kirjaansa kilpenään. Uskonnosta / uskomisesta ja Raamatun sisällöstä hän ymmärtää yhtä vähän kuin sinäkin (viittaan kirkon tuhoajiin).

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Räsäskän 'ajojahti' johtuu siitä, että hän puhuu pashkaa ja potaskaa - vieläpä lääkärinä - ja käyttää Isoa Kirjaansa kilpenään. Uskonnosta / uskomisesta ja Raamatun sisällöstä hän ymmärtää yhtä vähän kuin sinäkin (viittaan kirkon tuhoajiin).

Oletko Sinä itse niitä kirkon tuhoajia? Raamatun sisällön ymmärtäminen ei liene sinun parhaimpia avujasi. Uskonto ja usko ovat aivan eri asioita. Kiitos kun täysin paljastit ymmärtämättömyytesi.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Oletko Sinä itse niitä kirkon tuhoajia? Raamatun sisällön ymmärtäminen ei liene sinun parhaimpia avujasi. Uskonto ja usko ovat aivan eri asioita. Kiitos kun täysin paljastit ymmärtämättömyytesi.

Raamattu on lähinnä satukirja.

• Anonyymi00004
      UUSI

Ammatti kuin muutkin.

Uskiksia vaikka millaisia, pitää muistaa suomessa kolmisenkymmentä virallisesti uskonnoksi hyväksyttyä jengiä. Kaikissa lisäksi omia alalahkojaan, kristityissäkin vaikka kuinka monta,

Lisäks paljon erilaisia porukoita, boita ei virallisesti ole suomessa uskontoja. Esim. Scientologit, wiccat, pastafarait jne.

Eli kyllä poppamiehille hyvin töitä piisaa. Mainitsemillasi pappishommin alkaneilla muusikoilla hyvät edellytyksetkin niihin hommiin, eziintymiskokemusta rutkasti ja valmiiksi osaavat saada fanit hurmokseen. Sitäpaitsi papilla suht säännölliset työajat ja palkkakin ok ja yleensä varma.

Mun mielestä poppahenkilön ammatti on ammatti siinä kuin jokin muukin. Vakaumuksemmiset asiat ei sinällään liity asiaan oikein mitenkään, jokaisella ihmisellä omanlaisensa.

Se vaan tiedoksi, minkänlaisia poppahenkilöitä tai uskisjengejä ei tarvita kalmojen hävitykseen. Eikä oikein mihinkään muuhunkaan. Mutta vakaumukset hyvä keino nyhtää rahaa ja alistaa ihmisiä ja sitämyöten hankkia valtaa.

Joop, poppahenkilöillä aina tarvetta työmarkkinoilla.

=DW=

• UUSI

Niin, miksiköhän on niitä paljon erilaisia "lahkoja" :) Ei niistä ota wanha Erkkikään saati sitten Irmeli selvää :D

• Anonyymi00005
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

Niin, miksiköhän on niitä paljon erilaisia "lahkoja" :) Ei niistä ota wanha Erkkikään saati sitten Irmeli selvää :D

Uskikset eripuraista porukkaa.

Toki monenlaisia uskontojakin. Mutta kaikki ainoita oikeita uskovaisia, muut vääräuskoisia.

Lisäks tämä maallinen mammona ja sellainen aiheuttaa erimielisyyksiä, sotia ja hajaannusta. Uskonto helppo keino hallita massoja ja sitä myöten haalia niitä.

Huvittaa kristittyjen touhut. Kuten tunnettua, eri variaatioita vaikka kuinka paljon. Suomessa nyt luterilaisuus ollut ykkösuskonto, mutta on niitä ortodokseja,katolisua jne nyös paljon.

Lisäks luterilaiset riidelleet keskenään niin paljon, että on paljon alalahkoja. Otetaan nyt lestaatit. Karismaattinenmahko, joka nyt lasketaan luterilaisiksi. Lyhyessä ajassa net on hajaantuneet moneen kymmeneen lestaatiolaisuuden alalahkoon, vanhoilliset, esikoiset, rauhansa alaiset, leeviläiset jne.

Kaikilla omat temppelinsä, seuransa , poppamiehensä..... Ja erimielisyytensä.

Silti kaikki on uskovaisia, niitä ainoita oikeita.

Piti muusikoista lisäämäni. Uskovaiset hyvä ja valmis kohderyhmä, elikkäs yleisö muusikoille. Jossain vaiheessa
        uriensa loppupuolella useimmat alkaa rahastaan levyttämällä uskonnollista musiikkia, tekemään kirkkokonsertteja jne. Ns. "helppoa rahaa". . Rokettipuolesta ja uskelmägenrestä lähtien suuri määrä muusikoista tekee rahaa uskontojen varjolla.

Ja paljonhan on tehty toki uskonnollista musaa noin muutenkin. Klasareilla hyvin paljon, just maksajien takia kaikenlaisia sielunmessuja ja oopperoita. Lisäks tieten bluesit sun soulit. Ei mua ihmetyttänyt ollenkaan kun jyrki69 teki pekko käpin kans virsilevyn. Oletettavimmin myy hyvin ja keikkaa pukkaa.

Joopajoo, vois tieten suhtautua kyynisestikkin. Mun mielestä pitää sitä pelimannienkin töitä tehdä elantonsa eteen. Ihan kuin poppamiesten ja kenen tahansa muunkin

=DW=

• Anonyymi00006
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Uskikset eripuraista porukkaa.

Toki monenlaisia uskontojakin. Mutta kaikki ainoita oikeita uskovaisia, muut vääräuskoisia.

Lisäks tämä maallinen mammona ja sellainen aiheuttaa erimielisyyksiä, sotia ja hajaannusta. Uskonto helppo keino hallita massoja ja sitä myöten haalia niitä.

Huvittaa kristittyjen touhut. Kuten tunnettua, eri variaatioita vaikka kuinka paljon. Suomessa nyt luterilaisuus ollut ykkösuskonto, mutta on niitä ortodokseja,katolisua jne nyös paljon.

Lisäks luterilaiset riidelleet keskenään niin paljon, että on paljon alalahkoja. Otetaan nyt lestaatit. Karismaattinenmahko, joka nyt lasketaan luterilaisiksi. Lyhyessä ajassa net on hajaantuneet moneen kymmeneen lestaatiolaisuuden alalahkoon, vanhoilliset, esikoiset, rauhansa alaiset, leeviläiset jne.

Kaikilla omat temppelinsä, seuransa , poppamiehensä..... Ja erimielisyytensä.

Silti kaikki on uskovaisia, niitä ainoita oikeita.

Piti muusikoista lisäämäni. Uskovaiset hyvä ja valmis kohderyhmä, elikkäs yleisö muusikoille. Jossain vaiheessa
        uriensa loppupuolella useimmat alkaa rahastaan levyttämällä uskonnollista musiikkia, tekemään kirkkokonsertteja jne. Ns. "helppoa rahaa". . Rokettipuolesta ja uskelmägenrestä lähtien suuri määrä muusikoista tekee rahaa uskontojen varjolla.

Ja paljonhan on tehty toki uskonnollista musaa noin muutenkin. Klasareilla hyvin paljon, just maksajien takia kaikenlaisia sielunmessuja ja oopperoita. Lisäks tieten bluesit sun soulit. Ei mua ihmetyttänyt ollenkaan kun jyrki69 teki pekko käpin kans virsilevyn. Oletettavimmin myy hyvin ja keikkaa pukkaa.

Joopajoo, vois tieten suhtautua kyynisestikkin. Mun mielestä pitää sitä pelimannienkin töitä tehdä elantonsa eteen. Ihan kuin poppamiesten ja kenen tahansa muunkin

=DW=

Luuk. 12: 16Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. 17Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?' 18Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; 19ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'. 20Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?' 21Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."

• Anonyymi00007
      UUSI

Miellän myös siten kuin joku jo kirjoitti, että he jotka tahtovat kirkon raamattuineen muuttuvan, ovat hajottajia, ei rakentajia. Homoavioliitot ovat ok, että yhdessä kerätty omaisuus saadaan periä samalla veroprosentilla kuin avioliitossa, sen tekee maistraatti. Ja siunauksen saa kirkossa halutessaan, sen pitäisi riittää. Näin voisi jättää raamatun opit miehen ja naisen välisestä suhteesta sikseen ja keskittyä omaan suhteeseensa.
      Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, miten papiksi lukeva Virpi K suhtautuu siihen että raamattun sanomaa vesitetään ja käytäntöä onkin jo muutettu.. Hänen tiedän olevan uskovainen, katsoin hänen haastattelunsa tvssä ja päivälehdessäkin on juttu ollut.
      Olisin itse reilu 20 v sitten pyrkinyt opiskelemaan papiksi, mutta sitä ei voinut tehdä muuten kun istumalla luennolla, joten valitsin tutkinnon, jonka voi tehdä etänä työn ohessa.
      Eli kysymykseen vastaukseni: Jos opiskelisin papiksi, vastaisin tenttikysymyksiin opintosuunnitelman mukaan. Jos sitten olisi mahdollista tuoda esiin oma kanta, niin tekisin, mutta vain jos se ei estäisi pääsemästä tutkinnosta läpi.
      Käytännössä pappina toimisin paikallisen piispan ja kirkkoherran ohjeistuksen mukaan. Kurjuuden ja pahan edessä samoin. Tietäisin mikä on omasta mielestäni oikein ja mikä väärin, toimisin itse niin, mutta vain silloin kun siten riidatta voisin tehdä. Eli leipapapin ja uskovaisen papin välimuoto kai olisin. En ota paineita siitä että minun pitäisi muuttaa ihmisiä, raamattua tai kirkon oppeja.

• UUSI

Niin hyviä kommentteja,
      😍😄😀 ihanaa kun osallistutte ja kerrotte ajatuksianne. KIITOS!

Jossain vaiheessa naispapit herätti kovasti huomioo, ei oo sekään kovin uusi asia Suomessa. Mutta ison väännön kautta Naiset vihittiin papeiksi.
      Sellainen se kirkkovene on iso ja hankala käsitellä :)

• Anonyymi00009
      UUSI

Kuka muu julkku kuin Jyrki69 "opiskelee papiksi" ?

• UUSI

^juoruilee^^
        ....siis opiskelee papiksi - käsittääkseni- vahvan epäilykseni mukaan, Helsingin Yliopistossa

Virpi CatCat- Kätkä. Tunnetkos?

• Anonyymi00011
        UUSI

Ainakin

Se caycatin toinen mimmi, blondi. Lie jo liki valmis.

Toinen joka valmistui jo monta vuotta sitten on kari peitsamo. Varmaan muitakin. Lisäks kaikenlaisia saarnamiehiä, kuten vaikkapa joel hallikainen ja joku rainer friman. Niitten koulutuksesta en tiedä, pappeja ne tokikaan ei ole.

Monilla muusikoilla jokin "siviiliammatti", se kun toi pelimannin homma ei välttämättä elätä jatkuvasti. Papin ammatti ammatti siinä missä jokin muukin.

Jyrki 69 oli muistin mukaan jokin kemisti bändihommien välissä. Sillä ylempi korkeekoulu tutkinto kemiasta ja lisäks peruskoulutukseltaan filosofian maisteri. Heppuli kertonut haastatteluissa yleensäkin opiskelevansa paljon, koska se on mahdollista. Siis pändinn ohessa.. Ja onhan jussi 69 esim. ravintoloitsija muiden hommien ohessa.

Mun käsittääkseni 69eyes sunnittelee jotain ulkomaanrundia syksymmäksi ja uutta levyäkin taitaa pukata.

Ainiin, se catcatin mimmi myös jatkaa keikkailua, makselee opiskelunsa niillä töillä.

=DW=

• UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ainakin

Toinen joka valmistui jo monta vuotta sitten on kari peitsamo. Varmaan muitakin. Lisäks kaikenlaisia saarnamiehiä, kuten vaikkapa joel hallikainen ja joku rainer friman. Niitten koulutuksesta en tiedä, pappeja ne tokikaan ei ole.

Monilla muusikoilla jokin "siviiliammatti", se kun toi pelimannin homma ei välttämättä elätä jatkuvasti. Papin ammatti ammatti siinä missä jokin muukin.

Jyrki 69 oli muistin mukaan jokin kemisti bändihommien välissä. Sillä ylempi korkeekoulu tutkinto kemiasta ja lisäks peruskoulutukseltaan filosofian maisteri. Heppuli kertonut haastatteluissa yleensäkin opiskelevansa paljon, koska se on mahdollista. Siis pändinn ohessa.. Ja onhan jussi 69 esim. ravintoloitsija muiden hommien ohessa.

Mun käsittääkseni 69eyes sunnittelee jotain ulkomaanrundia syksymmäksi ja uutta levyäkin taitaa pukata.

Ainiin, se catcatin mimmi myös jatkaa keikkailua, makselee opiskelunsa niillä töillä.

=DW=

Laulavat papit =) ja Syntisten pöydät!
        -ja tämä on taasen ihan rakkaudella virkattu^^
        - mielensäpahoittaminen kielletty!
        Paljon kiitoksia =)

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ainakin

=DW=

Pasi Kaunisto on myös pappi ja keikkaileekin välillä.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Pasi Kaunisto on myös pappi ja keikkaileekin välillä.

Jaa

Olin käsityksessä, että kaunistolla oli hautaustoimisto. Mutta uskismusaa teki iskelmäuran jälkeen.

Yks tunnetuimmista iskelmätähdeistä, josta tuli myös pappi lie jukka kuoppamäki.

Ihmiset nyt yleensäkin usein vaihtaa ammattia, tai hankkivat useemman ammatin elämänsä aikana. Ei mitään ihmeellistä. Ja jotkut hurahtaa uskoon, eikä sekään ole mitään ihmeellistä.

Poppahenkilö ammatti ja työ siinä missä mikä tahansa muukin. Jokaisella ihmisellä on jokin vakaumus, se ei tarkoita, että jokaisen pitäis poppahenkilöksi alkaa. Mutta ei se tarkoita, että jokaisella poppahenkilöllä olis duuninsa mukainen vakaumus. Joskus ne kulkee käsikädessä, ei aina.

=DW=

• Anonyymi00010
      UUSI

Hyvä on jos löytää itselleen rauhan uskosta.

• Anonyymi00014
        UUSI

Toiset löytävät sen rauhan luonnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      44
      3069
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2877
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2505
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2347
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1759
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      40
      1612
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26