Nyt kun on ^juoruttu^ että muutama musiikkialan julkkis opiskelee papiksi, niin mietin, millaista on tällä hetkellä olla ev.lut pappina. Ajassa jossa on paljon pahaa, kurjuutta ja väärinkäytöksii.
Koti uskonto ja Isänmaa -meidän arvomme ja aseemme.
Kirkko kuitenkin yksi valtava osa yhteiskuntaa ja veroilmoitustamme=) uskoit tai et. Kirkko on arjessa mukana, juhlassa läsnä.
Rippikouluun mun nuoruudessa mentiin sankoin joukoin,
nyt siitäkin jää osapoies.
Lapsia nimetään, ei ristitä.
Vainajat pääsevät kirkon siunattuun maahan, vaikkeivät kuulu kirkkoon.
Kirkolliset juhla/vapaapäivät - nekin on kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille.
joten Mukavaa pääsiäisen aikaa! oisko se sitten Lankalauantai tänään, vaimitä:)
vai onko se tänään se.se.se. Pääsiäisaatto :) "taikayö" 💥💫
☯
♾
Uskon asioista
126
943
Vastaukset
- Anonyymi00001
Jos on aidosti uskossa, niin on varmaan nykyään vaikeaa opiskella ev.lut. papiksi tai olla sellainen. Päättelen näin siitä ajojahdista, johon Päivi Räsänen ja piispa Juhana Pohjola ovat joutuneet. Tulostin itselleni tuon vaarallisen pamfletin: "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi - Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen. En ole vielä ennättänyt sitä lukemaan. "
Joku sanoi, että syy siihen että homoseksuaalit haluavat vallata kirkon - on se, että he haluavat tuhota kirkon. Raamattu on kirkon käsikirja. Joka haluaa kuulua kirkkoon, niin hänen on tärkeää tutkia mitä Raamatussa sanotaan. Jokainen ihminen on syntinen eikä kenestäkään ihmisestä tule synnitöntä tämän elämän aikana. Kun tietää Raamatun ohjeet, niin silloin tietää mitä Jumala odottaa ihmiseltä.
Ihminen on erehtyväinen ja oma tahto on usein toisenlainen kuin Jumalan tahto. Jumala antaa anteeksi kun ihminen kääntyy Hänen puoleensa ja pyytää anteeksi. On tekoja joita joutuu pyytämään anteeksi toisilta ihmisiltä ja täytyy myös itse antaa anteeksi toisille ja itselleen. Synnissä eläminen on vaarallista, koska ihminen helposti paatuu eikä enää kuule Jumalan kutsua. Jumala on pyhä eikä Hän loputtomiin katsele sitä miten Hänen sanaansa pilkataan ja rienataan.
Jumala valmisti ihmisille pelastuksen Jeesuksessa ja tähän pelastukseen voi jokainen ihminen turvautua elämänsä aikana. Koska yleensä et tiedä milloin se viimeinen elämäsi tuokio on meneillään, niin kannattaa varmistaa että olet pelastettu ja matkalla taivaan kotiin kuoltuasi.- Anonyymi00002
Kirkkoa ei uskomiseen edes tarvita. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ilman yhtäkään kirkkoa.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kirkkoa ei uskomiseen edes tarvita. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ilman yhtäkään kirkkoa.
Kansakoululaulu
PAIMENPOIKA
F #7 Hm F #7 Hm
1. Jäi toiset aamulla nukkumaan,
G/A D A7 D
kun otin konttini naulastaan
Em/C# Em6 F #sus F #
ja kiiruhdin karjateille.
F #7 Hm F # G
Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa;
G/A D G A
ne seuras torveni toitantaa,
A#dim7 Hm Em6 F # F #7 Hm
ja metsä soitteli meille, soitteli meille.
2. On armas sunnuntaiaamu tää.
Se muistot mielessä herättää:
nyt toiset on kirkkotiellä.
Mä etsin kirjani kontistain;
sen äitivainaalta muistoks’ sain
– hän on jo tallella siellä, tallella siellä.
3. Nyt metsä kirkkoni olla saa:
voi täällä palvella Jumalaa.
Mun urkuni kauniit soikaa!
Mun kirkkon’ katto on korkeella,
ja yks’ on ystävä seurana.
Hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoika
Sanat Immi Hellén (1861-1937)
Sävel Mikael Nyberg (1871-1940) Anonyymi00003 kirjoitti:
Kansakoululaulu
PAIMENPOIKA
F #7 Hm F #7 Hm
1. Jäi toiset aamulla nukkumaan,
G/A D A7 D
kun otin konttini naulastaan
Em/C# Em6 F #sus F #
ja kiiruhdin karjateille.
F #7 Hm F # G
Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa;
G/A D G A
ne seuras torveni toitantaa,
A#dim7 Hm Em6 F # F #7 Hm
ja metsä soitteli meille, soitteli meille.
2. On armas sunnuntaiaamu tää.
Se muistot mielessä herättää:
nyt toiset on kirkkotiellä.
Mä etsin kirjani kontistain;
sen äitivainaalta muistoks’ sain
– hän on jo tallella siellä, tallella siellä.
3. Nyt metsä kirkkoni olla saa:
voi täällä palvella Jumalaa.
Mun urkuni kauniit soikaa!
Mun kirkkon’ katto on korkeella,
ja yks’ on ystävä seurana.
Hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoika
Sanat Immi Hellén (1861-1937)
Sävel Mikael Nyberg (1871-1940)Kaunis kiitos 🎵🎼🎶🎶🎼🎵 Rauhaisaa lauantaita! 🌺
- Anonyymi00008
Räsäskän 'ajojahti' johtuu siitä, että hän puhuu pashkaa ja potaskaa - vieläpä lääkärinä - ja käyttää Isoa Kirjaansa kilpenään. Uskonnosta / uskomisesta ja Raamatun sisällöstä hän ymmärtää yhtä vähän kuin sinäkin (viittaan kirkon tuhoajiin).
- Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Räsäskän 'ajojahti' johtuu siitä, että hän puhuu pashkaa ja potaskaa - vieläpä lääkärinä - ja käyttää Isoa Kirjaansa kilpenään. Uskonnosta / uskomisesta ja Raamatun sisällöstä hän ymmärtää yhtä vähän kuin sinäkin (viittaan kirkon tuhoajiin).
Oletko Sinä itse niitä kirkon tuhoajia? Raamatun sisällön ymmärtäminen ei liene sinun parhaimpia avujasi. Uskonto ja usko ovat aivan eri asioita. Kiitos kun täysin paljastit ymmärtämättömyytesi.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Oletko Sinä itse niitä kirkon tuhoajia? Raamatun sisällön ymmärtäminen ei liene sinun parhaimpia avujasi. Uskonto ja usko ovat aivan eri asioita. Kiitos kun täysin paljastit ymmärtämättömyytesi.
Raamattu on lähinnä satukirja.
- Anonyymi00019
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mitä Raamattusi kertoo siitä, kuka ihmiset tuomitsee heidän synneistään ja 'virheistään'? Jos homous on virhe, niin sinä ja Räsäskä ette kumpikaan kuulu siihen joukkoon, joka tuomitsee. Jotta miksi sinä(kin) luet kirjaasi niin kuin piru Raamattua?
- Anonyymi00020
Anonyymi00013 kirjoitti:
Raamattu on lähinnä satukirja.
Joko taas. Se on historiaa, josta sulla ei ole harmaata hajuaistia. Siis siitäkään, mitä muuta lienee jäänyt väliin.
- Anonyymi00053
Niin papin virka on ammatti. Ei mitenkään mitäön muuta
Homoseksualiset ovat tavallisia ihmisiä siinä kun muutkin.
Ja me eletään omien lakien ja asetusten mukaisesti
Ja tiede on se jota kaikkien tulisi opiskella Siinä kun sepustuksia mielivutusten tuottamana - Anonyymi00075
Anonyymi00053 kirjoitti:
Ja tiede on se jota kaikkien tulisi opiskella Siinä kun sepustuksia mielivutusten tuottamanaTavallisia, ja erilaisia.
- Anonyymi00077
Anonyymi00053 kirjoitti:
Ja tiede on se jota kaikkien tulisi opiskella Siinä kun sepustuksia mielivutusten tuottamanaMielikuvituksella on aina joku lähde, se ei ala toimia itsekseen. Voi verrata satuihin, joitten kertomukset on myös otettu elävästä elämästä. Ja siksi ne kertovat elämästä ja opettavat elämää. Ehkä kuitenkin vain niille, joilla mielikuvitus toimii.
- Anonyymi00004
Ammatti kuin muutkin.
Uskiksia vaikka millaisia, pitää muistaa suomessa kolmisenkymmentä virallisesti uskonnoksi hyväksyttyä jengiä. Kaikissa lisäksi omia alalahkojaan, kristityissäkin vaikka kuinka monta,
Lisäks paljon erilaisia porukoita, boita ei virallisesti ole suomessa uskontoja. Esim. Scientologit, wiccat, pastafarait jne.
Eli kyllä poppamiehille hyvin töitä piisaa. Mainitsemillasi pappishommin alkaneilla muusikoilla hyvät edellytyksetkin niihin hommiin, eziintymiskokemusta rutkasti ja valmiiksi osaavat saada fanit hurmokseen. Sitäpaitsi papilla suht säännölliset työajat ja palkkakin ok ja yleensä varma.
Mun mielestä poppahenkilön ammatti on ammatti siinä kuin jokin muukin. Vakaumuksemmiset asiat ei sinällään liity asiaan oikein mitenkään, jokaisella ihmisellä omanlaisensa.
Se vaan tiedoksi, minkänlaisia poppahenkilöitä tai uskisjengejä ei tarvita kalmojen hävitykseen. Eikä oikein mihinkään muuhunkaan. Mutta vakaumukset hyvä keino nyhtää rahaa ja alistaa ihmisiä ja sitämyöten hankkia valtaa.
Joop, poppahenkilöillä aina tarvetta työmarkkinoilla.
=DW=Niin, miksiköhän on niitä paljon erilaisia "lahkoja" :) Ei niistä ota wanha Erkkikään saati sitten Irmeli selvää :D
- Anonyymi00005
Mummunen kirjoitti:
Niin, miksiköhän on niitä paljon erilaisia "lahkoja" :) Ei niistä ota wanha Erkkikään saati sitten Irmeli selvää :D
Uskikset eripuraista porukkaa.
Toki monenlaisia uskontojakin. Mutta kaikki ainoita oikeita uskovaisia, muut vääräuskoisia.
Lisäks tämä maallinen mammona ja sellainen aiheuttaa erimielisyyksiä, sotia ja hajaannusta. Uskonto helppo keino hallita massoja ja sitä myöten haalia niitä.
Huvittaa kristittyjen touhut. Kuten tunnettua, eri variaatioita vaikka kuinka paljon. Suomessa nyt luterilaisuus ollut ykkösuskonto, mutta on niitä ortodokseja,katolisua jne nyös paljon.
Lisäks luterilaiset riidelleet keskenään niin paljon, että on paljon alalahkoja. Otetaan nyt lestaatit. Karismaattinenmahko, joka nyt lasketaan luterilaisiksi. Lyhyessä ajassa net on hajaantuneet moneen kymmeneen lestaatiolaisuuden alalahkoon, vanhoilliset, esikoiset, rauhansa alaiset, leeviläiset jne.
Kaikilla omat temppelinsä, seuransa , poppamiehensä..... Ja erimielisyytensä.
Silti kaikki on uskovaisia, niitä ainoita oikeita.
Piti muusikoista lisäämäni. Uskovaiset hyvä ja valmis kohderyhmä, elikkäs yleisö muusikoille. Jossain vaiheessa
uriensa loppupuolella useimmat alkaa rahastaan levyttämällä uskonnollista musiikkia, tekemään kirkkokonsertteja jne. Ns. "helppoa rahaa". . Rokettipuolesta ja uskelmägenrestä lähtien suuri määrä muusikoista tekee rahaa uskontojen varjolla.
Ja paljonhan on tehty toki uskonnollista musaa noin muutenkin. Klasareilla hyvin paljon, just maksajien takia kaikenlaisia sielunmessuja ja oopperoita. Lisäks tieten bluesit sun soulit. Ei mua ihmetyttänyt ollenkaan kun jyrki69 teki pekko käpin kans virsilevyn. Oletettavimmin myy hyvin ja keikkaa pukkaa.
Joopajoo, vois tieten suhtautua kyynisestikkin. Mun mielestä pitää sitä pelimannienkin töitä tehdä elantonsa eteen. Ihan kuin poppamiesten ja kenen tahansa muunkin
=DW= - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Uskikset eripuraista porukkaa.
Toki monenlaisia uskontojakin. Mutta kaikki ainoita oikeita uskovaisia, muut vääräuskoisia.
Lisäks tämä maallinen mammona ja sellainen aiheuttaa erimielisyyksiä, sotia ja hajaannusta. Uskonto helppo keino hallita massoja ja sitä myöten haalia niitä.
Huvittaa kristittyjen touhut. Kuten tunnettua, eri variaatioita vaikka kuinka paljon. Suomessa nyt luterilaisuus ollut ykkösuskonto, mutta on niitä ortodokseja,katolisua jne nyös paljon.
Lisäks luterilaiset riidelleet keskenään niin paljon, että on paljon alalahkoja. Otetaan nyt lestaatit. Karismaattinenmahko, joka nyt lasketaan luterilaisiksi. Lyhyessä ajassa net on hajaantuneet moneen kymmeneen lestaatiolaisuuden alalahkoon, vanhoilliset, esikoiset, rauhansa alaiset, leeviläiset jne.
Kaikilla omat temppelinsä, seuransa , poppamiehensä..... Ja erimielisyytensä.
Silti kaikki on uskovaisia, niitä ainoita oikeita.
Piti muusikoista lisäämäni. Uskovaiset hyvä ja valmis kohderyhmä, elikkäs yleisö muusikoille. Jossain vaiheessa
uriensa loppupuolella useimmat alkaa rahastaan levyttämällä uskonnollista musiikkia, tekemään kirkkokonsertteja jne. Ns. "helppoa rahaa". . Rokettipuolesta ja uskelmägenrestä lähtien suuri määrä muusikoista tekee rahaa uskontojen varjolla.
Ja paljonhan on tehty toki uskonnollista musaa noin muutenkin. Klasareilla hyvin paljon, just maksajien takia kaikenlaisia sielunmessuja ja oopperoita. Lisäks tieten bluesit sun soulit. Ei mua ihmetyttänyt ollenkaan kun jyrki69 teki pekko käpin kans virsilevyn. Oletettavimmin myy hyvin ja keikkaa pukkaa.
Joopajoo, vois tieten suhtautua kyynisestikkin. Mun mielestä pitää sitä pelimannienkin töitä tehdä elantonsa eteen. Ihan kuin poppamiesten ja kenen tahansa muunkin
=DW=Luuk. 12: 16Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. 17Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?' 18Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; 19ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'. 20Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?' 21Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."
- Anonyymi00073
Anonyymi00006 kirjoitti:
Luuk. 12: 16Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. 17Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?' 18Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; 19ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'. 20Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?' 21Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."
Ja niin he menivät pois.
- Anonyymi00007
Miellän myös siten kuin joku jo kirjoitti, että he jotka tahtovat kirkon raamattuineen muuttuvan, ovat hajottajia, ei rakentajia. Homoavioliitot ovat ok, että yhdessä kerätty omaisuus saadaan periä samalla veroprosentilla kuin avioliitossa, sen tekee maistraatti. Ja siunauksen saa kirkossa halutessaan, sen pitäisi riittää. Näin voisi jättää raamatun opit miehen ja naisen välisestä suhteesta sikseen ja keskittyä omaan suhteeseensa.
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, miten papiksi lukeva Virpi K suhtautuu siihen että raamattun sanomaa vesitetään ja käytäntöä onkin jo muutettu.. Hänen tiedän olevan uskovainen, katsoin hänen haastattelunsa tvssä ja päivälehdessäkin on juttu ollut.
Olisin itse reilu 20 v sitten pyrkinyt opiskelemaan papiksi, mutta sitä ei voinut tehdä muuten kun istumalla luennolla, joten valitsin tutkinnon, jonka voi tehdä etänä työn ohessa.
Eli kysymykseen vastaukseni: Jos opiskelisin papiksi, vastaisin tenttikysymyksiin opintosuunnitelman mukaan. Jos sitten olisi mahdollista tuoda esiin oma kanta, niin tekisin, mutta vain jos se ei estäisi pääsemästä tutkinnosta läpi.
Käytännössä pappina toimisin paikallisen piispan ja kirkkoherran ohjeistuksen mukaan. Kurjuuden ja pahan edessä samoin. Tietäisin mikä on omasta mielestäni oikein ja mikä väärin, toimisin itse niin, mutta vain silloin kun siten riidatta voisin tehdä. Eli leipapapin ja uskovaisen papin välimuoto kai olisin. En ota paineita siitä että minun pitäisi muuttaa ihmisiä, raamattua tai kirkon oppeja.- Anonyymi00025
Prideväki hajottaa vielä kirkon kahtia, naispappeus myös vaikea asia.
Niin hyviä kommentteja,
😍😄😀 ihanaa kun osallistutte ja kerrotte ajatuksianne. KIITOS!
Jossain vaiheessa naispapit herätti kovasti huomioo, ei oo sekään kovin uusi asia Suomessa. Mutta ison väännön kautta Naiset vihittiin papeiksi.
Sellainen se kirkkovene on iso ja hankala käsitellä :)- Anonyymi00045
Enimmäkseen, mut ei ole ihan 100%sti vielä hyväksytty naispappeutta.
- Anonyymi00068
Anonyymi00045 kirjoitti:
- Anonyymi00071
Anonyymi00045 kirjoitti:
Muinaisuskonnoissa ne olivat no. naisia, jotka olivat yhteisöjensä pää'miehiä' - siis pomoja - ja sotivat siinä kuin miehetkin heidän rinnallaan. Silloin toimi tasa-arvo - oli pakko - jonka kristinusko ajoi alas, koska naiset piti panna ruotuun ja aviollisiin kahleisiin.
- Anonyymi00009
Kuka muu julkku kuin Jyrki69 "opiskelee papiksi" ?
^juoruilee^^
....siis opiskelee papiksi - käsittääkseni- vahvan epäilykseni mukaan, Helsingin Yliopistossa
Virpi CatCat- Kätkä. Tunnetkos?- Anonyymi00011
Ainakin
Se caycatin toinen mimmi, blondi. Lie jo liki valmis.
Toinen joka valmistui jo monta vuotta sitten on kari peitsamo. Varmaan muitakin. Lisäks kaikenlaisia saarnamiehiä, kuten vaikkapa joel hallikainen ja joku rainer friman. Niitten koulutuksesta en tiedä, pappeja ne tokikaan ei ole.
Monilla muusikoilla jokin "siviiliammatti", se kun toi pelimannin homma ei välttämättä elätä jatkuvasti. Papin ammatti ammatti siinä missä jokin muukin.
Jyrki 69 oli muistin mukaan jokin kemisti bändihommien välissä. Sillä ylempi korkeekoulu tutkinto kemiasta ja lisäks peruskoulutukseltaan filosofian maisteri. Heppuli kertonut haastatteluissa yleensäkin opiskelevansa paljon, koska se on mahdollista. Siis pändinn ohessa.. Ja onhan jussi 69 esim. ravintoloitsija muiden hommien ohessa.
Mun käsittääkseni 69eyes sunnittelee jotain ulkomaanrundia syksymmäksi ja uutta levyäkin taitaa pukata.
Ainiin, se catcatin mimmi myös jatkaa keikkailua, makselee opiskelunsa niillä töillä.
=DW= Anonyymi00011 kirjoitti:
Ainakin
Toinen joka valmistui jo monta vuotta sitten on kari peitsamo. Varmaan muitakin. Lisäks kaikenlaisia saarnamiehiä, kuten vaikkapa joel hallikainen ja joku rainer friman. Niitten koulutuksesta en tiedä, pappeja ne tokikaan ei ole.
Monilla muusikoilla jokin "siviiliammatti", se kun toi pelimannin homma ei välttämättä elätä jatkuvasti. Papin ammatti ammatti siinä missä jokin muukin.
Jyrki 69 oli muistin mukaan jokin kemisti bändihommien välissä. Sillä ylempi korkeekoulu tutkinto kemiasta ja lisäks peruskoulutukseltaan filosofian maisteri. Heppuli kertonut haastatteluissa yleensäkin opiskelevansa paljon, koska se on mahdollista. Siis pändinn ohessa.. Ja onhan jussi 69 esim. ravintoloitsija muiden hommien ohessa.
Mun käsittääkseni 69eyes sunnittelee jotain ulkomaanrundia syksymmäksi ja uutta levyäkin taitaa pukata.
Ainiin, se catcatin mimmi myös jatkaa keikkailua, makselee opiskelunsa niillä töillä.
=DW=Laulavat papit =) ja Syntisten pöydät!
-ja tämä on taasen ihan rakkaudella virkattu^^
- mielensäpahoittaminen kielletty!
Paljon kiitoksia =)- Anonyymi00015
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ainakin
=DW=Pasi Kaunisto on myös pappi ja keikkaileekin välillä.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Pasi Kaunisto on myös pappi ja keikkaileekin välillä.
Jaa
Olin käsityksessä, että kaunistolla oli hautaustoimisto. Mutta uskismusaa teki iskelmäuran jälkeen.
Yks tunnetuimmista iskelmätähdeistä, josta tuli myös pappi lie jukka kuoppamäki.
Ihmiset nyt yleensäkin usein vaihtaa ammattia, tai hankkivat useemman ammatin elämänsä aikana. Ei mitään ihmeellistä. Ja jotkut hurahtaa uskoon, eikä sekään ole mitään ihmeellistä.
Poppahenkilö ammatti ja työ siinä missä mikä tahansa muukin. Jokaisella ihmisellä on jokin vakaumus, se ei tarkoita, että jokaisen pitäis poppahenkilöksi alkaa. Mutta ei se tarkoita, että jokaisella poppahenkilöllä olis duuninsa mukainen vakaumus. Joskus ne kulkee käsikädessä, ei aina.
=DW= - Anonyymi00018
Mummunen kirjoitti:
^juoruilee^^
....siis opiskelee papiksi - käsittääkseni- vahvan epäilykseni mukaan, Helsingin Yliopistossa
Virpi CatCat- Kätkä. Tunnetkos?Kommentissani ei puhuta / kirjoiteta juoruilusta mitään. - ? -
- Anonyymi00021
Mummunen kirjoitti:
^juoruilee^^
Virpi CatCat- Kätkä. Tunnetkos?En tunne, mutta tiedän kyllä. Joskus kauan sitten tulin ristityksi vaalean ystävättären kanssa Kätkäteiksi. Jostain kumman syystä. ;)
- Anonyymi00022
Mummunen kirjoitti:
^juoruilee^^
Virpi CatCat- Kätkä. Tunnetkos?Virpi Kätkä teki muistaakseni gradun Beatlesista, on se kova mimmi.
- Anonyymi00010
Hyvä on jos löytää itselleen rauhan uskosta.
- Anonyymi00014
Toiset löytävät sen rauhan luonnosta.
- Anonyymi00017
Anonyymi00014 kirjoitti:
Toiset löytävät sen rauhan luonnosta.
Niinpä, vähän sama asia; Luojan luoma luonto.
- Anonyymi00024
Anonyymi00017 kirjoitti:
Niinpä, vähän sama asia; Luojan luoma luonto.
Luontoäiti pitää huolen omistaan.
- Anonyymi00047
Anonyymi00024 kirjoitti:
Luontoäiti pitää huolen omistaan.
Toivotaan, että se vieläkin pitää, vaikka ihminen tuhoaa omaa elinehtoaan minkä ehtii. Ennen kristinuskoa ihmisten jumalat ja jumalattaret olivat no. luonnosta. Luonnon voimia, keijuja, peikkoja, maahisia ... yms. mystisiä olioita ja eläjiä.
- Anonyymi00081
Anonyymi00047 kirjoitti:
Toivotaan, että se vieläkin pitää, vaikka ihminen tuhoaa omaa elinehtoaan minkä ehtii. Ennen kristinuskoa ihmisten jumalat ja jumalattaret olivat no. luonnosta. Luonnon voimia, keijuja, peikkoja, maahisia ... yms. mystisiä olioita ja eläjiä.
Möröt jäi mainitsematta.
- Anonyymi00086
Anonyymi00081 kirjoitti:
Möröt jäi mainitsematta.
Juuu, ja monta muutakin tonttua.
- Anonyymi00023
Ihmisen ajassa on aina ollut paljon pahaa ja vääryyttä. Itse asiassa nykyaikana sitä on jopa vähemmän kuin ennen.
Kirkon merkitys on onneksi vähentynyt eikä se enää määrää esim. kuka on hyvä ihminen ja kuka ei, kuten joskus aikoinaan ne, jotka olivat rikkaita olivat parempia ja saivat mm. paremmat hautapaikat.
Pari tuttua nuorta lukee teologiaa mutteivät vielä tiedä ottavatko pappisvihkimistä. Kumpikaan ei ole ns. uskovainen vaan muutoin kiinnostuneet teologiasta.Niin tuokin on ihan mielenkiintoista, että opiskelee jotain tiettyä, kuten Teologiaa...
sitten ... kuten esim, papeille on erikseen vihkiminen kirkon virkaan. Tosi tärkee pointti.- Anonyymi00029
Mummunen kirjoitti:
Niin tuokin on ihan mielenkiintoista, että opiskelee jotain tiettyä, kuten Teologiaa...
sitten ... kuten esim, papeille on erikseen vihkiminen kirkon virkaan. Tosi tärkee pointti.Keskellä lausetta kirjoitetaan pienellä: t e o l o g i a .
- Anonyymi00030
Muutama sata vuotta sitten kristitytkin olivat samanlaisia julmureita, kuin islamistit, mutta kasvoivat pois väkivallasta. Islamistit yhä jatkaa samaa vuosisataista väkivaltaansa, mikseivät osaa kehittyä siitä pois jo?
Anonyymi00029 kirjoitti:
Keskellä lausetta kirjoitetaan pienellä: t e o l o g i a .
=) Kiitos tiedosta!
Olet tarkkana ja aktiivinen
k i e l i p o l l i i i i s i- Anonyymi00032
Anonyymi00030 kirjoitti:
Muutama sata vuotta sitten kristitytkin olivat samanlaisia julmureita, kuin islamistit, mutta kasvoivat pois väkivallasta. Islamistit yhä jatkaa samaa vuosisataista väkivaltaansa, mikseivät osaa kehittyä siitä pois jo?
Heh
Kun miettii. Ei islamilaiset hyökänneet ukrainaan. Eikä islamilaiset alkaneet syökseen vallasta venezuelan presidenttiä. Eikä islamilaiset hyökänneet iraniin.
En erityisemmin kehuis kristityjen mainittavasti kehittyneen yhtään mistään yhtään mihinkään.
=DW= - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Heh
Kun miettii. Ei islamilaiset hyökänneet ukrainaan. Eikä islamilaiset alkaneet syökseen vallasta venezuelan presidenttiä. Eikä islamilaiset hyökänneet iraniin.
En erityisemmin kehuis kristityjen mainittavasti kehittyneen yhtään mistään yhtään mihinkään.
=DW=Sanopa hekotellessas yksikin kristitty maa missä naiset pakotetaan huiveihin hengen menetyksen uhalla? Sellaisia islamistisia maita on useita.
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sanopa hekotellessas yksikin kristitty maa missä naiset pakotetaan huiveihin hengen menetyksen uhalla? Sellaisia islamistisia maita on useita.
Hmm.
Ei ehkä tapeta, mutta esim lestaatinaiset joutuu helvetin kadotukseen, jos meikkavat, tai käyttävät värikkäitä kledjuja. Ja monissa kristityissä uskoissa samoin käy esiaviollisen seksin, ehkäisyn tai abortin takia.
Että hekoheko.
=DW= - Anonyymi00041
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sanopa hekotellessas yksikin kristitty maa missä naiset pakotetaan huiveihin hengen menetyksen uhalla? Sellaisia islamistisia maita on useita.
Kauan sitten, kun kristinusko tuotiin meille, kirkon mieähet ja isät no. alistivat naiset. Luontouskojen naisihmiset osasivat ja tiesivät kaiken syntymästä ja kuolemasta ja siitä, mitä niitten väliin mahtui.
Sellaiset naiset olivat uhka kirkon vallalle ja niinpä heidät poltettiin roviolla, hukutettiin, hirtettiin tai kuoletettiin tavalla tai toisella. - Anonyymi00042
Anonyymi00030 kirjoitti:
Ehkä se kasvaminen on hyvin näennäistä. Kuvittelemme vain.
- Anonyymi00044
Anonyymi00034 kirjoitti:
Hmm.
Ei ehkä tapeta, mutta esim lestaatinaiset joutuu helvetin kadotukseen, jos meikkavat, tai käyttävät värikkäitä kledjuja. Ja monissa kristityissä uskoissa samoin käy esiaviollisen seksin, ehkäisyn tai abortin takia.
Että hekoheko.
=DW=Tottakai henkinen julmuus, eristäminen on kauheaa, mutta vielä kauheampaa on suora uhkaaminen tappaa, ja sitä ei kristityt tee, he ovat sentään hieman sivistyneet, toisin kuin islamistit, allahu-akbaria huudetaan kun riehutaan puukon kanssa tai ajetaan väkijoukkoon....
- Anonyymi00046
Anonyymi00044 kirjoitti:
Tottakai henkinen julmuus, eristäminen on kauheaa, mutta vielä kauheampaa on suora uhkaaminen tappaa, ja sitä ei kristityt tee, he ovat sentään hieman sivistyneet, toisin kuin islamistit, allahu-akbaria huudetaan kun riehutaan puukon kanssa tai ajetaan väkijoukkoon....
Kannattaisiko sinun(kin) ottaa läpyt pois ohimoilta ja aukaista silmät nähdäksesi. Kunnolla.
- Anonyymi00048
Anonyymi00046 kirjoitti:
Kannattaisiko sinun(kin) ottaa läpyt pois ohimoilta ja aukaista silmät nähdäksesi. Kunnolla.
Kerro mitä Sinä näet, mitä minä en?
- Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Kerro mitä Sinä näet, mitä minä en?
Taitaa se Trumppi-pelle(kin) pitää itseään kristittynä. Iranin se on kuitenkin uhannut ja sitten pannut matalaksi ja tuhonnut. Ja monessa muussakin suunnassa (Kuuba) sen käskystä tapetaan. Jäävätkö esimerkiksi nuo sulta huomiotta?
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Taitaa se Trumppi-pelle(kin) pitää itseään kristittynä. Iranin se on kuitenkin uhannut ja sitten pannut matalaksi ja tuhonnut. Ja monessa muussakin suunnassa (Kuuba) sen käskystä tapetaan. Jäävätkö esimerkiksi nuo sulta huomiotta?
Jaa, sulta jää näkemättä mitä Iran tekee ja on tehnyt? Luuletko heidän olevan viattomia?
Kannattaa tosiaan ottaa ne läpyt pois silmiltä, hei! - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Jaa, sulta jää näkemättä mitä Iran tekee ja on tehnyt? Luuletko heidän olevan viattomia?
Kannattaa tosiaan ottaa ne läpyt pois silmiltä, hei!Kaikki ne tekevät pahojaan, mutta Trumppi-pelle hyökkäsi. Ymmärtämättä muuta kuin sekavan soosin korvainsa välissä.
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Kaikki ne tekevät pahojaan, mutta Trumppi-pelle hyökkäsi. Ymmärtämättä muuta kuin sekavan soosin korvainsa välissä.
Iran on hyökkäillyt jatkuvasti, tukee terroristeja.
- Anonyymi00054
Anonyymi00041 kirjoitti:
Kauan sitten, kun kristinusko tuotiin meille, kirkon mieähet ja isät no. alistivat naiset. Luontouskojen naisihmiset osasivat ja tiesivät kaiken syntymästä ja kuolemasta ja siitä, mitä niitten väliin mahtui.
Sellaiset naiset olivat uhka kirkon vallalle ja niinpä heidät poltettiin roviolla, hukutettiin, hirtettiin tai kuoletettiin tavalla tai toisella.Miksi ihminen tarvitsee jonkun joka muka on ylempänä kuten nämä jumalat joita on niin monenmoisia maapallolla. Sekin jo osoittaa että ihmisen pitäisi pysyä mukana kehityksessä mitä tapahtuu koko ajan .
Mutta nämä ne vaan puhuvat synnistä. Kerta kerran jälkeen.
Ei ole syntiä elää ja päättää se mitä haluaa tehdä . Raamatun historia on vaan todella historiaa siitä millaisia ihmiset ovat olet aikojen alussa, kuten uskoneet johonkin mitä ei voi todistaa koskaan todeksi se on niin että tavalliset ihmiset ovat vuosi satoja rakentaneet maailmaa , siis ne joilla mielikuvitukselliset tapahtumat eivät kosketa vaan ihan vaanelämisen totuusihmisenä . Ilman koneita alkoivat tekemään asuin paikkoja aikojen alussa, sitten kehitys lisääntyi ja meillä on tänään kodit jotka ilhmiset ovat suunnitelleet . Siis synti sana pitäisi jättää pois sanavarastosta , sillä ei ole nykymaailmassa paikkaa.
Ja hyvä niin. - Anonyymi00058
Anonyymi00054 kirjoitti:
Miksi ihminen tarvitsee jonkun joka muka on ylempänä kuten nämä jumalat joita on niin monenmoisia maapallolla. Sekin jo osoittaa että ihmisen pitäisi pysyä mukana kehityksessä mitä tapahtuu koko ajan .
Mutta nämä ne vaan puhuvat synnistä. Kerta kerran jälkeen.
Ei ole syntiä elää ja päättää se mitä haluaa tehdä . Raamatun historia on vaan todella historiaa siitä millaisia ihmiset ovat olet aikojen alussa, kuten uskoneet johonkin mitä ei voi todistaa koskaan todeksi se on niin että tavalliset ihmiset ovat vuosi satoja rakentaneet maailmaa , siis ne joilla mielikuvitukselliset tapahtumat eivät kosketa vaan ihan vaanelämisen totuusihmisenä . Ilman koneita alkoivat tekemään asuin paikkoja aikojen alussa, sitten kehitys lisääntyi ja meillä on tänään kodit jotka ilhmiset ovat suunnitelleet . Siis synti sana pitäisi jättää pois sanavarastosta , sillä ei ole nykymaailmassa paikkaa.
Ja hyvä niin."Synti" on se sana, jolla kansa pantiin ruotuun, tottelemaan ja palvelemaan kirkkoa eli kirkkoisiä, joista tuli maanpäällinen sijainen Taivaiselle Isälle. - Kommentissani ei kuitenkaan mainittu synti-sanasta mitään.
- Anonyymi00067
Anonyymi00058 kirjoitti:
"Synti" on se sana, jolla kansa pantiin ruotuun, tottelemaan ja palvelemaan kirkkoa eli kirkkoisiä, joista tuli maanpäällinen sijainen Taivaiselle Isälle. - Kommentissani ei kuitenkaan mainittu synti-sanasta mitään.
On vielä myös perisynti, eli vastasyntynytkin on syntinen.
- Anonyymi00070
Anonyymi00067 kirjoitti:
On vielä myös perisynti, eli vastasyntynytkin on syntinen.
Eikä ole. Vauvasta tulee syntinen vasta, kun vanhemmat ja maailma ovat 'ohjanneet' tarpeeksi kauan aikaa kohti metsää ja päin hevon peetä.
- Anonyymi00026
Aloittaja erottelee ihmiset. Jumala ei.
- Anonyymi00027
Päppö Räsänen jaottelee myös ihmiset.
- Anonyymi00031
Aito uskovainen on hyviä asioita puhuva ja tekevä joka esim uskoo rakkauteen. Ei-uskova ihminen sama juttu että rakkaus on tärkeintä.
Kylmät numerot on osa myös maailmaa koska vaahtokarkkimaailmassa ei voi tietenkään elää ikuisesti mutta ei tarvisi ihmisten kuitenkaan ihan rajuiksikaan ryhtyä että inhimillisyys olis aina säilytettävä.
Mun mielestä aito uskovainen ei tee pahuuksia eikä sellainen ole uskovainen joka tekee pahuuksia vaan minusta suoraan sanoen ei ole uskovainen.No jaa.....
Uskovaiseksi itsensä määrittelevä on kaikkine puutteine ja virheineen myös ihminen. Ei uskovaisuus tee yli-ihmistä.- Anonyymi00035
Siili25 kirjoitti:
No jaa.....
Uskovaiseksi itsensä määrittelevä on kaikkine puutteine ja virheineen myös ihminen. Ei uskovaisuus tee yli-ihmistä.tarkoitinkin pahuuden teoilla semmosia itsensä uskovaiseksi määritteleviä jotka tappavat toisia kanssaihmisiä .
- Anonyymi00036
Siili25 kirjoitti:
No jaa.....
Uskovaiseksi itsensä määrittelevä on kaikkine puutteine ja virheineen myös ihminen. Ei uskovaisuus tee yli-ihmistä.tottakai minäkin oon sitä mieltä että kaikilla meillä ihmisiää on puutteita ja virheitä.
Muotoilinkin viestini hieman epäselvästi josta voi saada väärän kuvan viestini oikeasta tarkoituksestani mitä tarkoitan asialla. - Anonyymi00037
Siili25 kirjoitti:
No jaa.....
Uskovaiseksi itsensä määrittelevä on kaikkine puutteine ja virheineen myös ihminen. Ei uskovaisuus tee yli-ihmistä.Otetaan esimerkkinä Vladimir Putin joka pitää itseään uskovaisena mutta suoraan sanoen hän on hirviö joka tappaa ihmisiä. Ei ole siis uskovainen vaikka hänet konservatiiviseksi kirkkouskovaiseksi todettu. On putinilla silti sama ihmisarvo kuin meillä muillakin mutta jos hän kuolee niin en aio kyyneltäkään hänelle vuodattaa.
Anonyymi00037 kirjoitti:
Otetaan esimerkkinä Vladimir Putin joka pitää itseään uskovaisena mutta suoraan sanoen hän on hirviö joka tappaa ihmisiä. Ei ole siis uskovainen vaikka hänet konservatiiviseksi kirkkouskovaiseksi todettu. On putinilla silti sama ihmisarvo kuin meillä muillakin mutta jos hän kuolee niin en aio kyyneltäkään hänelle vuodattaa.
Ihmisen pahuus ei välttämättä liity millään tavalla uskontoon tai uskovaisuuteen.
- Anonyymi00038
Siili25 kirjoitti:
Ihmisen pahuus ei välttämättä liity millään tavalla uskontoon tai uskovaisuuteen.
en ole sitä väittänytkään.
- Anonyymi00039
Siili25 kirjoitti:
Vai käsititkö niin viestistäni? En ole tarkoittanut sitä. Sori jos viestini on koko ajan epäselviä /annan väärän kuvan. Pahoittelut siitä.
Anonyymi00039 kirjoitti:
Vai käsititkö niin viestistäni? En ole tarkoittanut sitä. Sori jos viestini on koko ajan epäselviä /annan väärän kuvan. Pahoittelut siitä.
Älä ota henkilökohtaisesti mitä sanon. Kirjoitan vain omia ajatuksiani eikä niillä ole mitään tekemistä sinun henkilösi kanssa joten ei tarvitse pyydellä anteeksi :).
- Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Otetaan esimerkkinä Vladimir Putin joka pitää itseään uskovaisena mutta suoraan sanoen hän on hirviö joka tappaa ihmisiä. Ei ole siis uskovainen vaikka hänet konservatiiviseksi kirkkouskovaiseksi todettu. On putinilla silti sama ihmisarvo kuin meillä muillakin mutta jos hän kuolee niin en aio kyyneltäkään hänelle vuodattaa.
Putler on kyllä paha, mutta muoalima on ollut hänenlaisiaan pullollaan koko historiansa ajan. Esim. kristinusko on tuotu tähän(kin) maahan väkisin ja ihmisiä tappamalla.
- Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Putler on kyllä paha, mutta muoalima on ollut hänenlaisiaan pullollaan koko historiansa ajan. Esim. kristinusko on tuotu tähän(kin) maahan väkisin ja ihmisiä tappamalla.
ja olis paree että meillä olisi polsevismi ja muslimismi jotka sentäs pitää huolta
omistaan - Anonyymi00055
Siili25 kirjoitti:
No jaa.....
Uskovaiseksi itsensä määrittelevä on kaikkine puutteine ja virheineen myös ihminen. Ei uskovaisuus tee yli-ihmistä.Ei todellakaan . Sillä yli ihmisiä ei ole, eikä ali sellaisia liioin , jokaisella ihmisellä on sama ihmisarvo . Sen kun kaikki ymmärtäisivät niin maailma olisi parempi paikka kaikille.
- Anonyymi00056
Anonyymi00036 kirjoitti:
tottakai minäkin oon sitä mieltä että kaikilla meillä ihmisiää on puutteita ja virheitä.
Muotoilinkin viestini hieman epäselvästi josta voi saada väärän kuvan viestini oikeasta tarkoituksestani mitä tarkoitan asialla.Puutteita ja virheitä ???????
Kukon syntyy omanlaisenaan se ei koskaan ole puute eikä virhe vaan ihan vaan ihmisen identiteetti. Sitten ihmisillä on taipumuksia kullakin erilaisia, joku on taiteellinen, toinen matemaatikko, kolmas tuntee luonnosta kaiken, joku osaalastekea silmän räpäyksessä vaikean laskutehtävän jota toinen saa ajatella kauan ennekö menee jakeluun .
Kaikki nämä ihmiset muodostavat yhteiskunnan ja kaikkien taipumukse5 ovat niitä mitä tekevät työkseen.
Ihmeitä nääs ei ole olemassakaan ainoastaan ihmisiä joilla on jokin. Jahjakkuus . - Anonyymi00062
Siili25 kirjoitti:
Älä ota henkilökohtaisesti mitä sanon. Kirjoitan vain omia ajatuksiani eikä niillä ole mitään tekemistä sinun henkilösi kanssa joten ei tarvitse pyydellä anteeksi :).
En ottanu henkilökohtaisesti viestejäsi mutta et vain käsittänyt mun viestejäni joten siksi piti vääntää rautalangasta.
- Anonyymi00063
Siili25 kirjoitti:
Koitko ton ekan viestini hyökkäävänä jossa kirjoitin "en ole sitä väittänytkään" ?? Jos koit , pyydän anteeksi ja koetan ens kerralla kirijottaa erilailla.
Ota huomioon mulla on persoonallisuushäiriö ja vaativa persoonallisuus. Vaativa persoonallisuus tarkoittaa esim sitä että on hankala. Toivottavasti ymmärrät.
Mä usein somessa jos törmään tiettyihin kommentteihin niin alan selittää asioita että se voi mennä monien mielestä häsläämiseksi ja säätämiseksi ja pätemiseksi että alan pätemään jostain asiasta. - Anonyymi00074
Anonyymi00063 kirjoitti:
Koitko ton ekan viestini hyökkäävänä jossa kirjoitin "en ole sitä väittänytkään" ?? Jos koit , pyydän anteeksi ja koetan ens kerralla kirijottaa erilailla.
Ota huomioon mulla on persoonallisuushäiriö ja vaativa persoonallisuus. Vaativa persoonallisuus tarkoittaa esim sitä että on hankala. Toivottavasti ymmärrät.
Mä usein somessa jos törmään tiettyihin kommentteihin niin alan selittää asioita että se voi mennä monien mielestä häsläämiseksi ja säätämiseksi ja pätemiseksi että alan pätemään jostain asiasta.Älä ota missään nimessä liian vakavasti näit kirjoituksia.
- Anonyymi00057
Jyrki69 piti saarnan jumalanpalveluksessa joka televisioitiin. Väkeä oli runsaasti. Lisäksi häntä haastateltiin. Miellyttävää katsottavaa ja kuultavaa.
- Anonyymi00059
Mitä, missä, milloin? Mult' on mänt ohi.
- Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Mitä, missä, milloin? Mult' on mänt ohi.
Kiva kun olet kiinnostunut, silloin viestini ei ollut ihan joutava.
Katson aina tv-jumalanpalveluksen, tämä tuli siinä joukossa ihan yllättäen tässä lähiaikoina. Näkyy vielä olevan areenassa.
https://areena.yle.fi/1-77685308
Hän kertoi olevansa Utsjoen seurakunnassa opiskeluunsa liittyvässä harjoittelussa. - Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
Kiva kun olet kiinnostunut, silloin viestini ei ollut ihan joutava.
Katson aina tv-jumalanpalveluksen, tämä tuli siinä joukossa ihan yllättäen tässä lähiaikoina. Näkyy vielä olevan areenassa.
https://areena.yle.fi/1-77685308
Hän kertoi olevansa Utsjoen seurakunnassa opiskeluunsa liittyvässä harjoittelussa.Kiitos. Toivottavasti löydän tuon osoitteen sitten, kun maltan katsoa sen kokonaan.
Jyrki69 vaikuttaa mielenkiintoiselta persoonalta haastattelujensa perusteella ja oli mukana myös Vain elämää -ohjelmassa. Oman tiensä kulkija.
- Anonyymi00082
Siili25 kirjoitti:
Jyrki69 vaikuttaa mielenkiintoiselta persoonalta haastattelujensa perusteella ja oli mukana myös Vain elämää -ohjelmassa. Oman tiensä kulkija.
oon sammaa mielt että mielenkiintone persoona että diggaan khyl hänen persoonaa kovastikin että hianoo nähhä kuinka jotkut muuttaa rakenteita iha että hän omalla tyylillään ravistelee kankeita rakenteita lissää ja hyvä niin sillä ny eletähän vuotta 2026 ja pitäs olla itsestäänselevää että tämmönenki tyyli soppii kirkkomeininkiin =)
Anonyymi00082 kirjoitti:
oon sammaa mielt että mielenkiintone persoona että diggaan khyl hänen persoonaa kovastikin että hianoo nähhä kuinka jotkut muuttaa rakenteita iha että hän omalla tyylillään ravistelee kankeita rakenteita lissää ja hyvä niin sillä ny eletähän vuotta 2026 ja pitäs olla itsestäänselevää että tämmönenki tyyli soppii kirkkomeininkiin =)
Kirkon ja seurakuntien olisi hyvä muuttua maailman mukana, avata ovia tavallisille ihmisille kuten monissa paikoin on avannutkin.
- Anonyymi00083
Siili25 kirjoitti:
Kirkon ja seurakuntien olisi hyvä muuttua maailman mukana, avata ovia tavallisille ihmisille kuten monissa paikoin on avannutkin.
Keitä tavallisia ihmisiä kirkko ja seurakunnat on sulkenut pois toiminnastaan?
Anonyymi00083 kirjoitti:
Keitä tavallisia ihmisiä kirkko ja seurakunnat on sulkenut pois toiminnastaan?
Kyllähän on ollut paljon keskustelua siitä keitä ei kirkkoon suvaita.
- Anonyymi00085
Siili25 kirjoitti:
Kerro mullekin.
Siili25 kirjoitti:
Tarkoitan siis lähinnä tapahtumia ja esiintyjiä esimerkiksi.
- Anonyymi00087
Siili25 kirjoitti:
Tarkoitan siis lähinnä tapahtumia ja esiintyjiä esimerkiksi.
Niin, tuli mieleen jos joku laulaja on saanut huumetuomion, on aivan oikein et kirkko ei ota esiintyjäksi häntä. Mut nuo on tosi harvinaisia tapauksia.
Anonyymi00087 kirjoitti:
Niin, tuli mieleen jos joku laulaja on saanut huumetuomion, on aivan oikein et kirkko ei ota esiintyjäksi häntä. Mut nuo on tosi harvinaisia tapauksia.
Samaa mieltä. Joku sopivaisuussääntö täytyy tietysti olla millaista arvomaailmaa esiintyjä edustaa.
- Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Miten huumetuomio estää laulamisen kirkossa tai yhtään missään muussakaan paikassa?
- Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Miten huumetuomio estää laulamisen kirkossa tai yhtään missään muussakaan paikassa?
Ei ole sopivaa olla kuin ei mitään olisi tapahtunut, kun on saanut raastuvassa tuomion. Onko väärin muka laittaa dopingia käyttänyt urheilija kilpailukieltoon määräajaksi? Sama asia on tämä, määräajaksi kielto.
- Anonyymi00090
Anonyymi00089 kirjoitti:
Ei ole sopivaa olla kuin ei mitään olisi tapahtunut, kun on saanut raastuvassa tuomion. Onko väärin muka laittaa dopingia käyttänyt urheilija kilpailukieltoon määräajaksi? Sama asia on tämä, määräajaksi kielto.
Eiköhän hänen määräaikansa ole umpeutunut jo pitkän aikaa sitten. Vai elinikäiseksikö tavalliset taulapäät sen määrittelevät?
- Anonyymi00064
Onhan se vähän erikoista vieläkin näin päin, että julkkis opiskelee papiksi. Varsinkin jos maallinen ammatti on viihteen puolella.
Toisinpäin ollaan totuttu jo kauan, että papista tulee julkkis.
Ennen saarnaajat pääsi otsikoihin "kaatamalla"kansaa tai rötöksillään.
Perustamalla oman lahkon.
Nykyisin papeista tulee julkkiksia osallistumalla tosi-tv ohjelmiin, mm. Kananen, Laajasalo.
Rohkeimmat papit tulevat "kaapista" julkisesti. Ihan kaikista rohkeimmat muuttavat sukupuolta tai vähintään miespappi kävelee korkkareissa, punaa huulensa ja muuttaa nimensä.
Lööppeihin pääsee nykyisin helposti omien sometilien kautta.- Anonyymi00065
Luojalle kiitos, että ihmiset voivat nykyään elää niin kuin itse tahtovat ja haluavat ja tehdä asioita kyselemättä niitten sopivuutta ulkopuolisilta tai keneltäkään. Ennen vanhaan suurin este oli ajatus; mitä muut / naapurit sanovat ja / tai ajattelevat.
- Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Luojalle kiitos, että ihmiset voivat nykyään elää niin kuin itse tahtovat ja haluavat ja tehdä asioita kyselemättä niitten sopivuutta ulkopuolisilta tai keneltäkään. Ennen vanhaan suurin este oli ajatus; mitä muut / naapurit sanovat ja / tai ajattelevat.
Mutta kaiken suvaitseminen ei ole vapautta, vaan vastuuttomuutta.
- Anonyymi00069
Anonyymi00066 kirjoitti:
Haista home. Miten asioitten suvaitseminen tekee vastuuttomaksi? Eikä sinun(kaan) tarvitse kantaa vastuuta muitten valinnoista. Riittää, kun kannat omasi. Onnistuuko?
- Anonyymi00072
Anonyymi00069 kirjoitti:
Haista home. Miten asioitten suvaitseminen tekee vastuuttomaksi? Eikä sinun(kaan) tarvitse kantaa vastuuta muitten valinnoista. Riittää, kun kannat omasi. Onnistuuko?
Miksi raivostut netissä?
- Anonyymi00076
Anonyymi00072 kirjoitti:
Miksi raivostut netissä?
En ole raivostunut yhtään. Haist' home tuli huvituksesta, vaikka muu sun asia ei oikeasti huvitakkaan. Ahdasta, sanoi kukko kanakopissa.
- Anonyymi00079
Anonyymi00076 kirjoitti:
En ole raivostunut yhtään. Haist' home tuli huvituksesta, vaikka muu sun asia ei oikeasti huvitakkaan. Ahdasta, sanoi kukko kanakopissa.
No hyvä, tästä jatketaan.
- Anonyymi00080
Anonyymi00066 kirjoitti:
Ja anteeksianto on joissakin tapauksissa minulle vällinpitämättömyyttä. Ei kuulu aiheeseen mutta sopi niin samantyyppinen mietelause tähän.
- Anonyymi00084
Anonyymi00080 kirjoitti:
Ja anteeksianto on joissakin tapauksissa minulle vällinpitämättömyyttä. Ei kuulu aiheeseen mutta sopi niin samantyyppinen mietelause tähän.
Ekan virkkeesi ajatuksessa ei ole järkeä. Sori.
- Anonyymi00091
Anonyymi00084 kirjoitti:
Ekan virkkeesi ajatuksessa ei ole järkeä. Sori.
Järkeä on vaikea ja hankala aina saada esiin.
- Anonyymi00092
Anonyymi00091 kirjoitti:
Järkeä on vaikea ja hankala aina saada esiin.
Äläpä muuta mutise. Kiits myös päivän pyrskähdyksestä.
- Anonyymi00093
Joo.
Lueskelin tän ikivanhan ja pitkän ketjun mielenkiinnosta..
Kylläpä se niin on. On olemassa kolme keskuntelun aihetta, mitä pitää välttää. Etenkin naapureitten kanssa, mutta kyllä netin huuhaa keskustelupalstoillakin.
Näistä aiheista ei tule kuin riitoja ja rähinöitä.
Aiheet:
- urheilu
- politiikka
- uskonto
Joskus toki hupaisaa kinastella tollojen kans, mutta eihän se ikinä ole mitenkään rakentavaa, tai muutenkaan merkitykselistä mielipiteen vaihtoa. Se on vaan tällaista
=DW=- Anonyymi00094
"Ikivanhan" ? Huhtikuun neljäs päivä tänä vuonna tehty aloitus. Mutta olet oikeassa, noista aiheista ei kannata seuroissa alkaa paapattaa. Täällä se on turvallisempaa, kun voi vain olla kommentoimatta, jos ei huvita tsm.
- Anonyymi00096
No, ainakin politiikkaa on tällä foorumilla suuresti suvaittu.
- Anonyymi00097
Anonyymi00096 kirjoitti:
No, ainakin politiikkaa on tällä foorumilla suuresti suvaittu.
Höh. Tämä onkin 60+ foorumi, luulin, että 70+...
- Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Höh. Tämä onkin 60 foorumi, luulin, että 70 ...
70+ on pilattu.
- Anonyymi00102
Anonyymi00098 kirjoitti:
70 on pilattu.
No, eipä suurta vahinkoa, vielä päälle 2 vuotta sitten kuuluin itsekin 6+kymppisten joukkoon.
Kirjoittelen pääasiassa 80+ foorumilla, mutta vaikuttaa tämä 60+kin rauhalliselta saitilta. - Anonyymi00103
Anonyymi00097 kirjoitti:
Höh. Tämä onkin 60 foorumi, luulin, että 70 ...
Onko sillä jotain väliä? Haittaaks' se?
Kyllä kannattaa : kaikesta kannattaa höpöttää! ja nimenomaan näillä palstoilla :)
ja Kiitos osallistumisestanne!- Anonyymi00095
Minäkin tunnustaudun kristityksi.
Karsastan muutoin sellaisia itseä korottavia luokituksia kuin "olla uskossa", "olla uskomassa" jne, vaikka noinkin voisin itseäni tituleerata, mutten kuitenkaan.
Kun ilmaisen olevani kristitty, se riittää. Raamattu määrittää "kristityn". Muut sanat ja tekoni todistavat sitten itse puolestaan ja tärkeintä on, että Jumala tuntee itseni, mikä olen.
Tunnustan lähinnä alkuperäisen, luterilaisen kirkon, eli Lutherin itsensä määrittämää oppia ja pidän siitä tiukasti kiinni. On kuitenkin joitain vaikutuksia myös joistain muistakin kirkkokunnista. Tää on vaikea asia, mitä uskoa tunnustetaan. Yleensäkin tunnustaa olevansa jossain uskossa on erittäin henkilökohtainen asia,
mutt ev.lut kirkkoon kuuluminen on jotenkin vanhempien asia, erittäin harva enää liittyy kirkkoon mennäkseen naimisiin tai suorittaakseen rippikoulun, jotta voisi toimia kummina lapselle, joka kastetaaan kirkkoon.- Anonyymi00100
Omat vanhempani olivat eronneet kirkosta ja liittyneet lahkoon. Äitini oli ollut peräti papin tytär, kasvanut lapsuutensa luterilaisessa pappilassa. Meidät lapset kuitenkin erotettiin kokonaan kristitystä suvustamme ja kodin uskonnollinen henki oli ahdistava ja vihamielinen, luterilaisen kirkon vastainen.
Siinä määrin vastainen, että juuri tästä syystä kiinnostuin jo pikkulapsena luterilaisuudesta! Saimme kuitenkin käydä sekä helluntailaista että luterilaista pyhäkoulua ja muistan niiden henkisen ilmapiirin eron kuin yön ja päivän. Päätin jo alle kouluikäisenä: "isona minusta tulee luterilainen!"
Niinkuin sitten tulikin: liityin kirkkoon mutta toisaalta, sen myöhemmän maallistumisen vuoksi, myös erosin siitä kirkkolaitoksena (10 vuotta sitten). Alkuperäis-lutherilaista uskoa kuitenkin tunnustan. Nuoruuden levottoman, hengellisesti kaikessa epätarkan helluntailaisuusajan monista eri syistä traumatisoimana, olen tarkka näistä opin asioista. Kun kauan sitten tulin luterilaiseksi, luin myös monia Lutherin itsensä kirjoittamia opillisia (= teologisia) kirjoja, pohdin niitä, kunnes olin varma, että myös minä' tunnustan juuri tätä uskoa. En enää usko vain omien luulojeni mukaan "jotain sinne päin" vaan tiedän tarkasti mitä uskon ja mitä en. - Anonyymi00101
Minä kyllä sanon avoimesti että uskon Juamalaan ja elän raamatun mukaan, toki huomaten ettei niin vanhaa kirjaa voi täysin noudattaa. En siis ole uhrannut lastani kuten Abraham olisi tehnyt Jumalan käskystä, kunnes Jumala viime tipassa perui.
Sanomiseni ei aiheuta mitään reaktiota, tuntevat minut. En moiti toisen ihmisen uskoa enkä mitään lahkoa. Olen luterilainen mutta käyn yhteiskristillisissä tilaisuuksissa myös. Olemme sulassa sovussa ja meillä on rikkaat keskustelut, ei riitaa vähääkään. Keskustelemme muustakin kuin uskosta. - Anonyymi00104
Anonyymi00100 kirjoitti:
Omat vanhempani olivat eronneet kirkosta ja liittyneet lahkoon. Äitini oli ollut peräti papin tytär, kasvanut lapsuutensa luterilaisessa pappilassa. Meidät lapset kuitenkin erotettiin kokonaan kristitystä suvustamme ja kodin uskonnollinen henki oli ahdistava ja vihamielinen, luterilaisen kirkon vastainen.
Siinä määrin vastainen, että juuri tästä syystä kiinnostuin jo pikkulapsena luterilaisuudesta! Saimme kuitenkin käydä sekä helluntailaista että luterilaista pyhäkoulua ja muistan niiden henkisen ilmapiirin eron kuin yön ja päivän. Päätin jo alle kouluikäisenä: "isona minusta tulee luterilainen!"
Niinkuin sitten tulikin: liityin kirkkoon mutta toisaalta, sen myöhemmän maallistumisen vuoksi, myös erosin siitä kirkkolaitoksena (10 vuotta sitten). Alkuperäis-lutherilaista uskoa kuitenkin tunnustan. Nuoruuden levottoman, hengellisesti kaikessa epätarkan helluntailaisuusajan monista eri syistä traumatisoimana, olen tarkka näistä opin asioista. Kun kauan sitten tulin luterilaiseksi, luin myös monia Lutherin itsensä kirjoittamia opillisia (= teologisia) kirjoja, pohdin niitä, kunnes olin varma, että myös minä' tunnustan juuri tätä uskoa. En enää usko vain omien luulojeni mukaan "jotain sinne päin" vaan tiedän tarkasti mitä uskon ja mitä en.Kirkon maallistuminen on kyllä hemmetin hyvä asia, kun me ihmiset tuppaamme olemaan kovasti maallisia. Ovat tulleet ikäänkuin lähemmäs ja liki eivätkä haahuile jossain, missä kuvittelivat olevansa vähän ylempänä kuin muut, tavalliset ihmiset.
Anonyymi00104 kirjoitti:
Kirkon maallistuminen on kyllä hemmetin hyvä asia, kun me ihmiset tuppaamme olemaan kovasti maallisia. Ovat tulleet ikäänkuin lähemmäs ja liki eivätkä haahuile jossain, missä kuvittelivat olevansa vähän ylempänä kuin muut, tavalliset ihmiset.
Mielenkiintoinen sana "maallistuminen" - joskus puhuttiin kirkon jalkautumisesta, tavallisen kansan pariin. Tämän ilmiön käsitän niin, ettei se kirkko olisikaan siellä missä se pitää "pitojaan" vaan kaikkialla, ihmisten elämässä.
- Anonyymi00105
Mummunen kirjoitti:
Mielenkiintoinen sana "maallistuminen" - joskus puhuttiin kirkon jalkautumisesta, tavallisen kansan pariin. Tämän ilmiön käsitän niin, ettei se kirkko olisikaan siellä missä se pitää "pitojaan" vaan kaikkialla, ihmisten elämässä.
Juurikin niin. Kirkon pitää osallistua ihmisten elämään, jotta sillä olisi joku virka nykyaikana. Saisivat olla äänekkäämpiä nykyhallituksen vainolle vähävaraisia kohtaan. Esimerkiksi.
- Anonyymi00106
Anonyymi00105 kirjoitti:
Juurikin niin. Kirkon pitää osallistua ihmisten elämään, jotta sillä olisi joku virka nykyaikana. Saisivat olla äänekkäämpiä nykyhallituksen vainolle vähävaraisia kohtaan. Esimerkiksi.
Seurakunta tuskin syyttää hallitusta tai puuttuu heidän päätöksiinsä, mutta auttaa vähävaraisia ja yksinäisiä koko ajan. Olen mukana. En tiedä mitä äänenpidolla tarkoitat, kun heti kohta joku sanoisi että he tyrkkivät uskoa. Näin ollen on parasta olla maltillisesti, pitää auki tilaa, jossa voi murkinoida ja jutella toisten yksinäisten kanssa ja joku saattaa joskus kertoa elämäntarinansa minulle tai jollekin kanssatekijälle. Sinuna menisin oman seurakuntasi tiloihin katsomaan, miten pyyteettömästi siellä puuhataan juuri heidän hyväksi jotka vapaaehtoisesti tulevat apua saamaan.
- Anonyymi00107
Anonyymi00106 kirjoitti:
Seurakunta tuskin syyttää hallitusta tai puuttuu heidän päätöksiinsä, mutta auttaa vähävaraisia ja yksinäisiä koko ajan. Olen mukana. En tiedä mitä äänenpidolla tarkoitat, kun heti kohta joku sanoisi että he tyrkkivät uskoa. Näin ollen on parasta olla maltillisesti, pitää auki tilaa, jossa voi murkinoida ja jutella toisten yksinäisten kanssa ja joku saattaa joskus kertoa elämäntarinansa minulle tai jollekin kanssatekijälle. Sinuna menisin oman seurakuntasi tiloihin katsomaan, miten pyyteettömästi siellä puuhataan juuri heidän hyväksi jotka vapaaehtoisesti tulevat apua saamaan.
Ihan hyvä noinkin. Mutta kirkko voisi kyllä käyttää ääntään julkisesti ja lausua mielipiteensä ihmisten kaltoin kohtelusta, jota vähäisten varojen leikkaaminen todellakin on.
- Anonyymi00108UUSI
Mummunen kirjoitti:
Maallistumisella tarkoitaan sitä, että kirkko opetuksellisesti on hylännyt Raamatun ja alkanut puhua kuin ateistinen eduskunta. Kyseessä ei ole siis enää hengellinen kirkkolaitos, sillä sen vääristelemä hengellisyys ei sisällä nk. sielunpelastavaa uskoa.
Ihmisiä lähellä saa tietenkin olla, mutta ei niin, että vaihtaa Jumalan (kristillinen hengellisyys) Keisariin (valtio). Jo Jeesus aikoinaan sanoi, "ettette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa = kaikkea maailmallista".
Matt 22:21 He vastasivat: "Keisarin". Silloin hän sanoi heille: "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on".
2.Kor. 6: 14-18
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
Kirkko itse hylkäsi Jumalan ja vaihtoi uskonsa ihmisten mielenmukaiseksi, se ei siis enää ole kristillinen kirkko, ei myöskään luterilainen kirkko. Se väärinkäyttää M. Lutherin nimeä, joka oli syvällinen uskova ja teologi eikä itse hyäksyisi tällaista kirkkoa, ainakaan kantamaan omaa nimeään.
Nimeäisivät kirkkonsa vaikka Tarja Halosen (demari), tai rva Niinistön (vapaamuurari) mukaan. - Anonyymi00109UUSI
Anonyymi00105 kirjoitti:
Vähävaraisenä ja pieneläkeläisenä en ole kokenut mitään vainoamista Suomen hallituksen taholta. En minkäänlaista. -90 luvulla Aho-Viinanen-hallitus teki pahan tempun poistamalla verotuksessa ns. lapsivähennyksen noin vain, se oli jo lähellä vainoamista.
- Anonyymi00110UUSI
Anonyymi00108 kirjoitti:
Maallistumisella tarkoitaan sitä, että kirkko opetuksellisesti on hylännyt Raamatun ja alkanut puhua kuin ateistinen eduskunta. Kyseessä ei ole siis enää hengellinen kirkkolaitos, sillä sen vääristelemä hengellisyys ei sisällä nk. sielunpelastavaa uskoa.
Ihmisiä lähellä saa tietenkin olla, mutta ei niin, että vaihtaa Jumalan (kristillinen hengellisyys) Keisariin (valtio). Jo Jeesus aikoinaan sanoi, "ettette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa = kaikkea maailmallista".
Matt 22:21 He vastasivat: "Keisarin". Silloin hän sanoi heille: "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on".
2.Kor. 6: 14-18
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
Kirkko itse hylkäsi Jumalan ja vaihtoi uskonsa ihmisten mielenmukaiseksi, se ei siis enää ole kristillinen kirkko, ei myöskään luterilainen kirkko. Se väärinkäyttää M. Lutherin nimeä, joka oli syvällinen uskova ja teologi eikä itse hyäksyisi tällaista kirkkoa, ainakaan kantamaan omaa nimeään.
Nimeäisivät kirkkonsa vaikka Tarja Halosen (demari), tai rva Niinistön (vapaamuurari) mukaan.Sössötät ja paasaat pönttöjäsi liian pitkästi. Jos olet sisäistänyt jonkun asian kunnolla ymmärrykseesi ja tietoosi, olennaisen voi kirjoittaa, tiivistää lyhyesti, selkeästi ja selvästi yksinkertaiseen, ymmärrettävään muotoon. Jos osaa.
- Anonyymi00111UUSI
Anonyymi00110 kirjoitti:
Sössötät ja paasaat pönttöjäsi liian pitkästi. Jos olet sisäistänyt jonkun asian kunnolla ymmärrykseesi ja tietoosi, olennaisen voi kirjoittaa, tiivistää lyhyesti, selkeästi ja selvästi yksinkertaiseen, ymmärrettävään muotoon. Jos osaa.
En heitä irrallisia lauseita vaan esitän mielipiteeni perustellusti.
Jos et asioita ymmärrä, se on sinun ongelmasi.
Joku toinen voi ilahtua kunnollisista vastauksista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard1563363Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi
Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks52864Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k132559Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂452234Uus terveysassema
Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma112221Seiska: Helmi Loukasmäki, 25, rehellisenä Dannystä, 83, ja isosta ikäerosta
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat pitäneet yhtä jo useamman vuoden. Nyt Helmi kertoo rehellisenä i262133Mitäköhän tämä koko sekosotku on ollut?
Tuskin tiedät itsekään. Ja jos luulet että en ole huomannut näitä apupoikiasi niin kyllä olen.131327- 741251
Purralla luistaa hihna isolla pyörällä, kasetti ei kestä
”Purra käy nyt pahasti ylikierroksilla” Nähtiinhän Purran sekoilut jo Lohjan torilla taannoin. Eikö eduskunnassa ole161210Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!
🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S2121203