### 1. "Väärä henki" hallinnan välineenä
Käsite "väärä henki" toimi psykologisena aseena, jolla korvattiin yksilön omatunto ryhmäkurilla. Erimielisyys leimattiin hengelliseksi viaksi, mikä pakotti yksilön joko alistumaan tai kohtaamaan sosiaalisen hylkäämisen. Se poisti tilan avoimelta keskustelulta ja korvasi sen pelolla.
### 2. Kylmän sodan ideologia ja ulkopuolinen rahoitus
Hengellisen julkisivun takana vaikuttivat poliittiset ja taloudelliset intressit. CIA ja talouselämän toimijat tukivat rakenteita, joiden nähtiin torjuvan kommunismia. Tämän rahoituksen ja aseman säilyttämiseksi liike suoristi rivinsä mekaanisella kurilla, jota kutsuttiin hoitokokouksiksi.
### 3. Valherauha ja totuuden pelko
Enemmistö valitsi tietoisesti **valherauhan**, koska aito totuus koettiin uhkana:
* **Totuuden sivuuttaminen:** Totuuden kohtaaminen olisi vaatinut kaiken opitun kyseenalaistamista. Se olisi rikkonut valmiin maailmankuvan, joten totuus leimattiin pelottavaksi "uhaksi".
* **Lihan ja mielen helppous:** Ihmisen oma mieli ja "liha" hakeutuvat luonnostaan sinne, missä ei ole ristiriitaa. On vaivattomampaa uskotella itselleen, että "meillä on rauha", kuin kantaa totuuden tuomaa vastuuta.
### 4. Järjestelmän luoma mahdollisuus epärehellisyyteen
Epärehellisyys ei ollut pelkkä pakkotila, vaan järjestelmän tarjoama "helppo tie":
* **Mahdollisuus toimia omaatuntoa vastaan:** Järjestelmä loi ympäristön, jossa epärehellisyys oli houkuttelevaa. Se tarjosi tavan säilyttää kasvot ja sosiaalinen asema vaimentamalla oma omatunto.
* **Mekaaninen kuuliaisuus:** Kun ihminen tarttuu järjestelmän tarjoamaan mahdollisuuteen olla epärehellinen, hänestä tulee osa koneistoa. Hän alkaa suorittaa tehtäviä ilman myötätuntoa, koska on valinnut järjestelmän tarjoaman suojan totuuden sijasta.
### 5. Yksilön vastuu ja totuuden puolustajat
Vaikka järjestelmä mahdollisti epärehellisyyden, valinta oli aina yksilön:
* **Jakamaton vastuu:** Kukaan ei voi viime kädessä syyttää vain järjestelmää, sillä jokainen tarttui itse tilaisuuteen sivuuttaa totuus. Jokainen vastaa valinnoistaan suoraan totuuden (Jumalan) edessä.
* **Vastustajien asema:** Ne, jotka eivät tarttuneet järjestelmän tarjoamaan "helppoon valheeseen", joutuivat kärsimään. Heidän rehellisyytensä paljasti muiden epärehellisyyden, ja siksi heidät pyrittiin vaientamaan. He menettivät ulkoisen valherauhan, mutta säilyttivät aitoutensa.
> **Lopuksi paljastava totuus**
Hoitokokousjärjestelmä ei vain painostanut, vaan se **mahdollisti ja palkitsi** epärehellisyyden. Se tarjosi "valherauhan" niille, jotka olivat valmiita toimimaan omaatuntoaan vastaan. Todellinen vapaus on kieltäytyä tästä järjestelmän tarjoamasta mahdollisuudesta ja pysyä totuudessa, vaikka se maksaa sosiaalisen suojan.
Ideologinen hallinta ja valherauhan mekaniikka
6
121
Vastaukset
- Anonyymi00001
Uskonnon uhri kamaa.
- Anonyymi00002
Onneksi aikojen lopussa oikeus istuu tuomiolle ja kirjat avataan.
Siltä ei voi kukaan välttyä, vaikka olisikin tässä elämässä elänyt teeskentelyssä, itkenyt tekoitkua, nauranut tekonaurua, ollut hiljaa kun olisi ollut aika puhua, peittänyt omatuntonsa äänen ja hylännyt Raamatun saman koska yhteisö. - Anonyymi00003
Ja varsinkin jos on sanoillaan kiusannut muita uskovia, niin ei hyvä heilu.
- Anonyymi00004
Aloitus on selvästi tarkoitettu monen yhteiskunnan toimintojen alle pakkopakottamisen vertailuksi. Tekoäly koostaa erialueita, mutta pääpaino on hoitokokousjärjestelmän arvostelussa. Ilmeisesti tarkoituksena on piilovaikuttaa, että ihmiset samaistaisivat tämän systeemin myös kaikkeen kristinuskoon. Itse en ole tälläistä nähnyt missään kristittyjen joukossa. Kristityn hyväteko on mainita myös paholaisen ja helvetin todellisuus. Tämä on lempeää kylvöä, eikä pakotusta. Kristityllä ja muilla pakanoilla on vapaa tahto, hylätä Raamatun Jumala ja Herramme Jeesuksen rakkauden teot. On järkevää valita Herramme Jeesuksen hyvyyden konsepti, mahdollisimman laajalti. Se tuo siunausta mukanaan. On järjetöntä valita kapinallisen Luziferin pahuuden konsepti. Se tuo kirouksen tullessaan. Tuhatvuotisessa yhteiskunnassa tulemme näkemään hyvyyden valtavan siunauksen, josta paha on kitkety pois. Mutta paholainen päästetään vapaaksi tuon aikakauden lopussa, jotta hän villitsisi loput salassa kyräilevät pahuudet esille. jotka hyökkäisivä Herraamme Jeesusta vastaan, tappaakseen hyvyyden lopullisesti. Mutta Herramme Jeesus tuhoaa tämän pahan joukkion lopullisesti. pahuus saa pahan lopun, jota se mieluusti toteutti monta tuhatta vuotta, armotalouskautemme aikana.
- Anonyymi00005
Onkin se tekoäly oikeasti pelottava.
Se korvaa täydellisesti harhaoppiset sekä muutkin uskovat ettei heidän tarvitse enää tehdä mitään, vaan tekoäly toistaa heidän fraasinsa sekä kopioi Raamatun, että näin täällä lukee, ettekö torvet ihmiset ymmärrä. - Anonyymi00006
Tietenkin tekoälylle vielä aluksi tulee hassahduksia, että lainaa Raamattua siten että tuomitsee vahingossa itse itsensä sekä omat pahat puheensa.
Mutta kyllä se pikkuhiljaa oppii tavoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2522672Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901566Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001260- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036